آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۷

چکیده

یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ یک گره گاهِ تاریخی مهم برای ایالات متحده بود. در این روز بود که رضایتِ خاطرِ ناشی از صلحی که در میانِ بسیاری از ملت ها وجود داشت و با پایانِ جنگ سرد و نابودی کمونیسم آغاز شده بود، با ظهور یک دشمنِ تازه، به شکلی نمادین، پایان یافت. در این برهه، موضعِ گفتمانی رسانه های جریان اصلی ایالاتِ متحده نسبت به دیگری و شرق نیز دچار تغییراتی شد. در این مقاله با اشاره به ایده رشد و کمال شخصیت در ادبیات داستانی و با توسل به ابزارهای تحلیلی نشانه شناسی اجتماعی تصویر، به بررسی نحوه برساخت هویتِ خودی و در مقابل آن، دیگری، در این دوران می پردازیم. به اعتقاد ما، تلویزیون جایگاه مناسبی برای تولید آن چیزی است که نظریه پردازان نشانه شناسیِ اجتماعی با عنوان «منبع نشانه ای» از آن یاد می کنند لذا در تحلیل خود بر یک سکانس استثنائی از سریال تلویزیونی میهن متمرکز شده ایم و پس از بررسی کاملِ این سکانس ملاحظه کرده ایم که در سریالِ میهن، خودی، تعریفی مشخص پیدا کرده است. او یک زنِ اروپایی تبار (امریکاییِ اصیل) است. از سوی دیگر، با مردی مواجه هستیم که به لحاظ خصوصیات ظاهری یک امریکاییِ اصیل محسوب می شود؛ اما به دشمنِ ایالاتِ متحده پیوسته و در صدد انجام حمله ای علیهِ امریکاست و ما در تحلیل خود نشان داده ایم که سازندگان در کمال اختصار، به خطرِ خودی هایی اشاره می کنند که به خدمتِ دیگری درآمده اند و اکنون می توانند بارِ دیگر ایالاتِ متحده را از درون تهدید کنند و مورد حمله قرار دهند. در تحلیلِ خود همچنین شیوه بازنمایی و حفظِ نمایشِ چارچوب های هویتیِ پسانژادی و چندفرهنگی در ایالاتِ متحده را مورد بازشناسی قرار داده ایم.

Semiotic Resources and Contextualized Identification; Media Construction of Self and Other in Homeland TV-Series

September 11, 2001 was an important historical turning point for the United States. On this day, the contentment of the peace among people of the world, which began with the end of the Cold War and the destruction of communism, ended symbolically with the appearance of a new enemy. After that event, we have witnessed a discursive shift in the US mainstream media about the "Other" and the "East". In this article, by referring to the "Bildungsroman" idea and by using analytical tools of social semiotic of images, we will analyze the construction of the "Self" and, in contrast, the Other in US television. In our opinion, television is a suitable place for the production of what social semiotic theorists refer to as "Semiotic Resource". In this article, we have focused on an exceptional sequence from the Homeland television series, and after a thorough review of this sequence, we have found that the Self has found a specific definition in this TV-Series. She is a white woman of European descent (Authentic American). On the other hand, we have a male character with authentic American appearance which has turned into an enemy of the United States and he is planning an attack on US land. We have pointed out that the producers of this TV-Series have emphasized on the danger of apparently Americans who serve the enemies and can threat and attack USA from inside. In our article, we have also examined representational frameworks of post-racial and multicultural identity in this TV-series.

تبلیغات