آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله با رویکرد قصه گویی بر خودناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت. روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماریپژوهش حاضر کلیه دانش آموزان پسر کلاس ششم دبستان شهر عنبرآباد در سال تحصیلی 99-1398 (به تعداد 323نفر) بود که از بین مدارس ابتدایی پسرانه، به روش نمونه گیری در دسترس، یک مدرسه انتخاب شد. سپس از بین دانش آموزان پایه ششم که دارای نمرات بالا در خودناتوان سازی تحصیلی بر اساس مقیاس خودناتوان سازی جونز و رودوالت (1982) بودند، 40 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 20 نفر) جای گرفتند. گروه آزمایش، دریافت کننده آموزش مهارت حل مسئله با رویکرد قصه گویی در 10 جلسه 60 دقیقه ای بودند. در پایان دوره، بار دیگر مقیاس خودناتوان سازی برای هر دو گروه اجرا و نتایج داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد با توجه به پایین تر بودن میانگین نمرات گروه آزمایش در پس آزمون، مقدار F بدست آمده برابر با 14/31 است که در سطح اطمینان 99 درصد معنادار بوده است (01/0>P). همچنین اندازه اثر آموزش مهارت حل مسئله با رویکرد قصه گویی بر خودناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان 7/45 درصد و در سطح 01/0>P معنادار بوده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که برای کاهش خودناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان، آموزش مهارت حل مسئله با رویکرد قصه گویی مؤثر بوده است.

Effectiveness of problem solving skill training with storytelling approach on student s academic self_ disability

The present study was conducted with the aim of the effectiveness of problem-solving skills training with a storytelling approach on students' academic self-handicapping. The method of this research was quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the present study included all male students of the sixth grade of primary school in Anbarabad in the academic year 2019-20 (323 people) that one school was selected from among the primary schools for boys by available sampling method. Then, from the sixth grade students who had high scores in academic self-handicapping based on the Jones and Rhodewalt (1982) self-handicapping scale, 40 people were selected and randomly divided into experimental and control groups (20 people in each group). The experimental group received problem-solving skills training with a storytelling approach in 10 sessions of 60 minutes. At the end of the course, the self-handicapping scale was performed for both groups and the results were analyzed using univariate analysis of covariance. The results showed that due to the lower mean scores of the experimental group in the post-test, the value of F obtained is equal to 31.14 which is significant at 99% confidence level (P <0.01). Also, the effect of problem-solving skills training with storytelling approach on students' academic self-handicapping was 45.7% and was significant at the level of P <0.01. Therefore, it can be concluded that to reduce students' academic self-handicapping, problem-solving skills training with a storytelling approach has been effective.

تبلیغات