هدف اصلی این مطالعه تبیین تأثیر فرهنگ سازمانی بر اشتیاق کارآفرینانه با تأکید بر نقش میانجی یادگیری سازمانی و بازارگرایی است روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها (طرح تحقیق)، توصیفی- همبستگی با تاکید بر مدل سازی معادلات ساختاری می باشد.. جامعه آماری شامل همه کارکنان سازمان فنی و حرفه ای استان خوزستان (800 N:) بوده است که به دلیل پراکندگی جغرافیایی و دشواری دسترسی به همه اعضای جامعه، یک نمونه تصادفی خوشه ای چندمرحله ای به تعداد 260 نفرِ براساس فرمول کوکران انتخاب گردیده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های استاندارد دارای روایی و پایایی بوده است، بدین ترتیب برای سنجش فرهنگ سازمانی از پرسشنامه کامرون و کویین (2011)، بازارگرایی پرسشنامه نارور و اسلاتر (1990)، یادگیری سازمانی پرسشنامه نیف (2001) و برای اشتیاق کارآفرینانه از پرسشنامه کاردون و همکاران (2013) استفاده شده است که روایی صوری و محتوایی آن ها با استفاده از نظر استادان و متخصصان تایید شد، هم چنین نتایج آزمون پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0، 89/0، 99/0 و 72/0 محاسبه و تایید گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS نشان داد که فرهنگ سازمانی هم به طور مستقیم و هم به واسطه نقش میانجی بازارگرایی و یادگیری سازمانی بر اشتیاق کارآفرینانه تأثیر مثبت و معنادار دارد.