چکیده

این تحقیق با هدف طراحی مدل اقناع عمومی در حکمرانی خوب شهری در دستگاه های اجرایی خراسان رضوی تدوین شده است. روش تحقیق، از نوع آمیخته می باشد که در بخش کیفی از نوع نظریه پردازی داده بنیاد و در بخش کمّی، پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری است. روش نمونه گیری در بخش کیفی، هدفمند و از نوع گلوله برفی است که تعداد مشارکت کنندگان 12 نفر می باشد. جامعه آماری در مرحله کمّی، کلیه مدیران دستگاه های اجرایی خراسان رضوی در سال 1400 می باشد که تعداد آن ها 8936 نفر می باشد. روش تحقیق در بخش کمّی، پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری و با ابزار پرسش نامه محقق ساخته می باشد. روش نمونه گیری در مرحله کمّی، نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم به تعداد 368 نفر است. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی، از طریق کدگذاری با استفاده از نرم افزار مکس کیودا می باشد. یافته های تحقیق نشان داده است که عواملی همانند سرمایه اجتماعی و حکمرانی مسائل باعث می شود که اقناع عمومی شکل گیرد و منجر به پیامدهایی از جمله بهبود عملکرد به صورت توسعه انسانی پایدار و بهبود حل مسئله می گردد. زمینه این استراتژی ها سیاست های حمایتی و فرهنگی هستند. در این میان نباید از مداخله گرهایی چون موانع محیطی و موانع ارتباطی نیز چشم پوشی کرد.

Designing a Model of Public Persuasion in Good Urban Governance (Case Study: Executive Bodies of Khorasan-Razavi Province)

This research has been compiled with the aim of designing a model of public persuasion in good urban governance in Khorasan-Razavi executive bodies. The research method is of a mixed type, which in the qualitative part is based on data theorizing and in the quantitative part, it is a survey with the approach of structural equations. The sampling method in the qualitative part is purposeful and snowball type, the number of participants is 12 people. The statistical population in the quantitative stage is all the managers of executive bodies of Razavi Khorasan in the 2021, whose number is 8936 people. The research method in the quantitative part is a survey with the approach of structural equations and the researcher-made questionnaire tool. The sampling method in the quantitative stage is stratified random sampling proportional to the volume of 368 people. Data analysis in the qualitative part is through coding using MaxQDA software. The findings of the research have shown that factors such as social capital and governance of issues cause public persuasion to form and lead to consequences such as improved performance in the form of sustainable human development and improved problem-solving. The context of these strategies are supportive and cultural policies. In the meantime, one should not ignore the intervenors, such as environmental barriers and communication barriers.

تبلیغات