آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر سبک رهبری اخلاقی بر بهزیستی شغلی با نقش میانجی تسهیل کار- خانواده بود. این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان تربیت بدنی شهر ساری تشکیل دادند (190=N). نمونه آماری با استفاده از نرم افزار جی پاور 118 نفر تعیین شد که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها پس از تأیید روایی و پایایی از پرسش نامه های بهزیستی شغلی پارکر و هیت (2011)، رهبری اخلاقی براون، تورینو هریسون (2005) و تسهیل کار- خانواده هالبروک (2005) استفاده گردید. داده ها به کمک روش حداقل مربعات جزئی تحلیل شد. نتایج نشان داد که رهبری اخلاقی بر تسهیل کار- خانواده و بهزیستی شغلی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین سبک رهبری اخلاقی به طور غیر مستقیم و از طریق تسهیل کار- خانواده بر بهزیستی شغلی تأثیرگذار است. با توجه به یافته های پژوهش حاضر به مسئولان ادارات آموزش و پرورش و مدیران مدارس توصیه می شود با بکارگیری رویکردهای جدید رهبری زمینه بهبود سطح بهزیستی معلمان، مقابله با مشکلات زندگی و حفظ تعادل زندگی خانوادگی و شغلی آنها را فراهم آورند.

The effect of ethical leadership style on the job well-being of physical education teachers with a mediating role of Work-family facilitation

The purpose of this study was to examine the effect of ethical leadership style on job well-being with the mediating role of work-family facilitation. This research is a descriptive-correlational study that has been conducted in the field. The statistical population of this study consisted of all physical education teachers in Sari (N = 190). Statistical sample was determined using G-Power software 118 people who were selected by simple random sampling. Parker & Heath (2011), Brown Ethical Leadership, Torino Harrison (2005) and Holbrook (2005) Family Facilitation Questionnaires were used to collect data after validation and reliability. Data were analyzed using the partial least squares method. The results showed that ethical leadership has a positive and significant effect on work-family facilitation and job well-being. Ethical leadership style also indirectly affects job well-being through work-family facilitation. According to the findings of the present study, it is recommended to the officials of education departments and school principals to use new leadership approaches to improve the welfare of teachers, deal with life problems and maintain the balance of family and work life.

تبلیغات