چالش های اولویت دار آموزش منابع انسانی در حوزۀ مهندسی، در دورۀ انقلاب صنعتی چهارم (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی هوشمندسازی آموزشِ عالی ایران با رویکرد فناورانه دانشگاه نسل پنجم است. روش پژوهش کیفی و با رویکرد داده بنیاد بوده است. جامعه آماری آن را متخصصان و صاحب نظران حوزه آموزشِ عالی تشکیل داده اند. روش نمونه گیری قضاوتی هدفمند بوده است. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که حجم نمونه را براساس نمونه گیری نظری و رسیدن به اشباع نظری تعیین کردیم. درمجموع، با 15 نفر مصاحبه کردیم. با استفاده از نرم افزار MAXQDA2020، کدگذاری باز، محوری و گزینشی، داده ها را تحلیل کردیم. براساس نتایج، این الگو دارای مؤلفه های تحول آفرینی (پیشرفت های فناوری و چالش های جهانی 5/0) و دانشجومحوری (تناسب دانشجو با صنعت و انتظارات دانشجویان) به عنوان شرایط علّی، زیرساخت های نهادی (نگرش و بافت فرهنگی و آمادگی نهادی) به عنوان شرایط زمینه ای، حکمرانی نظام آموزشِ عالی (سیاست گذاری نظام آموزشِ عالی و راهبردهای نظام آموزشِ عالی) به عنوان شرایط مداخله گر، پیاده سازی و استقرار (توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری) به عنوان راهبرد، و مزیت ها (نوسازی آموزشِ عالی و جامعه محوری و کارآفرینی) به عنوان پیامدهاست. ایران با پذیرش الگوی هوشمندسازی آموزشِ عالی ایران با رویکرد فناورانه دانشگاه نسل پنجم فرصت دارد چشم انداز آموزشِ عالی خود را متحول کند.DESIGNING A PRAGMATIC MODEL TO INTELLIGENCE THE IRANIAN HIGHER EDUCATION WITH FIFTH GENERATION UNIVERSITY TECHNOLOGY
The purpose of the present research is designing a pragmatic model to intelligence the Iranian higher education with fifth generation university technology. This research is based on the qualitative method and the type of foundation data and Grounded Theory approach. The statistical population included specialists and experts in the field of higher education. The sampling method was purposeful judgment. The data collection tool was a semi-structured interview, and the sample size was determined based on theoretical sampling and reaching theoretical saturation. A total of 15 people were interviewed. In order to analyze the data, open, axial and selective coding was done using MAXQDA2020 software. Based on the obtained results, this model has the components of a transformative approach (technological advances and global challenges 5/0) and a student-oriented approach (suitability of students with the industry and expectations of students) as causal conditions, institutional infrastructures (attitude and cultural context and institutional readiness) as contextual conditions, governance of the higher education system (politicization of the higher education system and policies of the higher education system) as intervening conditions, implementation and establishment components (technological and innovation ecosystem development) as strategies components and (modernization higher education and community-oriented and entrepreneurship) as outcomes. Iran has the opportunity to change the perspective of its higher education by the pragmatic model to intelligence the Iranian higher education with fifth generation university technology.







