آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۱

چکیده

طی دهه های اخیر، با ظهور اقتصادهای دانش بنیان، اهمیت علم، فناوری و نوآوری (STI) در توسعه کشورهای مختلف افزون شده و با توجه به ماهیت این حوزه، ارزیابی عملکرد و تخصیص بودجه در توسعه STI از طرف دولت ها ضروری تشخیص داده شده است. در این مقاله، مبانی و مدل های ارزیابی STI معرفی و بر اساس تلفیق مدل های ارزیابی عملکردمحور و ذینفعان کلیدی، مدل جدیدی برای ارزیابی STI به کار گرفته شده است. مجموعه شاخص های درون دادی، برون دادی، پیامدی و اثرگذاری مدل به تفکیک پنج حوزه تخصصی علوم (طبیعی، مهندسی، انسانی، اجتماعی و سلامت) تدوین و ارزیابی عملکرد برای چهار گروه ذینفعان اصلی مشتمل بر سیاست گذاران، پژوهشگران و فناوران، بهره برداران صنعتی و عموم مردم، به ترتیب در قالب سنجش تناسب، کارایی، اثربخشی و سودمندی، امکان پذیر می شود. نتایج نهایی نیز به صورت نمودار راداری در سطح ارزیابی مورد نظر نمایش داده می شود که در بخش پایانی مقاله نمونه ای از آن برای ارزیابی عملکرد پژوهشی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها ارائه شده است.  

Selecting and Applying Science, Technology and Innovation Evaluation Indices

Recently, with the advent of knowledge-based economies, the importance of science, technology and innovation (STI) have grown in different countries development. Therefore, the performance evaluation of STI activities recognized as a necessity. In this paper, the STI evaluation concepts and models introduce and a new evaluation model has been proposed based on the integration of performance-based and key stakeholders-based evaluation approaches. The pool of input, output, outcome and impact indicators have classified into five specialized fields including natural sciences, engineering sciences, human sciences, social sciences, and health sciences. Then, performance evaluation is feasible in terms of relevance, efficiency, effectiveness, and usefulness for the four main stakeholders including policymakers, researchers and technicians, industrial beneficiaries, and the public. The final results presented in the form of a radar chart which we showed one sample performance evaluation of universities and research institutes.  

تبلیغات