آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴

چکیده

به دلیل نقش مهمی که کارکنان در موفقیت سازمان ها دارند، سازمان ها استراتژی هایی را برای نگهداشت این کارکنان تدوین می کنند. یکی از این استراتژی ها تقویت برند کارفرمای سازمان است که علاوه بر نگهداشت این نیروها، در عجین شدن بیشتر آن ها با کار و سازمان نیز تأثیرگذار است. از این رو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر برند کارفرما بر نگهداشت کارکنان با در نظر گرفتن نقش متغیرهای میانجی عجین شدن و رفتار شهروندی سازمانی است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به روش توصیفی-پیمایشی و با استفاده از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش 233 نفر از کارکنان  شرکت فناپ اند که با توجه به روش نمونه گیری تصادفی ساده حجم نمونه 146 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه و تجزیه وتحلیل اطلاعات نیز با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار Smart-PLS 2 انجام شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان دهندۀ تأثیر مثبت و معنادار برند کارفرما بر نگهداشت کارکنان و عجین شدن آن هاست. همچنین تأثیر عجین شدن بر نگهداشت و رفتار شهروندی سازمانی نیز مثبت و معنادار به دست آمده است، ولی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر نگهداشت کارمندان معنادار نیست. علاوه بر این، با آزمون هایی که انجام شدفقط تأثیر متغیر میانجی عجین شدن در رابطۀ بین برند کارفرما و نگهداشت کارمندان تأیید می شود.

تبلیغات