راههای ترویج و توسعه صلاحیتهای کارآفرینی در دانشجویان
آرشیو
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی راه های ترویج و توسعه صلاحیت های کارآفرینی در دانشجویان است. کارآفرینی مشتمل بر مجموعه صلاحیت های چندوجهی و پیچیده است که پرورش آنها صرفاً با آموزش های مستقیم کلاسی میسر نمی شود و به دامنه وسیعی از روش ها، منابع و امکانات نیاز دارد. در این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی، از سه مصاحبه جمعی استفاده شد که دو جلسه مصاحبه گروهی با هفت نفر از افراد آشنا به آموزش کارآفرینی و یک جلسه گروه کانونی با 16 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا تشکیل شد که همه این افراد، کارآفرین یا پژوهشگر در حوزه کارآفرینی بودند. تحلیل داده ها با استفاده از شیوه تحلیل مضمون و در قالب مضامین فراگیر، سازمان دهنده و مضامین پایه نمایش داده شد. در این پژوهش شناسایی شیوه های توسعه صلاحیت های کارآفرینی به عنوان مضمون فراگیر و شیوه های فرهنگی و فوق برنامه، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی به عنوان مضامین سازمان دهنده آشکار شد. در حوزه های فرهنگی و فوق برنامه راه هایی مانند نشر مطالب و اخبار کارآفرینی، برپایی نمایشگاه، مشاوره شغلی، برگزاری دوره های رسمی، برپایی اردوهای صنعتی و شغلی، ایجاد انجمن دانش آموختگان، برگزاری مسابقات متنوع و دعوت از کارآفرینان؛ در حوزه آموزشی، بازنگری در برنامه های درسی، بهبود کیفیت دوره های آموزشی، معرفی رشته های دانشگاهی به جامعه، اعطای امتیاز به دانشجویان و استادان کارآفرین و توسعه کارگاه های مهارت آموزی؛ در حوزه پژوهشی معرفی قابلیت های دانشگاه به جامعه، توسعه مراکز رشد و در حوزه مدیریتی تهیه برنامه های میان مدت و سالانه، تقویت باور مدیران به این موضوع به عنوان مضامین پایه زمینه های کسب صلاحیت های کارآفرینی برای دانشجویان را فراهم می سازد.Promotion and development of entrepreneurship competencies in university students
The main purpose of this research is to identifying methods of promotion and development of entrepreneurship competencies in university students. Entrepreneurship consist a set of complex and multidimensional competencies that there growth is not possible with direct teaching methods and it needs some ranges of methods, resources and possibilities. In this research through qualitative approach, 3 consultative interviews have been hold. Two interviews with 7 expertise familiar with entrepreneurship background and one interview with 16 members of a principle group from Bu-Ali University faculty board members. The data analyzes has been shown using content analysis method comprehensive, organized and basic concepts. In cultural and extra-curricular areas some proposals have been provided such as publishing the news in entrepreneurship field, setting up the exhibitions, job counseling, official courses, holding industrial camps, creating alumni association, conducting tournaments and invite the entrepreneurs. In educational areas we can suggest the reviewing on curriculum, improving courses qualities, introducing university courses to society, granting privileges to professors and students and developing workshops and training opportunities. In research areas with introducing university capacities to society, developing growth (Roshd) centers. In managerial area, prepare the midterm and yearly entrepreneurship plan, strengthening the managerial beliefs for providing the bases of entrepreneurship opportunities for students.