بررسی عوامل موثر بر رضایت تحصیلی دانشجویان در رشته مهندسی راه آهن
آرشیو
چکیده
در دهه اخیر به جهت تحقق توسعه پایدار، توجه بسیاری از کشورها معطوف به حمل و نقل ریلی بوده است. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده عوامل تاثیرگذار بر رضایت تحصیلی 158 نفری از جامعه 701 نفری دانشجویان دانشکده مهندسی راه آهن از جهت وجهه ی رشته، سطح آموزش و پژوهش و دورنمای شغلی بررسی شده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه تدوین شده توسط چند تن از اساتید و دانش آموختگان رشته مهندسی راه آهن انجام گرفت. میزان پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرون باخ برابر با 0.85 برآورده شد. اهم نتایج نشان می دهد که ضریب همبستگی بالایی بین رضایت تحصیلی و میزان افتخار به رشته در میان دوستان و آشنایان و همچنین با آینده شغلی وجود دارد. نتایج آزمون تی (T) و آنوا (Annova)یک طرفه جهت بررسی آزمون فرض ها و تأثیر رضایت براساس جنسیت، گرایش رشته و سال گویای آن بود که تفاوت معناداری براساس جنسیت و گرایش در رضایت تحصیلی دانشجویان این رشته وجود نداشته اما رضایت دانشجویان براساس سال تحصیلی کاهش می یابد. در انتها رهنمودهایی برای سیاست گذاری براساس نتایج به دست آمده استخراج گردید.Investigation of factors affecting students educational satisfaction at the railway engineering major
In the past decade and in the pursuit of sustainable development, many countries are paying more attention to the railway transportation. In this research, by simple sampling method, 158 filled questionnaires from 701 students of the School of Railway Engineering were collected to investigate different aspects of major image, level of education and research and job prospects. Content and readability of the questionnaire were done by some faculty members and graduates of this major. Reliability of the questionnaire has been estimated 0.85 by Cronbach’s Alpha. Major findings show that there is high correlation between educational satisfaction and the sense of pride among family and friends with job prospects. Results of the T-test and ANOVA show that there is no statistically meaningful difference between satisfaction of males and females or among sub-disciplines. However, there is statistically meaningful difference between satisfaction of students according to the years of study which has a decreasing trend. At the end some suggestions are proposed for better policy making in the field of railway engineering education.