پژوهش های پیشرفت و تعالی

پژوهش های پیشرفت و تعالی

پژوهش های پیشرفت و تعالی دوره 5 زمستان 1401 شماره 4

مقالات

۱.

بررسی و تحلیل محدودیتهای اجرای برنامه های بهبود کیفیت و اثربخشی آن بر صنایع کوچک

کلید واژه ها: بهبود کیفیت صنایع کوچک عدم اثربخشی صنایع کوچک محدودیتها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 733 تعداد دانلود : 341
هدف از پژوهش حاضر بررسی و تحلیل محدودیتهای اجرای برنامه های بهبود کیفیت و اثربخشی آن بر صنایع کوچک بوده است. نوع تحقیق مورد نظر کاربردی و میدانی بوده همچنین رهیافت یا رویکرد تحقیق از نوع پیمایشی بوده است. با توجه به حجم زیاد جامعه آماری نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد و در میان شاغلان کسب وکار کوچک در شهر اراک توزیع شد. برای دریافت داده ها و اطلاعات 250 پرسشنامه در میان جامعه آماری توزیع شد و از این میان 242 پرسشنامه پر شد. اطلاعات بدست آمده از این پرسشنامه ها توسط نرم افزار آماری و با کمک آزمون آماری آلفای کرونباخ آزمون قرار گرفت (97/0=α). پس از جمع آوری داده ها با مطالعه کتابهای آمار و با استفاده از نرم افزارهای آماری، اطلاعات بدست آمده تجزیه و تحلیل گردید. برای توصیف داده ها و بیان وضعیت آنها از آمارهایی نظیر فراوانی و درصدگیری استفاده و در تجزیه و تحلیل روابط بین متغیرها از توزیع خی دو بهره گرفته شده است که طی آن متغیرهای مستقل پژوهش تحت عنوان سؤالات شماره دار با متغیر وابسته ( عدم اثربخشی و اجرای برنامه های بهبود کیفیت) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل جداول نشان داد که بین تکنولوژی مورد استفاده در صنایع کوچک، بین نگرش مدیران به برنامه های بهبود کیفیت، بین سطح تخصص مدیران صنایع کوچک، بین محدودیتهای اقتصادی صنایع کوچک، بین نگرش کارکنان به برنامه های بهبود کیفیت با عدم اثربخشی این برنامه ها رابطه معنی دار وجود دارد.
۲.

بررسی رابطه همراستایی برنامه ریزی راهبردی منابع انسانی و حاکمیت فناوری بر ارتقای عملکرد سازمان ها در آینده کوتاه و میان مدت

کلید واژه ها: حاکمیت فناوری برنامه ریزی راهبردی منابع انسانی عملکرد سازمان همراستایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 389 تعداد دانلود : 466
پژوهش حاضر بر مبنای ارزیابی رابطه همراستایی برنامه ریزی راهبردی منابع انسانی و حاکمیت فناوری بر ارتقای عملکرد سازمان ها در آینده کوتاه و میان مدت می باشد. روش پژوهش از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش را مدیران ارشد، مدیران سطوح میانی، و مدیران عملیاتی 80 سازمان در تهران تشکیل می-دهند که در فرایندهای برنامه ریزی راهبردی منابع انسانی مشارکت دارند. در هر سازمان، پرسشنامه ها به روش نمونه در دسترس بین این مدیران توزیع می شود. گرد آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه می باشد. روایی پرسشنامه توسط خبرگان دانشگاهی و صنعت مورد تایید قرار گرفته و پایایی ابزار با کمک آلفای کرونباخ 73/0 حاصل شده است. تحلیل های آماری داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس صورت گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که همراستایی حاکمیت فناوری، پیش نیازهای ساختاری، پیش نیازهای فرهنگی و پیش نیازهای انسانی در حد زیادی بر ارتقای عملکرد سازمان در آینده کوتاه و میان مدت تأثیرگذار است.
۳.

نقش مداخله گری هوش مصنوعی در تاثیر بازاریابی نوین بر عملکرد سازمان های نوپا

نویسنده:

کلید واژه ها: هوش مصنوعی بازاریابی نوین عملکرد سازمانی سازمان های نوپا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 981 تعداد دانلود : 94
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش مداخله گری هوش مصنوعی در تاثیر بازاریابی نوین بر عملکرد سازمان های نوپا می باشد. این پژوهش کاربردی و ازنوع توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارشناسان کسب و کارهای نوپا (استارت آپ ها) که موسس شرکت و یا کارآفرین هستند، تشکیل می دهند که 100 نفر از آنها شناسایی و با استفاده از جدول مورگان، تعداد 80 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده و از مدل سازی مع ادلات س اختاری ش امل تحلی ل ع املی تأیی دی و تحلیل مسیر برای آزمون فرضیه ها استفاده شده است. نرم افزارهای بکار رفته جهت تجزیه و تحلیل داده ها، SPSS و Smart-PLS می باشد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که بازاریابی نوین با نقش میانجی هوش مصنوعی بر عملکرد سازمان های نوپا تأثیر متوسط، مثبت و مستقیمی دارد. هم چنین نتایج بیانگر آن است که: متغی ر استراتژی توسعه اث ری ق وی، مثب ت و معنادار ب ر بازاریابی نوین و متغیر استراتژی تنوع اثری متوسط، مثبت و معنادار بر بازاریابی نوین دارن د. متغیرهای هزینه، تحویل و رس یدگی، انعط اف پ ذیری و کیفیت، اثری متوسط، مثبت و معنادار ب ر عملکرد سازمانی دارند. متغیر برنامه ریزی و مدیریت، اثری ق وی، مثبت و معنادار و نیز متغیرهای تحلیل رفتار مشتریان، فعالیت-های بازاریابی و بهبود تولید محتوا، اثری متوس ط، مثبت و معنادار بر هوش مصنوعی دارند.
۴.

بررسی ارتقای عملکرد نوآورانه کارکنان با تاثیرپذیری از مولفه های داشبوردسازی در کسب و کار

کلید واژه ها: داشبوردسازی کسب و کار عملکرد نوآورانه عملکرد کارکنان نوآوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 898 تعداد دانلود : 865
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتقای عملکرد نوآورانه کارکنان با تاثیرپذیری از مولفه های داشبوردسازی در کسب و کار می باشد. این پژوهش، توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارکنان شرکت های دانش بنیان شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان تشکیل داده که 180 نفر از آنها به عنوان نمونه به روش تصادفی انتخاب شده اند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. برای سنجش روایی محتوایی ابزار، از نظرسنجی خبرگان و متخصصین مرتبط و برای بررسی روایی سازه ای سؤالات از بار عاملی استفاده گردیده است. به منظور سنجش پایایی پرسشنامه نیز اندازه گیری ضریب آلفای کرونباخ به کار گرفته شده است. پس از جمع آوری داده ها، از ن رم اف زار آم اری Smart PLS برای آزمون فرضیه ها استفاد شده است. ب رای تجزی ه و تحلی ل، روش تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری (SEM) به کار گرفته شده است. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که تمامی مولفه های داشبوردسازی در کسب و کار (هوش بازار، هوش رقبا، هوش تکنولوژیک و هوش استراتژیک) بر ارتقای عملکرد نوآورانه کارکنان تاثیر مثبت و معنادار دارند.
۵.

نقش مدیریت راهبردی منابع انسانی بر کارایی زنجیره تامین

کلید واژه ها: مدیریت راهبردی منابع انسانی کارایی زنجیره تامین مدیریت زنجیره تامین منابع انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 434 تعداد دانلود : 47
پژوهش حاضر با هدف بررسی مدیریت راهبردی منابع انسانی بر کارایی زنجیره تامین می باشد. این پژوهش کاربردی بوده و از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل مدیران ارشد، میانی و عملیاتی شرکت های مستقر در شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی مشهد بود که تعداد آنها برابر با 647 نفر می باشد. از این تعداد، 240 نفر با استفاده از جدول مورگان به روش تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بوده است که روایی آن توسط اساتید و پایایی آن از طریق اندازه گیری آلفای کرونباخ تایید شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که عوامل مدیریت راهبردی منابع انسانی شامل بررسی محیط داخلی، بررسی محیط خارجی، تدوین راهبرد، اجرای راهبرد، ارزیابی و کنترل راهبرد بر کارایی زنجیره تامین تاثیر مثبت و معنی داری داشته است. همچنین از بین عوامل موثر بر کارایی زنجیره تامین، بررسی محیط داخلی بیشترین تاثیر و ارزیابی و کنترل راهبرد کمترین تاثیر را داشته است.
۶.

بررسی نقش مدیریت رسانه بر نوآوری سازمانی و عبور از بحران های اجتماعی

کلید واژه ها: مدیریت رسانه نوآوری سازمانی بحران های اجتماعی رسانه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 849 تعداد دانلود : 489
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش مدیریت رسانه بر نوآوری سازمانی و عبور از بحران های اجتماعی می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی - همبستگی است. در این تحقیق جامعه آماری شامل کارمندان آموزش و پرورش رشت بوده که با استفاده از جدول کرجسی-مورگان حجم نمونه 92 نفر برآورد شده است. جهت گردآوری داده ها در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس 5 درجه ای لیکرت استفاده شده است. روایی پرسشنامه توسط اساتید و خبرگان مورد تایید قرار گرفته و پایایی آن با استفاده از اندازه گیری ضریب آلفای کرونباخ، برای همه متغیرها بالای 7/0 بدست آمده است. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آماری توصیفی و آزمون های آمار استنباطی استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش حاضر حاکی از آن است که مدیریت رسانه و مولفه های آن (برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل) با نوآوری سازمانی و عبور از بحران های اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری دارد.
۷.

بررسی و تبیین رابطه جنسیت و ادراک اجتماعی جامعه میزبان از اثرات گردشگری (مطالعه موردی:شهرستان شهرکرد و لردگان)

کلید واژه ها: گردشگری شهرکرد لردگان جنسیت ادراک اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 380 تعداد دانلود : 137
بسیاری از گروه های درگیر در توسعه اجتماعی تصدیق میکنند که سنجش سرمایه اجتماعی میتواند بر کمک کنندگان مالی و سیاست گذاران تاثیر بسزا داشته باشد. گردشگری در محیطی شکل میگیرد که متشکل از محیط طبیعی و محیط فرهنگی - اجتماعی است . هریک از این دو محیط دربردارنده عواملی است که به نوعی بر گردشگری تاثیرگذار هستند و از آن تاثیر می پذیرد. تمرکز مطالعات گردشگری بر ابعاد اقتصادی، در شروع پژوهش های مرتبط با گردشگری از جذابیت زیادی برخوردار بود و باعث غفلت از سایر ابعاد این پدیده شده است . همین امر باعث شده که بر خلاف اثرات مثبت اقتصادی که توسعه گردشگری برای جوامع میزبان داشته ، به دلیل رشد معضلاتی مانند بوجود آمدن شغل های کاذب ،رشد قیمت زمین و سایر کالاها و بوجود آمدن مشکلات وناهنجاری های اجتماعی ، این جوامع به مخالفت با توسعه این صنعت بپردازند. وجود همین نگرش منفی نسبت به اثرات توسعه گردشگری،به عنوان یکی از موانع اصلی توسعه این صنعت در نظر گرفته شود. بنابراین مطالعه نگرش جامعه میزبان نسبت به اثرات توسعه گردشگری، باعث ایجاد درکی عمیق از نظرات و دیدگاههای آنها نسبت به گردشگری شده و به سیاست گذاران گردشگری در تدوین استراتژیهای توسعه گردشگری کمک شایانی میکند. مساله اصلی این پژوهش درک میزان تاثیر جنسیت بر نگرش جامعه میزبان نسبت به اثرات توسعه گردشگری است.در این پژوهش نگرش جامعه میزبان در دوشهر شهرکرد ولردگان را نسبت به اثرات توسعه گردشگری بررسی میکنیم.
۸.

هوش سازمانی و رهبری تیمی کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران

نویسنده:

کلید واژه ها: هوش سازمانی رهبری تیمی وزارت ورزش و جوانان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 94 تعداد دانلود : 71
هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط بین مولفه های هوش سازمانی با رهبری تیمی کارکنان وزارت ورزش وجوانان جمهوری اسلامی ایران بود. که با انتخاب کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران (N=241) به عنوان نمونه با روش توصیفی - همبستگی صورت پذیرفت. در مجموع تعداد 199 پرسشنامه عودت داده شد. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی آلبرشت و رهبری تیمی کیم استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها به تأیید متخصصان و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، تأیید شد. به منظور سازمان دادن، طبقه بندی و خلاصه نمودن داده های خام از آمار توصیفی، نرمال بودن داده –ها از آزمون کلموگروف – اسمیرنوف و در بخش آمار استنباطی ازضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای آماری22 spss، Amos22 انجام پذیرفت. نتایج بیانگر تأثیر مثبت و معنی دار مؤلفه های هوش سازمانی بر رهبری تیمی بود.
۹.

بررسی الزام زمینه های آمادگی دستگاه های اجرایی در پیاده سازی فرایندهای مدیریت دانش آفرین سازمان ها

کلید واژه ها: مدیریت دانش آفرین زیرساخت های مدیریت دانش آفرین فرایندهای مدیریت دانش آفرین دستگاه های اجرایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 658 تعداد دانلود : 930
در این پژوهش به بررسی الزام زمینه های آمادگی دستگاه های اجرایی در پیاده سازی فرایندهای مدیریت دانش آفرین سازمان ها پرداخته شد. ابزار مورد استفاده برای گردآوری داده ها پرسشنامه است. این پژوهش تعداد ۲۸ دستگاه ستادی استان گیلان را مورد مطالعه قرار داد. تعداد جامعه آماری ۲۳۱۱ نفر بوده که از این تعداد و با استفاده از روش نمونه گیری جدول مورگان نمونه آماری ۳۳۱ نفر به دست آمد. در نهایت با توزیع پرسش نامه بیشتر تعداد ۳۹۰ پرسش نامه قابل استفاده جمع آوری گردید. نتایج آزمون آلفای کرونباخ نشان داد که پرسش نامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است. روایی پرسشنامه نیز توسط اساتید مورد تایید قرار گرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که شاخص های مربوط به ارزیابی وضعیت عوامل زمینه ای در پیاده سازی فرایندهای مدیریت دانش آفرین سازمان ها دارای اثرگذاری معنادار هستند. مولفه های فرایندهای مدیریت دانش فناوری نیز برای پیاده سازی فرایندهای مدیریت دانش آفرین سازمان ها دارای اثرگذاری معنادار هستند.
۱۰.

تجزیه و تحلیل عوامل موثر فناوری اطلاعات (IT) بر موفقیت اجرای سیستم سازی هوشمند کسب و کارها

نویسنده:

کلید واژه ها: فناوری اطلاعات سیستم سازی هوشمند کسب وکار اجرای سیستم هوشمند هوشمندسازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 486 تعداد دانلود : 945
پژوهش حاضر با هدف تجزیه و تحلیل عوامل موثر فناوری اطلاعات (IT) بر موفقیت اجرای سیستم سازی هوشمند کسب و کارها انجام شده است. این پژوهش کاربردی و از لحاظ شیوه جمع آوری اطلاعات، پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 110 نفر از مدیران و کارشناسان شناسایی شده در شرکت های پیشتاز فناوری اطلاعات با بیش از 30 پرسنل در اصفهان میباشد که 86 نفر از آنها با استفاده از جدول مورگان، به عنوان نمونه به روش تصادفی انتخاب شده اند. به منظور جمع آوری اطلاعات پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده که روایی آن توسط اساتید و پایایی ابزار از طریق اندازه گیری آلفای کرونباخ سنجیده شده است. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از الگوی معادلات ساختاری انجام شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که عوامل موثر فناوری اطلاعات شامل عوامل سازمانی، عملیاتی، اطلاعاتی، زیرساختی، اقتصادی و مدیریتی بر موفقیت اجرای سیستم سازی هوشمند کسب وکارها تاثیرگذار است و رابطه معناداری را نشان می دهد.
۱۱.

اولویت بندی مولفه های رویکرد تشکیل مدیریت پرتفوی بهینه با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه (ANP)

کلید واژه ها: مدیریت پرتفوی بهینه تحلیل شبکه (ANP) وضعیت عملکرد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 453 تعداد دانلود : 83
هدف از پژوهش حاضر اولویت بندی مولفه های رویکرد تشکیل مدیریت پرتفوی بهینه با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه (ANP) می باشد. در مرحله اول پس از مطالعات کتابخانه ای و در نظرگرفتن عوامل کلیدی مرتبط با مدیریت پرتفوی بهینه، عوامل فرعی موثر بر پرتفوی بهینه شناسایی شد و معیارهای اصلی بر اساس هدف اولویت بندی شده اند سپس روابط درونی میان معیارهای اصلی شناسائی شده است . سپس برای شناسائی شاخص های اصلی از تکنیک دلفی فازی استفاده شده است معیارهای اصلی شناسایی و خوشه بندی شده است. سپس به شناسایی الگوی روابط علی با تکنیک دیمتل پرداخته شده است. همچنین مقایسه زوجی هر یک از عناصر در خوشه مربوط به خود انجام شده است. در نهایت معیارها و زیرمعیارهای شناسائی شده در قالب یک مدل تحلیل شبکه ارائه گردیده است. از تکنیک تجزیه و تحلیل ANP برای دستیابی به هدف پژوهش استفاده شده است. برای تجزیه وتحلیل داده های بدست آمده از نرم افزار تحلیل شبکه ای Super Decision و کد نویسی در Exle استفاده شده است. روابط درونی زیر معیارها مشخص شده است . در نهایت با محاسبه سوپر ماتریس حد ، اولویت نهائی شاخص ها مشخص شده است. نتایج تحلیل نشان می دهد معیار رشد با وزن نرمال 0.318 از بیشترین اولویت برخورداراست ، معیار بازار باوزن نرمال 0.266 در اولویت دوم ، معیار ریسک با وزن نرمال 0.218 در اولویت سوم ،معیار سود آوری با وزن نرمال 0.198 در اولویت چهارم قراردارد.