سوبژکتیویته زن و رهایی در اندیشه ژولیا کریستوا: ایده ای برای مشارکت امر نشانه ای خلاق در عرصه عمومی نمادین (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در فلسفه سیاسی متأخر، راه حل های متعددی برای رهایی سوژه زنانه از سرکوب و نابرابری ارائه شده است. برای مثال، فمنیست های پساساختارگرای فوکویی از امتناع دائمی زنان، فمنیست های پسامدرن بودریاری از حادسازی امر واقع مردانه، فمنیست های شالوده شکن پسااستعماری همانند اسپیواک از واکاوی دوگانه های حاکم بر عقل محوری (لوگوس سنتریسم) مردانه استعماری، فمنیست های پسامارکسیستی همانند سیلویا والبای از الحاق زنان به انقلاب سیاسی علیه سرمایه داری، فمنیست های لیبرال متأخر همانند سوزان مولر اوکین از حقوق جهان شمول و... دفاع می کنند. در این میان، به نظر می رسد ژولیا کریستوا متفکری که در مرز میان مدرنیسم و پسامدرنیسم در حرکت است راه حلی متفاوت برای مسئله سوبژکتیویته زن ارائه می کند که بنا بر فرض نگارندگان مقاله، می تواند حاوی پیشنهادهای سازنده ای برای جامعه ما در عصر حاضر باشد. بر این اساس، مقاله حاضر دو پرسش اصلی را طرح می کند: 1. راه حل کریستوا برای رهایی سوژه زنانه از سرکوب و نابرابری چیست؟ 2. این راه حل حاوی چه نتایج عملی و نظری برای جامعه ما در عصر حاضر است؟ به نظر می رسد ایده نبوغ زنانه راه حل خاص کریستوا برای رهایی سوبژکتیویته زن است که براساس آن زنان که بیش از مردان حاوی امر نشانه ای اند می توانند در امر نمادین مردانه مشارکت کنند و آن را به تعادل برسانند. همچنین، به نظر می رسد مهم ترین نتایج این نظریه برای جامعه ما نیز بدین قرار است: 1. به جای تغییرات رادیکال یا مقاومت منفی می توان از ایده مشارکت خلاقانه سوژه های نشانه ای زنانه در بافتار زبانی فرهنگی جامعه بهره برد؛ 2. مشارکت سیاسی اجتماعی زنان ایرانی مستلزم نادیده انگاشتن نهاد خانواده، نقش مادری، و ارزش های زنانه نیست. مقاله حاضر از چارچوب نظری منطق درونی برای بازخوانی کلیت اندیشه کریستوا بهره می برد. روش مقاله هم هرمنوتیک زمینه محور است.Subjectivity of Women & Release in Kristeva’s Thought: The Idea for Participation of Matter Semiotic of Genius in Public Sphere of Symbolic
In the contemporary political philosophy was presented the various resolutions for release of female from repression and inequality. For example, the feminists of the post-structuralisms Foucault speak about the permanent refusal of female in opposition. The feminists of the post-modernists Baudrillard defend from the acute of male matter for depletion of the central cause. The feminists of post-colonialists such as Spivak support from Deconsturction of Logoscenterism that is govern on mail discourse. The feminist of contemporarys libral such as Suzan Okin also defend based on the principle of its fundamental of the female’s rights. The Jolia Kristeva thinker moving in the border between modernism and postmodernism, presented the particularly solution for female subjectivity which consists of formative suggestions for our society in modern era. According to this article, two main questions were discussed: 1. What is the resolution of Kristeva for releasing the female subject from the repression and inequality? 2. What is the practical and theoretical results for our society in modern era? It is supposed that the idea of feminine genius can be a good solution for suppression and removing the female subject in public sphere. Since, the idea open a way entrance of Semiotic matter of female to symbolic matter of male. It means that genius caused that the subject of female talker can participate in the logical social political of male actively and disorder that from heart. One of the possible resolutions for battle to in inequality is the activity participation of women in cultural weave of society. The social-political participation of Iranian women is not ignoring the family and maternal role and women values. The women identity could perform balance in Iranian society. In this research grounded hermeneutics method and framework of inner logic were used.