پیامدهای تقلب علمی پژوهشگران ایرانی در پایگاه های علمی بین المللی: تحلیل یک مطالعه کیفی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش، مطالعه ای نظام مند است که به منظور رفع نیازهای علمی و فناوری کشور و تولید ثروت انجام می شود. تقلب علمی برخی پژوهشگران ایرانی طی سال های اخیر اما این اصل را زیر سؤال برده است. مقاله حاضر با هدف شناسایی پیامدهای بروز تقلب علمی پژوهشگران ایرانی در پایگاه های علمی بین المللی با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا انجام شده است. داده های پژوهش از طریق مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته با 22 نفر از پژوهشگران برتر، خبرگان و سیاست گذاران پژوهش کشور در سال های 1397 و 1398 به روش نمونه گیری هدفمند و به روش گلوله برفی جمع آوری شد. یافته ها نشان داد که کاهش حمایت اجتماعی از علم، تنزل جایگاه علمی بین المللی ایران و کم رنگ شدن اهمیت آموزش از پیامدهای منفی و تغییر نگرش سیاست گذاران به تخلف پژوهشی، بازبینی نظام پذیرش دانشجو، اصلاح آئین نامه ارتقاء اعضاء هیأت علمی و همچنین آموزش مصادیق تخلف پژوهشی و جایگاه قانونی آن از پیامدهای مورد انتظار افشای این پدیده است. بنابراین محتمل است که با بررسی علل و شرایط زمینه ای و محیطی بروز تقلب علمی و شناسایی راهبردهای اصولی مقابله با آن، بتوان از تقلب علمی که منجر به پیامدهای منفی مورد اشاره می شود پیشگیری کرد.Consequences of Scientific Fraud of Iranian Researchers in Scientific-International Databases: Analysis of a Qualitative Study
Research is a systematic study that is conducted to meet the scientific and technological needs of the country and generate wealth. But the emergence of the phenomenon of scientific fraud by Iranian researchers in recent years has called this principle into question. The aim of this study was to identify the outcomes of the scientific fraud of Iranian researchers in scientific-international databases with a qualitative approach and content analysis method. Data were collected through in-depth and semi-structured interviews with 22 top researchers, experts and policy makers in the country in 2018-2019 using targeted sampling and snowball type. The findings showed that "reducing social support for science", "degrading Iran's scientific-international status", "diminishing the importance of education", negative outcomes and "changing the attitude of policymakers to research violations", "reviewing the student admission system", "Improving the regulations for the promotion of faculty members", "Teaching examples of research violations and its legal status" are among the expected outcomes of exposing this phenomenon. Therefore it is possible, by examining the underlying and environmental causes and conditions of the occurrence of scientific fraud and identifying the basic strategies to deal with it, it prevented the occurrence of the phenomenon of scientific fraud, which leads to the mentioned negative outcomes.