آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

جرم و رسانه مقوله هایی هستند که طی سال های اخیر توجهات بسیاری را به صورت مستقل و در مواقعی در تقابل با یکدیگر در بسیاری از کشورها در حوزه های مختلف جلب کرده اند؛ از این رو هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط مصرف رسانه ای و ترس از ارتکاب جرم است. سؤال اصلی این است که «چه ارتباطی میان مصرف رسانه ای و ترس شهروندان از ارتکاب جرم در مناطق جرم خیز تهران وجود دارد». براین اساس برخی فرضیه ها بر مبنای ادبیات نظری و تجربی، ویژگی های جمعیت شناختی افراد و مصرف رسانه ای و ترس از ارتکاب جرم تهیه شده است. پژوهش حاضر روش پیمایشی بوده که برای گردآوری داده های آن از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری جوانان و میان سالان شهر تهران بودند. براساس نمونه گیری کوکران از 600 نفر نمونه، 545 نفر به بیشتر پرسش ها پاسخ کاملی دادند. ارتباط میان رسانه (تلویزیون، رادیو، روزنامه و اینترنت) و ترس شهروندان از ارتکاب جرم براساس نظریه کاشت گربنر بررسی شد. براساس نتایج پژوهش، تلویزیون بر ترس شهروندان تهران از ارتکاب جرم تأثیر مستقیم ندارد؛ از این رو این فرضیه رد شد. هرچند نتیجه برخلاف نظریه کاشت گربنر و همکاران است.

تبلیغات