چشم انداز حسابداری و مدیریت

چشم انداز حسابداری و مدیریت

چشم انداز حسابداری و مدیریت دوره 6 زمستان 1402 شماره 87 (جلد 1)

مقالات

۱.

بررسی روابط بین نفوذ اجتماعی، سواد مالی و رفتار پس انداز با درنظرگرفتن نقش تعدیل کنندگی خودکنترلی (مورد مطالعه: دانشجویان شهر یزد)

کلید واژه ها: سواد مالی اجتماعی شدن والدین نفوذ همسالان خودکنترلی رفتار پس انداز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰ تعداد دانلود : ۱۳
تحقیق پیشرو با هدف بررسی روابط بین نفوذ اجتماعی، سواد مالی و رفتار پس انداز با درنظرگرفتن نقش تعدیل کنندگی خودکنترلی انجام شده است. این تحقیق از نظر ماهیت و روش، از نوع تحقیقات توصیفی - پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانشجویان شهرستان یزد در سال 1402 -1401 در نظر گرفته شده که تعداد 384 نفر از طریق فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری در دسترس بوده و ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه می باشد که از پرسش نامه مقاله الشبامی و الدیحانی (2022) برای سنجش متغیرهای سواد مالی، اجتماعی شدن والدین، نفوذ همسالان، خودکنترلی، رفتار پس انداز استفاده شد. روایی (تحلیل عاملی تأییدی، روایی همگرا و واگرا) ابزار تحقیق، بررسی و مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی سنجیده شد و با توجه به نتایج به دست آمده، می توان پایایی ابزار تحقیق را تأیید کرد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از 1005 پرسش نامه تکمیل شده، از روش آمار توصیفی و استنباطی و بکارگیری نرم افزارهای SPSS و SmartPLS استفاده شده است. نتایج نشان داد، که نفوذ والدین و همسالان بر سواد مالی دانشجویان تأثیر مثبت و معنی داری داشته، سواد مالی بر رفتار پس انداز نیز به صورت مثبت تأثیر معنی داری داشته است و همچنین سواد مالی به عنوان متغیر میانجی بر رابطه بین نفوذ والدین و همسالان و رفتار پس انداز دانشجویان تأثیر معنی داری داشته و میزان این تأثیر به صورت مثبت بوده است، اما خودکنترلی رابطه بین سواد مالی و رفتار پس انداز دانشجویان را نتوانسته تعدیل نماید.
۲.

بررسی نقش منفعت طلبی مدیران بر رابطه بین اجتناب مالیاتی و ارزش شرکت

کلید واژه ها: ارزش شرکت اجتناب مالیاتی منفعت طلبی مدیران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۹ تعداد دانلود : ۱۶
فعالیتهای اجتناب از مالیات اساساً تحت عنوان شیوه هایی برای جلوگیری از انتقال وجه نقد از سهامداران به سوی دولت شناخته می شود، مسئله ایجاد شده در این رابطه این است که اجتناب مالیاتی همیشه به نفع سهامداران نمی باشد و مدیران فرصت طلب ممکن است به بهانه اجتناب مالیاتی، منابع را در جهت منافع شخصی هدایت یا برداشت نمایند، که این موضوع موجب افزایش هزینه های سهامداران و در نتیجه موجب فزونی مخارج اجتناب مالیاتی به منافع آن می شود. بر این اساس در این پژوهش به بررسی نقش منفعت طلبی مدیران بر رابطه اجتناب مالیاتی و ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. نمونه آماری این پژوهش متشکل از 618 مشاهده (سال- شرکت) برای 103 شرکت طی دوره زمانی 1396 تا 1401 در نظر گرفته شده است که به روش حذف سیستماتیک انتخاب شده اند. نتایج پژوهش نشان داده است که تعامل اجتناب مالیاتی و منفعت طلبی مدیران بر ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران اثرمعنادار و منفی دارد.
۳.

نقش مدیریت منابع انسانی استراتژیک در اشتیاق شغلی کارکنان

کلید واژه ها: مدیریت منابع انسانی استراتژیک اشتیاق شغلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۹ تعداد دانلود : ۲۰
پژوهش حاضر با هدف مروری بر نقش مدیریت منابع انسانی استراتژیک در اشتیاق شغلی کارکنان انجام شد. مدیریت استراتژیک تاکید بر روند تحقیق برای حل مشکلات، برنامه ریزی در راستای اهداف، و اجرای اهداف در چارچوب ها برنامه های بودجه بندی شده و ارزیابی هاست. از اینرو سازمان ها را به تعیین و ایجاد برنامه های روابط عمومی، بکارگیری اطلاعات، جستجو برای انواع اطلاعات، پیش بینی اطلاعات و تاثیر پذیری اطلاعات رهنمون می سازد. سازمان ها امروزه نیاز به کارکنانی با مشتاق دارند. کسانی که نسبت به شغلشان اشتیاق و علاقه زیادی دارند. به طور کلی کارکنان مشتاق مجذوب شغل شان می شوند و تکالیف شغلی شان را به طرز مطلوبی به انجام می رسانند. اشتیاق شغلی به عنوان یک مفهوم شغلی نتیجه تمایل اخیر به روانشناسی مثبت نگر، بر روی نیروهای انسانی، عملکرد بهینه و تجارب بهینه مثبت در کار توجه می کند. بر اساس این جنبش نه تنها نتایج منفی از قبیل فرسودگی، بدکاری و ضعف بلکه پدیده های مثبت در محیط کار شایستگی و توجه و بررسی را دارند. در این تحقیق با استفاده از مطالعه کتابخانه ای به بررسی نقش مدیریت منابع انسانی استراتژیک در اشتیاق شغلی کارکنان پرداخته شده است.
۴.

بررسی تاثیر رقابت و تنظیم بازار بانکی برکارایی هزینه بانک ها و موسسات مالی اعتباری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

نویسنده:

کلید واژه ها: رقابت و تنظیم بازار بانکی کارایی هزینه صنعت بانکداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹ تعداد دانلود : ۹
تغییر در ساختار بازار یا تمرکز بازار بر نحوه رفتار و عملکرد شرکت ها تأثیر می گذارد. در یک بازار متمرکزتر، شرکت ها قدرت بیشتری در بازار دارند که به آنها اجازه می دهد بدون خروج اجباری از بازار ناکارآمد بمانند. همچنین مقررات محدودکننده فعالیت های بانکی و الزامات سرمایه سخت گیرانه هر دو با کارایی هزینه کمتر مرتبط هستند، اما نظارت های مؤثر و اشتراک گذاری اطلاعات بیشتر به کارایی کمک می کنند از این رو هدف این تحقیق بررسی تأثیر رقابت و تنظیم بازار بانکی بر کارایی هزینه بانک ها و موسسات مالی اعتباری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سال های 1395 تا 1399 با نمونه مشتمل بر16 بانک و موسسات مالی اعتباری و با استفاده از رگرسیون خطی چند متغیره به آزمون فرضیه ها پرداخته شد. در بررسی معنی دار بودن کل مدل با توجه به این که سطح معناداری آماره F از 5 درصد کوچک تر است، لذا مدل معنی دار بوده و فرضیه آزمون F در سطح اطمینان 95 درصد پذیرفته می شود. ضریب تعیین مدل نیز گویای آن است که 55/0 درصد متغیر کارایی بانک توسط متغیرهای توضیحی تبیین شد. همچنین ضریب تعیین تعدیل شده برابر با 43/0 درصد می باشد. که نتایج تحقیق نشان داد رقابت و تنظیم بازار بانکی بر کارایی هزینه بانک ها و موسسات مالی اعتباری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معنادار و معکوسی دارد.
۵.

تاثیر نظام راهبری شرکتی بر ارتباط بین محافظه کاری و ارزش وجه نقد

کلید واژه ها: راهبری شرکتی محافظه کاری ارزش وجه نقد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۷ تعداد دانلود : ۸
راهبری شرکتی، موضوعی چندبعدی است. یکی از درون مایه های مهم در راهبری شرکتی با حسابداری و مدیریت مالی سرو کار دارد و به گونه اصولی از به کارگیری سیاست ها و مکانیزم هایی حمایت می کند که از رفتار درست اطمینان حاصل کرده و سهامداران را پشتیبانی کند. یک عنصر اصلی دیگر، دیدگاه کارآیی اقتصادی است که سیستم راهبری شرکتی از این طریق باید هدف های اقتصادی را با در نظر گرفتن دقیق ثروت سهامداران، بهبود بخشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر نظام راهبری شرکتی بر ارتباط بین محافظه کاری و ارزش وجه نقد می باشد. برای آزمون فرضیه ها از اطلاعات 84 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی سال های بین 1400-1394 استفاده شده است. نتایج بیانگر آن بود که بین محافظه کاری و سطح نگهداشت وجه نقد ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و همچنین دوگانگی وظیفه مدیرعامل ارتباط بین محافظه کاری و سطح نگهداشت وجه نقد را تحت تاثیر قرار نمی دهد اما استقلال هیات مدیره ارتباط بین محافظه کاری و سطح نگهداشت وجه نقد را تقویت می کند.
۶.

حسابداری، از پیدایش تا توسعه

کلید واژه ها: حسابداری پیدایش توسعه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۴ تعداد دانلود : ۱۱
از سال ها پیش، حسابداری در خدمت انسان ها و در توسعه تمدن بوده است، کهن ترین مدارک شناخته شده حسابداری لوح های گلین پرداخت دستمزد مربوط به تمدن سومر در بابِل با قدمت 3600 سال پیش از میلاد مسیح می باشد و نشان می دهد که حسابداری در ابتدایی ترین شکل آن به منظور پرداخت دستمزد در بابِل، مصر باستان و یونان قدیم به کار می رفته است. با توجه به تغییرات اجتماعی در حال رشد، حسابداری نیز از روش سنتی و رویه ای خود خارج شده و با توجه به تغییر محیط تجاری نیاز و تقاضا برای تغییر در اطلاعات مالی باعث توسعه حسابداری نیز می شود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-کیفی بوده و روش آن پس رویدادی (تاریخی) است. نتایج پژوهش نشان می دهد توجه به تاریخ حسابداری و پیگیری روند تکامل آن از زمان پیدایش باعث شناخت بهتر و فرهنگ سازی درست تری نسبت به این علم در سطح جامعه می شود.
۷.

تاثیر ساختار مالکیت و سیاست تقسیم سود بر عملکرد شرکت

کلید واژه ها: مالکیت نهادی مالکیت خانوادگی تمرکز مالکیت سیاست تقسیم سود عملکرد شرکت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹ تعداد دانلود : ۹
هدف این مطالعه تاثیر ارتباط بین ساختار مالکیت بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. این پژوهش با تحلیل اطلاعات مربوط به 124 شرکت نمونه مورد مطالعه از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1396 تا 1400 به کار خود پرداخته است. این پژوهش از لحاظ همبستگی و روش شناسی، از نوع شبه تجربی و در حوزه تحقیقات پس رویدادی و اثباتی حسابداری قرار دارد. این پژوهش با استفاده از اطلاعات واقعی صورت گرفته است و چون می تواند در فرآیند استفاده از اطلاعات کاربرد داشته باشد، لذا نوعی پژوهش کاربردی محسوب می شود. به منظور آزمون فرضیات تحقیق از رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد مالکیت نهادی، تمرکز مالکیت و سیاست تقسیم سود بر عملکرد شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد اما مالکیت خانوادگی بر عملکرد شرکت تاثیر منفی و معناداری دارد.
۸.

رابطه کیفیت سیستم های گزارشگری مالی (FRSQ) و سرمایه گذاران نهادی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: کیفیت گزارشگری مالی سرمایه گذاران نهادی بورس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸ تعداد دانلود : ۱۰
پژوهش حاضر با هدف رابطه کیفیت سیستم های گزارشگری مالی (FRSQ) و سرمایه گذاران نهادی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارا تهران صورت پذیرفت. روش پژوهش این تحقیق از نظر ماهیت و محتوا از نوع همبستگی بود، که با استفاده از داده های ثانویه مستخرج از صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به تحلیل رابطه همبستگی پرداخت. روش حداقل مربعات خطی (اثرات ثابت یا تصادفی) چارچوب آزمون فرضیه ها و علت استفاده از روش همبستگی کشف روابط همبستگی بین متغیرها بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه شرکت های بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1393 تا 1401 بود.
۹.

بررسی تأثیر عوامل فشار آفرین شغلی بر قضاوت حرفه ای حسابرس: مطالعه موردی جامعه حسابداران رسمی ایران

کلید واژه ها: عوامل فشار آفرین شغلی قضاوت حرفه ای حسابرس مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۸ تعداد دانلود : ۱۰
قضاوت حرفه ای گوهر اصلی حسابرسی است. عدم صلاحیت حسابرس در انجام قضاوت های حرفه ای می تواند منجر به تصمیمات نادرستی شود که اغلب دارای تأثیرات منفی روی کیفیت حسابرسی، صاحب کار و اشخاص ذینفع مرتبط با صورت های مالی است. اظهارنظر حرفه ای همواره با محدودیت های ذاتی مانند قضاوت حسابرس در فرایند انجام کار همراه بوده و فعالیت هایی که حسابرسان برای رسیدن به اظهارنظر انجام می دهند متأثر از قضاوت ها و تصمیم گیری های حرفه ای است دستیابی به افزایش کیفیت قضاوت حرفه ای حسابرسان، مستلزم شناسایی عوامل مؤثر بر قضاوت حرفه ای است. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین عوامل فشار آفرین شغلی و قضاوت حرفه ای حسابرس در مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران است. روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی می باشد و جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای که در بین حسابرسان سازمان حسابرسی و مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی شامل کلیه شرکا، مدیران و سرپرستان حسابرسی توزیع شد، صورت گرفت. نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد که سه بعد نقش، حمایت همکاران و کنترل بر قضاوت حرفه ای حسابرسان تأثیر مثبت و معنادار و چهار بعد فشار زمانی، اضطراب، ارتباط و تقاضا بر قضاوت حرفه ای حسابرسان تأثیر منفی و معناداری دارند
۱۰.

بررسی تاثیر حسابرسی مستمر بر کیفیت اطلاعات مالی منتشره تحت وب از دیدگاه حسابرسان

کلید واژه ها: حسابرسی مستمر کیفیت اطلاعات مالی تحت وب حسابرسان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰ تعداد دانلود : ۷
در این پژوهش به بررسی تاثیر حسابرسی مستمر بر کیفیت اطلاعات مالی منتشره تحت وب از دیدگاه حسابرسان پرداخته شده است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع توصیفی می باشد. قلمرو زمانی این پژوهش سال 1401 می باشد. جامعه آماری این پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. بنابراین تعداد نمونه تحقیق 261 شرکت بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار spss 23 صورت می پذیرد. نتایج فرضیات پژوهش نشان داد که تمامی فرضیات مورد تایید قرار گرفتند.
۱۱.

تاثیر حاکمیت شرکتی بر رابطه بین ویژگی کمیته حسابرسی با استرس کاری حسابرسان و تاخیر گزارش حسابرسی

کلید واژه ها: ویژگی کمیته حسابرسی استرس کاری حسابرسان تاخیر گزارش حسابرسی حاکمیت شرکتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۴ تعداد دانلود : ۱۴
هدف این پژوهش به بررسی تاثیر حاکمیت شرکتی بر رابطه بین ویژگی کمیته حسابرسی با استرس کاری حسابرسان و تاخیر گزارش حسابرسی می پردازد. محدوده مورد مطالعه برای این تحقیق شامل هشت سال، یعنی از سال های 1392 تا 1399 است. پژوهش در دسته تحقیقات کاربردی قرار دارد و در تقسیم بندی بر مبنای ماهیت در گروه تحقیقات همبستگی قرار می گیرد که بر اساس شیوه استقرایی به نتیجه گیری می پردازد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه تحقیق نشان داد بین اندازه کمیته حسابرسی با استرس کاری حسابرسان و تاخیر گزارش حسابرس رابطه معنادار وجود ندارد؛ اما تاثیر حاکمیت شرکتی بر رابطه بین اندازه کمیته حسابرسی با استرس کاری حسابرسان و تاخیر گزارش حسابرس معنادار و منفی است.
۱۲.

مروری بر تبلیغات و عملکرد کسب و کار الکترونیکی

کلید واژه ها: تبلیغات عملکرد کسب و کار کسب و کار الکترونیکی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۱ تعداد دانلود : ۱۶
امروزه تبلیغات یک صنعت شناخته شده است که تأثیر فراوانی بر معرفی شرکت ها به مشتریان وجذب آنها دارد. و تبلیغات یکی از معروفترین فعالیت بازاریابی است، که محققان آن را عاملی اساسی در ایجاد ارزش ویژ ه برند مبتنی بر مصرف کننده و همچنین ابزاری با تأثیرگذاری پایدار و تجمعی بر این دارایی می داننداز طرف دیگر با توجه به اینکه درعصر حاضر رقابت در بازارها به شدت بالا بوده و شرکتهای فعال در بازارهای به شدت رقابتی تنها در صورتی قادر خواهند بود تا جایگاه مناسبی در اختیار داشته باشند که توان آن را داشته باشند که مزیت های رقابتی قابل توجهی برای خود خلق کنند. بر همین اساس مطالعات مختلفی حول موضوع کسب مزیت رقابتی برای بهبود عملکرد تجاری شرکتها شکل گرفته است و به تاثیر شاخص های مختلف پرداخته است. با این حال ضرورت انجام مطالعاتی در این زمینه همچنان احساس می شود. در این مقاله به روش کتابخانه ای مروری بر تبلیغات و عملکرد کسب و کار الکترونیکی خواهیم داشت.
۱۳.

بررسی رابطه مدیریت کیفیت خدمات الکترونیکی و راهبرد تجارت الکترونیک با موفقیت راهبرد تجارت الکترونیک در شهرداری قزوین

کلید واژه ها: ریسک نقدینگی مالکیت نهادی بازده سهام بازگشت هزینه شهرداری قزوین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰ تعداد دانلود : ۱۰
در این پژوهش به بررسی رابطه مدیریت کیفیت خدمات الکترونیکی و راهبرد تجارت الکترونیک با موفقیت راهبرد تجارت الکترونیک درشهرداری قزوین پرداخته شده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه مدیریت کیفیت خدمات الکترونیکی و راهبرد تجارت الکترونیک با موفقیت راهبرد تجارت الکترونیک درشهرداری قزوین می باشد. برای تحقق این هدف، داده های مربوط از طریق توزیع پرسشنامه گردآوری گردید. پرسشنامه های تحقیق دامنه شمول راهبرد تجارت الکترونیک، مدیریت کیفیت خدمات الکترونیکی و ادراک موفقیت تجارت الکترونیکی بوده است. این پژوهش دارای سه فرضیه بوده که فرضیه اول به بررسی رابطه بین مدیریت کیفیت خدمات الکترونیک و موفقیت راهبرد تجارت الکترونیک، فرضیه دوم به بررسی رابطه بین دامنه شمول راهبرد تجارت الکترونیک و مدیریت کیفیت خدمات الکترونیک و فرضیه سوم به بررسی رابطه بین دامنه شمول راهبرد تجارت الکترونیک و موفقیت راهبرد تجارت الکترونیک پرداخته است. برای آزمون فرضیات و تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 23 استفاده شده است. با توجه به نتایج حاصل از داده ها، مشخص گردید که هر سه فرضیه تحقیق تائید گردیدند.
۱۴.

بررسی نقش تعدیل کنندگی کیفیت سازمانی بر رابطه بین کمیته حسابرسی و ثبات بانک ها (مطالعه موردی: بورس اوراق بهادار تهران)

کلید واژه ها: کیفیت سازمانی کمیته حسابرسی ثبات بانک سهامداران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۷ تعداد دانلود : ۸
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیل کنندگی کیفیت سازمانی بر رابطه بین کمیته حسابرسی و ثبات بانک ها در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری در این تحقیق کلیه بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1392 تا 1401 می باشد که پس از اعمال محدودیت های تحقیق، 18 بانک پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان نمونه پژوهش در این تحقیق انتخاب شدند. به منظور انتخاب نمونه آماری و تجزیه و تحلیل اطلاعات شرکت دریافتی در بورس اوراق بهادار تهران با دقت و اطمینان بیشتر، نمونه انتخابی به روش حذف سیستماتیک انتخاب شد. نتایج نشان می دهد که رابطه بین متغیرهای کمیته حسابرسی و ثبات بانک بر اساس سطح معنی داری به دست آمده (0160/0) و مثبت بودن آماره t تأیید می شود. همچنین تأثیر متغیر کیفیت سازمانی بر رابطه کمیته حسابرسی و ثبات بانک بر اساس سطح معناداری (0079/0) و آماره t مثبت تأیید می شود.
۱۵.

بررسی روابط فیما بین سواد مالی، تهدیدات مالی و رفاه مالی و فردی

کلید واژه ها: سوادمالی رفاه مالی رفاه فردی تهدیدات مالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۹ تعداد دانلود : ۱۵
پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط فیمابین سوادمالی، تهدیدات مالی و رفاه مالی و فردی در بازه زمانی سال 1401 تا 1402 صورت گرفته است. پژوهش از نظر ماهیت و روش، از نوع پژوهش های توصیفی-پیمایشی بوده و از نظر هدف، کاربردی قلمداد می گردد. جامعه آماری متشکل از کلیه سرپرستان خانوارهای شهرستان یزد می باشد و نمونه آماری نیز از طریق فرمول کوکران در جامعه نامحدود و به روش نمونه گیری در دسترس انجام شده است که در نهایت تعداد 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده که برای سنجش متغیر سواد مالی از پرسشنامه معین الدین (1390) و برای سنجش متغیرهای رفاه مالی، رفاه فردی و تهدیدات مالی از پرسشنامه بردا و همکاران (2023)استفاده شده است. روایی محتوایی- صوری و روایی سازه (تحلیل عاملی تأییدی، روایی همگرا و واگرای) ابزار پژوهش بررسی و مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی سنجیده شد و با توجه به اینکه مقدار آلفا برای همه متغیر های پژوهش بیشتر از 0.7 به دست آمد، با اطمینان می توان پایایی ابزار پژوهش را تأیید کرد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از 414 پرسشنامه تکمیل شده، از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است که در بخش اول جداول و نمودارهای فراوانی و در بخش دوم از روش حداقل مربعات جزئی، به وسیله نرم افزارهای SPSS و SmartPLS ، جهت آزمون فرضیات و ارائه نتایج پژوهش استفاده شده است. نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر نشان داد که بین سواد مالی وتهدید مالی رابطه معکوس و معنی داری وجود دارد، علاوه بر این بین سواد مالی و رفاه مالی و فردی نیز رابطه معنی داری وجود داشته اما مقدار این تاثیر به صورت مثبت بوده است، از طرفی یافته های پژوهش دلالت بر رابطه معکوس و معنی داری بین رفاه فردی، رفاه مالی و تهدیدات مالی داشته است.
۱۶.

بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد توسعه محصول جدید با نقش میانجی سرمایه فکری

کلید واژه ها: سرمایه اجتماعی توسعه محصول جدید سرمایه فکری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹ تعداد دانلود : ۹
پژوهش حاضر به بررسی بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد توسعه محصول جدید با نقش میانجی سرمایه فکری پرداخته است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به صورت توصیفی- پیمایشی اجرا شده است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1991)، سرمایه فکری بونتس و همکاران (1998)و توسعه محصول جدید مو و همکاران (2007) استفاده شد. جامعه آماری تحقیق، کلیه مدیران شرکت های رشد دانشگاه آزاد به تعداد 220 نفر بودند که حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان 136 نفر تعیین و برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 تائید شد و پرسشنامه ها به روش غیر احتمالی دردسترس دراختیار مشتریان قرارگرفته است. برای تجزیه وتحلیل آماری یافته ها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در بخش نخست، تجزیه وتحلیل توصیفی یافته ها به صورت ترسیم جداول و نمودارهای فراوانی ارائه شد. در بخش دوم برای استنباط آماری و آزمون فرضیات از نرم افزار آماری SPSS نسخه 24 و مدل سازی معادلات ساختاری Smart Pls ارائه شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که تمامی فرضیات پژوهش مورد تأیید قرارگرفته اند. نتایج تحقیق نشان داد که سرمایه اجتماعی بر عملکرد توسعه محصول جدید تاثیر معنی داری دارد. سرمایه فکری بر توسعه محصول جدید تاثیر معنی داری دارد. سرمایه اجتماعی بر عملکردتوسعه محصول جدید تاثیر معنی داری دارد. همچنین یافته ها، نقش میانجی سرمایه فکری در رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکردتوسعه محصول جدید را تایید کرد. در نهایت می توان گفت امروزه شرکت های رشد برای ادامه حیات در محیط رقابتی، بهبود در عملکرد توسعه محصول جدید را ضروری می پندارند با توجه به زمینه و نوع فعالیت این شرکت ها، بکارگیری سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری، کارسازترین راه ممکن برای باقی ماندن در این چنین محیطی می باشد.
۱۷.

تاثیر استراتژی تمایز و رهبری هزینه بر رابطه مسئولیت اجتماعی با میزان و پایداری سود تقسیمی شرکت ها

کلید واژه ها: مسولیت اجتماعی استراتژی تمایز رهبری هزینه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰ تعداد دانلود : ۱۲
پژوهش حاضر با موضوع تاثیر استراتژی تمایز و رهبری هزینه بر رابطه مسئولیت اجتماعی با میزان و پایداری سود تقسیمی شرکت ها صورت پذیرفت. روش پژوهش این تحقیق از نظر ماهیت و محتوا از نوع همبستگی است، که با استفاده از داده های ثانویه مستخرج از صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به تحلیل رابطه همبستگی می پردازد. این پژوهش از نوع مطالعه ای کتابخانه ای و تحلیلی علی بوده و مبتنی بر تحلیل داده های تابلویی (پانل دیتا) نیز می باشد. پژوهش از حیث هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی-همبستگی قلمداد می شود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1393 تا 1399 می باشد. به این ترتیب از بین شرکت های جامعه آماری 114 شرکت به عنوان نمونه پژوهش، جهت بررسی و آزمون فرضیات انتخاب شد.
۱۸.

اجتناب مالیاتی، کیفیت افشا و خطر سقوط آتی قیمت سهام: استفاده از رویکرد معادلات ساختاری

کلید واژه ها: اجتناب مالیاتی خطر سقوط آتی قیمت سهام کیفیت افشا معادلات ساختاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲ تعداد دانلود : ۱۲
هدف این تحقیق بررسی تاثیر اجتناب مالیاتی بر خطر سقوط آتی قیمت سهام با در نظر گرفتن نقش میانجی کیفیت افشا است. تحقیق حاضر یک تحقیق کاربردی و از نوع نیمه تجربی بوده، و روش شناسی آن نیز از نوع پس رویدادی می باشد. نمونه آماری تحقیق شامل 108 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد که طی سال های 1386 الی 1401 مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور آزمون فرضیه های تحقیق از مدل سازی معادلات ساختاری با به کارگیری روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق نشان می دهد که از بین دو معیار استفاده شده برای اندازه گیری اجتناب مالیاتی (شامل نرخ مؤثر مالیاتی و تفاوت دفتری مالیاتی)، تنها نرخ مؤثر مالیاتی بر خطر سقوط آتی قیمت سهام تأثیر معناداری دارد. به طور کلی نتایج تحقیق حاضر حاکی از معناداری تأثیر نقش میانجی گری جزئی کیفیت افشا بر رابطه ی بین اجتناب مالیاتی (نرخ مؤثر مالیاتی) و خطر سقوط آتی قیمت سهام است.
۱۹.

تاثیر مدیریت استراتژی کسب و کار بر ریسک پذیری و مدیریت عملکرد سازمان )مورد مطالعه : گروه صنعتی مینو )

نویسنده:

کلید واژه ها: مدیریت استراتژی کسب و کار ریسک پذیری مدیریت عملکرد سازمان گروه صنعتی مینو

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰ تعداد دانلود : ۹
مدیریت استراتژی به عنوان یک مفهوم نوین در دو دهه گذشته مورد استقبال پژوهشگران، مدیران اجرایی و تحلیلگران کسب و کار قرار گرفته است. هدف پژوهش تاثیر مدیریت استراتژی کسب و کار بر ریسک پذیری و مدیریت عملکرد سازمان است.پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است. این پژوهش جامعه آماری این پژوهش کارکنان گروه صنعتی مینو هستند. از این تعداد با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم، نمونه ای به تعداد 170 نفر انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه های محقق ساخته، پس از بررسی روایی و پایایی پرسشنامه ها جمع آوری شد.تجزیه و تحلیل فرضیه های تاثیر مدیریت استراتژی کسب و کار بر ریسک پذیری و مدیریت عملکرد سازمان در گروه صنعتی مینو تاثیر مثبت و معناداری دارد و تایید شدند.
۲۰.

تاثیر سرمایه فکری بر رابطه استراتژی نوآوری با عملکرد مالی (مورد مطالعه: بانک مسکن استان مازندران)

کلید واژه ها: سرمایه فکری استراتژی نوآوری عملکرد مالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۳ تعداد دانلود : ۹
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه فکری بر رابطه استراتژی نوآوری با عملکرد مالی (مورد مطالعه: بانک مسکن استان مازندران) می باشد. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش در زمره پژوهش های توصیفی – ازنوع همبستگی قرار می گیرد. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی کارکنان بانک مسکن استان مازندران در سال ۱۴۰2 به تعداد 177 نفر می باشند. حجم نمونه از جامعه مورد نظر طبق جدول مورگان برای جامعه محدود تعداد 117 نفر محاسبه شده است. نمونه گیری به روش تصادفی ساده می باشد. ابزار گردآوری در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد می باشد که پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 0.7تایید شد. برای تجزیه وتحلیل آماری یافته ها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در بخش نخست، تجزیه وتحلیل توصیفی یافته ها به صورت ترسیم جداول و نمودارهای فراوانی ارائه شده است. در بخش دوم برای استنباط آماری وآزمون فرضیات از نرم افزارآماری SPSS نسخه 24 و مدل سازی معادلات ساختاریSmart Pls استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که تمام فرضیات پژوهش تأییدشده اند و همچنین پژوهش نشان داده است که در میان فرضیه ها، سرمایه فکری بر رابطه استراتژی نوآوری با عملکرد مالی بیشترین تأثیر را دارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۷