قابلیت «اقتصاد اسلامی» به عنوان «یک برنامه پژوهشی» در کدام «نظام دانشگاهی»؟ (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
«اقتصاد اسلامی» با مفاهیم متفاوت به کار می رود و آیا می توان از میان کاربردهای مختلف یکی از آنها رابه عنوان کاربردی مناسب پیشنهاد نمود از دیدگاه برخی صاحب نظران، علمی بودن اقتصاد اسلامی به معنی پوزیتیویستی آن، صریحاً مردود شمرده می شود که نظریه پرداز شاخص آن، شهید آیت ا... سید محمدباقر صدر می باشد. به طوری که بعضی از محققان قائلند، کشف سلسله علل و معلولات در جهان اقتصاد، وظیفه دین مبین اسلام نیست؛ هرچند اگر در کتاب و سنت گهگاهی اشاره مختصری به بعضی از جوانب علت و معلولی دیده می شود، این وظیفه علم اقتصاد است که مثلاً قانون عرضه و تقاضا را کشف کند... و چیزی به نام علم اقتصاد – طبق تعریف مرحوم شهید صدر- در کتاب و سنت وجود ندارد. به اعتقاد ایشان، در محیط غیر اسلامی، اقتصاد اسلامی علم نیست، چون رفتار انسان ها کاملاً با اسلام منطبق نیست و بنابراین نتیجه به دست آمده از رفتارهای اقتصادی مردم، اقتصاد اسلامی را تبیین نخواهد کرد و حتی در زمان حضور معصومین علیهم السلام برآیند رفتار اقتصادی آحاد مردم درجامعه اسلامی، علم اقتصاد اسلامی نخواهد بود. از طرف دیگر، برخی پژوهشگران اقتصاد اسلامی با دیدگاهی مقابل نظر فوق، معتقدند در این حوزه، روش علمی- با منطق خاص علوم اجتماعی و محدودیت های متدلوژیک آن - کاربرد خواهد داشت و می تواند به عنوان اقتصاد جوامع اسلامی، زیر مجموعه علم اقتصاد قرار گیرد. نظرات بینابینی نیز از سوی محققان دیگر مطرح می باشد. برای آنکه اقتصاد اسلامی مترادف با یکی از دیدگاه های طرح شده تلقی نگردد، می توان آن را به عنوان یک «برنامه پژوهشی» تعریف کرد و رویکردهای مختلف مطرح شده را در آن وارد نمود که تعاریف فوق را پوشش دهد. که پس از مرور آن، به طرح برخی ملاحظات می پردازیم. در این مقاله که به روش توصیفی و تحلیلی نگارش یافته و نحوه گردآوری اطلاعات و آمارها کتابخانه ای و اسنادی می باشد، به طرح و بررسی این سؤال می پردازد که آیا تأسیس و گسترش رشته های مرتبط با اقتصاد اسلامی- حتی اگر به عنوان یک «برنامه پژوهشی» تعریف شود، در کدام متن و بستر علمی- پژوهشی و نظام دانشگاهی صورت می گیرد: در نظام «آموزشی ناپلئونی و ایدئولوژیک» فعلی- که به نظر می رسد، موفقیت چندانی به دست نیاید- و یا اینکه با توجه به کثرت استادان و محققان و دانشجویان این رشته، تلاشی برای زمینه سازی «نظام آموزشی کارآفرین» و در صورت پیشرفته تر، «هومبولتی» را لااقل برای این حوزه به عمل خواهد آورد.The capability of
The #8220;Islamic economics" is used with different concepts. Is it possible to propose a proper application for Islamic economics? In the views of some experts, to be scientific Islamic economics is explicitly rejected in its positive meaning, which Ayatollah Muhammad Baqer al-Sadr is regarded as its eminent theorist. Some researchers believe that discovery of sequence of causes in the world of economy is not the duty of Islam. Nevertheless, some hints to causality aspects are occasionally observed in the Quran and Sunnah teachings. The exploration of demand and supply laws is the duty of economics. There is nothing so-called #8220;economics#8221;, according to the Sadr views, in the Quran and Sunnah doctorines. In Sadr#8217;s opinion, the Islamic economics is not a science in non-Islamic settings, because humans#8217; behavior is not fully compatible with Islam, and even in the presence of the Fourteen Innocent Ones (PBUH), the result of economic behavior of people in an Islamic society does not mean Islamic economics. On the other hand, some scholars of Islamic economics believe that the scientific method with a logic limited to social sciences can be used in the Islamic economics field, thus Islamic economics as #8220;the economics of Islamic societies#8221; may classified as a subset of economics. Other researchers give the moderate comments. For the Islamic economics should not be considered synonymous with the mentioned views, it can be defined as a "research program" which includes different approaches to Islamic economics. This research is a descriptive and analytical one, which gathers data and materials by library and documentary study. The main question is #8220;in which context of scientific and university system, the establishment and development of courses related to Islamic economics take place, even if it is defined as a "research program#8221;? Which system is efficient? the current "Napoleonic and ideological training system" or #8220;Humboldt educational system"?