چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی مدیریت راهبردی منابع انسانی بر کارایی زنجیره تامین می باشد. این پژوهش کاربردی بوده و از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل مدیران ارشد، میانی و عملیاتی شرکت های مستقر در شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی مشهد بود که تعداد آنها برابر با 647 نفر می باشد. از این تعداد، 240 نفر با استفاده از جدول مورگان به روش تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بوده است که روایی آن توسط اساتید و پایایی آن از طریق اندازه گیری آلفای کرونباخ تایید شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که عوامل مدیریت راهبردی منابع انسانی شامل بررسی محیط داخلی، بررسی محیط خارجی، تدوین راهبرد، اجرای راهبرد، ارزیابی و کنترل راهبرد بر کارایی زنجیره تامین تاثیر مثبت و معنی داری داشته است. همچنین از بین عوامل موثر بر کارایی زنجیره تامین، بررسی محیط داخلی بیشترین تاثیر و ارزیابی و کنترل راهبرد کمترین تاثیر را داشته است.

The Role Of Strategic Management Of Human Resources On Supply Chain Efficiency

The present study aims to investigate the strategic management of human resources on the efficiency of the supply chain. This research is applied and descriptive-survey type. The statistical population of this research included senior, middle and operational managers of companies based in Mashhad food industry and biotechnology town, whose number is equal to 647 people. Of these, 240 people were randomly selected as a sample using Morgan's table. The research tool was a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by the professors and its reliability was confirmed by measuring Cronbach's alpha. The findings of the research indicate that the factors of strategic human resource management including internal environment review, external environment review, strategy formulation, strategy implementation, strategy evaluation and control have had a positive and significant impact on the efficiency of the supply chain. Also, among the factors affecting the efficiency of the supply chain, the review of the internal environment had the greatest impact and the evaluation and control of the strategy had the least impact.

تبلیغات