آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

پژوهش حاضر با رویکرد کیفی- کمی و با هدف ارائه الگویی جهت تعیین امتیاز شفافیت مالیاتی شرکت ها انجام شده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی خبرگان حوزه مالیاتی و اساتید دانشگاهی بوده که به صورت نمونه گیری هدفمند غیر تصادفی انتخاب و مصاحبه با آنان تا اشباع نظری (18 نفر) ادامه یافت، افزون بر مصاحبه های انجام شده به منظور افزایش اعتبار و جامعیت تحقیق، اسناد و مدارک موجود در خصوص گزارشگری مالیاتی، اجتناب مالیاتی و فرار مالیاتی به دقت مطالعه، بررسی و تحلیل شده است. همچنین جامعه آماری در بخش کمی، از اساتید دانشگاه، مدیران مالی، حسابرسان مستقل و مأموران مالیاتی بوده که تعداد36 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان به صورت تصادفی، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرد آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه روش بهترین - بدترین(BWM) بود. روایی پرسشنامه توسط خبرگان و متخصصان مورد تایید قرار گرفت و برای تعیین پایایی پرسشنامه بهترین- بدترین برای هر دسته از ابعاد و متغیرها نرخ سازگاری محاسبه شد. بر اساس نتایج بدست آمده 32 عامل مؤثر در قالب شش بعد راهبری شرکتی، عوامل حسابرس، عوامل استراتژی، نسبت های مالی، ویژگی های عمومی و عوامل اجتماعی بر شفافیت مالیاتی شرکت ها شناسایی و بر اساس این عوامل، الگویی جهت تعیین امتیاز شفافیت شرکت های ایرانی ارائه گردید. نتایج پژوهش نشان می دهد که عوامل مربوط به راهبری شرکتی و عوامل اجتماعی بیشترین تأثیر را در میزان شفافیت مالیاتی شرکت ها دارد.

Evaluating and ranking of economic and financial factors affecting the tax transparency of companies by using the best-worst hierarchical method

The present study has been conducted with a qualitative-quantitative approach and to provide a model for determining the tax transparency score of companies. The statistical population of the study was tax experts and university professors who were selected by non-random sampling and the interview with them continued until theoretical saturation (18 people), In addition to the interviews conducted in order to increase the credibility and comprehensiveness of the research, the available documents and documents regarding tax reporting, tax avoidance and tax evasion have been carefully studied, reviewed and analyzed Also, the statistical population in the quantitative section, university professors, financial managers, Independent auditors, and tax officials that 36 people were randomly selected based on Krejcie and Morgan table. The data collection tool was semi-structured in the qualitative part of the interview and the best-worst method (BWM) in the quantitative part of the questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and specialists and to determine the reliability of the questionnaire best-worst for each category of dimensions and variables, the compatibility rate was calculated. Based on the results, 32 effective factors in the form of six dimensions of corporate governance, auditing factors, strategy factors, financial ratios, general characteristics, and social factors on tax transparency of companies were identified, and based on these factors, a model was provided to determine the transparency score of Iranian companies. The results show that corporate governance and social factors have the greatest impact on corporate tax transparency.

تبلیغات