آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۱

چکیده

زمینه و هدف:  شغل پلیسی یک حرفه حساس است که شامل مسئولیت های زیاد و ساعات کاری نامنظم است. عملکرد شغلی کارکنان پلیس کاملاً با آرامش جامعه مرتبط است. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی عوامل مؤثر بر تعادل کار و زندگی در میان افسران پلیس است.روش: روش تحقیق این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و بر اساس روش جمع آوری داده ها اکتشافی - پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش افسران پلیس فرماندهی انتظامی استان بوشهر بود. تعداد مشارکت کنندگان 19 نفر از افسران پلیس بودند. روش تحلیل در بخش کیفی تحلیل محتوا و در بخش کمی تحلیل سلسله مراتبی (AHP) برای رتبه بندی عوامل بود.یافته ها: یافته های بخش کیفی به شناسایی 3 عامل اصلی (عوامل سازمانی؛ عوامل فردی؛ عوامل شغلی) دست یافت.  یافته های بخش کمی نشان داد که عوامل شغلی با وزن (453/.) در رده اول، عوامل سازمانی با وزن (229/.) در رده دوم و عوامل فردی با وزن (111/.) در رده سوم قرار داشت.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که حجم کار با وزن 194/0 در رده اول، اهمیت بعد مادی کار با وزن 131/0 در رده دوم، سبک رهبری با وزن 098/0 در رده سوم، شرایط محیط کار با وزن 068/0 در رده چهارم، شرایط بهینه خانواده با وزن 047/0 در رده پنجم، توانایی مدیریت منابع با وزن 047/0 در رده ششم، حمایت سازمانی با وزن 045/0 در رده هفتم، بزرگی اندازه سازمان و تنوع خدمات با وزن 042/0 در رده هشتم قرار داشت.

Identifying Factors Affecting Work-Life Balance Among Police Officers: A Case Study of the Police Command of Bushehr Province

Background and aim: Policing is a highly demanding profession that involves significant responsibilities and irregular working hours. Police officers' job performance is directly linked to community well-being. This study aims to identify factors influencing work-life balance among police officers.Method: This research is applied in purpose and follows an exploratory-survey approach in data collection. The statistical population comprises police officers from the Law Enforcement Command of Bushehr Province. Nineteen police officers participated in the study. The qualitative section employed content analysis, while the quantitative section used the Analytic Hierarchy Process (AHP) to rank the factors.Results: The qualitative findings identified three main factors: organizational factors, individual factors, and occupational factors. The quantitative findings ranked occupational factors as the most significant (weight: 0.453), followed by organizational factors (weight: 0.229) and individual factors (weight: 0.111).Conclusion: The study results indicated that workload ranked highest (weight: 0.194), followed by the financial importance of work (0.131), leadership style (0.098), work environment conditions (0.068), optimal family conditions (0.047), resource management ability (0.047), organizational support (0.045), and organization size and service diversity (0.042).

تبلیغات