آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۲

چکیده

دختران مجرد در زمره گروه هایی محسوب می شوند که به دلیل جایگاه شکننده و آسیب پذیر در ساختارهای اجتماعی و اقتصادی در معرض طرد قرار دارند. هدف این پژوهش، بازسازی معنایی تجربه زیسته دختران از تجرد، کشف زمینه ها، پیامدها و نحوه مواجهه دختران با تجرد از طریق ادراک و معنای ذهنی دخترانی است که درگیر این فرایند شده اند. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش نظریه زمینه ای میان دختران مجرد شهر ایوان به انجام رسید. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری هدفمند و حداکثر تنوع و برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساخت یافته استفاده شد. در نمونه پژوهش، 28 نفر از دختران مجرد مشارکت داشتند که به لحاظ بهره مندی از سرمایه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متفاوت بودند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که زمینه هایی چون تثبیت دال های پذیرفته شده، ازدواج به مثابه نهاد حمایتی، جنسیتی شدن فضای عمومی و تقدیرگرایی در تجرد زنان نقش دارند. در این میان، محدودیت های پذیرفته شده به مثابه زمینه تسهیل گر و بازنمایی وابستگی در رسانه به منزله شرایط مداخله گر عمل کرده اند. بازسازی معنایی تجربه و درک دختران مجرد از تجرد بر الزام های استتار، مکان های مذهبی به مثابه پناهگاه، سیاست حضور و روی آوردن به مشاغل زنانه، بازاندیشی و مجازی شدن روابط دلالت دارد. بر اساس مطالعه حاضر، تجربه تجرد برای دختران، خشونت روانی، انزوای مضاعف، آینده مبهم و احساس سرباری و ابژه های حقارت در پی داشته است. مقوله هسته نیز بر دسترس ناپذیر بودن موقعیت ها دلالت دارد.

متن

Semantic reconstruction of girls’ lived experience of singleness

Single girls are among the groups that are subject to rejection because of their fragile and vulnerable situation in social and economic structures. The current study aims to reconstruct the meaning of singleness experience and find the backgrounds and the way single girls encounter singleness through perception and subjective meaning of the girls who are involved in this process. The current paper was conducted by applying qualitative approach and the grounded theory among single girls of Ivan County. In order to choose the samples, we used purposive sampling and also we used maximum diversity for collecting data from Semi-structured interviews.  In this case study, ۲۸ single girls participated. They were different in terms of using economic, social and cultural capitals.  The findings suggest that women are subject to singleness because of war trauma and education. In between , stabilization of accepted reasons, the need for commitment, gender-based nature of public space, and accepted restrictions are shown to be the facilitator reason, and dependency depiction in media is represented as confounding condition. Reconstructing the meaning of girls’ experience and understanding singleness imply the camouflage obligation, religious places as a friendly place, politics of presence, tendency to female occupations, rethinking and virtualization of relationships. Based on the current study, girls’ lived experience of singleness results in psychological violence, double isolation, ambiguous future and feeling of being a burden. Also, the core category implies the unavailability of situations.

تبلیغات