آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۹

چکیده

در سازمان های دولتی کشور یکی از مشکلاتی که مانع پیشرفت سازمان می شود رفتارهای قدرت طلبانه مدیران در ارتباطات سازمانی بوده و صاحب نظران این نوع رفتار را که مدیران به عنوان شخص اول سازمان برای رسیدن به قدرت و نظم به طور آگاهانه یا ناآگاهانه در سازمان های به کار می گیرند، را نوعی آفت سازمانی می دانند. با توجه به اینکه رفتارهای قدرت طلبانه مدیران یکی از موضوعات مهمی است که اثرات مختلفی در ارتباطات سازمانی دارد، لذا این پژوهش با هدف ارائه مدل رفتارهای قدرت طلبانه در ارتباطات سازمانی در میان مدیران سازمان های دولتی کشور انجام گرفت. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نوع داده رویکردی آمیخته است. جامعه آماری بخش کیفی استادان رشته های مدیریت و ارتباطات دانشگاه های استان تهران که سابقه مدیریتی در سازمان های دولتی استان تهران را داشتند، برای انتخاب حجم نمونه از روش گلوله برفی استفاده شد که با 15 نفر مصاحبه شده است. جامعه آماری بخش کمی مدیران سازمان های دولتی استان تهران بودند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای380 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی به کمک ارویکرد داده بنیاد و بخش کمی با استفاده از نرم افزارهای SPSS22،  Lisrel8.54  صورت گرفت. یافته ها نشان می دهد مدل رفتارهای قدرت طلبانه در ارتباطات سازمانی در میان سازمان دولتی کشور شامل مقوله محوری رفتارهای قدرت طلبانه در ارتباطات سازمانی؛ شرایط علی با چهار مؤلفه خصوصیات شخصیتی، ارتباطات، جامعه پذیری و مدیریت؛ زمینه ها با سه مؤلفه رفتار سیاسی، سازگاری موقعیتی و موقعیت شغلی؛ استراتژی با سه مؤلفه جوسازمانی، الگوهای سازمانی، قوانین و مقررات سازمانی؛ عوامل مداخله گر با دو مؤلفه محیط پویا و پیچیده و اخلاق سازمانی و پیامدها با دو مؤلفه بی تفاوتی سازمانی و کاهش مشارکت می باشد. نتایج نشان می دهد، مدل ارائه شده می تواند به درک بهتر رفتارهای قدرت طلبانه مدیران دولتی در ارتباطات سازمانی کمک نماید.

Designing a Model of Power-Seeking Behaviors in Organizational Communication Among Managers of Government Organizations in the Country

In the government organizations of the country, one of the problems  that hinders the progress of the organization is the power-seeking behavior of managers in organizational communication, and experts consider this type of behavior that managers, as the first person in the organization, consciously or unconsciously use to achieve power and order in organizations, is a kind of organizational pest. they know Considering that managers' power-seeking behaviors are one of the important issues that have different effects in organizational communication, this research was conducted with the aim of providing a model of power-seeking behaviors in organizational communication among managers of government organizations in the country. The research method is applied in terms of purpose and a mixed approach in terms of data type. The statistical population of the qualitative department of management and communication professors of Tehran province universities who had managerial experience in government organizations of Tehran province, the snowball method was used to select the sample size, and 15 people were interviewed. The statistical population was a quantitative part of managers of government organizations in Tehran province, 380 people were selected as the sample size using Cochran's formula and stratified random sampling method. Data analysis was done in the qualitative part with the help of the foundation's data strategy and in the quantitative part using SPSS 22 and Lisrel 8.54 software. The findings show that the model of power-seeking behaviors in organizational communication among the government organization of the country includes the central category of power-seeking behaviors in organizational communication; Causal conditions with four components of personality characteristics, communication, sociability and management; contexts with three components of political behavior, situational adaptation and job position; Strategy with three components of organizational climate, organizational patterns, organizational rules and regulations; The intervention is with two components of dynamic and complex environment and organizational ethics, and the consequences are with two components of organizational indifference and reduced participation. The results show that the presented model can help to better understand the power-seeking behaviors of government managers in organizational communication.

تبلیغات