آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

هدف: هدف از انجام این پژوهش، تدوین الگوی پارادایمی عوامل مؤثر بر ترغیب اعضای هیئت علمی علم اطلاعات و دانش شناسی برای فعالیت های داوطلبانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران است. روش: روش پژوهش کیفی مبتنی بر رویکرد نظریه داده بنیاد است. ابزار گرد آوری داده های کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و روش نمونه گیری از نوع هدفمند با رویکرد نظری است. در این پژوهش مصاحبه های نیمه ساختار یافته با 8 نفر از از اعضای هیئت مدیره فعلی و سابق انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران انجام شد. معیار تجزیه و تحلیل داده های کیفی مبتنی بر طرح سیستماتیک نظریه داده بنیاد بود. از این رو متن مصاحبه ها پس از پیاده سازی در پنج مرحله به روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: با مشخص شدن عوامل علّی، زمینه ای، مداخله گرها و پیامدها، مفاهیم طرح شده در مصاحبه ها در قالب 15 مقوله اصلی و 89 مقوله فرعی کدگذاری شد و الگوی پارادایمی عوامل مؤثر بر ترغیب اعضای هیئت علمی برای مشارکت در فعالیت های داوطلبانه انجمنی را شکل دادند. در این پژوهش همچنین مشخص شد که عوامل مختلفی می توانند انگیزه اعضای هیئت علمی برای مشارکت در فعالیت های انجمنی را افزایش و یا کاهش دهند. برخی از این عوامل، ویژگی ها و انگیزه های شخصیتی است؛ همانند داشتن روحیه خدمت و مشارکت جویی، تعهد اجتماعی، جهان بینی مشوق، خونگرم بودن، علاقه مندی به رشد دیگران و موارد مشابه. در نظرگرفتن امتیازهای مؤثر در آئین نامه ترفیع و ارتقاء برای فعالیت های انجمنی و تشویق اعضای هیئت علمی برای مشارکت در فعالیت های انجمنی می تواند راهکاری سودمند در این زمینه باشد. همچنین گنجاندن محتواهای درسی مناسب در دوره های تحصیلاتی رسمی (دبستان و دبیرستان) در رابطه با اهمیت انجمن ها و فعالیت های انجمنی و آموزش این مفاهیم از طریق رسانه ها (همچون صدا و سیما و شبکه های اجتماعی) می تواند خانواده ها را از اهمیت توجه به فعالیت های داوطلبانه همچون فعالیت های انجمنی در ارتقاء شخصیت کودکان آگاه سازد. آرامش و ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در جامعه نیز می تواند نقش مهمی در توسعه و شکوفایی فعالیت های انجمنی ایفاء کند. نتیجه گیری: از نکات مهمی که باید برای افزایش انگیزه های اعضای هیئت علمی برای مشارکت در فعالیت های انجمنی در نظر داشت و یافته های پژوهش حاضر نیز بر آن تأکید دارد، تلاش برای تبیین جایگاه انجمن های علمی در حل مسائل مختلف کشور از طریق سیاستگذاری مناسب در این زمینه است. انجمن های علمی یکی از نهادهای پویایی هستند که امکان تعامل متخصصان و دریافت آموزش های غیررسمی را فراهم می کنند و از این رو می تواند جذاب و مؤثر باشند. ایجاد یک محیط امن و جذاب و فراهم کردن امکان تعامل اساتید پیشکسوت با اساتید جوان یکی دیگر از دلایل انجمن های علمی برای جذب اعضای هیئت علمی می تواند باشد.  

Factors Affecting the Participation of Faculty Members for Voluntary Activities in the Iranian Library and Information Science Association

Objective: The purpose of this study was to design a paradigmatic model of factors influencing the motivation of Knowledge and Information Science faculty members for voluntary activities of the Iranian Library and Information Association. Methodology: Qualitative research method based on grounded theory was used. Qualitative data collection tool was semi-structured interview and purposeful sampling method with theoretical approach. In this research, semi-structured interviews were conducted with 8 current and former board members of the Iranian Library and Information Science Association. The criterion of qualitative data analysis was based on the systematic design of grounded theory. Therefore, after the implementation, the text of the interviews was analyzed in five steps using open, axial, and selective coding methods. Findings: By identifying the causal factors, background factors, interferers and consequences, the concepts proposed in the interviews were coded in the form of 15 main categories and 89 sub-categories. Accordingly, the paradigm model of the factors influencing faculty members to participate in voluntary association activities was formed. In this research, it was also found that various factors can increase or decrease the motivation of faculty members to participate in community activities. Some of these factors are personality traits and motivations; Such as having a spirit of service and participation, social commitment, encouraging worldview, being warm, interested in the growth of others and similar things. Considering the effective points in the promotion and promotion bylaws for participative activities and encouraging faculty members to participate in such activities can be a useful solution in this field. Also, including appropriate course contents in formal education courses (primary and high school) regarding the importance of associations and respective activities and teaching these concepts through the media (such as radio and social networks) can make families aware of the importance of paying attention to voluntary activities such as associational activities in the development of children's personality. Peace and political, economic, and social stability in society can also play an important role in the development and flourishing of associational activities. Conclusion: An important point that should be kept in mind in order to increase the motivation of faculty members to participate in association activities, and the findings of the present research emphasize it, is the effort to explain the position of scientific associations in solving various problems of the country through appropriate policies in this field. Scientific associations are one of the dynamic institutions that enable the interaction of experts and receive informal training, and therefore can be attractive and effective. Creating a safe and attractive environment and providing the opportunity for veteran professors to interact with young professors can be another reason for scientific associations to attract faculty members.  

تبلیغات