آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۹۱

چکیده

بحث از ظهور، تاریخی به درازای تاریخ اسلام دارد، زیرا مهدویت از عقایدی است که از روز نخست با اسلام عجین شده است. انقلاب عباسی، برگی از تاریخ ظهور بود، و القاب سفاح و منصور و... از آن دست بودند. این وضع ادامه یافت، شرحی که در بسیاری از منابع تاریخی آمده و بنده هم در مهدیان دروغین، سیری از آنها ارائه کرده ام. این که کسانی بویژه از صوفیان و عارفان، که به متن های رمزگونه علاقه دارند، تلاش می کنند تاریخ ظهور را بدست آورند، بحث جذّابی است که نمونه هایی در تاریخ دارد. و اما نمونه پیش رو، بر محور متنی است با نام نفحات الریاحین که در سال 1179 ق در سرزمین عثمانی نوشته شده و نویسنده آن تلاش می کند از برخی از اشعار ابن عربی، عباراتی از فتوحات مکیه، به رمز گشایی از تاریخ ظهور بپردازد. در این مقاله ضمن گزارش آن رساله، متن آن نیز در حد امکان تصحیح و ارائه شده است.  

Nafaḥāt al-Rayāḥīn on Determining the Date of Mahdi’s Reappearance in 1204 AH Authored in 1179 AH by

The discussion of the Appearance has a history as long as Islam itself, as the belief in the Mahdi has been intertwined with Islam from the very beginning. The Abbasid Revolution is a chapter in the history of the Appearance, and titles such as Saffah and Mansur were part of this narrative. This trend continued, as detailed in many historical sources, which I have also explored in my work on False Mahdis. The intriguing practice of some individuals, particularly Sufis and mystics with a penchant for cryptic texts, attempting to deduce the date of the Appearance has historical precedents. The current example revolves around a text titled  Nafaḥāt al-Rayāḥīn , written in 1179 AH in Ottoman lands. The author of this text endeavors to decipher the date of the Appearance by interpreting certain poems of Ibn Arabi and passages from Futūḥāt al-Makkiyah. In this article, along with a report on that treatise, the text has also been critically edited and presented as much as possible.

تبلیغات