آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

در پژوهش حاضر، محتوای سخنرانی های دولت تدبیر و امید در حوزه مدیریت کلان سازمان های دولتی، دوره اول و دوم ریاست جمهوری از منظر کاربرد ابزارهای انسجام و در چارچوب نقش گرایی هلیدی و حسن (1976) مورد واکاوی قرار گرفتند. پژوهش به شیوه تحلیل محتوا و به صورت توصیفی و تحلیلی انجام گرفت و محتوای آن چهار سخنرانی در حوزه مدیریت کلان سازمان های دولتی بود که به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای انسجام در چهار سخنرانی استخراج گردید و بسامدگیری شدند. درصد وقوع هریک از ابزارها نیز به دست آمد. پس از بررسی داده ها مشخص شد، سخنرانی اول با 474 مورد، سخنرانی دوم با 444 مورد، سخنرانی چهارم با 421 مورد و سخنرانی سوم با 411 مورد، در به کارگیری ابزارهای انسجام به ترتیب در رتبه های اول تا چهارم قرار دارند. در سخنرانی اول، ارجاع بیش ترین و معرفگی و زمان، کم ترین ابزار انسجام بودند. در سخنرانی دوم، تکرار و معرفگی به ترتیب بیش ترین و کم ترین ابزار انسجام به کار رفته بودند. در سخنرانی سوم نیز، عناصر پیوندی بیش ترین و معرفگی کم ترین ابزار انسجام بودند و در سخنرانی چهارم ارجاع بیش ترین و معرفگی کم ترین ابزار انسجام به کار رفته بودند. در راستای تحلیل آماری دقیق تر و یافتن معناداری در توزیع ابزارهای انسجام در هریک از سخنرانی ها، از آزمون مجذور کای استفاده گردید. بر اساس نتایج به دست آمده در سطح p<0.05 میان توزیع ابزارهای انسجام به کار رفته در هریک از سخنرانی ها تفاوت معناداری وجود دارد.

Content Analysis of Cohesive Devices in the Lectures of Tadbir and Omid Government in the Field of Macro Management of Government Organizations, the First and Second Term of the Presidency

In the current research, the content of the lectures of Tadbir and Omid government in the field of macro management of government organizations, the first and second term of the presidency, were analyzed from the perspective of the application of cohesive devices and in the framework of the role orientation of Halidi and Hassan (1976). The research was conducted in a descriptive and analytical way, and its content was four lectures in the field of macro management of government organizations, which were randomly selected. Cohesive devices were extracted in four lectures and their frequency was measured. The percent of occurrence of each device was also obtained. After checking the data, it was determined, the first lecture with 474 items, the second with 444 items, the fourth with 421 items, and the third with 411 items are in the first to fourth ranks in the application of cohesive devices, respectively. In the first lecture, reference was the most and knowledge and time were the least cohesive devices. In the second lecture, repetition and introduction were the most and the least cohesive devices, respectively. In the third lecture as well, conjunctive elements were the most and knowledge was the least cohesive devices and in the fourth lecture, reference was the most and introduction was the least cohesive devices. In order to perform a more detailed statistical analysis and find significance in the distribution of cohesive devices in each of the lectures, the chi-square test was used. Based on the results obtained at level  p<0.05 there is a significant difference between the distribution of cohesive devices used in each of the lectures.

تبلیغات