آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

  مقوله مهندسی مجدد فرایندها که به دنبال پیشرفت های حاصل از به کارگیری مدیریت کیفیت جامع در دهه اخیر توسط کارشناسان و صاحبنظران مدیریت مطرح شده، یکی از بهترین راه حل های شفابخش برای سازمان ها و به خصوص آنهایی است که علی رغم اجرای فرایند های جاری و مصوب خود از دستیابی به اهداف و مأموریت های خویش بازمانده اند. مدیریت امروز با مهندسی مجدد فرایند ها و استفاده از روش های جدید توسعه سیستم های تجاری مبتنی بر تفکر و کاربرد فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی توانسته است فرایندهای تجاری و روش های مدیریتی خود را دگرگون سازد و آنها را به نحو چشمگیری بهبود بخشد و رضایت مشتریان و سودآوری سازمان ها را در عرصه رقابت تنگاتنگ جهانی امروز تضمین کند. در مقاله حاضر به مهندسی مجدد فرایند ها با استفاده از متدولوژی مبتنی بر سیستم های اطلاعاتی که یکی از رایج ترین متدولوژی های مهندسی مجدد فرایند هاست، پرداخته شده است. در این متدولوژی با توجه به ابزار هایی که سیستم های اطلاعاتی و فناوری نوین اطلاعات می توانند ایجاد کنند ، فرایند های جدیدی طراحی می شوند که بتوانند سازمان را به اهداف و مأموریت های خود نایل سازند و رضایتمندی کامل مشتریان در بازار متنوع امروز جهانی را فراهم آورند . شرکت های مختلف با توجه به کاربرد های استراتژیک IT در عرصه گسترده جهانی تجارت امروز، مشاغل و مدل های تجاری خود را تغییر می دهند و حتی در صورت لزوم تغییر ساختاری در صنعت خود ایجاد می کنند. بررسی امکانات IT و نیروی بالقوه این فناوری در دگرگون کردن توانایی های مؤسسات تجاری، اساس رقابت صنایع در جهان امروز است، بنابراین، فهم چگونگی تحت کنترل درآوردن این توانایی های بالقوه یکی از کلید های مهم مدیریتی برای رهبران امروز و آینده است.

Business Process Reengineering (BPR): an unavoidable need for today's organizations and industries

 Business Process Reengineering (BPR), as a revolution at business companies, caused them to obtain more efficiency, fewer customer's complaints and huge profits. In this article we have described the definition and meaning of BPR, and the impotent factors for its success on the industries by showing a practical example, which describes the results of a survival research at the Customer Domain of Mashad Water and Wastewater Company, to minimize the weaknesses and threats of the company and maximize customers’ satisfaction with a glance at the company existent and available ICT products.

تبلیغات