چشم انداز حسابداری و مدیریت

چشم انداز حسابداری و مدیریت

چشم انداز حسابداری و مدیریت دوره 6 پاییز 1402 شماره 86 (جلد 3)

مقالات

۱.

تأثیر هوش مصنوعی با رویکرد مالی روی بحرانهای غذایی در جهان

کلید واژه ها: هوش مصنوعی مدیریت ریسک بحران در صنایع غذایی جهان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۴ تعداد دانلود : ۱۳
در چند سال اخیر، هوش مصنوعی (AI) تحولات عظیمی را در بسیاری از صنایع ایجاد کرده است. صنایع غذایی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هوش مصنوعی تأثیر خود را بر دنیای غذاها و نوشیدنی ها هم گذاشته است. امروزه بسیاری از سازمان ها به خوبی پی برده اند که هوش مصنوعی از پتانسیل بالایی برای افزایش بهره وری، کاهش هدررفت مواد غذایی و بهبود اختلالات زنجیره تأمین برخوردار است. در نتیجه، بسیاری از فعالان صنایع غذایی در تلاش هستند که هر چه زودتر این صنعت را از مزایای هوش مصنوعی و زیرمجموعه های آن بهره مند کنند. اما به طور دقیق تأثیر هوش مصنوعی بر صنایع غذایی چیست؟ اصلاً کاربرد هوش مصنوعی در صنایع غذایی چیست؟ برای پاسخ به این سؤالات و آشنایی بیشتر با مزایای AI برای صنایع غذایی تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
۲.

مطالعه تأثیر ریسک تداوم فعالیت بر رابطه بین دوره تصدی حسابرس و هزینه های نمایندگی

نویسنده:

کلید واژه ها: دوره تصدی حسابرس هزینه های نمایندگی ریسک تداوم فعالیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۵ تعداد دانلود : ۱۱
با افزایش طول دوره تصدی حسابرسی، کیفیت حسابرسی نیز افزایش می یابد که به تبع، عدم اطمینان اطلاعاتی کاهش می یابد. کیفیت حسابرسی بر عدم تقارن اطلاعاتی بین معامله گران اثر می گذارد که نتیجه آن افزایش کیفیت گزارشگری مالی شرکت و در نهایت کاهش هزینه های نمایندگی در شرکت است. هدف این پژوهش مطالعه تأثیر ریسک تداوم فعالیت بر رابطه بین دوره تصدی حسابرس و هزینه های نمایندگی است. جامعه آماری پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه مورد مطالعه، شامل 140 شرکت پذیرفته شده طی سال های 1396 تا 1400 است. روش پژوهش توصیفی و از نظر ارتباط بین متغیرها ترکیبی از علی-همبستگی است و از نظر هدف کاربردی است. برای پردازش و آزمون فرضیه ها از روش رگرسیونی و داده های تابلویی و همچنین مدل اثرات ثابت استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل مدل پژوهش نشان داد که ریسک تداوم فعالیت بر رابطه بین دوره تصدی حسابرس و هزینه های نمایندگی تأثیر منفی و معناداری دارد.
۳.

بررسی ارتباط هموارسازی سود و ارزش برای سهامداران با تاکید بر عدم قطعیت سیاست اقتصادی

کلید واژه ها: هموارسازی سود ارزش برای سهامداران عدم قطعیت سیاست اقتصادی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۶ تعداد دانلود : ۱۸
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط هموارسازی سود و ارزش برای سهامداران با تاکید بر عدم قطعیت سیاست اقتصادی می باشد. این پژوهش از نظر ماهیت و روش پیمایشی و از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی بوده و از آنجایی که در پژوهش حاضر وضعیت موجود متغیرها با استفاده از جمع آوری اطلاعات، از طریق اطلاعات گذشته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، در ردیف مطالعات از نوع پس رویدادی گنجانده می شود. در مسیر انجام این پژوهش، پنج فرضیه تدوین و 122 شرکت از طریق نمونه گیری به روش حذف سیستماتیک برای دوره زمانی 8 ساله بین 1394 تا 1401 انتخاب شده و داده های مربوط به متغیرهای پژوهش بعد از گردآوری در نرم افزار اکسل با استفاده از نرم افزار آماری استاتا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون فرضیات نشان می دهد که: بین هموارسازی سود و ارزش برای سهامداران رابطه مستقیم معناداری وجود دارد. همچنین از معیارهای عدم قطعیت سیاست اقتصادی سه معیار نرخ تورم، نرخ بهره و رشد اقتصادی بر ارتباط بین هموارسازی سود و ارزش برای سهامداران تاثیر دارد (نرخ تورم و رشد اقتصادی تاثیر مستقیم و نرخ بهره تاثیر معکوس). ولی معیار نرخ ارز بر ارتباط بین هموارسازی سود و ارزش برای سهامداران تاثیری ندارد.
۴.

تاثیر حق الزحمه حسابرسی بر بی قاعدگی پایداری سود

کلید واژه ها: حق الزحمه حسابرسی بی قاعدگی پایداری سود بورس اوراق بهادار تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۱ تعداد دانلود : ۲۷
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر حق الزحمه حسابرسی بر بی قاعدگی پایداری سود است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) می باشد. جامعه آماری پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونه گیری حذف سیستماتیک، 125 شرکت به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده در دوره ی زمانی 5 ساله بین سال های 1393 تا 1397 مورد بررسی قرار گرفتند. روش مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای بوده و داده های مربوط برای اندازه گیری متغیرها از سایت کدال و صورتهای مالی شرکت ها جمع آوری شده و در اکسل محاسبات اولیه صورت گرفته سپس برای آزمون فرضیه های پژوهش از نرم افزار استاتا استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد حق الزحمه حسابرسی بر پایداری بازده دارایی ها تاثیر معکوس داشته در نهایت تاثیر معکوس حق الزحمه حسابرسی بر پایداری سودآوری ناخالص اثبات شد.
۵.

تاثیر قدرت مدیرعامل بر احتمال پرداخت سود تقسیمی با در نظر گرفتن نقش نوسان جریان نقدی و سودآوری شرکت

کلید واژه ها: قدرت مدیرعامل پرداخت سود تقسیمی نوسان جریان نقدی سودآوری شرکت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲ تعداد دانلود : ۱۰
هدف اصلی این پژوهش تاثیر قدرت مدیرعامل بر احتمال پرداخت سود تقسیمی با در نظر گرفتن نقش نوسان جریان نقدی و سودآوری شرکت می باشد. برای انجام پژوهش از اطلاعات 118 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال های 1393 تا 1400 استفاده شده که آزمون های آماری در نرم افزار Eviews 12 انجام شده است. برای آزمون فرضیه های این تحقیق و تعیین ارتباط بین متغیرهای مستقل و وابسته نیز از الگوهای اقتصادسنجی استفاده شده و فرضیه های مربوطه از روش رگرسیون چند متغیره پانل مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که قدرت مدیر عامل با احتمال پرداخت سود رابطه منفی و معنادار دارد. از سوی دیگر کاهش سودآوری، رابطه قدرت مدیر عامل و احتمال پرداخت سود را تعدیل می کند. همچنین نوسان جریان نقدی بالا، رابطه قدرت مدیر عامل و احتمال پرداخت سود را تعدیل نمی کند.
۶.

تأثیر کیفیت کنترل داخلی بر افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی

نویسنده:

کلید واژه ها: کیفیت کنترل داخلی افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۳ تعداد دانلود : ۱۱
هدف این تحقیق، بررسی تأثیر کیفیت کنترل داخلی بر افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در راستای هدف پژوهش، یک فرضیه تدوین شد. جهت آزمون این یک فرضیه با استفاده از روش حذف سیستماتیک، نمونه ای متشکل از 106 شرکت از بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سال های 1391 لغایت 1400 انتخاب گردید. برای تجزیه و تحلیل دادها و آزمون فرضیه از مدل های رگرسیون چند متغیره به روش داده های ترکیبی استفاده شده است. نتایج فرضیه پژوهش نشان داد کیفیت کنترل داخلی بر افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری دارد.
۷.

مروری بر حسابداری محیط زیست و تفاوت آن با حسابداری سنتی

کلید واژه ها: حسابداری محیط زیست(سبز) آلودگی حسابداری سنتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۰ تعداد دانلود : ۱۶
هدف این پژوهش مروری بر حسابداری محیط زیست و تفاوت آن با حسابداری سنتی می باشد. یکی از زیرمجموعه های حسابداری در طول سال های گذشته حسابداری محیط زیست است که توسعه پیدا کرده. حسابداری محیط زیست(سبز) عبارت است از مجموعه فعالیت هایی است که موجب افزایش توان سیستم های حسابداری در جهت شناسایی، ثبت و گزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی زیست محیطی میشود. ابتدا به معرفی، تاریخچه حسابداری محیط زیست(سبز) پرداخته می شود و سپس ابعاد، اهداف، دلایل سودمندی، فرم ها و کاربرد های آن، چارچوب، مزایا و در اخر هم به تفاوت حسابداری سبز با حسابداری سنتی می پردازیم.
۸.

بررسی نقش عوامل محیطی، اجتماعی و شرکتی در پیش بینی درماندگی مالی بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: عوامل محیطی اجتماعی و شرکتی پیش بینی درماندگی مالی بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲ تعداد دانلود : ۱۲
هدف اصلی این تحقیق ، بررسی نقش عوامل محیطی ، اجتماعی و شرکتی در پیش بینی درماندگی مالی بانک های پذیرفته شده در بو.رس اوراق بهادار تهران می باشد.قلمرو مکانی این تحقیق بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی سال های بین 1392 تا 1400 بوده است.. بر اساس روش نمونه گیری 15 بانک شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. چنانچه طبقه بندی تحقیقات بر حسب هدف را مد نظر قرار دهیم، تحقیق حاضر در زمره تحقیقات کاربردی قرار دارد، این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و براساس شیوه گردآوری داده ها، توصیفی– علت معلولی است. همچنین تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار ایویوز انجام شد.نتایج نشان حاصل شده از آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد که،عوامل محیطی ، اجتماعی و شرکتی در پیش بینی درماندگی مالی بانک های پذیرفته شده در بو.رس اوراق بهادار تهران تاثیر گذار است.
۹.

بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر بودجه بندی سرمایه ای

کلید واژه ها: مسئولیت اجتماعی شرکت بودجه بندی سرمایه ای شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۳ تعداد دانلود : ۲۳
پروژههای سرمایهای به مقدار قابل توجهی برنامهریزی و بودجه نیاز دارند زیرا آنها سرمایهگذاری قابل توجهی هستند. اگر فرآیند بودجهریزی سرمایه را طی کنید، متوجه خواهید شد که به چه مقدار پول نیاز دارید و آیا میتواند از نظر مالی بر سایر سرمایهگذاریهای شما تأثیر بگذارد. پروژه های سرمایه ای می توانند مستقل باشند، به این معنی که بر تأمین مالی پروژه های دیگر شرکت تأثیر نمی گذارند، یا متقابلاً منحصر به فرد هستند، که به نوعی با تأمین مالی پروژه های دیگر مرتبط هستند. لذا، با توجه به اهمیت موضوع به بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر بودجه بندی سرمایه ای شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران خواهیم پرداخت. لذا، هدف اصلی این پژوهش این است که به بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر بودجه بندی سرمایه ای شرکت پرداخته و روش پژوهش از نوع کاربردی است و جامعه آماری این پژوهش شامل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد که تعداد 105 شرکت با استفاده از روش حذفی سیستماتیک به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. بازه زمانی این پژوهش شامل یک دوره 5 ساله از ابتدای سال 1396 تا پایان سال 1400 است. جهت جمع آوری داده ها از سایت سازمان بورس و نرم افزار ره آورد نوین استفاده گردید و سپس داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزار ایویوز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد مسئولیت اجتماعی بر مولفه های بودجه بندی سرمایه ای رابطه مستقیم و معناداری دارد.
۱۰.

بررسی تاثیرمیزان مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها و اخلاق حرفه ای حسابرسان بر اثربخشی حسابرسی داخلی

کلید واژه ها: اخلاق حرفه ای مسئولیت پذیری اجتماعی حسابرسی داخلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲ تعداد دانلود : ۹
هدف از این پژوهش ، بررسی تاثیرمیزان مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها واخلاق حرفه ای حسابرسان براثربخشی حسابرسی داخلی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. روش تحقیق، توصیفی پیمایشی و گردآوری داده ها به صورت میدانی و از پرسشنامه استفاده گردید. جامعه آماری شامل مدیر عاملین و مدیران مالی وحسابداران و حسابرسان و بازرسان داخلی وروش نمونه گیری تصادفی ساده به تعداد 260 نفر انتخاب شدند. سپس برای آزمون فرضیه های تحقیق از مدل رگرسیونی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته های حاصل از تحقیق حاکی از آنست که میزان مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها واخلاق حرفه ای حسابرسان براثربخشی حسابرسی داخلی تاثیرگذاراست. بنابراین می توان نتیجه گرفت که اساس تغییرات مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها و اخلاق حرفه ای براثربخشی گزارشات حسابرسی داخلی در شرکت ها تبیین پذیر است.
۱۱.

بررسی تاثیر حق الزحمه حسابرسی بر دسترسی تامین مالی

کلید واژه ها: حق الزحمه حسابرسی دسترسی تامین مالی محدودیت مالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۳ تعداد دانلود : ۲۰
فرآیند حسابرسی نقش اصلی را در گزارشگری مالی ایفا می کند، زیرا قابلیت اطمینان، اعتبار و کیفیت کلی اطلاعات حسابداری را افزایش می دهد. بنابراین، گزارشگری مالی برای ارزیابی اعتباردهندگان از توانایی شرکت در بازپرداخت بدهی هایش اهمیت اولیه دارد. بنابراین، حسابرسی با کیفیت بالا شک و تردید را کاهش می دهد، اعتماد ارائه دهندگان سرمایه را به صورت های مالی ایجاد می کند و دسترسی شرکت ها به امور مالی را تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو با توجه به مطالب فوق این تحقیق به دنبال بررسی این موضوع است که آیا حق الزحمه حسابرسی بر دسترسی تأمین مالی تأثیر دارد؟ همچنین قلمرو زمانی شامل 10 سال متوالی از سال 1391 تا 1400 با نمونه مشتمل بر 112 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد که با استفاده از رگرسیون خطی چند متغیره و داده های ترکیبی به تخمین آزمون فرضیه ها پرداخته شد. نتایج یافته ها نشان داد که حق الزحمه حسابرسی بر دسترسی تامین مالی تأثیر معنادار و معکوسی دارد.
۱۲.

بررسی نقش تعدیلگر قدرت حاکمیت شرکتی بر رابطه اجتناب مالیاتی و منفعت طلبی مدیران

کلید واژه ها: قدرت حاکمیت شرکتی اجتناب مالیاتی منفعت طلبی مدیران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۸ تعداد دانلود : ۱۷
در این پژوهش به بررسی نقش تعدیلگر قدرت حاکمیت شرکتی بر رابطه اجتناب مالیاتی و منفعت طلبی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. نمونه آماری این پژوهش متشکل از 618 مشاهده (سال- شرکت) برای 103 شرکت طی دوره زمانی 1396 تا 1401 در نظر گرفته شده است که به روش حذف سیستماتیک انتخاب شده اند. نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیونی بر روی داده های ترکیبی به روش تخمین اثرات تصادفی حاکی از آن است که اجتناب مالیاتی شرکتها بر منعفت طلبی مدیران در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران اثرمعنادار و مثبت دارد و قدرت حاکمیت شرکتی بر رابطه اجتناب مالیاتی و منفعت طلبی مدیران شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران اثر معنادار و تعدیلگر در جهت تضعیف کنندگی دارد.
۱۳.

مروری برمطالعات انجام شده دررابطه بامدیریت سود،درماندگی مالی وارتباط درماندگی مالی بامدیریت سود

کلید واژه ها: مدیریت سود درماندگی مالی اقلام تعهدی هموارسازی سود

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۵ تعداد دانلود : ۱۲
مدیریت سود موضوعی بحث برانگیزاست ومحققان تحقیق های بسیاری دراین زمینه به انجام رسانیده اند.ازطرفی درماندگی مالی به دلیل اهمیت زیاد موردتوجه اهل علم قرارگرفته است.محققان برای جلوگیری از مدیریت سود فرصت طلبانه وپیش بینی درماندگی مالی جهت کمک به مدیریت قبل از ورشکستگی شرکت تلاشهای بسیاری انجام داده اند. مقاله حاضر قصد دارد مروری برتحقیقات محققان درزمینه مدیریت سود ودرماندگی مالی وارتباط مدیریت سودبادرماندگی مالی داشته باشدودرنتیجه بیان خواهدشدکه درماندگی مالی رانمیشودبااستفاده از مدیریت سود برای مدت زیادی پنهان نگه داشت.
۱۴.

تاثیر ویژگی های رئیس کمیته حسابرسی بر افشای مشارکت های اجتماعی

کلید واژه ها: مسئولیت های اجتماعی حاکمیت شرکتی کمیته حسابرسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۹ تعداد دانلود : ۲۲
مسئولیت اجتماعی شرکتی در چند دهه گذشته توجه محققان، سرمایه گذاران، قانون گذاران و سایر ذینفعان را به خود جلب کرده است. در سال های اخیر، درخواست های فزاینده ای از شرکت ها برای توجه بیشتر به مسائل اجتماعی، زیست محیطی و اخلاقی وجود داشته است. درواقع تقاضا برای سرمایه گذاری در فعالیت های اجتماعی در سال های اخیر به شدت افزایش پیداکرده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ویژگی های رئیس کمیته حسابرسی بر افشای مشارکت های اجتماعی می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت تحلیلی می باشد. برای جمع آوری داده های آن از صورت های مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران و برای تحلیل آن ها از نرم افزار ایویوز نسخه 10 استفاده شده است. نمونه آماری پژوهش 105 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1396 الی 1400 می باشد. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که استقلال رئیس کمیته حسابرسی تأثیر مثبت و معناداری بر افشای مسئولیت های اجتماعی دارد. همچنین دوره تصدی و تخصص رئیس کمیته حسابرسی نیز تأثیر مثبت و معناداری بر افشای مسئولیت های اجتماعی دارند. این یافته ها حاکی از آن است که ویژگی های رئیس کمیته حسابرسی عامل مؤثری در بهبود افشای مسئولیت های اجتماعی است.
۱۵.

بررسی تاثیر افشای سرمایه انسانی، اجتماعی و تولیدی بر ارزش شرکت

کلید واژه ها: افشای سرمایه انسانی افشای سرمایه اجتماعی افشای سرمایه تولیدی ارزش شرکت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۹ تعداد دانلود : ۲۱
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر افشای سرمایه انسانی، اجتماعی و تولیدی بر ارزش شرکت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1394 تا 1400 می باشد. نمونه آماری پژوهش 160 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی با رویکرد کاربردی بوده و روش گردآوری اطلاعات در بخش مبانی نظری از روش کتابخانه ای و در بخش آزمون فرضیات از روش اسنادکاوی صورت های مالی می باشد. به طور کلی روش آماری مورد استفاده در این پژوهش روش همبستگی و رگرسیون خطی چند متغیره است. نتایج آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که افشای سرمایه انسانی بر ارزش شرکت تاثیر مستقیم دارد و افشای سرمایه تولیدی و اجتماعی بر ارزش شرکت تاثیر ندارد.
۱۶.

تأثیر توانایی مدیریتی بر ریسک مالیات شرکت و اجتناب مالیاتی بلندمدت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: توانایی مدیریتی ریسک مالیات اجتناب از مالیات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۵ تعداد دانلود : ۱۷
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر توانایی مدیریتی بر ریسک مالیات شرکت و اجتناب مالیاتی بلندمدت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران هست. پژوهش حاضر از منظر نتیجه اجرای آن یک پژوهش کاربردی، از منظر هدف اجرا یک پژوهش تحلیلی (به روش همبستگی)، از منظر منطق اجرا یک پژوهش قیاسی - استقرایی و از منظر بعد زمانی، یک پژوهش طولی (پس رویدادی) است. در راستای هدف پژوهش، داده های مربوط به 180 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سال های 1394 تا 1401 مورد بررسی قرار گرفت. برای آزمون فرضیه های از الگوی رگرسیون چند متغیره و نرم افزار ایویوز نسخه 13 استفاده شد. نتایج نشان داد که توانایی مدیریت باعث افزایش ریسک مالیاتی و اجتناب مالیاتی بلندمدت می شود. مدیران توانا بهتر می توانند تصمیمات تجاری خود را با استراتژی های مالیاتی منطبق سازند و به راحتی می توانند با توجه به درک بالایی که از محیط عملیاتی شرکت دارند از فرصت های ایجاد شده برای برنامه ریزی مالیاتی در جهت بالا بردن بازدهی شرکت استفاده کنند.
۱۷.

تاثیر کنترل خانواده، تضادهای نمایندگی، دارایی های نقدی شرکت بر ارزش شرکت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: رابطه کنترل خانواده تضادهای نمایندگی دارایی های نقدی شرکت ارزش شرکت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۰ تعداد دانلود : ۱۲
پژوهش حاضر به بررسی رابطه کنترل خانواده، تضادهای نمایندگی، دارایی های نقدی شرکت و ارزش شرکت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. این پژوهش از نظر ماهیت و روش توصیفی و از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی بوده و از آنجایی که در پژوهش حاضر وضعیت موجود متغیرها با استفاده از جمع آوری اطلاعات، از طریق اطلاعات گذشته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، در ردیف مطالعات توصیفی و از نوع پس رویدادی گنجانده می شود. در مسیر انجام این پژوهش، دو فرضیه تدوین و 113 شرکت از طریق نمونه گیری به روش حذف سیستماتیک برای دوره زمانی 7 ساله بین 1395 تا 1401 انتخاب شده و داده های مربوط به متغیرهای پژوهش بعد از گردآوری در نرم افزار اکسل با استفاده از نرم افزار آماری ایویوز نسخه 10 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون فرضیات نشان داد: بین کنترل خانواده، تضادهای نمایندگی و دارایی های نقدی شرکت با ارزش شرکت رابطه مستقیم معناداری وجود دارد.
۱۸.

بررسی تامین مالی بازار سرمایه بر رشد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: تامین مالی بازار سرمایه رشد شرکت اندازه شرکت بازده دارایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۸ تعداد دانلود : ۱۵
در زمان حاضر تامین مالی بازار سرمایه که شرکت ها در آن فعالیت می کنند، موجب رشد شرکت ها می شود در واقع این امر در جهت پیشرفت و رشد، نیاز به توسعه فعالیت های خود از طریق سرمایه گذاری جدید دارند. تامین مالی سهام در جهت تامین مالی شرکت های نوآورانه و پرریسک تر مناسب تر است، زیرا دارندگان سهام مستقیماً هنگام موفقیت شرکت سود می برند و قراردادهای سهام، مشکلات مالی را برای شرکت ها تشدید نمی کند.اس تقرار مناسب ترکیب تامین مالی بازارسرمایه، رشد شرکت ها، اقدامی اساس ی ب رای اس تفاده بهین ه از من ابع، ارتق ای پاس خگویی، شفافیت، رعای ت انص اف و حق وق هم ه ذینفع ان شرکت در راستای عملکرد شرکت دارد.در واقع هدف از این پژوهش بررسی تامین مالی بازار سرمایه بر رشد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار می باشد. با استفاده از تجزیه و تحلیل در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه 1400-1398 به بررسی می پردازیم. نمونه آماری پژوهش متشکل از 130 شرکت می باشد. تجزیه و تحلیل داده به کمک نرم افزار Eviews10 پرداخته شده است.به منظور بررسی اثرات همزمان کلیه متغیرهای مستقل پژوهش بر متغیر وابسته، علاوه بر رگرسیون جداگانه هر یک از متغیرهای مستقل، اقدام به انجام رگرسیون کلی متغیرها نیز گردید.یافته و نتایج پژوهش بیانگر این است که شاخص تامین مالی بازار سرمایه ارتباط معنی داری با رشد شرکت دارن د و نیز با توجه به مدل ان دازه شرکت، اهرم مالی، مدیریت سود، رشد فروش، کل دارایی، ضرر مالی رابطه معن ی داری دارن د. در این میان نیز نتایج حاصله از این مطالعات گویای این است که بکارگیری برنامه ریزی تامین مالی بازار سرمایه به عنوان نهاد ناظر بر شرکت ها عمل می نماید که می تواند به طور موثر بر کل دارایی ها و رشد شرکت عمل نماید.
۱۹.

بررسی رابطه بین ابعاد نوآورانه مدیریت کیفیت جامع و کاهش ریسک بانکی با توجه به شاخص های کلان اقتصادی

کلید واژه ها: ابعاد نوآورانه مدیریت کیفیت جامع ریسک بانکی ریسک اعتباری آموزش کارکنان مهارت نرم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۶ تعداد دانلود : ۱۸
هدف از انجام این مطالعه تعیین رابطه بین ابعاد نوآورانه مدیریت کیفیت جامع و کاهش ریسک بانکی با توجه به شاخص های کلان اقتصادی می باشد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی بوده است و داده های پژوهش که به صورت مقطعی و در نیمه دوم سال 1402، از طریق پرسشنامه که بین اعضای نمونه تکثیر و در مدت زمان مشخصی جمع آوری گردید و روایی به صورت اعتبار صوری و پایایی داده ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و تحلیل رگرسیونی آن پرداخته شد. در همین راستا جامعه آماری، بانکهای تجاری استان فارس به تعداد 270 نفر می باشد و نمونه آماری نیز شامل 155 نفر از کلیه کارکنان و سرپرستان در این بانکها می باشند که با استفاده از جدول مورگان انتخاب شده اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین ابعاد نوآورانه مدیریت کیفیت جامع و کاهش ریسک بانکی با توجه به شاخص های کلان اقتصادی رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین، آموزش کارکنان، مهارت نرم و ساعت آموزشی مدیریتی میتواند بر کاهش ریسک بانکی تأثیر داشته باشد.
۲۰.

تاثیر ویژگی های شرکت و حسابرس مستقل بر تاخیر در ارائه گزارش حسابرسی

کلید واژه ها: ویژگی های حسابرس ویژگی های شرکت تأخیر در ارائه گزارش حسابرسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴۰ تعداد دانلود : ۲۶
ارائه با تأخیر اطلاعات و صورت های مالی منجر به از دست دادن مربوط بودن اطلاعات برای استفاده کنندگان می شود. ویژگی های کیفی صورت های مالی از نظر محتوا به دو دسته قابل اتکا و مربوط بودن تقسیم بندی می شوند. به طورکلی می بایست بین ویژگی های کیفی اطلاعات موازنه برقرار شود و این امر به عنوان محدودیت های حاکم بر گزارشگری مالی شناخته می شود. زمانی که اطلاعات با تأخیر ارائه می شود، مربوط بودن اطلاعات تحت تأثیر قرار می گیرد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ویژگی های شرکت و حسابرس مستقل بر تأخیر در ارائه گزارش حسابرسی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت تحلیلی می باشد. برای جمع آوری داده های آن از صورت های مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران و برای تحلیل آن ها از نرم افزار ایویوز نسخه 10 استفاده شده است. نمونه آماری پژوهش 105 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1396 الی 1400 می باشد. یافته های پژوهش نشان می دهد که اندازه شرکت تأثیر مثبت و سودآوری و شرایط مالی شرکت تأثیر منفی و معنادار بر تأخیر در ارائه گزارش حسابرسی دارد. در حالی که کارایی کمیته حسابرسی تأثیر معناداری بر تأخیر در گزارش حسابرسی ندارد. همچنین در بین ویژگی های حسابرس، اندازه حسابرس تأثیر منفی و اظهارنظر حسابرس تأثیر مثبت و معنادار بر تأخیر در ارائه گزارش حسابرسی دارند و دوره تصدی نیز بر تأخیر در ارائه گزارش حسابرسی بی تأثیر است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۷