چشم انداز حسابداری و مدیریت

چشم انداز حسابداری و مدیریت

چشم انداز حسابداری و مدیریت دوره 7 زمستان 1403 شماره 99 (جلد 3)

مقالات

۱.

تأثیر محافظه کاری در حسابداری بر ارتباط بین افشای مسئولیت اجتماعی شرکت و بدهی مالی در شرکت های پدیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

نویسنده:

کلیدواژه‌ها: محافظه کاری حسابداری مسئولیت اجتماعی شرکت بدهی مالی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی به مجموعه ای از اقدامات و تعهدات اشاره دارد که شرکت ها در راستای تأثیرگذاری مثبت بر جامعه و محیط زیست انجام می دهند. همچنین، محافظه کاری در حسابداری به عنوان رویکردی برای مدیریت عدم قطعیت و کاهش ریسک، می تواند بر تصمیمات مالی و سرمایه گذاری شرکت ها تأثیرگذار باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر محافظه کاری در حسابداری بر ارتباط بین افشای مسئولیت اجتماعی شرکت و بدهی مالی در شرکت های پدیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای نیل به هدف پژوهش، از اطلاعات مالی 163 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی ابتدای سال 1394 تا پایان سال 1401 و برای آزمون فرضیه ها از روش رگرسیون چندمتغیره و داده های ترکیبی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که بین مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی و بدهی مالی رابطه معناداری وجود ندارد و افشای اطلاعات CSR به تنهایی تأثیری بر میزان بدهی مالی شرکت ها ندارد. بااین حال، تعامل مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی با محافظه کاری حسابداری تأثیر مثبت و معناداری بر بدهی مالی دارد؛ به طوری که افشای محافظه کارانه اطلاعات مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی موجب افزایش اعتماد اعتباردهندگان و دسترسی راحت تر شرکت ها به منابع مالی می شود. این نتایج نشان دهنده اهمیت ترکیب رویکردهای محافظه کارانه با افشای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی در بهبود شرایط مالی شرکت ها است.
۲.

مروری بر کاربرد هوش مصنوعی در بهبود فرآیندهای حسابداری

کلیدواژه‌ها: هوش مصنوعی حسابداری اتوماسیون تحلیل داده ها یادگیری ماشین

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۳
هوش مصنوعی (AI) به عنوان یک فناوری نوظهور، تأثیر قابل توجهی بر صنعت حسابداری داشته است. اخیراً، علاقه فزاینده ای به کاربردهای هوش مصنوعی در حرفه هایی وجود دارد که فرآیندهای زیادی دارند که می توانند به راحتی خودکار شوند. خوش بینی گسترده ای وجود دارد که سیستم های هوش مصنوعی می توانند منجر به نوآوری های جدید یا بهبود فرآیندهای موجود شوند. این مطالعه بر برخی از کاربردهای هوش مصنوعی در حرفه های حسابداری، امور مالی، اقتصاد، کسب وکار و مدیریت تمرکز دارد. این مطالعه درک اولیه ای از چگونگی مفید بودن هوش مصنوعی در این حرفه ها ارائه می دهد. همچنین برخی از بینش ها را در مورد خطرات ناشی از استفاده از هوش مصنوعی ارائه می کند. با استفاده از روش شناسی مروری، این مطالعه نشان می دهد که هوش مصنوعی می تواند به سازمان ها در دستیابی به دقت بیشتر، کاهش هزینه ها و افزایش کارایی کمک کند. همچنین برخی از بینش ها را در مورد خطرات ناشی از استفاده از هوش مصنوعی ارائه می کند. هوش مصنوعی کاربرد
۳.

رابطه خط مشی های توزیع اعتبارات اشتغالزایی با عملکرد فردی (مطالعه موردی: مددجویان بهزیستی استان یزد)

نویسنده:

کلیدواژه‌ها: خط مشی های توزیع اعتبارات اشتغال زایی عملکرد فردی مددجویان بهزیستی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳ تعداد دانلود : ۱
بودجه ریزی مناسب بر رشد و توسعه اقتصادی کشورها اثرگذار است. اعتبارات بخش مهم بودجه کل کشور است که به اشخاص حقیقی و حقوقی و به گونه های مختلف توزیع می شود. یکی از آیتم های مهم اعتبارات مرتبط با بحث اشتغالزایی است. هدف از این تحقیق بررسی رابطه خط مشی های توزیع اعتبارات اشتغالزایی بر عملکرد فردی مددجویان بهزیستی استان یزد است. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی و همچنین موردی است که در سال 1402 در ادارات بهزیستی استان یزد انجام شد. برای انجام تحقیق یک نمونه 150 نفری از کارکنان ادارات بهزیستی استان یزد انتخاب شدند. در این تحقیق یک فرضیه اصلی تنظیم شد. برای بررسی فرضیه های تحقیق از پرسشنامه طیف 5 گزینه ای لیکرت استفاده شد. بعد از تکمیل تحقیق و انجام آزمون های آماری توصیفی و استنباطی فرضیه های تحقیق تأیید شدند. شواهد آماری مطالعه مربوطه نشان داد که تدوین خط مشی های توزیع اعتبارات اشتغالزایی بر عملکرد فردی مددجویان بهزیستی استان یزد تأثیر معناداری دارد. سازمان برنامه و بودجه باید در خصوص اعتبارات اشتغالزایی برنامه ریزی های دقیق و مناسبی داشته باشد تا در بهبود عملکرد مددجویان اثرگذار باشد.
۴.

بررسی تاثیر ساختار تخصیص دارایی های مالی بر حق الزحمه حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلیدواژه‌ها: حق الزحمه حسابرسی هزینه حسابرسی تخصیص دارایی های مالی بلندمدت تخصیص دارایی های مالی کوتاه مدت ساختار تخصیص دارایی های مالی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳ تعداد دانلود : ۲
در تحقیق حاضر به بررسی تاثیر ساختار تخصیص دارایی ها ی مالی بر حق الزحمه حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. در این پژوهش؛ جامعه آماری شامل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در خلال سال های 1398 الی 1402 که بصورت سالانه از صورت های مالی شرکت ها گرداوری، استخراج و مورد بررسی قرار گرفته است و با توجه به محدودیت تعداد نمونه، اطلاعات کلیه شرکت های پذیرفته در بورس در سال های مورد تحقیق که اطلاعات انان در دسترس بود به صورت تمام شماری که 117 شرکت می باشد، پرداخته شده است و تحقیق حاضر از نظر هدف، تحقیقی کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده از نوع تحقیقات نیمه تجربی پس رویدادی در حوزه تحقیقات اثباتی حسابداری است که با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره و مدل های اقتصاد سنجی انجام شد.به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی، استنباطی، روش رگرسیون خطی از نرم افزار آماری ایویز استفاده شده است. نتایج فرضیه اول نشان داد که تخصیص دارایی های مالی کوتاه مدت هزینه های حسابرسی را کاهش می دهد در حالیکه نتایج فرضیه دوم بیانگر این بود که تخصیص دارایی های مالی بلندمدت هزینه های حسابرسی را افزایش می دهد.
۵.

پیامدهای اخلاقی پذیرش هوش مصنوعی (AI) در تصمیم گیری مالی

کلیدواژه‌ها: هوش مصنوعی اخلاق شفافیت پاسخگویی امنیت

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
استفاده از هوش مصنوعی در بخش مالی، مسائل اخلاقی مهمی را ایجاد کرده که باید به آن ها رسیدگی شود. این مقاله به تحلیل پیامدهای اخلاقی استفاده از هوش مصنوعی در تصمیم گیری های مالی می پردازد و بر اهمیت یک چارچوب اخلاقی برای تضمین استقرار عادلانه و قابل اعتماد تأکید می کند. این مطالعه به بررسی ملاحظات اخلاقی مختلف، از جمله نیاز به بررسی و رفع سوگیری الگوریتمی، ترویج شفافیت و توضیح پذیری در سیستم های هوش مصنوعی، و رعایت مقرراتی که از عدالت، پاسخگویی و اعتماد عمومی محافظت می کنند، می پردازد. این مقاله با ترکیب تحقیقات و شواهد تجربی، رابطه پیچیده بین نوآوری هوش مصنوعی و یکپارچگی اخلاقی در امور مالی را برجسته می کند. برای مقابله با این موضوع، این مقاله یک چارچوب اخلاقی جامع و قابل اجرا ارائه می دهد که از دستورالعمل های روشن، ساختارهای حاکمیتی، ممیزی های منظم و همکاری بین ذینفعان حمایت می کند. هدف این چارچوب به حداکثر رساندن پتانسیل هوش مصنوعی ضمن به حداقل رساندن اثرات منفی و عواقب ناخواسته آن است. این مطالعه به عنوان یک منبع ارزشمند برای سیاست گذاران، متخصصان صنعت، محققان و سایر ذینفعان، تسهیل کننده بحث های آگاهانه، تصمیم گیری مبتنی بر شواهد و توسعه بهترین رویه ها برای ادغام مسئولانه هوش مصنوعی در بخش مالی می باشد. هدف نهایی تضمین عدالت، شفافیت و پاسخگویی ضمن بهره مندی از مزایای هوش مصنوعی برای هر دو بخش مالی و جامعه است.
۶.

بررسی تأثیر سیستم های اطلاعات حسابداری و نقش فناوری اطلاعات بر روی عملکرد سازمان های بخش عمومی(مورد مطالعه: بیمارستان های دولتی استان تهران)

کلیدواژه‌ها: سیستم اطلاعات حسابداری بیمارستان عملکرد فناوری اطلاعات عملکرد سازمانی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر سیستم های اطلاعات حسابداری و نقش فناوری اطلاعات بر روی عملکرد سازمان های بخش عمومی(مورد مطالعه: بیمارستان های دولتی استان تهران) است. پژوهش مورد نظر در حوزه تحقیق های کاربردی می باشد. روش تحقیق: روش تحقیق با رویکردی پیماشی و کمی انجام شده و داده ها به وسیله پرسشنامه استاندارد جمع آوری گردیده است. توزیع پرسشنامه در ۴۰ بیمارستان دولتی استان تهران در سال ۱۴۰۳ توزیع شده صورت پذیرفته است. حجم نمونه ۲۵۰ نفره از جامعه آماری پژوهش شامل افراد شاغل با پست های سازمانی شامل: مدیر و رئس بیمارستان، مدیر و کارشناس حسابداری و امور مالی و مدیر و کارشناس فناوری اطلاعات در بیمارستان های دولتی استان تهران که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده است. آلفای کرنباخ تمام سوال های پرسشنامه برابر 929/0 می باشد. آزمون آمار توصیفی و آزمون فرضیه های به وسیله نرم افزار ۲۶spss انجام گرفته است. یافته ها : نتایج نشان می دهد که عملکرد سازمانی بیمارستان های دولتی تهران تحت تأثیر مثبت سیستم های اطلاعات حسابداری قرار دارد. این نتایج همچنین نشان می دهد که فناوری اطلاعات تاثیر مثبتی بر عملکرد سازمانی بیمارستان های دولتی تهران دارد و تایید می شود که رابطه ای معنادار بین سیستم های اطلاعات حسابداری و فناوری اطلاعات با عملکرد سازمانی وجود دارد.
۷.

بررسی تاثیر گردش مالی مدیرعامل بر سیاست تقسیم سود

کلیدواژه‌ها: گردش مالی مدیرعامل شرکت سیاست تقسیم سود

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴ تعداد دانلود : ۱
سیاست تقسیم سود دستورالعملی است که شرکت ها در مورد پرداخت سود سهام دارند. این شامل پرداخت یا عدم پرداخت، میزان پرداخت، زمان پرداخت و دفعات پرداخت است. سیاست تقسیم سود یک تعهد مهم است که عملکرد گذشته و چشم انداز آینده شرکت ها را نشان می دهد. بر این اساس، سیاست تقسیم سود توسط محققان با هدف درک بیشتر عوامل تعیین کننده سیاست پرداخت شرکت ها مورد بررسی قرار گرفته است. لذا هدف این تحقیق، بررسی تاثیر گردش مالی مدیرعامل بر سیاست تقسیم سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در راستای هدف پژوهش، یک فرضیه تدوین شد. جهت آزمون این یک فرضیه با استفاده از روش حذف سیستماتیک، نمونه ای متشکل از 104 شرکت از بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سال های 1394 لغایت 1401 انتخاب گردید. برای تجزیه و تحلیل دادها و آزمون فرضیه از مدل رگرسیون لجستیک استفاده شده است. در نتیجه گردش مالی مدیرعامل بر سیاست تقسیم سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر گذار است.
۸.

تاثیر اجتماعی شدن مالی بر وابستگی مالی و نقش میانجی خودکارآمدی مالی

نویسنده:

کلیدواژه‌ها: دلبستگی مالی خودکارآمدی مالی اجتماعی شدن مالی وابستگی مالی جامعه پذیری مالی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳ تعداد دانلود : ۱
یکی از مفاهیم وابستگی، دلبستگی است. که افراد می توانند ظرفیت هایی چون سطح اعتماد خود را که به آن خودکارآمدی مالی گفته می شود افزایش دهند. ضمنا دلبستگی و خودکارآمدی هر دو از محصولات اجتماعی شدن مالی هستند. بر همین اساس هدف این پژوهش پاسخ به این سوال است که آیا اجتماعی شدن مالی بر وابستگی مالی چه به صورت مستقیم و یا از طریق متغیر میانجی (به صورت غیر مستقیم) تاثیر دارد یا خیر ؟ این پژوهش بصورت مقطعی و از نوع توصیفی پیمایشی است. بر همین اساس تعداد 510 پرسشنامه از سرمایه گذاران حقیقی در بورس تهران دریافت، و بعد از بررسی 395 پرسشنامه قبول واقع شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته های پژوهش مشخص کننده این است که وقوع نتایج مثبت در اثر اجتماعی شدن مالی ممکن است باعث افزایش دلبستگی مالی هم بصورت مستقیم و هم از طریق خودکارآمدی مالی بصورت غیرمستقیم شود. نتایج این پژوهش نشان می دهد، اگر افراد دلبستگی خود را از طریق ابعاد مختلف اجتماعی شدن و افزایش خودکارآمدی تقویت کنند، منجر به تصمیم های صحیح در سرمایه گذاری آنان خواهد شد. از طرفی نتایج تصریح می نماید که عدم دلبستگی مالی (وابستگی) افراد به صورت ایمن، باعث رفتارهای نامطلوب در سرمایه گذاری آنان می شود.
۹.

تلفیق روان شناسی مثبت گرا و اصول مدیریت با رویکرد ارتقای بهره وری و رفاه در محیط کار

نویسنده:

کلیدواژه‌ها: روان شناسی مثبت گرا مدیریت رفتار سازمانی مثبت رویکرد مبتنی بر نقاط قوت

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
روان شناسی مثبت گرا در محیط کار یک رویکرد نوین است که با تأکید بر ارزش های مثبت، معنای زندگی شغلی، و تعاملات سازنده، به بهبود عملکرد سازمانی و رضایت کارکنان می پردازد. این رویکرد، با استفاده از یک ترکیب از اصول مدیریت و روان شناسی، به ایجاد محیط کاری پویا، هماهنگ و حمایت طلبانه کمک می کند. تمرکز بر نقاط قوت فردی، ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی، مدیریت استرس، و تشویق به خلاقیت و ابداع، از جمله عناصر اصلی این رویکرد است. هدف از روان شناسی مثبت گرا، دستیابی به یک محیط کاری که در آن کارکنان به صورت موثرتر مشارکت کنند، انگیزه بیشتری داشته باشند و به دنبال موفقیت های مشترک سازمان و خود باشند. این رویکرد نه تنها به بهبود عملکرد سازمانی کمک می کند، بلکه به ایجاد یک فرهنگ سازمانی مبنی بر شادی، رضایت و پیشرفت پایدار نیز می پردازد.این مقاله بر پتانسیل روان شناسی مثبت گرا برای دگرگونی محیط های سازمانی با تقویت بهزیستی کارکنان و بهبود عملکرد کلی تأکید دارد. با این حال، این مرور همچنین نیاز به پژوهش های بیشتر برای پرداختن به چالش های شناسایی شده را مورد تأکید قرار می دهد. نویسنده خواستار رویکردهای میان رشته ای، مطالعات طولی بیشتر و توسعه چارچوب های نظری قوی تر برای درک و اجرای بهتر روان شناسی مثبت گرا در محیط کار است. با پرداختن به این شکاف ها، پژوهش های آینده می توانند از روان شناسی مثبت گرا برای ایجاد محیط های سازمانی سالم تر و مولدتر استفاده کنند.
۱۰.

بررسی تاثیرات معاملات نهانی، تنوع جنسیتی در هیئت مدیره و ویژگی های مدیرعامل بر ریسک سقوط قیمت سهام

نویسنده:

کلیدواژه‌ها: معاملات نهانی تنوع جنسیتی هیئت مدیره ویژگی های مدیرعامل ریسک سقوط قیمت سهام

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
هدف پژوهش: هدف این پژوهش، بررسی بررسی تاثیرات معاملات نهانی، تنوع جنسیتی در هیئت مدیره و ویژگی های مدیرعامل بر ریسک سقوط قیمت سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. روش شناسی پژوهش: قلمرو زمانی پژوهش حاضر مشتمل بر دوره 10 ساله از 1392 تا 1402 و مکان تحقیق بورس اوراق بهادار تهران و شرکت های پذیرفته شده در بورس می باشد. به منظور بررسی صحت فرضیه-های پژوهش، از رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر داده های ترکیبی با اثراث ثابت و از نرم افزار ایویوز 11 استفاده شده است. یافته های پژوهش: نتایج فرضیه نخست پژوهش نشان داد که بازده معاملات داخلی نهان، ارتباط مثبت و معناداری با ریسک سقوط قیمت سهام دارد. نتیجه فرضیه دوم نشان داد که تنوع جنسیتی هیات مدیره، تاثیر منفی و معناداری بر ریسک سقوط قیمت سهام دارد. نتایج فرضیه سوم نیز نشان داد که اختلاف دستمزد مدیرعامل تاثیر مثبت و معناداری بر ریسک سقوط قیمت سهام دارد. دوگانگی مدیرعامل تاثیر مثبت و معناداری بر ریسک سقوط قیمت سهام دارد. دوره تصدی مدیرعامل تاثیر مثبت و معناداری بر ریسک سقوط قیمت سهام دارد. سن مدیرعامل تاثیر منفی و معناداری بر ریسک سقوط قیمت سهام دارد. واژه های کلیدی: معاملات نهانی، تنوع جنسیتی هیئت مدیره؛ ویژگی های مدیرعامل؛ریسک سقوط قیمت سهام
۱۱.

نقش بحران بانکی در تأثیر تنوع درآمدی بر ریسک صنعت بانکداری ایران

کلیدواژه‌ها: بحران بانکی تنوع درآمدی ریسک صنعت بانکداری

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۱
اقتصاد ایران طی سه دهه اخیر با فراز و نشیب های فراوانی در حوزه های کلان اقتصادی از جمله در صنعت بانکداری روبه رو بوده است. ارزیابی شرایط حاکم بر صنعت بانکداری ایران گویای آن است که اقتصاد ایران بحران بانکی را تجربه کرده است؛ اگر چه به علت دولتی بودن بانک ها و حمایتهای مالی بانک مرکزی عملاً به بروز بحران آشکار منجر نشده است. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی نقش بحران بانکی در اثرگذاری تنوع درآمدی بر ریسک صنعت بانکداری ایران با استفاده از روش اقتصادسنجی پانل می باشد. بدین منظور 14 بانک پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان نمونه آماری پژوهش طی سال های 1391-1401 مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد، تنوع درآمدی تأثیر معنی دار و منفی بر ریسک صنعت بانکداری داشته است؛ در هنگام بحران بانکی تنوع درآمدی تأثیر معنی دار و مثبتی بر ریسک صنعت بانکداری داشته است. مقاله
۱۲.

تحلیل و شناخت روابط عمومی و شهرداری الکترونیک در نظام مدیریتی مالی- اداری شهرداری ها

نویسنده:

کلیدواژه‌ها: روابط عمومی شهرداری الکترونیک نظام مدیریتی مالی- اداری

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳ تعداد دانلود : 0
شهرداری ها به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی می توانند نقش مهم و اساسی در ارائه خدمات عمومی و اداره امور محلی داشته باشند. روابط عمومى از اجزا و عناصر اصلى ارتباطات است و در ایجاد بستر هاى مشارکت ذهنى و عینى نقش نهادى و بنیادى دارد، زیرا جنس و ماهیت مجموعه وظایف و فعالیت هاى آن به طور عمده، (ارتباطى، تعاملى و تبادلى) است. تحقیق حاضر به صورت تحلیلی و توصیفی انجام پذیرفته و همچنین به منابع و متون معتبر کتابخانه ای، استنادی و شبکه جهانی اینترنت نیز مراجعه شده است و سعی در تحلیل و بررسی روابط عمومی و شهرداری الکترونیک در نظام مدیریتی مالی – اداری شهرداری ها را دارد. شکل گیری و استقرار شهرداری الکترونیکی از الگوی دولت الکترونیکی تبعیت می کند را در چهار مرحله پیدایش، ارتقاء، تعامل و یکپارچه سازی طبقه بندی نمود که کلیه خدمات شهرداری ها به صورت برخط (online) و شبانه روزی با کیفیت و ضریب ایمنی بالا و با بهره گیری از ابزار فناوری اطالعات و ارتباطات (ICT) انجام می شود و اهمیت روابط عمومی و شهرداری الکترونیک در نظام مدیریتی مالی- اداری شهرداری ها به منظور افزایش سرعت و دقت فعالیت های مختلف سازمان ها و ارتباط اجزای مختلف آن با یکدیگر و در نتیجه بالا بردن بهره وری آنها به روشنی مشخص است.
۱۳.

واکاوی و بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی و محافظه کاری حسابداری در شهرداری ها

نویسنده:

کلیدواژه‌ها: مسئولیت اجتماعی محافظه کاری حسابداری شهرداری ها

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۱
مسئولیت اجتماعی شامل وظایف و تعهداتی می شود که در چارچوب سازمان شهرداری ها برای حفظ و نگهداری و کمک رسانی به جامعه ای که در آن فعالیت انجام می شود، روی می دهد و محافظه کاری در گزارشگری مالی برای سرمایه گذران با کاهش مشکلات در زمینه های مدیریت و کنترل فرصت ها و کارایی قراردادها و ... خود باعث منفعت طلبی آنان می گردد. روش تحقیق تحلیلی و توصیفی انجام پذیرفته و همچنین به منابع و متون معتبر کتابخانه ای، استنادی و شبکه جهانی اینترنت نیز مراجعه شده است و هدف آن سعی در واکاوی و بررسی رابطه بین حسابداری مسئولیت اجتماعی و محافظه کاری حسابداری در شهرداری ها می باشد. سیستم حسابداری و مدیریت مالی یک سیستم اطلاعات است که در آن فرایند جمع آوری، طبقه بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش های مالی و صورت های حسابداری در شکل ها و مدل های خاص انجام می گیرد و در واقع مسئولیت پذیری اجتماعی در شهرداری ها مجموعه ای از فعالیت های مربوط به اندازه گیری و پردازش عملکرد سازمان های تجاری و نقش آنها در نگهداری و محافظت از محیط زیست و ارائه خدمات متفاوت به جوامع محلی بوده و محافظه کاری نیز به عنوان کوششی برای انتخاب روشی از روش های پذیرفته شده حسابداری می باشد که در شهرداری ها به شناخت دیرتر درآمد فروش، شناخت سریع تر هزینه، ارزشیابی کمتر دارایی ها و ارزشیابی بیشتر بدهی ها منجر می شود.
۱۴.

بررسی رابطه هزینه های نمایندگی و انعطاف پذیری مالی با نقش تعدیلی تنوع جنسیتی هیئت مدیره

نویسنده:

کلیدواژه‌ها: هزینه های نمایندگی انعطاف پذیری مالی تنوع جنسیتی هیئت مدیره

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱ تعداد دانلود : ۱
انعطاف پذیری مالی به معنای توانایی شرکت در دسترسی و تجدید ساختار منابع مالی با حداقل هزینه می باشد. شرکت های انعطاف پذیر در مواقع بروز شوک های منفی و بحران های مالی به خوبی قادرند که از زیر فشارهای مالی جان سالم بدر برده، و در مواقع بروز فرصت های سودآور به سهولت وجوه مورد نیاز خود را جهت سرمایه گذاری بهدست آورند. در نهایت هدف این پژوهش بررسی رابطه هزینه های نمایندگی و انعطاف پذیری مالی با نقش تعدیلی تنوع جنسیتی هیئت مدیره است. جامعه آماری پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه مورد مطالعه، شامل 160 شرکت پذیرفته شده طی سال های 1398 تا 1402 است. روش پژوهش توصیفی و از نظر ارتباط بین متغیرها همبستگی است و از نظر هدف کاربردی است. برای پردازش و آزمون فرضیه از روش رگرسیونی و داده های تابلویی و همچنین مدل اثرات ثابت استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل فرضیه نشان داد که تنوع جنسیتی هیئت مدیره بر رابطه بین هزینه های نمایندگی و انعطاف پذیری مالی تأثیر منفی و معناداری دارد.
۱۵.

عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات و قصد وفاداری در بانکداری الکترونیکی

کلیدواژه‌ها: کیفیت خدمات کیفیت سیستم طراحی رابط کاربری تضمین امنیت رعایت حریم خصوصی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳ تعداد دانلود : ۱
مطالعه حاضر باهدف بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات و قصد وفاداری در بانکداری الکترونیکی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را حاضر مشتریان شعب بانک ملت در سطح استان مازندران که تعداد آن ها نامحدود می باشند؛ تشکیل می دهد. مطابق فرمول کوکران حجم نمونه 384 نفر تعیین و بر اساس روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد می باشد که با طیف 5 ارزشی لیکرت سنجیده شده است. روایی محتوایی این پرسشنامه ها به تأیید خبرگان این حوزه از جمله استاد راهنما رسیده و میزان پایایی آن نیز بر اساس آزمون آلفای کرونباخ، استفاده از نرم افزار آماری برای علوم اجتماعی (spss) تعیین و با درصد بالایی (0.89) مورد تأیید قرارگرفته و تایید شده است. تحلیل داده های گردآوری شده به وسیله آمار توصیفی از طریق نرم افزار spss و آمار استنباطی از روش مدل سازی معادلات ساختاری (حداقل مربعات جزئی) و با استفاده از نرم افزار Smart Plsبررسی شده است. تاثیر فرضیه اول و دوم و... و نهم به ترتیب با ضریب تاثیر 22/0 و 51/0 و 40/0 و 30/0 و 29/0 و 0.23 و 0.23 و0.32 و 0.22 در سطح اطمینان 95% (ضریب خطای 5%) مورد ارزیابی قرار گرفته و تایید شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که طراحی رابط کاربری با ضریب مسیر 0.51 بیشترین تاثیر را بر کیفیت سیستم بانکداری الکترونیکی دارد و رعایت حریم خصوصی بر قصد وفاداری مشتریان بانکداری الکترونیکی و طراحی رابط کاربری بر تضمین امنیت بانکداری الکترونیکی با ضریب مسیر 0.22 کمترین تاثیر را دارند.
۱۶.

مطالعه تاثیر سطح مسئولیت اجتماعی بر رابطه بین خوانایی گزارشگری مالی و همزمانی قیمت سهام

کلیدواژه‌ها: همزمانی قیمت سهام چرخش حسابرس خوانایی گزارشگری مالی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱ تعداد دانلود : ۱
همزمانی قیمت بیانگر آن محدوده ای از بازده ای شرکت را که توسط بازدهی بازار و صنعت توضیح داده می شود را توضیح می دهد و استفاده از همزمانی قیمت کم به معنی تأثیر کم اطلاعات صنعت بر روی قیمت می باشد. هدف این پژوهش بررسی رابطه خوانایی گزارشگری مالی و همزمانی قیمت سهام با نقش تعدیلی چرخش حسابرس است. جامعه آماری پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه مورد مطالعه، شامل 152 شرکت پذیرفته شده طی سال های 1397 تا 1401 است. روش پژوهش توصیفی و از نظر ارتباط بین متغیرها ترکیبی از علی-همبستگی است و از نظر هدف کاربردی است. برای پردازش و آزمون فرضیه ها از روش رگرسیونی و داده های تابلویی و همچنین مدل اثرات ثابت استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل فرضیه نشان داد که چرخش حسابرس بر رابطه بین خوانایی گزارشگری مالی و همزمانی قیمت تأثیر مثبت و معناداری دارد.
۱۷.

تعیین روابط غیرخطی بین مشخصه های شرکت و میزان عملکرد حسابرسی داخلی بر مبنای عدم تقارن اطلاعاتی و نظارت درون شرکتی

نویسنده:

کلیدواژه‌ها: مشخصه شرکت عملکرد حسابرسی داخلی عدم تقارن اطلاعات نظارت درون شرکتی شرکت تابعه

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱ تعداد دانلود : ۱
تعیین روابط غیرخطی بین مشخصه های شرکت و میزان عملکرد حسابرسی داخلی بر مبنای عدم تقارن اطلاعاتی و نظارت درون شرکتی(مطالعه موردی: شرکت های منطقه ویژه عسلویه) هدف این مطالعه می باشد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی بوده است و داده های پژوهش که به صورت مقطعی و در نیمه اول سال 1403، از طریق پرسشنامه که بین اعضای نمونه تکثیر و در مدت زمان مشخصی جمع آوری گردید و روایی به صورت اعتبار صوری و پایایی داده ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و تحلیل رگرسیونی آن پرداخته شد. در همین راستا جامعه آماری، شرکت های منطقه ویژه عسلویه می باشد و نمونه آماری نیز شامل 169 نفر از کلیه مدیران، کارکنان، کارشناسان و مهندسان مالی، حسابرسان فعال در شرکت می باشند که با استفاده از روش جدول مورگان انتخاب شده اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین مشخصه های شرکت و میزان عملکرد حسابرسی داخلی بر مبنای عدم تقارن اطلاعاتی و نظارت درون شرکتی(مطالعه موردی: شرکت های منطقه ویژه عسلویه) روابط غیرخطی معناداری وجود دارد. بنابراین، مشخصه های شرکت مانند اندازه شرکت، تعداد کارکنان، تعداد شرکتهای تابعه، شدت استفاده سهامداران مختلف از حسابرسی داخلی میتواند منجر به تغییراتی در میزان عملکرد حسابرسی داخلی بر مبنای عدم تقارن اطلاعاتی و نظارت درون شرکتی شود.
۱۸.

مطالعه تأثیر اندازه هیئت مدیره بر رابطه بین کوته بینی مدیریتی و جریان نقد عملیاتی قیمت سهام

نویسنده:

کلیدواژه‌ها: اندازه هیئت مدیره جریان نقد عملیاتی کوته بینی مدیریتی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۱
جریان نقدی معیاری برای اندازه گیری عملکرد شرکت هاست و وجه نقدی را نشان می دهد که شرکت پس از انجام مخارج لازم برای نگه داری یا توسعه دارایی در اختیار دارد. مبلغ جریان های نقدی عملیاتی، از شاخص های اصلی ارزیابی این موضوع است که عملیات واحد تجاری تا چه میزان سبب ایجاد جریان های وجه نقد کافی برای بازپرداخت وام ها، نگه داشت توان عملیاتی واحد تجاری و پرداخت سود سهام شده و انجام سرمایه گذاری های جدید را بدون تمسک به منابع مالی خارج از واحد تجاری امکان پذیر کرده است و بررسی علل مؤثر بر آن برای شرکت حائز اهمیت است. بنابراین هدف این پژوهش به مطالعه تأثیر اندازه هیئت مدیره بر رابطه بین کوته بینی مدیریتی و جریان نقد عملیاتی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه مورد مطالعه، شامل 152 شرکت پذیرفته شده طی سال های 1397 تا 1401 است. روش پژوهش توصیفی و از نظر ارتباط بین متغیرها علی-همبستگی است و از نظر هدف کاربردی است. برای پردازش و آزمون فرضیه ها از روش رگرسیونی و داده های تابلویی و همچنین مدل اثرات ثابت استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاصل از تجزیه وتحلیل داده ها نشان می دهد که اندازه هیئت مدیره بر رابطه بین کوته بینی مدیریتی و جریان نقد عملیاتی تأثیر منفی و معناداری دارد.
۱۹.

واکاوی نقش میانجی سرمایه فکری سبز در تاثیرمدیریت منابع انسانی سبز بر نوآوری سازمانی و کارایی سازمانی: شواهدی از صنعت ایران خودرو

کلیدواژه‌ها: مدیریت منابع انسانی سبز نوآوری سازمانی کارایی سازمانی سرمایه فکری سبز

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱ تعداد دانلود : ۲
در هر سازمانی نیروی انسانی بزرگترین سرمایه است و نقش مؤثری را در مدیریت منابع انسانی سبز به عهده دارد. بنابراین توجه به پرورش نیروی انسانی به تبع شکل گیری کارآیی سازمانی و نوآوری از اهمیت بالایى برخوردار است. چنانچه در فرد کارآیی به وجود آید و اگر این کارآیی با نوآوری سازمانی همراه باشد، عملکرد و اثربخشی او افزایش مییابد. بنابراین شناخت عواملی که میتواند در ایجاد مدیریت منابع انسانی در افراد مؤثر باشد و بهبود و بالابردن کارآیی و اثربخشی سازمان ها و به عبارتی پیشرفت جوامع را موجب شود از ضرورت خاصی برخوردار است. هدف پژوهش واکاوی نقش میانجی سرمایه فکری سبز در تاثیرمدیریت منابع انسانی سبز بر نوآوری سازمانی و کارایی سازمانی می باشد. تحقیق حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و از بعد هدف کاربردی و از نظر نوع روش در زمره تحقیقات پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنان شرکت ایران خودرو می باشد که تعداد کارکنان رسمی 10 هزار نفر می باشد که از بین آن ها 369 نفر از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و تعداد 500 پرسشنامه پخش شده است که تعداد 380 پرسشنامه صحیح دریافت شده است، به منظور انجام پژوهش، پرسشنامه ای با 21 سؤالی استاندارد از علی پور و همکاران (2022)؛ درویش و ضیائی (1396) از نوع بسته با استفاده از مقیاس پنج گزینه ای لیکرت، در بین کارکنان توزیع گردید و این پرسشنامه متغیرهای تحقیق را مورد سنجش قرار می دهند. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 تائید شد و روایی پرسشنامه براساس آزمون CVR سنجیده شده است. برای تجزیه وتحلیل آماری یافته ها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در بخش نخست، تجزیه وتحلیل توصیفی یافته ها به صورت ترسیم جداول و نمودارهای فراوانی ارائه شد. در بخش دوم برای استنباط آماری و آزمون فرضیات از نرم افزار آماری SPSS نسخه 24 و مدل سازی معادلات ساختاری Smart Pls ارائه شد. نتایج نشان داد که تمامی فرضیات پژوهش مورد تأیید قرارگرفته اند و سرمایه فکری سبز به طور معناداری میان مدیریت منابع انسانی سبز بر کارایی و نوآوری سازمانی نقش میانجی ایفا می کند مدیریت منابع انسانی سبز نیز بیشترین تاثیر را بر کارایی سازمانی دارد.
۲۰.

ارائه الگوی مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت با رویکرد رفتاری

کلیدواژه‌ها: مسئولیت پذیری اجتماعی رویکرد رفتار تحلیل تم مؤلفه های مسئولیت پذیری تحلیل داده های کیفی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲
این پژوهش به تحلیل رفتارهای سازمانی در چارچوب مسئولیت پذیری اجتماعی با رویکرد رفتاری می پردازد و سعی دارد تا با استفاده از روش تحلیل تم، مؤلفه ها و مضامین کلیدی را در ارتباط با مسئولیت پذیری اجتماعی شناسایی کند. برای این منظور، داده های کیفی از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته با مدیران مالی، تحلیلگران و خبرگان حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی جمع آوری شد. نتایج تحلیل داده ها به شناسایی ۱۱ مؤلفه اصلی منتهی شد که در قالب ۵ دسته مضمون سازمان دهنده طبقه بندی شدند. این مؤلفه ها شامل ابعاد مختلف مسئولیت پذیری اجتماعی نظیر شفافیت ارتباطات، تعامل با ذی نفعان، صداقت در انتقال پیام، و تأثیرگذاری بر جوامع محلی و زیست محیطی بودند. در این تحقیق، همچنین به شناسایی ۹ زیرمؤلفه پرداخته شد که جنبه های جزئی تر از این مؤلفه ها را به طور دقیق تری تبیین می کنند.فرآیند تحلیل تم به محقق این امکان را داد تا از طریق کدگذاری و دسته بندی داده ها، روابط پیچیده و پنهان میان رفتارهای سازمانی و مسئولیت پذیری اجتماعی را آشکار سازد. در نهایت، پژوهش حاضر نشان داد که مؤلفه های شفافیت، تعامل مؤثر و صداقت از عوامل کلیدی برای تحقق مسئولیت پذیری اجتماعی با رویکرد رفتاری در سازمان ها هستند. همچنین، یافته ها نشان می دهند که سازمان ها باید ارتباطات خود را با ذی نفعان به طور مستمر و صادقانه برقرار کنند تا بتوانند تأثیرات مثبت و پایداری در جامعه و محیط زیست ایجاد کنند.این تحقیق می تواند به مدیران و سیاست گذاران در زمینه مسئولیت اجتماعی کمک کند تا رویکردهای مؤثری را در جهت بهبود عملکرد سازمانی و اجتماعی اتخاذ کنند و به تحقق اهداف توسعه پایدار نزدیک تر شوند.

آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۰۱