آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

مقدمه: در دهه های اخیر، نوجوانان و جوانان کشور به ورزش فوتبال روی آورده اند و لزوم توجه به آموزش پایه ای آنان ضروری به نظر می رسد. ازاینرو پژوهش حاضر با هدف طراحی و اثربخشی یک مداخله تربیتی- حرکتی بر انگیزه پیشرفت نوجوانان فوتبالیست انجام گرفت. روش پژوهش: روش مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری را تمامی کودکان و نوجوانان 12 تا 16 ساله عضو مدارس فوتبال باشگاه سایپا شهر تهران در سال 1401 تشکیل دادند. از بین آنان 60 نفر ( 30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل) بر اساس ملاکهای ورود و به طور هدفمند انتخاب شدند و سپس در دو گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه انگیزه پیشرفت (هرمنس، 1970 ) بود. گروه آزمایشی، تحت آموزش مداخله تربیتی- حرکتی در 16 جلسه 60 دقیقه ای قرار گرفتند و گروه کنترل در فهرست انتظار بودند. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد بین گروه آزمایش و گروه کنترل در مراحل پس آزمون و پیگیری تفاوت معنادار وجود دارد و مداخله تربیتی- حرکتی موجب بهبود انگیزه پیشرفت نوجوانان عضو مدارس فوتبال باشگاه فرهنگی ورزشی سایپا شد (5./.>P) نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر مداخله تربیتی- حرکتی می تواند برای بهبود انگیزه پیشرفت نوجوانان عضو مدارس فوتبال باشگاه فرهنگی ورزشی سایپا کارامد باشد و توصیه میشود که طراحان برنامه در وزارت ورزش و جوانان در راستای بهبود انگیزه پیشرفت نوجوانان مدارس فوتبال از این روش استفاده کنند.

Developing an Educational-Motor Intervention and Evaluating its Effectiveness on the Achievement Motivation in Adolescents Football Players

Introduction: In recent decades, adolescents and young people in the country have turned to soccer and the need to pay attention to their basic training seems essential. Therefore, this study aimed to design and evaluate the effectiveness of an educational-motor intervention on the achievement motivation of adolescent soccer players. Methods: In this quasi-experimental study, the research method was a pre-test, post-test, and follow-up design with a control group. The statistical population consisted of all 12 to 16 years old adolescents attending the soccer school of Saipa Cultural and Athletic Corporation in Tehran in 2022. Among them, 60 people were selected based on the inclusion criteria and then assigned to experimental and control groups (30 people in the experimental group and 30 people in the control group). The research instrument was the Achievement Motivation Questionnaire (Hermans, 1970). The experimental group received the educational-motor intervention training in sixteen 60-minute sessions, and the control group was on the waiting list. Data were analyzed using repeated measure analysis of covariance via SPSS Statistics 23 software. Results: The results showed that there was a significant difference between the experimental group and the control group in the post-test and follow-up phases (P<0.05), and the educational-motor intervention improved the achievement motivation of adolescents attending soccer school (P<0.05). Conclusion: According to the results of the present study, the educational-motor intervention can be effective in improving the achievement motivation of the adolescents attending the soccer school of Saipa Cultural and Athletic Corporation. It is recommended that curriculum designers in the Ministry of Sports and Youth use this method to improve the achievement motivation of adolescents in soccer schools.

تبلیغات