پژوهش های پیشرفت و تعالی

پژوهش های پیشرفت و تعالی

پژوهش های پیشرفت و تعالی دوره 4 بهار 1400 شماره 1

مقالات

۱.

حسابداران مدیریت و اجرای شیوه های حسابداری مدیریت استراتژیک

کلید واژه ها: حسابداران مدیریت اجرای شیوه های حسابداری مدیریت استراتژیک معادلات ساختاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 446 تعداد دانلود : 230
پرداختن به ابزار و رویکردهای اثربخش و آینده نگر برای مدیریت کارآمد سازمان ها، کاهش هزینه ارائه خدمات و تولید محصولات و تخصیص منابع مالی در راستای دستیابی به اهداف و عملکرد مورد انتظار، بسیار حیاتی و ضروری به نظر می رسد. هدف از انجام تحقیق حاضر، مطالعه ارتباط بین حسابداران مدیریت و اجرای شیوه های حسابداری مدیریت استراتژیک بوده است. نمونه آماری شامل 403 نفر از حسابداران عضو جامعه حسابداری مدیریت بوده که با بهره گیری از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده است. نوع پژوهش، از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از منظر گردآورده داده ها از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی با توصیفی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بوده است. با بررسی نتایج تحلیل ها، آزمون فرضیه ها نشان داد که شبکه حسابداران مدیریت به طرز معناداری بر اجرای شیوه های حسابداری مدیریت تاثیر مثبت دارد. نوع پژوهش، از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از منظر گردآورده داده ها از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی با توصیفی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بوده است. با بررسی نتایج تحلیل ها، آزمون فرضیه ها نشان داد که شبکه حسابداران مدیریت به طرز معناداری بر اجرای شیوه های حسابداری مدیریت تاثیر مثبت دارد.
۲.

تأثیر ارتباطات سیاسی بر رابطه بین نوع مالکیت و افشای منابع انسانی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

نویسنده:

کلید واژه ها: ارتباطات سیاسی تمرکز مالکیت مالکیت مدیریتی مالکیت نهادی و افشای منابع انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 715 تعداد دانلود : 111
افشا به عنوان یکی از اصول حسابداری مطرح است و بر این اساس باید کلیه اطلاعات مربوط به فعالیت شرکت به نحو مناسب و به موقع در اختیار استفاده کنندگان قرار گیرد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر ارتباطات سیاسی بر رابطه بین نوع مالکیت و افشای منابع انسانی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. پژوهش انجام شده ازنظر نوع هدف، جزء پژوهش های کاربردی است و روش پژوهش ازنظر ماهیت و محتوایی علت و معلولی می باشد. انجام پژوهش در چارچوب استدلالات قیاسی- استقرایی صورت گرفته و برای تجزیه وتحلیل فرضیه ها از تحلیل پانلی کمک گرفته شده است. برای جمع آوری اطلاعات، از داده های 146 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1392-1398 استفاده شده است. نتایج این پژوهش نتایج نشان داد که تمرکز مالکیت و مالکیت مدیریتی رابطه منفی و معناداری با افشای منابع انسانی دارد؛ اما رابطه مالکیت نهادی با افشای منابع انسانی معنی دار نیست؛ همچنین ارتباطات سیاسی رابطه منفی تمرکز مالکیت با افشای منابع انسانی را تقویت می کند؛ اما بر رابطه میان مالکیت مدیریتی و مالکیت نهادی با افشای منابع انسانی تأثیر معناداری ندارد.
۳.

ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین شرکت های تولیدی با تلفیق مدل مرجع عملیات زنجیره تأمین (SCOR) و تکنیک DANP

کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین مدل اسکور تکنیک DANP

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 271 تعداد دانلود : 965
هدف از این پژوهش، ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین شرکت های تولیدی با تلفیق مدل مرجع عملیات زنجیره تأمین (SCOR) و تکنیک DANP، است. بر این اساس شرکت ایران خودرو به عنوان بستر تحقیق انتخاب گردید. جهت دستیابی به اهداف تحقیق با استفاده از شیوه نمونه برداری غیر احتمالی گلوله برفی، از نظرات 24 نفر از خبرگان شرکت ایران خودرو، استفاده شد. فرایند انجام این پژوهش شامل سه مرحله الف) شناسایی عوامل مؤثر در ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین مبتنی بر مدل مرجع عملیاتی زنجیره تأمین (SCOR)، بامطالعه ادبیات پژوهش های مرتبط؛ ب) غربالگری عوامل شناسایی شده با استفاده از تکنیک دلفی در شرکت ایران خودرو؛ ت) اولویت بندی عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین خدماتی با استفاده از روش DANP، است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که شاخص های راکد نماندن موجودی در سازمان، بالاترین اولویت را در ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین شرکت ایران خودرو، به خود اختصاص داد.
۴.

بررسی تأثیر روابط بین قابلیت های ارزشی سازمانی و عملکردهای استراتژیک بر رشد کسب و کار های خانگی (مورد مطالعه صنایع خانگی شهر تهران)

نویسنده:

کلید واژه ها: کسب و کار خانگی قابلیت های ارزشی عملکردهای استراتژیک رسمی سازی رشد کسب و کار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 80 تعداد دانلود : 337
هدف این تحقیق، روشن نمودن تأثیر بررسی تأثیر روابط بین قابلیت های ارزشی سازمانی و عملکردهای استراتژیک بر رشد کسب و کار های خانگی بوده است. تحقیق حاضر بر اساس هدف کاربردی و از لحاظ شیوه جمع آوری داده ها توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق بررسی کسب و کار های خانگی موجود در صنایع خانگی در شهر تهران بوده و تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان 80 نفر می باشد. برای تعیین رابطه متغیرها و آزمون فرضیات، از نرم افزارهای SPSS و SMARTPLS2 و برای ارزیابی مدل مفهومی از مدل معادلات ساختاری بهره گرفته شده است. برای جمع آوری داده های مورد نیاز در تحقیق، هم از مطالعات کتابخانه ای و هم میدانی استفاده خواهد شد. در بخش مطالعه کتابخانه ای، برای جمع آوری اطلاعات مربوط به ادبیات نظری و پیشینه پژوهش از کتاب ها و مقالات فارسی و انگلیسی به روز استفاده خواهد شد و در بخش مطالعات میدانی، برای جمع آوری داده ای مورد نیاز از مصاحبه و پرسشنامه مقایسات زوجی که روایی آن مورد تأیید استاد راهنما می باشد استفاده خواهد شد یافته های تحقیق حاکی از تأثیر مثبت عملکرد و قابلیت های استراتژیک بر رشد کسب و کارهای خانگی و تأثیر مثبت قابلیت های ارزشی بر رشد کسب و کارهای خانگی با میانجی گری رسمی سازی در کسب و کارهای خانگی می باشد و فرضیه تأثیر مستقیم قابلیت ارزشی بر رشد کسب و کارهای خانگی تأیید نگردید.
۵.

بررسی نقش نوآوری سبز، رهبری تحول آفرین سبز،مدیریت منابع انسانی سبز بر عملکرد محیطی

کلید واژه ها: نقش نوآوری سبز رهبری تحول آفرین سبز مدیریت منابع انسانی سبز عملکرد محیطی کارکنان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 824 تعداد دانلود : 797
رشد بی وقفه و بادوام تبدیل به هنجار روز شده و فشار فزاینده ای بر سازمان ها اعمال می شود تا از روندهای سبز برای دست یابی به مزایای قابل رقابت بادوام بهره ببرند. با توجه به این موضوع پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش نوآوری سبز، رهبری تحول آفرین سبز،مدیریت منابع انسانی سبز بر عملکرد محیطی انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیق، کارکنان هتل های شهر تهران بودند که تعداد 200 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. در تحقیق حاضر به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از آماره های توصیفی و استنباطی استفاده شده است. بر اساس نتایج به دست. بر اساس نتایج به دست آمده مهم ترین عامل در تبیین عملکرد محیطی کارکنان است. و پس از آن رهبری تحول آفرین سبز و نوآوری سبز به عنوان مهم ترین علل شناسایی شدند و در مجموع هر سه متغیر مستقل پژوهش به خوبی تغییرات متغیر کل را تبیین کردند. کلیه تجزیه و تحلیل ها به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام شد.
۶.

تأثیر سهولت آنلاین بر قصد پذیرش بانکداری تلفن همراه با در نظر گرفتن نقش میانجی ارزش های لذت جویانه و سودمندانه ادراک شده و نقش تعدیلگر نگرانی ادراک شده امنیتی (مطالعه موردی: بانک صادرات شهرستان خراسان شمالی)

نویسنده:

کلید واژه ها: سهولت آنلاین ارزش های ادراک شده نگرانی ادراک شده امنیتی قصد پذیرش بانکداری تلفن همراه مدل معادلات ساختاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 190 تعداد دانلود : 213
هدف: هدف پژوهش حاضر سهولت آنلاین بر قصد پذیرش بانکداری تلفن همراه با در نظر گرفتن نقش میانجی ارزش های لذت جویانه و سودمندانه ادراک شده و نقش تعدیلگر نگرانی ادراک شده امنیتی در بانک صادرات شهرستان خراسان شمالی صورت گرفته است. روش: برای گردآوری داده های مربوط به سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل مشتریان تلفن همراه بانک صادرات استان خراسان شمالی است. پس از اطمینان از روایی و پایائی مقیاس های طراحی شده بر اساس محاسبات انجام شده، پرسشنامه ها در نمونه ای به حجم 384 نفر توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده و تعیین روابط بین متغیرها نیز از مدل معادلات ساختاری بهره گرفته شده است. همچنین تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و SMART-PLS صورت گرفته است. نتایج: طبق تحلیل پژوهش حاضر، ارزش های لذت جویی ادراک شده و ارزش های سودمندانه ادراک شده در رابطه میان متغیرهای سهولت دسترسی، جستجو، ارزیابی، معامله، کسب سود و پس از بهره با قصد پذیرش بانکداری تلفن همراه نقش میانجی دارند و نگرانی ادراک شده امنیتی در رابطه میان متغیرهای ارزش های لذت جویی ادراک شده و ارزش های سودمندانه ادراک شده با قصد پذیرش بانکداری تلفن همراه نقش تعدیلگر دارد.