مطالعات مدیریت و توسعه پایدار

مطالعات مدیریت و توسعه پایدار

مطالعات مدیریت و توسعه پایدار سال 4 بهار 1403 شماره 1 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

ارائه الگوی هم افزایی مالی با رویکرد نظریه داده بنیاد(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: هم افزایی مالی ادغام و اکتساب نظریه داده بنیاد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴ تعداد دانلود : ۴
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی هم افزایی مالی انجام شده است. روش پژوهش حاضر ماهیت اکتشافی - بنیادی داشته و از رویکرد نظریه داده بنیاد استفاده کرده است. این پژوهش پس از انجام 15 مصاحبه نیمه ساختار یافته (اشباع نظری) از صاحب نظران در زمینه بانکداری و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها با استفاده نمونه گیری از نوع غیراحتمالی هدفمند به روش نمونه گیری گلوله برفی انجام گرفته است. برای تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها و کدگذاری، از نرم افزار مکس کیودا 2020 در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی پس از استخراج 308 کد باز، 63 مفهوم و 15 مقوله انجام گرفت و بر اساس آن، الگوی کیفی پژوهش نیز ارائه شد. نتایج نشان داد شرایط علّی هم افزایی مالی، شامل ضرورت هم افزایی مالی در ادغام، هم افزایی مشارکت مالی، هم افزایی نوآوری مالی و هم افزایی توانمندی مالی و شرایط زمینه ای، شامل هم افزایی فناوری مالی، هم افزایی سازمانی و هم افزایی بازار می شود. همچنین، شرایط مداخله گر شامل هم افزایی مدیریتی و هم افزایی رشد می شود. پدیده اصلی هم افزایی مالی به سوی رقابت پایدار است. همچنین، راهبردها شامل راهبرد هم افزایی مالی در فرآیند ادغام، هم افزایی منابع انسانی و هم افزایی توسعه ای منجر به ارائه تصویر ذهنی مبتنی بر اهمیت فرآیند هم افزایی مالی و تمایز این فرآیند با سایر جنبه های ارزش هم افزایی در اثر ادغام که باعث یکپارچگی می شود. در نهایت، پیامدهای مورد انتظار هم افزایی مالی شامل هم افزایی عملیاتی، هم افزایی عملکرد مالی و هم افزایی سود مالی است.
۲.

شناسایی مؤلفه های الگوی کیفیت زندگی کاری با رویکرد استراتژیک منابع انسانی در نظام اداری بانک ملت(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: شناسایی الگو کیفیت زندگی کاری رویکرد استراتژیک منابع انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴ تعداد دانلود : ۲
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفه های الگوی کیفیت زندگی کاری با رویکرد استراتژیک منابع انسانی در نظام اداری بانک ملت می باشد. روش پژوهش، آمیخته و به صورت کیفی -کمّی است که از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت توصیفی- پیمایشی می باشد. نمونه در بخش کیفی 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و بانکداری بودند که به صورت گلوله برفی انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمّی نیز تمام کارکنان و کارشناسان بانک ملت در سراسر کشور بودند که با استفاده از فرمول کوکران، از نمونه 378 نفری به روش طبقه ای ساده انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها در بخش کمّی شامل پرسشنامه محقق ساخته بود که ضریب آلفای کرونباخ کل برابر با 84/0محاسبه شده که از مقدار مبنای 70/0 بالاتر بوده و در نتیجه ابزار سنجش از پایایی مناسب برخوردار است. تجزیه و تحلیل داده در بخش کیفی به روش کدگذاری های باز و محوری در نرم افزار مکس کیودا صورت گرفت و در بخش کمّی نیز با استفاده از روش های آمار توصیفی با استفاده از نرم افزار SPSS داده ها تحلیل شدند. نتایج بدست آمده از کدگذاری ها نشان داد که مؤلفه های الگوی کیفیت زندگی کاری با رویکرد استراتژیک منابع انسانی در نظام اداری بانک ملت شامل 5 استراتژی در قالب استراتژی تدوین کارراهه و مسیر کارراهه (مسیر شغلی)، استراتژی طراحی شغل، استراتژی امنیت شغلی، استراتژی رضایت شغلی و استراتژی استقرار سیستم های پشتیبانی از عملیات و تصمیم، 20 مؤلفه فرعی و 118 زیرمؤلفه می باشد.
۳.

طراحی مدل اقناع عمومی در حکمرانی خوب شهری (مورد مطالعه: دستگاه های اجرایی استان خراسان رضوی)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: اقناع حکمرانی خوب حکمرانی خوب شهری ارتباط مؤثر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳ تعداد دانلود : ۳
این تحقیق با هدف طراحی مدل اقناع عمومی در حکمرانی خوب شهری در دستگاه های اجرایی خراسان رضوی تدوین شده است. روش تحقیق، از نوع آمیخته می باشد که در بخش کیفی از نوع نظریه پردازی داده بنیاد و در بخش کمّی، پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری است. روش نمونه گیری در بخش کیفی، هدفمند و از نوع گلوله برفی است که تعداد مشارکت کنندگان 12 نفر می باشد. جامعه آماری در مرحله کمّی، کلیه مدیران دستگاه های اجرایی خراسان رضوی در سال 1400 می باشد که تعداد آن ها 8936 نفر می باشد. روش تحقیق در بخش کمّی، پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری و با ابزار پرسش نامه محقق ساخته می باشد. روش نمونه گیری در مرحله کمّی، نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم به تعداد 368 نفر است. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی، از طریق کدگذاری با استفاده از نرم افزار مکس کیودا می باشد. یافته های تحقیق نشان داده است که عواملی همانند سرمایه اجتماعی و حکمرانی مسائل باعث می شود که اقناع عمومی شکل گیرد و منجر به پیامدهایی از جمله بهبود عملکرد به صورت توسعه انسانی پایدار و بهبود حل مسئله می گردد. زمینه این استراتژی ها سیاست های حمایتی و فرهنگی هستند. در این میان نباید از مداخله گرهایی چون موانع محیطی و موانع ارتباطی نیز چشم پوشی کرد.
۴.

مدیریت عملکرد منابع انسانی مبتنی بر تفاوت های فردی و تناسب فرد با سازمان با رویکرد شخصی سازی در شهرداری تهران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: مدیریت عملکرد منابع انسانی تفاوت های فردی تناسب فرد با سازمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳ تعداد دانلود : ۲
هدف از این پژوهش، طراحی مدل مدیریت عملکرد منابع انسانی مبتنی بر تفاوت های فردی و تناسب فرد با سازمان با رویکرد شخصی سازی شده در شهرداری تهران است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و هدف پژوهش، توسعه ای است. جامعه خبرگان، مدیران ارشد نواحی 124گانه و منابع انسانی شهرداری تهران هستند که به روش نمونه گیری هدفمند و به صورت گلوله برفی تا رسیدن به حد اشباع نظری با دوازده تن از آنان مصاحبه نیمه ساختار انجام پذیرفته است. با روش تحلیل مضمون، در سطح فردی، دوازده مضمون فرعی، چهار مضمون سازماندهی شده و دو مضمون فراگیر شکل گرفته اند. در سطح گروهی، سیزده مضمون فرعی در پنج دسته مضمون سازماندهی و در دو دسته مضامین فراگیر تعریف شده اند. در سطح سازمانی، تعداد چهل و نه مضمون فرعی در هجده مضمون سازماندهی شده در چارچوب شش مضمون فراگیر پدیدار آمده اند. این مقاله، پدیده مدیریت منابع انسانی مبتنی بر تفاوت های فردی و تناسب فرد با سازمان را تئوریزه می کند. بنا به این نظریه، مدیریت بر عملکرد منابع انسانی برای افراد مختلف در یک سازمان، متفاوت است. این شیوه، جذب، توسعه و نگهداری بهتر منابع انسانی را درپی دارد و انعطاف پذیری بالایی بین منابع انسانی و سازمان ارائه می کند که در مجموع، عملکرد بهتری از منابع انسانی در سطوح سه گانه ارائه می شود. این تئوری با تکیه بر نظریه تفاوت های فردی و تناسب فرد با سازمان مطرح شده است. مدل ارائه شده، انعطاف پذیری و عملکرد بهتری را نسبت به مدل های پیشین ارائه می دهد.
۵.

شناسایی و اولویت بندی مؤلفه های آموزش سرمایه انسانی مبتنی بر چشم انداز 1404(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: آموزش سرمایه انسانی سند چشم انداز 1404 اقتصاد مقاومتی صنعت برق

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳ تعداد دانلود : ۲
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی مؤلفه های آموزش سرمایه انسانی مبتنی بر اسناد و سیاست های بالادستی با رویکرد دلفی فازی انجام شد. این پژوهش در حیطه پژوهش های آمیخته با رویکرد کیفی-کمی در رهیافت استقرایی-قیاسی می باشد که از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل اساتید و متخصصان و اعضای شوراهای اجرای فرآیند آموزش بوده که نمونه گیری در این پژوهش به صورت هدفمند و به تعداد 20 نفر انجام شده است. جامعه آماری بخش کمّی مدیران عالی، مدیران میانی شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی می باشند که با استفاده از نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس حجم نمونه 36 نفر تعیین شد. در بخش کیفی پژوهش برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد که روایی و پایایی آن با استفاده از ضریب CVR و آزمون کاپای کوهن تأیید شد. در بخش کمّی، از پرسشنامه مقایسه زوجی استفاده شد و پایایی توسط آزمون مجدد و روایی توسط روایی محتوا مورد تأیید قرار گرفت. برای کدگذاری داده ها از نرم افزار MAXQDA2020 بهره گرفته شد که منجر به شناسایی مؤلفه های آموزش سرمایه انسانی گردید. سپس، با بهره گیری از تکنیک دلفی فازی رتبه بندی مؤلفه ها انجام پذیرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که نیازسنجی آموزشی، فرهنگ سازی بارویکرد گفتمان سازی، توانمندسازی نیروی کار، بازطراحی نظام آموزشی، استقرار مدیریت دانش و اقتصاد دانش بنیان از جمله مهم ترین مؤلفه های آموزش سرمایه انسانی مبتنی بر اسناد و سیاست های بالادستی است که باید مورد توجه قرار گیرند.
۶.

استخراج و اعتبارسنجی تعیین کننده های تجربه دیجیتال مشتری به روش آمیخته(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: تجربه دیجیتال تجربه خرید خرید آنلاین پدیدارشناسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۱
برای بسیاری از مدیران و صاحبان کسب و کارها، اهمیت مشتری در فضای اینترنتی به مراتب به منظور کسب مزیت رقابتی از مشتریان سنتی بیشتر است. از این رو، هدف اصلی این پژوهش استخراج و اعتبارسنجی تعیین کننده های تجربه دیجیتال است تا مشخص گردد چه عواملی تجربه دیجیتال مشتریان در فضای اینترنتی را شکل می دهند. این پژوهش به صورت کیفی و کمّی انجام شده که در بخش کیفی از شیوه پدیدار شناسی و در بخش کمَی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. در بخش کیفی به صورت هدفمند و با 22 مصاحبه، اشباع نظری صورت گرفت. داده های مصاحبه به روش ون مانن تجزیه و تحلیل شد. بر اساس نتایج، تعیین کننده های تجربه دیجیتال مشتری در 19 مقوله فرعی، 7 مقوله اصلی شامل ارزش خرید، امنیت، تجربه دیجیتال هیجان، تجربه، سایت اپلیکیشن، آمیخته سنتی، خدمات پشتیبانی و پرداخت شناسایی و دسته بندی گردید. در بخش کمّی جهت اعتبارسنجی مؤلفه ها با استناد به یافته های بخش کیفی پرسش نامه تدوین و 432 پرسشنامه به صورت هدفمند جمع آوری شد. جهت اعتبار سنجی مؤلفه ها از تحلیل عاملی تأییدی به وسیله نرم افزار ایموس استفاده شد. بر اساس نتایج، کلیه مؤلفه ها مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین، به مدیران و صاحبان کسب و کارها پیشنهاد می گردد برای ایجاد رضایت مشتریان به این عوامل توجه ویژه ای داشته باشند.
۷.

طراحی الگوی حکمرانی سبز با رویکرد توسعه پایدار در نظام سلامت مبتنی بر تکنیک دلفی فازی (مورد مطالعه: بیمارستان های شهر کرمان)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: حکمرانی سبز نظام سلامت توسعه پایدار روش دلفی فازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
هدف اصلی این پژوهش، ارائه الگوی حکمرانی سبز با رویکرد توسعه پایدار مبتنی بر تکنیک دلفی فازی بود که از لحاظ هدف کاربردی، و بر اساس شیوه گردآوری داده ها، تحقیق آمیخته به شمار می رود. بخش کیفی شامل 12 نفر از خبرگان بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کیفی به منظور بررسی مهم ترین مؤلفه ها و شاخص ها از فن دلفی فازی استفاده گردید. نمونه بخش کمّی نیز کارشناسان و مدیران بیمارستان های شهر کرمان بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای بخش کیفی بود. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی به روش تحلیل محتوای استقرایی به کمک نرم افزار مکس کیودا و در بخش کمّی با استفاده از نرم افزار آموس انجام شد. نتایج نهایی پژوهش نشان داد که ابعاد زیست محیطی، حاکمیتی و اجتماعی، مهم ترین بسترهای لازم برای حکمرانی سبز در نظام سلامت می باشد. بُعد زیست محیطی شامل مؤلفه های انرژی های تجدیدپذیر، کاهش منابع، محصولات سازگار با محیط زیست، تلفات طبیعی، انتشار گازهای گلخانه ای و آلودگی و زباله می باشد. بُعد اجتماعی شامل مؤلفه های بهداشت و ایمنی، مشارکت های اجتماعی و سیاسی، حقوق بشر، مدیریت منابع انسانی، رضایت بیماران و روابط جامعه است. همچنین، بُعد حاکمیتی شامل مؤلفه های حقوق سهامداران، حاکمیت شرکتی، مدیریت ریسک و فرصت و اخلاق در تجارت می باشد.
۸.

طراحی چارچوبی برای مدیریت استعداد ها با رویکرد جانشین پروری در بانک سپه(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: جانشین پروری مدیریت استعدادها بانک سپه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
هدف اصلی این تحقیق طراحی چارچوبی برای مدیریت استعدادها با رویکرد جانشین پروری در میان مدیران بازاریابی بانک سپه می باشد. با توجه به این موضوع روش این تحقیق به صورت کاربردی، پیمایشی و توصیفی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان بانک سپه می باشند. روش نمونه گیری تصادفی است. با توجه به حجم جامعه تحقیق تعداد نمونه با استفاده از جدول مورگان 256 نفر تعیین شده است. در این تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. روایی این پرسشنامه به صورت روایی سازه و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است. در بررسی مدل ساختاری از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده گردید. در این بخش شاخص های برازش نشان از برازش مناسب مدل مفهومی تحقیق داشته است. در نهایت ابعاد و مولفه های مدیریت استعداد با رویکرد جانشین پروری در میان کارکنان بانک سپه بررسی و مورد تایید قرار گرفته است. است است است است
۹.

نقش مدیریت اطلاعات در اداره قدرت اوج گیرنده نتوکرات ها در سازمان های دولتی (مورد مطالعه: سازمان بیمه سلامت ایران)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: مدیریت اطلاعات نتوکرات ها اداره قدرت بیمه سلامت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳ تعداد دانلود : ۳
هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش مدیریت اطلاعات در اداره قدرت اوج گیرنده نتوکرات ها در سازمان های دولتی بوده است. این پژوهش به صورت ترکیبی (کیفی و کمّی) و با روش نظریه داده بنیاد ساختارمند اشتراوس و کوربین انجام شده است. برای گردآوری داده ها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 17 نفر از مدیران و خبرگان سازمانی و دانشگاهی استفاده شد. در بخش کمّی 350 پرسشنامه محقق ساخته حاصل از نتایج بخش کیفی توسط کارکنان سازمان بیمه سلامت ایران تکمیل و با نرم افزارهای SPSS26 و AMOS26 داده ها توصیف و تحلیل و از مدل معادلات ساختاری و تکنیک تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. برای بررسی پایایی 30 پرسشنامه بین افراد جامعه توزیع و جمع آوری گردید و نتیجه آزمون آلفای کرونباخ 97/0 به دست آمد. از 246 کد مفهومی استخراجی 53 مورد آن مربوط به شرایط زمینه ای و از این تعداد 21 کد به مدیریت اطلاعات سازمانی و مدیریت دانش فناوری اطلاعات اختصاص دارد. سازمان ها با فراهم سازی به موقع اطلاعات حیاتی و با کیفیت از بستر مدیریت اطلاعات و تسهیم آن با همه ذینفعان از طریق مدیریت دانش فناوری اطلاعات می توانند از وابسته سازی این فرایندها به افراد جلوگیری نموده و قدرت اوج گیرنده نتوکرات ها را اداره نمایند.
۱۰.

Guidelines for Assessing and Enhancing the Organizational Human Resources Sprightliness: A Call to Action!(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

نویسنده:

کلید واژه ها: Organizational Sprightliness Human Resources Kleizeri Methodology Cohen's kappa

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱ تعداد دانلود : ۲
The purpose of this applied and qualitative research is to identify the necessary infrastructure for creating Organizational Human Resources Sprightliness in the university environment. Data collection has been done using the method of targeted observation, semi-structured interviews, and the review of documents related to the strategic and operational plans of universities. Based on the Kleizeri methodology, In the selective coding, obstacles of human resources Sprightliness management from the perspective of university members were identified including: weakness in talent management and substitution, structural inadequacies, neglect of the cultivation of positive psychological capacities in members, lack of support for members' organizational and family responsibilities, and abandonment of scientific-executive abilities of members in a competitive environment. Responding to the environmental needs of the university, honoring the stakeholders, dynamic knowledge, communication, skill of members of the academic members, and the flourishing of educational-research activities were drivers of human resources Sprightliness management. By calculating Cohen's kappa, the average coefficient of experts' agreement with each other about codes and research findings was 0.66, which is an acceptable proportion of their agreement. The coefficiency of agreement between experts and researcher was 79%, which was calculated by rounding the same 80%, which means that five experts had good agreement with each other regarding the coding of the data for this research, which indicates the excellent status of these identified concepts.