پژوهش های پیشرفت و تعالی

پژوهش های پیشرفت و تعالی

پژوهش های پیشرفت و تعالی دوره 5 پاییز 1401 شماره 3

مقالات

۱.

مدل بازاریابی بر بستر شبکه اجتماعی مورد مطالعه: بازاریابی خوشنویسی صنعتی شرکت آیصد

نویسنده:

کلید واژه ها: اینستاگرام تبلیغات شبکه های اجتماعی بازاریابی مدرن اثربخشی تبلیغات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 603 تعداد دانلود : 51
امروزه یکی از جدیدترین روش های بازاریابی استفاده از شبکه های اجتماعی است و در سال های اخیر استفاده از اپلیکیشن تلفن همراه اینستاگرام است. شواهد نشان می دهد که نزدیک به 45 میلیون کاربر ایرانی از این اپلیکیشن استفاده می کنند؛ که آن را به پتانسیل مهمی برای انجام بازاریابی تبدیل کرده است. با توجه به حجم انبوه پیام ها و تبلیغات در این محیط مجازی، شناسایی راه های برای بهبود عملکرد بازاریابی و افزایش انتشار پیام های تبلیغاتی از طریق مخاطبان پیام ها یکی از موضوعات مهم بازاریابی نوین است. این پژوهش با مطالعه یک مدل موفق در بازاریابی دیجیتال بر پایه اینستاگرام تلاش نموده است شرکت آیصد را به عنوان یک نمونه موفق بررسی نماید. نتایج حاصل مدلی جهت بازاریابی بر اساس اینستاگرام می کند که شامل دو سطح زیرساخت ها : شامل ابزارهای فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی و فرآیند فروش و سطح فعالیت ها شامل برند سازی شخصی، بازاریابی محتوا، استراتژی قاعده هرم و تبلیغات دیجیتال است.
۲.

بررسی افزایش رضایت و اعتماد مشتریان و رابطه آن با کیفیت خدمات برتر ارائه شده سازمان بر اساس نقش تعهد عاطفی

کلید واژه ها: رضایت مشتری اعتماد مشتری کیفیت خدمات تعهد عاطفی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 424 تعداد دانلود : 699
هدف این تحقیق، بررسی افزایش رضایت و اعتماد مشتریان و رابطه آن با کیفیت خدمات برتر ارائه شده سازمان بر اساس نقش تعهد عاطفی، می باشد. تحقیق حاضر از منظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی، می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه، دارندگان خودروهای تجاری سنگین مدرن شرکت ایران خودرو دیزل، می باشند که برای دریافت خدمات پس از فروش به نمایندگی های مجاز آن شرکت در کشور مراجعه می نمایند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است که تعداد 196 نفر از دارندگان خودروهای ذکر شده به سوالات ، پاسخ داده اند که نتایج تحلیل ها و آزمونهای آماری حاکی از آن است که شکاف و فاصله معنی داری بین انتظارات مشتریان و ادراک آنها از کیفیت خدمات، وجود دارد و این شکاف نشاندهنده آن است که کیفیت خدماتی که مشتریان دریافت کرده اند، پایین تر از انتظارشان بوده است. یعنی شرکت مذکور در هیچیک از ابعاد کیفیت خدمات، نتوانسته است رضایت مشتریان را جلب نماید. همچنین اولویت عوامل کیفیت خدمات بر شاخص های رضایتمندی سوئدی از دیدگاه مشتریان یکسان نمی باشد و به ترتیب، عوامل قابلیت اعتماد، پاسخگویی، اطمینان، محسوسات و تعهد عاطفی، از نظر مشتریان دارای اولویت می باشند.
۳.

بررسی تاثیر هوش هیجانی بر استرس شغلی لکوموتیورانان و روسای قطار (مطالعه موردی: راهبران و روسای قطار اداره کل راه آهن شرق)

نویسنده:

کلید واژه ها: هوش هیجانی استرس شغلی لکوموتیورانان روسای قطار اداره کل راه آهن شرق

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 990 تعداد دانلود : 513
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر هوش هیجانی بر استرس شغلی لکوموتیورانان و روسای قطار (مطالعه موردی: راهبران و روسای قطار اداره کل راه آهن شرق) می باشد. روش پژوهش از نوع تحقیقات همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل راهبران و روسای قطار اداره کل راه آهن شرق است. روش نمونه گیری تصادفی ساده و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 80 نفر برآورد شده است. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد اسیپو (OSIPW) برای استرس شغلی و پرسشنامه دانشگاه سوربن برای تست هوش هیجانی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها، آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد کاربرد قرار گرفته است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که هوش هیجانی تاثیر مثبت و معنی داری بر نقش های شغلی داشت. در بین مولفه-های هوش هیجانی نیز مولفه های شناخت و بیان هیجانات و تصمیم گیری هیجانی تاثیر مثبت و معنی داری بر نقش های شغلی داشتند. همچنین نتایج نشان میدهد که تمامی مولفه های هوش هیجانی به طور مثبت بر نقش های شغلی تاثیر دارند.
۴.

نقش مدیریت شهری در ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی شهر مشهد نمونه موردی: شهرک صابر (نه دره)

کلید واژه ها: سکونتگاه های غیر رسمی نقش مدیریت شهری ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی شهر مشهد شهرک صابر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 432 تعداد دانلود : 219
اسکان غیر رسمی به مثابه یکی از چهره های بارز فقر شهری تعریف شده است که درون یا مجاور شهر ها به شکلی خودرو، فاقد مجوز ساختمان و برنامه رسمی شهرسازی با تجمعی از اقشار کم درآمد و سطح نازلی از کمیت و کیفیت زندگی شکل می گیرد و همان پدیده ای است که با عناوینی هم چون حاشیه نشینی، اسکان غیر رسمی، سکونتگاه های خودرو و نابسامان و اجتماعات آلونکی خوانده می شود. اگرچه ساماندهی اسکان غیررسمی به تعبیر فراگیرآن نیازمند برنامه ریزی کلان اجتماعی– اقتصادی است اما در موارد مشابه اجتماعات اسکان غیررسمی حتی نمی توان از برنامه ریزی کالبدی _ فیزیکی رویگردان بود. در این حال در پژوهش حاضر سعی شده است با استفاده از کاربرد تحقیقات قبل و در راستای تکامل آنها در شهرک صابر گام برداشته و با ماهیت توصیفی-تحلیلی، وضعیت فعلی و نقش مدیریت شهری در ساماندهی این وضعیت با استفاده از پرسشنامه، مشاهدات میدانی و مصاحبه مورد سنجش قرار گیرد. حجم نمونه تعداد پرسشنامه ها با استفاده از فرمول کوکران 364 عدد برای جامعه آماری شهرک صابر به دست آمده است و پس پر شدن در شهرک صابر مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند. پیشنهادات این پژوهش در قالب 6 دسته اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی، محیط زیست، معابر و حمل ونقل، امنیت و کالبدی در سطوح مدیریتی و خرد و اجرایی در جهت ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی شهر مشهد به ویژه شهرک صابر ارائه شده است.