مطالعات مدیریت و توسعه پایدار

مطالعات مدیریت و توسعه پایدار

مطالعات مدیریت و توسعه پایدار سال سوم زمستان 1402 شماره 4 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

ارائه مدل منتورینگ سازمانی با رویکرد مدیریت استعداد در وزارت آموزش و پرورش(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: مدیریت استعداد منتورینگ سازمانی وزارت آموزش و پرورش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
این پژوهش که با هدف «ارائه مدل منتورینگ سازمانی با رویکرد مدیریت استعداد در وزارت آموزش و پرورش» انجام گرفته است؛ از نوع اکتشافی است که از نظر هدف توسعه ای و کاربردی به شمار می آید. از لحاظ گردآوری داده ها، از نوع آمیخته (کیفی و کمی) است و از نظر نحوه گردآوری داده ها، از نوع توصیفی - پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل کلیه خبرگان متخصص در رشته مدیریت دولتی و امور اداری و مدیران ارشد و منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش می باشند که تعداد 20 نفر از آنها به شیوه نمونه گیری قضاوتی و هدفمند انتخاب شده اند. در بخش کمّی، کارشناسان شاغل وزارت آموزش و پرورش می باشند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به روش تصادفی طبقه ای متناسب با حجم به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. ابزار اندازه گیری تحقیق در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمّی پرسشنامه استاندارد بود که برای اندازه گیری روایی پرسشنامه ها از روش صوری و محتوایی و برای تعیین پایایی آن آلفای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار آن برابر ۹۷۴/۰ برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی با روش پدیدار شناسی و در بخش کمّی با استفاده از نرم افزارهای SPSS26 و SMART PLS4 انجام شد. نتایج پژوهش در بخش کیفی به یک مدل ساختاری منتج شد. نتایج در بخش کمّی نیز نشان داد که در اداره آموزش و پرورش فرهنگ سازمانی در رابطه بین حمایت مدیران، راهبرد سازمان، مدیریت تعارض استعدادها، جانشین پروری با عوامل فردی مدیریت استعداد (بهره وری فردی، رضایت فردی، تعهد عاطفی و تعالی فردی) و عوامل سازمانی مدیریت استعداد (چابکی نیروی انسانی، عدالت ادراک شده، کسب مزیت رقابتی، تعالی سازمانی، رضایت ذی نفعان، بهره وری سازمانی) نقش میانجی دارد.
۲.

واکاوی شرایط و زمینه های مؤثر بر برندینگ نهادینه شده بانک صادرات از تبلیغات رسانه ای با استفاده از روش نظریه زمینه ای(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: تبلیغات بینش مشتری همسویی منافع برندینگ بانک صادرات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳ تعداد دانلود : ۳
هدف این پژوهش، ارائه مدل مطلوب برندینگ نهادینه شده بانک صادرات با استفاده از رویکرد نظریه زمینه ای است. جامعه هدف پژوهش، کارشناسان حوزه روابط عمومی و بازاریابی هستند که با استفاده از نمونه گیری هدفمند و نظری تعداد 14 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختار یافته است و تجزیه و تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شده است. یافته ها نشان می دهد که برای بهبود برند بانک صادرات، باید بسترهایی را فراهم کرد که موجب افزایش تولیدات آن شود. این بسترها شامل 3 شرط علی (نابسامانی اقتصادی، برنامه ریزی استراتژیک تبلیغات، رسالت بانک)، 4 شرایط زمینه ای (رفتار تعاملی بانک، تبلیغات رقابتی مبتنی بر شناخت، توجیه پذیری طرح های بانکی، اخلاق حرفه ای)، 4 شرایط مداخله گر (فروکاست اعتماد مشتریان، آسیب شناسی تبلیغات، خودشیفتگی برند، کاهش ارزش کیفی برند) 9 استراتژی ها (استراتژی های هدفمند تبلیغات، مدیریت ارتباط با مشتری،کیفیت تعاملات و ارتباط با مشتری، عوامل کلیدی در پیاده سازی CRM، رهبری استراتژیک تبلیغات، ارزشیابی تبلیغاتی مبتنی بر مخاطبین، مدیریت اجتماعی تبلیغات، آفرینش فرصت های جدید، استراتژی نوسازی تبلیغات) و 4 پیامد (توسعه برند، بهبود مستمر عملکرد، همگرایی منافع، همسوسازی منافع) می باشد. بر همین اساس، برندینگ نهادینه شده در ذهن مشتریان از تبلیغات در قالب های مختلف و با تدوین مدل مناسب خود را نشان می دهد.
۳.

شناسایی اثرگذارترین و اثرپذیرترین عوامل زنجیره تأمین لارس با تکنیک دیمتل(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: زنجیره تأمین لارس زنجیره تأمین پایدار زنجیره تأمین تاب آور زنجیره تأمین چابک زنجیره تأمین ناب تکنیک دیمتل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳ تعداد دانلود : ۳
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی اثرگذارترین و اثرپذیرترین عوامل زنجیره تأمین لارس می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی - توسعه ای است. عوامل با روش فراترکیب استخراج شدند. زنجیره تأمین لارس دارای عوامل زنجیره تأمین پایدار، زنجیره تأمین تاب آور، زنجیره تأمین چابک، زنجیره تأمین ناب و 16 شاخص مختلف (مدیریت تأمین کنندگان، تأمین کنندگان پشتیبان، کانال توزیع چندگانه، حذف ضایعات، تولید به هنگام، مدیریت لجستیک، بهبود مستمر، انعطاف پذیری، شایستگی، سرعت، ارتباط با مشتریان، پاسخگویی، چابکی، اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی) می باشد. پرسشنامه دیمتل بر اساس عوامل طراحی و در اختیار 15 نفر از خبرگان صنایع کاشی و سرامیک یزد قرار داده شد. برای تعیین میزان تأثیرپذیری و تأثیرگذاری هریک از شاخص ها، از روش دیمتل استفاده شد. به این منظور، پرسش نامه دیمتل توسط اساتید و خبرگان این حوزه تکمیل شد و در نهایت در دستگاه مختصات دکارتی روابط بین شاخص ها مشخص گردید. نتایج نشان داد به ترتیب عوامل اقتصادی، چابکی، بهبود مستمر و انعطاف پذیری، بیشترین تأثیرگذاری و از طرفی، مدیریت تأمین کنندگان بیشترین تأثیرپذیری را در بین شاخص های زنجیره تأمین لارس دارند.
۴.

مدل سازی کیفی استراتژی های سرمایه انسانی در بانک سپه ایران با تأکید بر تغییر ساختار سازمانی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: استراتژی های سرمایه انسانی استراتژی آموزش و توسعه استراتژی پاداش و جبران خدمت استراتژی روابط کارکنان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
این تحقیق با هدف طراحی مدل استراتژی های سرمایه انسانی در بانک سپه ایران با تأکید بر تغییر ساختار سازمانی صورت پذیرفته است. روش تحقیق، از نوع تحقیق کیفی است و ابزار گردآوری داده ها نیز مصاحبه نیمه ساختار یافته می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، مدیران استان ها، مدیریت امور نواحی، مدیریت امور سرمایه انسانی، مدیران بانک سپه و اعضای هیأت علمی رشته مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان به تعداد 543 نفر می باشند. مشارکت کنندگان تحقیق، با روش نمونه گیری هدفمند، 22 نفر شامل 15 مدیر در سطوح مختلف بانک سپه و 7 استاد دانشگاه می باشند. هنگامی که گردآوری داده ها به حالت اشباع رسید، فرایند مصاحبه و گردآوری داده ها متوقف گردید. شیوه جمع آوری داده ها، مصاحبه از نوع نیمه ساختاریافته بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا استفاده گردید و کدگذاری باز، محوری و گزینشی مصاحبه ها با نرم افزار مکس کیودای 2020 صورت پذیرفت. یافته های تحقیق بیانگر آن بود که برای طراحی کیفی مدل استراتژی های سرمایه انسانی در بانک سپه ایران با تأکید بر تغییر ساختار، در زیر سیستم آموزش و توسعه، به نیازهای آموزشی، اثر بخشی آموزشی و مسیر پیشرفت شغلی، در زیرسیستم پاداش و جبران خدمت به استراتژی و خط مشی طرح های پرداخت و رفاه، روش های نوآورانه پاداش وجبران خدمت و پاداش هدفمند سازمانی و در زیرسیستم روابط کارکنان به استراتژی روابط کارکنان، تعامل و مشارکت کارکنان و طراحی مطلوب تغییر ساختار باید توجه ویژه ای نمود.
۵.

مدل شایستگی حرفه ای مدیران مدارس به عنوان پیشران مؤثر و کلیدی توسعه پایدار(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: شایستگی حرفه ای توسعه پایدار مدیران مدارس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
هدف از تحقیق حاضر، ارائه مدل شایستگی حرفه ای مدیران مدارس به عنوان پیشران مؤثر وکلیدی توسعه پایدار بود. این پژوهش در زمره تحقیقات کیفى است و برای ارائه مدل شایستگی حرفه ای مدیران مدارس به عنوان پیشران مؤثر وکلیدی توسعه پایدار، از راهبرد نظریه داده بنیاد اشتراوس و کوربن استفاده شد. در این تحقیق مصاحبه شوندگان از صاحبنظران و اساتید حوزه تعلیم و تربیت شهر تهران انتخاب شدند. با استفاده از روش نمونه گیری نظری، با 20 نفر از صاحبنظران و اساتید حوزه تعلیم و تربیت شهر تهران مصاحبه شد. برای تعیین پایایی فرم های مصاحبه از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار (ارزیاب) استفاده شد و میزان ضریب توافق 84/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش داده بنیاد و کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد و مصاحبه ها در محیط نرم افزار مکس کیودای 18 تحلیل شدند. یافته های تحقیق نشان داد که بر مبنای ارایه مدل شایستگی حرفه ای مدیران مدارس به عنوان پیشران مؤثر و کلیدی توسعه پایدار شامل توانمندسازهای شایستگی مهارتی، شایستگی مدیریتی و شایستگی های اخلاق و رفتار حرفه ای، توسعه مدیران، شاخص های اجتماعی مدیران، تأسیس گروه های کاری جهت ارتقای عملکرد و شایستگی سبز، شایستگی های نگرشی، شایستگی های دانشی، شایستگی آموزشی، شایستگی های تجاری سازی دانش- مهارت و فناوری، روحیه پرکاری، اصلاح الگوی مصرف، مشارکت در توسعه و حرکت به سمت اقتدار ملی می شود که منجر به تحقق نتایج روحیه پرکاری، اصلاح الگوی مصرف، مشارکت در توسعه می شوند.
۶.

شناسایی و اولویت بندی عارضه های مدیریت بهره وری شرکت پالایش نفت آبادان بر اساس مدل سه شاخگی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: بهره وری پالایش نفت آبادان عارضه یابی مدل سه شاخگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی عارضه های بهره وری شرکت پالایش نفت آبادان بر اساس مدل سه شاخگی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران سطح میانی پالایشگاه نفت آبادان می باشد که از طریق نمونه گیری هدفمند بر اساس اشباع نظری 15 نفر انتخاب شدند. در بخش کمّی نیز براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 219 نفر از کارکنان پالایشگاه با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختمند و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از مصاحبه های بخش کیفی بود. جهت تأیید روایی ابزار پژوهش، از روایی محتوایی استفاده شد و روایی پرسشنامه خوب ارزیابی شد. جهت تعیین پایایی مصاحبه ها، از پایایی بین دو کدگذار و برای پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی، از روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی، آمارهای توصیفی (درصد و فراوانی) استفاده شده است. براساس یافته های بخش کیفی 22 عارضه به دست آمد که 8 عارضه مربوط به عارضه های ساختاری، 7 عارضه مربوط به عارضه های رفتاری و 5 عارضه مربوط به عارضه های محیطی می باشد. یافته های بخش کمّی با استفاده از آزمون فریدمن جهت رتبه بندی نشان داد که در بین عارضه های ساختاری، عامل قوانین و مقررات؛ در بین عارضه های رفتاری، عامل دانش، آگاهی و مهارت؛ و از بین عارضه های محیطی، عامل باور و نگرش جامعه، مهم ترین عارضه ها بودند و در اولویت اول قرار دارند.
۷.

تحلیلی بر دموکراسی سازمانی با استفاده از روش فراترکیب(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: دموکراسی دموکراسی سازمانی روش فراترکیب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
دموکراسی محل کار و سرمایه روان شناختی به طور مشترک بینش های مثبتی را برای سازمان ها ارائه می دهد و می تواند منجر به بهبود وضعیت های روانشناختی شود تا مشارکت، انرژی کارکنان و حس یادگیری را بهبود ببخشد و نشاط را در محیط کار افزایش دهد. هدف پژوهش حاضر، تحلیلی بر دموکراسی سازمانی با استفاده از روش فراترکیب می باشد. این پژوهش از نظر هدف توسعه ای است و با رویکرد کیفی و روش فراترکیب باروسو و ساندلوسکی (2007) انجام شده است. منابع آماری پژوهش، شامل منابع اسنادی کشورهایی است که مدل دموکراسی سازمانی داشته اند. گفتنی است که این مقاله ها بر اساس معیارهای ورود به فرآین د فراترکیب انتخاب شده اند. برای تجزیه وتحلیل داده ها نیز از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. در این مطالعه برای شناسایی مؤلفه های دموکراسی سازمانی، 32 کد به عنوان مضامین پایه شناسایی شدند. از این بین 28 کد به عنوان مضامین سازمان دهنده انتخاب شدند و در نهایت 9 بُعد با عنوان مضامین فراگیر استخراج شدند که عبارتند از: تعهد سازمانی، حاکمیت مشترک، جو سازمانی عادلانه، کرامت سازمانی، شفافیت، مراودات اثربخش، فرهنگ آزادی خواهی سازمانی، رقابت پذیری سازمانی و عدالت شغلی.
۸.

تدوین مدل ارتباطی سرمایه روان شناختی و رفتار شهروندی سازمانی با میانجی گری خودکارآمدی شغلی در سازمان های پایدار(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

نویسنده:

کلید واژه ها: سرمایه روانشناختی رفتار شهروندی سازمانی خودکارآمدی شغلی سازمان پایدار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی سرمایه روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی با میانجی گری خودکارآمدی شغلی در سازمان های پایدار بوده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره ورزش و جوانان شهر گرگان در سال 1402 بود که از بین آنها 200 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در پژوهش شرکت کردند. داده ها با استفاده از ابزارهای پرسشنامه سرمایه روانشناختی ﻟﻮﺗﺎﻧﺰ و همکاران (2007)، خودکارآمدی شغلی ریگز و نایت (1994)، و رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (1990) جمع آوری شد و با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 و نرم افزار ایموس تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین سرمایه روانشناختی با خودکارآمدی شغلی (49/0=r)، سرمایه روانشناختی با رفتار شهروندی سازمانی (51/0=r) و خودکارآمدی شغلی و رفتار شهروندی سازمانی (41/0=r) همبستگی مثبت و معناداری در سطح 01/0 وجود دارد. همچنین، مدل سرمایه روانشناختی با رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی خودکارآمدی شغلی برازش مناسبی دارد. براساس نتایج از آنجا که سرمایه روانشناختی و خودکارآمدی شغلی، نقش ویژه ای در ارتقای رفتارهای شهروندی سازمانی و بهره وری و کارایی سازمان های پایدار دارد، لازم است مدیران این سازمان ها با توجه ویژه به اهمیت این عوامل، شرایط لازم برای ارتقای آنها را در قالب برنامه های ضمن خدمت کارکنان، فراهم نمایند.
۹.

شناسایی و اولویت بندی پیشران های شکل گیری رفتارهای ضد شهروندی در کارکنان سازمان های دولتی (مورد مطالعه: سازمان های دولتی ایلام)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: رفتارهای ضد شهروندی سازمان های دولتی ایلام

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
هدف این پژوهش شناسایی پیشران های شکل گیری رفتارهای ضد شهروندی در کارکنان سازمان های دولتی می باشد. تحقیق حاضر براساس هدف، کاربردی و از نقطه نظر چگونگی جمع آوری داده ها، ازنوع تحقیقات آمیخته (کیفی- کمی) است. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی، پرسشنامه است. جامعه پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران ادارات دولتی بود که براساس روش نمونه گیری هدفمند، 15 نفرانتخاب شدند. در بخش کمّی، جامعه آماری تحقیق را کلیه کارکنان ادارات دولتی استان ایلام به تعداد 29240 نفر (به استناد مرکز آمار ایران) تشکیل می دهد که از روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 379 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمّی پرسشنامه محقق ساخته بود. بخش کیفی تحقیق حاضر با استفاده از تحلیل تم انجام شده است. در فاز کمّی برای تحلیل عاملی تأییدی سؤال ها از آزمون معادلات ساختاری استفاده شده است. در این پژوهش جهت تشخیص مناسب بودن داده ها برای تحلیل عاملی، از آماره های K.M.O وآزمون بارتلت استفاده شده است. جهت تأیید شاخص های به دست آمده از آماره t استفاده شده است. نتایج منجر به شناسایی 10 تم در قالب سه مفهوم اصلی عوامل فردی، عوامل سازمانی و عوامل مدیریت شد. نتایج برازش مدل نشان داد که مدل از اعتبار و برازش مطلوبی برخوردار است. نتایج رتبه بندی ویکور نشان داد که به ترتیب پرخاشگری، بی عدالتی سازمانی و شایع پراکنی در رتبه های اول تا سوم مهم ترین پیشران های رفتار ضد شهروندی سازمانی کارکنان قرار دارد.
۱۰.

تدوین چارچوبی در راستای آسیب شناسی مدیریت توسعه پایدار گردشگری در ایران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: آسیب شناسی موانع توسعه پایدار گردشگری گردشگری پایدار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
هدف این پژوهش، آسیب شناسی مدیریت توسعه پایدار گردشگری و ارائه چارچوبی برای این موضوع بوده که به صورت توصیفی پیمایشی و کاربردی انجام شده است. به این منظور، در ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و پیشینه پژوهش، چارچوب نظری تحقیق تدوین گردید. بر اساس این چارچوب، مدل مفهومی پژوهش ارائه و فرضیات تحقیق نیز تدوین شدند. به منظور آزمون فرضیات تحقیق، جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان ستاد مرکزی وزارت گردشگری، در نظر گرفته شدند که بالغ بر 90 نفر بوده اند و به جای نمونه گیری، تمام شماری انجام شده است. در ادامه، پرسشنامه هایی که روایی و پایایی آنها تأیید شد، بین 90 نفر توزیع شده و با توجه به عدم نرمال بودن توزیع داده ها، از روش حداقل مربعات جزیی و نرم افزار اسمارت پی ال اس3 برای تحلیل های آماری استفاده شد. بر اساس مقادیر معنی داری مربوط به فرضیات، همگی تأیید شدند. میزان تأثیر آسیب اجتماعی در ایجاد مانع توسعه پایدار گردشگری برابر با ۵۶۸/۰، میزان تأثیر آسیب اقتصادی در ایجاد مانع توسعه پایدار گردشگری برابر ۷۲۲/۰، میزان تأثیر آسیب نهادی بر ایجاد مانع در توسعه پایدار گردشگری برابر با ۵۸۷/۰ و میزان تأثیر آسیب زیست محیطی بر ایجاد مانع در توسعه پایدار گردشگری برابر با ۸۰۵/۰ می باشد.
۱۱.

بخش بندی و تعیین نیم رخ مشتریان شعب بانک کشاورزی اهواز با استفاده از الگوریتم شبکه های عصبی خودساز مانده(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

نویسنده:

کلید واژه ها: بخش بندی نیم رخ مشتریان بانک کشاورزی الگوریتم شبکه های عصبی خودسازمانده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
هدف از انجام این پژوهش، بخش بندی و تعیین نیمرخ مشتریان با استفاده ازالگوریتم شبکه های عصبی خودسازمانده (مورد مطالعه: مشتریان شعب بانک کشاورزی شهرستان اهواز) است. تحقیق حاضر در گروه روش های کمّی قرار می گیرد. روش پژوهش براساس هدف از نوع کاربردی و براساس چگ ونگی جم ع آوری داده ه ا توص یفی (غیرآزمایشی) - پیمایشی و از نظر مکان نیز یک تحقیق میدانی است. جامعه آماری این تحقیق مشتریان بانک کشاورزی شهرستان اهواز می باشند. ازآنجایی که جامعه آماری این تحقیق نامحدود است، حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران جامعه نامحدود، به تعداد 384 نفر تعیین شده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه است. در این پژوهش روایی محتوا از طریق نظرخواهی از استاد راهنما و سایر اساتید صاحب نظر در قلمرو موضوعی این پژوهش صورت گرفت و پس از اعمال این نظرات در مورد محتوای پرسش نامه و رفع اشکالات موجود، پرسش نامه مور تأیید واقع شد. تجزیه و تحلیل داده ها به روش تحلیل شبکه عصبی SOM در نرم افزار MATLAB انجام شده است. پس از اجرای تحلیل داده ها، یافته های پژوهش به شناسایی پنج دسته متفاوت از مشتریان با ویژگی های رفتاری و جمعیت شناختی متفاوت شد. این 5 بخش عبارتند از: مشتریان کلان سنتی و ارزشمند، مشتریان طلایی، مشتریان کم ارزش، مشتریان الماسی وفادار و مشتریان خاص.
۱۲.

ارائه الگوی معادلات ساختاری تأثیر عوامل نهادی بر میزان اجرای خط مشی های توزیعی مجدد با نقش میانجی رونق تولید(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: عوامل نهادی خط مشی های توزیعی مجدد رونق تولید

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
هدف این پژوهش، ارائه الگوی معادلات ساختاری تأثیر عوامل نهادی بر میزان اجرای خط مشی های توزیعی مجدد با نقش میانجی رونق تولید بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، و از نظر روش و ماهیت داده ها، کمّی بود. ابزار گردآوری داده ها سه پرسشنامه استاندارد بوده است. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران که در سال 1402 به تعداد 4823 نفر بوده اند. از جامعه آماری مزبور، براساس جدول کرجسی و مورگان نمونه ای به حجم 355 نفر تعیین گردید که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه در بین آنها توزیع و 355 پرسشنامه به دست آمده با استفاده از نرم افزار PLS تحلیل شد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که عوامل نهادی بر میزان اجرای خط مشی های توزیعی مجدد با نقش میانجی رونق تولید تأثیر دارد.
۱۳.

واکاوی محرک های گزارشگری مسئولیت پذیری اجتماعی اسلامی شرکت: کاربست فراترکیب(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: رویکرد تحلیل محتوا رویکرد کیفی فراترکیب سازمان همکاری اسلامی گزارشگری مسئولیت پذیری اجتماعی اسلامی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی، دسته بندی و اولویت بندی محرک های گزارشگری مسئولیت پذیری اجتماعی اسلامی شرکت است. در این پژوهش با رویکرد پژوهش کیفی و فراترکیب (متاسنتز) که شامل گام های ۷ گانه سندلوسکی و بارسو است، به ارزیابی و تحلیل نظام مند 37 مورد از یافته های پیشین پرداخته شده است. در انتها نظر 29 نفر از خبرگان و اساتید، به وسیله پرسشنامه در سال 1400 جمع آوری شده و با استفاده از روش کمّی آنتروپی، به تعیین ضریب اثر محرک های شناسایی شده، پرداخته شد. در این پژوهش 78 محرک شناسایی شد که در 14 مقوله و 6 بُعد اصلی دسته بندی شدند. باتوجه به یافته های پژوهش، در بین مؤلفه های شناسایی شده، مواردی مانند خیریه، حفاظت از منابع طبیعی، پرداخت زکات، آموزش و پشتیبانی از آموزش و بیانیه انطباق شرع نسبت به سایر مؤلفه ها از اهمیت بیشتری برخوردارند. با توجه به نتایج پژوهش، با افزایش آگاهی عمومی به تدریج توقعات از گزارشگری مسئولیت پذیری اجتماعی اسلامی شرکت نیز افزایش یافته و انتظار می رود، محرک ها و فشارها بتوانند منجر به انسجام این نوع گزارشگری شوند.