پژوهش های پیشرفت و تعالی

پژوهش های پیشرفت و تعالی

پژوهش های پیشرفت و تعالی دوره 4 پاییز 1400 شماره 3

مقالات

۱.

تحلیل مدل ساختاری تصویر ذهنی برند و تبلیغات شفاهی مثبت با نقش میانجی گری خود تناسبی و وابستگی به برند

کلید واژه ها: تبلیغات شفاهی مثبت تصویر ذهنی برند خود تناسبی برند وابستگی به برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 955 تعداد دانلود : 406
این پژوهش با هدف تحلیل مدل ساختاری تصویر ذهنی برند و تبلیغات شفاهی مثبت با نقش میانجی گری خودتناسبی و وابستگی به برند با روش توصیفی-پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش مشتریان فروشگاه های زنجیره ای شهروند شهر تهران است و نمونه آماری از طریق فرمول کوکران 385 نفر می باشد. در این پژوهش، از روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس (داوطلبانه) استفاده شد. اطلاعات پژوهش با استفاده از پرسشنامه استاندارد بدست آمد و متغیرها با گویه های طیف پنج تایی لیکرت مورد سنجش قرار گرفتند. پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ بررسی و از روایی سازه برای اعتبار آن استفاده شده است. از روش معادلات ساختاری با نرم افزارPLS برای بررسی روابط بین متغیرها و آزمون فرضیه ها استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که متغیرهای تصویر ذهنی برند، خودتناسبی برند و وابستگی به برند تأثیر معناداری روی تبلیغات شفاهی دارند و همچنین تصویر ذهنی برند محرکی معنادار برای خودتناسبی برند و وابستگی به برند می باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که فروشگاه می تواند با ایجاد تصویری مناسب از برند خود در حافظه مشتریان از طریق ارائه خدمات و محصولات با کیفیت و ایجاد روابط عمیق با مشتری، قدرت و اعتبار برند خود را افزایش داده که نتیجه آن تبلیغات شفاهی مثبت و بازاریابی توسط مشتریان برای برند فروشگاه می باشد.
۲.

بررسی تحول و تغییرات سازمانی و رابطه آن با ارتباطات سازمانی و میزان تغییر پذیری بهینه کارکنان (مورد مطالعه: شرکت داروسازی کاسپین)

کلید واژه ها: تحول سازمانی ارتباطات سازمانی شرکت داروسازی کاسپین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 325 تعداد دانلود : 610
در شرایط رقابتی امروز ، تحول مستمر سازمانی ، تنها راه برای رشد و توسعه محسوب می شود و سازمانها می باید آمادگی خود را برای تغییرات مستمر حفظ نموده و انعطاف پذیری بالایی از خود نشان دهند. این تحقیق ، با هدف بررسی نقش ارتباطات درون واحدی بر تغییر پذیری بهینه کارکنان شرکت داروسازی کاسپین نسبت به تحول سازمانی انجام پذیرفته است. این تحقیق از لحاظ هدف ، کاربردی و از منظر روش ، توصیفی پیمایشی بوده است. برای این منظور ، پرسشنامه ای با 31 سوال بر مبنای طیف هفت مرتبه ای لیکرت و از نوع استاندارد به عنوان ابزار اصلی جمع آوری داده ها تدوین گردیدکه روایی آن با تایید خبرگان و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ( به ترتیب برای متغیر ارتباطات درون واحدی و واکنش کارکنان نسبت به تحول برابر با 852/0 و 774/0) مورد تایید قرار گرفت. برای این منظور ، تعداد 101 نفر از کارشناسان و کارمندان شرکت داروسازی کاسپین به شیوه تصادفی انتخاب شدند . سپس داده های جمع آوری شده از طریق نرم افزار spss و با استفاده از روش های همبستگی (آزمون پیرسن) و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که هر 6 فرضیه تحقیق مورد تایید قرار می گیرد. به این ترتیب تمام مولفه های ارتباطات درون واحدی ( سطح ارتباطات- هماهنگی- مشارکت) بر بهبود دو مولفه واکنش کارکنان( واکنش رفتاری و احساسی) موثر گزارش شدند.
۳.

بررسی جریان های نقدی بر بازده سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

کلید واژه ها: جریان های نقدی بازده سهام بورس اوراق بهادار اهرم مالی اندازه شرکت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 613 تعداد دانلود : 545
پژوهش حاضر با هدف بررسی جریان های نقدی بر بازده سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار انجام گرفته است. اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ از لحاظ طبقه بندی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﻫﺪف، از ﻧﻮع ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﮐﺎرﺑﺮدی است. جامعه آماری پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سال های 1395 تا 1400 است. در این مطالعه برای انتخاب نمونه از روش غربالگری استفاده شده است. در این پژوهش تعداد 120 شرکت از جامعه آماری گزینش گردید که تفکیک شرکت ها و گروه بندی شرکت ها در صنایع بر اساس نرم افزار ره آورد نوین انجام شده بود، تفکیک گردید؛ قلمرو مکانی، تمامی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که شرایط مذکور دربند جامعه آماری را داشته باشند بوده است. به منظور کنترلی دیگر عوامل احتمالی مؤثر بر جریان های نقدی که به وسیله متغیرهای مستقل در نظر گرفته نشده اند، رشد شرکت، اهرم مالی و اندازه شرکت مطابق با پژوهش محمودآبادی و منصوری(1390) به عنوان «متغیرهای کنترلی» در نظر گرفته شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون خطی چند متغیره انجام شده است. به این ترتیب که پس از استخراج متغیرهای مورد بررسی از منابع ذکر شده، این اطلاعات در کار برگ های ایجاد شده در محیط نرم افزارExcel وارد و محاسبات لازم جهت دستیابی به متغیرهای موردبررسی انجام شده است. سپس، از نرم افزارEveiws به منظور تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات حاصله، استفاده گردیده است. تجزیه و تحلیل داده ها به دو دسته کلی تجزیه و تحلیل توصیفی و تجزیه و تحلیل استنباطی تقسیم می شوند. نتایج نشان می دهد جریان های نقدی بر بهره وری سرمایه تأثیر مثبت دارد .
۴.

پژوهش عملیاتی درمسائل قانونی و تنظیمی

کلید واژه ها: پژوهش عملیاتی مسائل قانونی و تنظیمی جامعه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 980 تعداد دانلود : 555
حکمرانی قانونی و تنظیمی بعنوان رویکردی نوین در مدیریت و ریل گذاری عمومی،بر همیاری حکومت،جامعه ی مدنی و بازار کسب و کار تاکید میکند.این مفهوم بر این اصل بنیادی که حکومت ها بجای اداره ی جامعه به تنهایی بهتر است در کنار مردم،بخش خصوصی و جنبش های مدنی،تنها بعوان یکی از نهاد ها با مجموعه مسئولین در اداره جامعه بصورت نظارتی و قانون گذاری بنا شوند.با این رویکرد،حکومت نقش تنظیم کننده و زمینه ساز بسط و توسعه جامعه در سطح کلی و جزیی میکند.حکمرانی نوین در قالب حکمرانی تنظیمی و قانونی بر روش هایی متمرکز است که بخش خصوصی و دولتی میتوانند بواسطه آن با موفقیت در کنار هم همکاری کنند و بر اهمیت حاکمیت مشارکتی و خود تنظیمی از طریق تبیین نهاد ها و نیز نهادینه کردن فرهنگ نظارت و خود سازمانی تاکید و اصرار دارد. کاربرد پژوهش عملیاتی به عنوان ابزاری برای تصمیم سازی وتصمیم گیری یکی از شاخصه های حکمرانی مدرن وامروزی است . در این مقاله به کاربرد های پژوهش عملیاتی در اجزا و ارکان مسایل قانونی و تنظیمی که به طور خلاصه توضیح داده شده است ، پرداخته می شود .
۵.

داده بنیاد، نگاه ها و چالش های اجرای آن

کلید واژه ها: داده بنیاد روش شناسی کیفی اثبات گرایی پست مدرنیست

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 31 تعداد دانلود : 931
داده بنیاد، نگاه ها و چالش های اجرای آن داده بنیاد یک روش شناسی سیستماتیک است که شامل کاربرد استدلال اسقرایی است و عمدتا برای پژوهش کیفی مورد استفاده قرار می گیرد. علیرغم پیچیده بودن این روش، دارا بودن ویژگی هایی مانند پویایی، خلاقیت بالا، انعطاف پذیری روش و نحوه اجرا باعث شده که قابلیت استفاده در حوزه های مختلفی از دانش را داشته باشد. به این دلیل با اقبال بسیاری از محققان حوزه های علوم انسانی و اجتماعی روبرو شده است. هدف مقاله حاضر معرفی داده بنیاد، روش ها و چالش های اجرای و ارایه یک چارچوب مروری جدید از داده بنیاد است. روشی که بیش از پنجاه سال از ابداع آن می گذرد. با توجه به تغییرات پارادایم های تحقیق و بنیان های فکری در این مدت مرور مجدد انواع روش های اجرا و بررسی چالش ها و تناسب آن با فضای پژوهشی امروز ضروری بنظر می رسد. بنا براین سعی شده که علاوه بر مرور داده بنیاد به این موارد نیز اشاره شود.
۶.

نقش برند سازی بر ایجاد یک تصویر ماندگار ازشهر اصفهان در بین توریست ها

کلید واژه ها: برندسازی شهری تصویری ماندگار و منحصر به فرد وفاداری به مقصد گردشگری اصفهان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 113 تعداد دانلود : 524
برندسازی مقصد گردشگری یکی از استراتژیهای نسبتاً نوظهور در جذب گردشگران میباشد. این استراتژی، ابزار کارآمد برای بازاریابی مقصدهای گردشگری است زیرا برند، به مقصد گردشگری هویت و شخصیت میدهد و آن را از سایر مقصدهای گردشگری متمایز می سازد. در این پژوهش به بررسی نقش برند سازی بر ایجاد یک تصویر ماندگار از شهر اصفهان در بین توریست ها خواهیم پرداخت که این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از از نظر روش ، پیمایشی می باشد. برای انجام آن از طریق توزیع پرسشنامه در بین 384 نفر از گردشگران شهر اصفهان در سال 1394 که به وسیله فرمول کوکران محاسبه شده بود استفاده شد . این پژوهش دارای 6 فرضیه در جهت ایجاد تصویری ماندگار در ذهن گردشگران شهر اصفهان به وسیله برندسازی از این شهر می باشد که بر اساس تجزیه و تحلیل داده های حاصل از جمع اوری پرسشنامه ها که به وسیله نرم افزار spss انجام شد کلیه فرضیه ها مورد قبول قرار گرفت. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که آگاهی و شناخت گردشگران از اصفهان و تصویر اصفهان به مثابه یک مقصد گردشگری در نزد گردشگران دارد که به رضایتمندی آنها می انجامد که در نتیجه باعث وفاداری آنها به مقصد به صورت افزایش احتمال بازدید مجدد یا توصیه اصفهان به دیگران دارد . در نهایت این پژوهش نشان می دهد که می توان از طریق برندسازی به عنوان چارچوب منتظم برای درک مکانیزم های تاثیرگذار بر رضایتمندی و وفاداری گردشگران استفاده کرد.