آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴

چکیده

هرچند سلفی گری در بدو پیدایش خود در مقام اندیشه خاستگاه خاورمیانه ای داشته است ولی به مرور زمان به دنبال عملیاتی شدن آن، عملکردی جهانی یافته است، چراکه برای عملی کردن اهداف خود رفته رفته ناگزیر شده است در جبهه ای به پهنای جهان دست به فعالیت بزند. با گسترش فناوری های اطلاعات و ارتباطات، به ویژه از دهه 1990 تاکنون، گروه های سلفی نیز موفق شده اند از این فناوری ها برای نیل به اهداف خود بهره برداری کنند. نمونه بارز این گروهها دولت خودخوانده اسلامی عراق و شام(داعش) است که مخوف ترین سلفیت جهادی به شمار می آید. در این چارچوب، مقاله حاضر می کوشد تحلیل کند که مفاهیم اصلی «امت محوری»، «جهاد» و «احیای خلافت» در اندیشه سلفیون جهادی، الزامات جهانی شدن را درخود دارا می باشد، در ضمن استفاده این گروه ها از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات به گسترش عملکردشان کمک کرده است. استدلال نویسندگان این است که  ویژگی فناوری های اطلاعات و ارتباطات یعنی، «جهانگیر شدن»، «قاعده گریزی» و «ایجاد دنیای مجازی» به عنوان محملی برای تحقق مفاهیم اصلی جهادیون و جهانی شدن عملکرد سلفیتِ داعشی نقش آفرینی کرده اند. روش تحقیق در این نوشتار، تبیینی با بهره گیری از داده های کتابخانه ای است.

The Globalization of Salafist Activity in the Light of Expansion of ITCs (Case Study: ISIS)

Although Salafism as an idea has emerged in the context of Middle East, it has been globalized in practical terms and over time in that it has been of a globalized cause. Following the expansion of information and telecommunication Technologies, not least since 1990s, jihadist- salafist groups have in turn managed to utilize such technologies in order to realize their goals in the global level. In other word, in the turn of twenty-first century we has witnessed the globalization of salafist activity, reflected in self-claimed ISIS as most terrible salafist group. Thus, the article seeks to analyze how the expansion of information and telecommunication Technologies has contributed to the globalization of ISIS activity as a salafist group. in this paper,the argument is that "globality", "irregularity", and "virtualization" as three significant features for information and telecommunication Technologies have of effect. The article is based on descriptive-analytical method, drawing on library data

تبلیغات