چکیده

این تحقیق با هدف طراحی مدل استراتژی های سرمایه انسانی در بانک سپه ایران با تأکید بر تغییر ساختار سازمانی صورت پذیرفته است. روش تحقیق، از نوع تحقیق کیفی است و ابزار گردآوری داده ها نیز مصاحبه نیمه ساختار یافته می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، مدیران استان ها، مدیریت امور نواحی، مدیریت امور سرمایه انسانی، مدیران بانک سپه و اعضای هیأت علمی رشته مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان به تعداد 543 نفر می باشند. مشارکت کنندگان تحقیق، با روش نمونه گیری هدفمند، 22 نفر شامل 15 مدیر در سطوح مختلف بانک سپه و 7 استاد دانشگاه می باشند. هنگامی که گردآوری داده ها به حالت اشباع رسید، فرایند مصاحبه و گردآوری داده ها متوقف گردید. شیوه جمع آوری داده ها، مصاحبه از نوع نیمه ساختاریافته بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا استفاده گردید و کدگذاری باز، محوری و گزینشی مصاحبه ها با نرم افزار مکس کیودای 2020 صورت پذیرفت. یافته های تحقیق بیانگر آن بود که برای طراحی کیفی مدل استراتژی های سرمایه انسانی در بانک سپه ایران با تأکید بر تغییر ساختار، در زیر سیستم آموزش و توسعه، به نیازهای آموزشی، اثر بخشی آموزشی و مسیر پیشرفت شغلی، در زیرسیستم پاداش و جبران خدمت به استراتژی و خط مشی طرح های پرداخت و رفاه، روش های نوآورانه پاداش وجبران خدمت و پاداش هدفمند سازمانی و در زیرسیستم روابط کارکنان به استراتژی روابط کارکنان، تعامل و مشارکت کارکنان و طراحی مطلوب تغییر ساختار باید توجه ویژه ای نمود.

Qualitative Modeling of Human Capital Strategies in Sepeh Bank of Iran with an Emphasis on Organizational Structure Change

This research has been done to design the model of human capital strategies in Sepeh Bank of Iran, emphasizing changing the organizational structure. The research method is qualitative, and the data collection tool is a semi-structured interview. The statistical population of the current research is 543 people, provincial managers, district affairs management, human capital management, Sepeh Bank managers, and public administration faculty members of Islamic Azad University of Gilan province. The research participants, with the purposeful sampling method, are 22 people, including 15 managers at different levels of Sepeh Bank and 7 university professors. The interview and data collection process were stopped when the data collection reached saturation. The data collection method was a semi-structured interview. The content analysis method was used to analyze the data, and open, central, and selective coding of the interviews was done with the Max Kyuda 2020 software. The findings of the research indicated that for the qualitative design of the human capital strategies model in Sepeh Bank of Iran, with an emphasis on changing the structure, in the education and development subsystem, to the educational needs, educational effectiveness, and career advancement path, in the reward and compensation subsystem, the strategy And the policy of payment and welfare plans, innovative methods of reward and reward for service and organizational targeted reward, and in the subsystem of employee relations, special attention should be paid to the strategy of employee relations, interaction and participation of employees and the optimal design of structural change.

تبلیغات