آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۱۴

چکیده

روش شناسی ازجمله مباحث مهم در فلسفه علم است که با نشان دادن فرایندی نظام مند به پژوهشگر، او را در اینکه «چگونه به پاسخ مسئله برسد» یاری می رساند و از کوشش بیهوده و انحراف از مسیر تحقیق برحذرش می دارد. نیز روش شناسی به مطالعه و کنکاش دانش های دیگر از حیث روش شناختی می پردازد و در فهم نظام مند علوم دیگر و آسیب شناسی وضعیت فعلی و جهت دهی آینده شان نقش قابل توجهی دارد.این دانش دارای اجزاء و گام های متعددی است که شناخت دقیق آنها به درک بهتر این حوزه کمک می کند. به باور ما روش شناسی دانشی فرایندی و ساختارمند است که از دو ساحت «بنیادین پژوهش» و «راهبری پژوهش» تشکیل شده است. ساحت بنیادین پژوهش خود دارای دو مرحله مبانی فلسفی و چهارچوب نظری (پارادایم) است و ساحت راهبری پژوهش نیز دارای مراحل درهم تنیده راهبرد پژوهش (استراتژی پژوهش)، روش، رویکرد و رهیافت و فن (تکنیک) است.مقاله حاضر با بهره گیری از نگاهی درجه دوم و فلسفی به فرایند روش شناسی و استفاده از راهبرد ترکیبی و روش های اسنادی، تحلیل منطقی، هرمنوتیکی و قیاسی، در پی پاسخ به این مسئله است که طراحی پژوهش و استراتژی پژوهش چیستند؟ و بر اساس این به بررسی مفاهیم طراحی پژوهش و استراتژی پژوهش پرداخته است.پژوهشگران حوزه روش شناسی تعاریف مختلفی برای طراحی پژوهش و استراتژی پژوهش ارائه داده اند؛ اما این پژوهش دیدگاه های رقیب را قبول ندارد و به تعریف تازه و ترسیم ابداعی از هندسه راهبری پژوهش (طراحی پژوهش) دست یافته است. همچنین، تعریف جدیدی از راهبرد پژوهش (استراتژی پژوهش) ارائه می دهد و نیز انواع راهبرد پژوهش را شامل راهبردهای توصیفی، تبیینی، تحلیلی، استدلالی، تفهّمی، انتقادی و ترکیبی می داند و تعاریف جدیدی برای آنها ارائه داده است.وقتی پژوهشگر با مسئله تحقیق مواجه می شود، برای مدیریت کردن پژوهش و عملیاتی نمودن آن، باید به طراحی یک نقشه دست بزند و فرایند انجام تحقیق را مشخص کند. طراحی پژوهش یا راهبری پژوهش، فرایند طرح ریزی و ترسیم یک نقشه و الگوی نظام مند است که از اجزاء و گام های مختلفی تشکیل شده است. این اجزاء شامل راهبرد، روش، رویکرد، رهیافت و فن (تکنیک) می شود که براساس مبانی فلسفی و پارادایم انتخابی پژوهشگر شکل می گیرند. هدف اصلی طراحی پژوهش، مشخص کردن مسیر حرکت پژوهشگر از طرح مسئله تا رسیدن به راه حل است.راهبرد پژوهش نخستین گام راهبری پژوهش است و انتخاب یک راهبرد پژوهشی مناسب، پایه و اساس هر راهبری پژوهشی است؛ زیرا راهبرد پژوهشی اثر زیادی بر همه تصمیم های بعدی ای دارد که باید طی برنامه ریزی و طراحی پژوهش گرفته شوند. درواقع، راهبرد پژوهش منطق و روح حاکم بر تحقیق و جهت دهنده پژوهش است. راهبرد پژوهش، به عنوان مهم ترین بخش راهبری پژوهش، نحوه بررسی پدیده یا اندیشه توسط پژوهشگر را تعیین می کند. راهبرد تحقیق به پژوهشگر می گوید به هنگام مواجهه و روبه رو شدن با یک پدیده یا اندیشه، آن را چگونه می خواهد بررسی و واکاوی کند تا به واسطه این بررسی بتواند مسئله تحقیق را حل کند.می توان راهبردهای پژوهش را بر دو بخش بسیط و ترکیبی تقسیم نمود که راهبردهای پژوهش بسیط عبارتند از: راهبرد توصیفی، راهبرد تبیینی، راهبرد تحلیلی، راهبرد استدلالی، راهبرد تفهّمی و راهبرد انتقادی. همچنین، راهبردهای ترکیبی حاصل ترکیب دو یا چند راهبرد بسیط با یکدیگر هستند. انواع مختلفی از راهبردهای پژوهش وجود دارد که هرکدام کاربرد و ویژگی های خاص خود را دارند: راهبرد توصیفی: این راهبرد نحوه دستیابی به پاسخ را در برابر پرسش از ویژگی ها، حدود، آثار، علائم یک پدیده و نسبت آن با پدیده های دیگر مشخص می کند. درصورتی که پدیده مورد پژوهش یک متن باشد، پژوهشگر به دنبال معرفی مدلول مطابقی و التزامی بین متن است. راهبرد تبیینی: این راهبرد نحوه جستجو و کنکاش برای یافتن علت یک پدیده یا اندیشه در پرتو قوانین کلی است. راهبرد تبیینی به دنبال پاسخ به چرایی پدیده ها یا اندیشه هاست. راهبرد تحلیلی: در این راهبرد، پژوهشگر به شکافت و تجزیه پدیده یا اندیشه به اجزای اتمی می پردازد و ساختار، محتوا، مبانی و لوازم آن را تحلیل می کند. این فرایند باعث می شود حالت ها، شقوق و احتمالات گوناگون مطرح شوند تا پژوهشگر پس از بررسی تک تک آنها به پاسخ مسئله نزدیک شود و در پایان پاسخ را به دست آورد. راهبرد استدلالی: این راهبرد به محقق کمک می کند تا با طرح پرسش هایی مانند «چرا پدیده یا اندیشه این چنین است؟» یا «چرا این پدیده تحقق پیدا کرده است؟» به دنبال اثبات و توجیه ادعای خود باشد. راهبرد تفهّمی: در این راهبرد، پژوهشگر با مجموعه ای از عناصر معنادار روبه رو است و سعی می کند تا از پیوندهای معنادار میان آنها پرده بردارد و به تفسیر پدیده بپردازد. پژوهشگر با بهره از راهبرد تفسیری در پی انتقال مراد متن است و به مدلولی نزدیک می شود که متن از آن حکایت می کند. راهبرد انتقادی: زمانی که پژوهشگر با توصیف، تبیین، تفسیر، تحلیل یا استدلال موجود درخصوص یک پدیده یا اندیشه روبه رو می شود و آن را دارای نقص و نابسامانی می بیند، از این راهبرد استفاده می کند تا به آسیب شناسی، نقد و ابطال آن مدعا بپردازد. راهبرد ترکیبی: این راهبرد حاصل ترکیب دو یا چند راهبرد بسیط با یکدیگر است. زمانی که محقق برای بررسی و واکاوی لایه ها یا وجوه مختلف پدیده مورد پژوهش به بیش از یک راهبرد نیاز داشته باشد، از راهبرد ترکیبی استفاده می کند.یافته های این تحقیق نشان می دهد که درک صحیح از مفاهیم طراحی پژوهش و استراتژی های پژوهش، نقش مهمی در هدایت صحیح فرایند تحقیق و دستیابی به نتایج معتبر و قابل اتکا دارد. انتخاب راهبرد مناسب پژوهش با توجه به ماهیت مسئله تحقیق، اهداف پژوهش و زمینه مطالعاتی، می تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت و اعتبار نتایج پژوهش داشته باشد. همچنین، این مطالعه بر اهمیت انعطاف پذیری در انتخاب و استفاده از راهبردهای پژوهش تأکید می کند. درنهایت، این پژوهش بر ضرورت توجه به مبانی فلسفی و پارادایمی در انتخاب و طراحی راهبردهای پژوهش تأکید می کند. این مطالعه می تواند به عنوان راهنمایی برای پژوهشگران در حوزه های مختلف علمی عمل کند و به آنها در انتخاب و طراحی راهبردهای مناسب برای پژوهش های خود یاری رساند. همچنین، این پژوهش می تواند زمینه ساز مطالعات بیشتر در حوزه روش شناسی پژوهش و بررسی کاربردهای عملی راهبردهای مختلف در زمینه های تخصصی گوناگون باشد.

Research Design and Research Strategy in Methodology of Humanities Research

Methodology is one of the important topics in the philosophy of science that helps researchers by showing a systematic process to reach the answer to their research question. It guides them on "how to reach the answer to the problem" and prevents them from wasting effort and deviation from the research path. The methodology also studies and examines other sciences from a methodological perspective and plays a significant role in understanding other sciences systematically, diagnosing their current situation, and guiding their future dir.This field of knowledge has several components and steps, and understanding them accurately helps to better comprehend this area. We believe that methodology is a process-oriented and structured knowledge consisting of two realms: "Research Fundamentals" and "Research design". The realm of research fundamentals itself has two stages: philosophical foundations and theoretical framework (paradigm), while the realm of research design includes intertwined stages of research strategy, method, approach, attitude, and technique.This article, using a second-degree and philosophical view of the methodology process and employing a combined strategy and documentary, logical analysis, hermeneutical, and deductive methods, sought to answer the question of what research design and research strategy are.On this basis, it examines the concepts of research design and research strategy. Researchers in the field of methodology have provided various definitions for research design and research strategy. However, this research does not accept competing views and has arrived at a new definition and an innovative depiction of the geometry of research design. It also provides a new definition of research strategy and considers types of research strategies to include descriptive, explanatory, analytical, argumentative, interpretive, critical, and combined strategies, offering new definitions for them.When researchers face a research problem, to manage the research and make it operational, they should design a map and specify the research process. Research design is the process of planning and drawing a systematic map and pattern that consists of various components and steps. These components include strategy, method, approach, attitude, and technique, which are formed based on the researcher's philosophical foundations and chosen paradigm. The main purpose of research design is to specify the researcher's path from problem formulation to reaching the solution.Research strategy is the first step in research design, and choosing an appropriate research strategy is the foundation of any research design. This is because the research strategy has a significant effect on all subsequent decisions that must be made during research planning and design. The research strategy is the logic and spirit governing the research and guiding it. Research strategy, as the most important part of research design, determines how the researcher examines a phenomenon or idea. The research strategy tells the researcher how they want to examine and analyze a phenomenon or idea when encountering it, in order to solve the research problem through this examination.Research strategies can be divided into two parts: simple and combined. Simple research strategies include descriptive strategy, explanatory strategy, analytical strategy, argumentative strategy, interpretive strategy, and critical strategy. Combined strategies are the result of combining two or more simple strategies.There are different types of research strategies, each with its specific application and characteristics:Descriptive strategy: This strategy specifies how to obtain the answer to questions about the characteristics, limits, effects, and signs of a phenomenon and its relation to other phenomena. If the phenomenon under study is a text, the researcher seeks to introduce the explicit denotative and connotative meanings of the text.Explanatory strategy: This strategy is the way of searching and exploring to find the cause of a phenomenon or idea in light of general laws. The explanatory strategy seeks to answer the why of phenomena or ideas.Analytical strategy: In this strategy, the researcher breaks down and decomposes the phenomenon or idea into atomic parts and analyzes its structure, content, foundations, and implications. This process causes various states, branches, and possibilities to be raised so that the researcher can get closer to the answer to the problem after examining each of them and finally obtaining the answer.Argumentative strategy: This strategy helps the researcher to seek to prove and justify their claim by asking questions such as "why is the phenomenon or idea like this?" or "why has this phenomenon occurred?"Interpretive strategy: In this strategy, the researcher is faced with a set of meaningful elements and tries to uncover the meaningful connections between them and interpret the phenomenon. Using the interpretive strategy, the researcher seeks to convey the intention of the text and approaches the meaning that the text indicates.Critical strategy: When the researcher encounters an existing description, explanation, interpretation, analysis, or argument about a phenomenon or idea and sees it as flawed and disorganized, they use this strategy to diagnose, critique, and refute that claim.Combined strategy: This strategy is the result of combining two or more simple strategies. When the researcher needs more than one strategy to examine and analyze different layers or aspects of the phenomenon under study, they use a combined strategy.The findings of this research showed that a correct understanding of the concepts of research design and research strategies plays an important role in correctly guiding the research process and achieving valid and reliable results. Choosing an appropriate research strategy considering the nature of the research problem, research objectives, and the field of study can have a significant impact on the quality and validity of research results. Also, this study emphasizes the importance of flexibility in selecting and using research strategies. Finally, this research emphasized the necessity of paying attention to philosophical and paradigmatic foundations in selecting and designing research strategies. This study can serve as a guide for researchers in various scientific fields and assist them in selecting and designing appropriate strategies for their research. Moreover, this research can pave the way for further studies in the field of research methodology and the examination of practical applications of different strategies in various specialized fields.

تبلیغات