پژوهش های پیشرفت و تعالی

پژوهش های پیشرفت و تعالی

پژوهش های پیشرفت و تعالی دوره 1 پاییز 1395 شماره 1

مقالات

۱.

بررسی تاثیر سبک رهبری تحول آفرین بر توانمندسازی کارکنان (مطالعه موردی: کارکنان در معاونت اداری و مالی شهرداری مشهد)

کلید واژه ها: سبک رهبری شایستگی اعتماد انگیزش الهام بخش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 855 تعداد دانلود : 253
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی رابطه رهبری تحول آفرین و توانمند سازی کارکنان با استفاده از معادلات ساختاری بودهاست. جامعه آماری پژوهش حاضر ، کلیه کارکنان معاونت مالی و اداری شهرداری مشهد بودکه در نیمه اول سال ۱۳۹۳ مشغول بهکار بوده اند) 248 (نفر و با استفاده از فرمول کوکران تعداد ) ۱25 ( نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش پژوهش استفادهشده ، توصیفی و از نوع همبستگی بود. ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات در این پژوهش عبارت است از پرسشنامه یاستاندارد رهبری تحول آفرین باس و آوالیو و پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر می باشد. جهت آزمون روایی سؤالات هم از اعتبارمحتوا و هم از اعتبار عاملی استفاده و همچنین روایی پرسشنامه نیز به تایید اساتید و کارشناسان خبره واقع شد. ضریب پایاییپرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفت که به ترتیب عبارتند : 78 / 0 و 8۳ / 0 . همچنین جهت تجزیهو تحلیل داده ها از آزمون های آماری k-s ، تارتلت، Kmo و تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج نشان داد، بین چهار مولفه رهبریتحول آفرین که شامل نفوذ آرمانی ، انگیزش الهام بخش ، ترغیب ذه نی و ملاحظه فردی است باتوانمند سازی کارکنانهمبستگی وجود دارد و این نشان دهنده آن است که سبک رهبری تحول آفرین مدیران با توانمند سازی کارکنان ارتباط دارد.بنابراین، اگر مدیران سبک رهبری تحول آفرین را در سازمانشان اعمال نمایند می توانند موجبات توانمند سازی کارکنان را فراهمآورند .
۲.

طراحی یک مدل برنامه ریزی استراتژیک در شرکت مولد پترو تهران آریا

کلید واژه ها: برنامه ریزی استراتژیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فرصت و تهدید نقاط قوت و ضعف

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 21 تعداد دانلود : 482
برنامه ریزی استراتژیک نوع تکامل یافته ای از برنامه ریزی می باشد کهه متااسهب بها م هتلا مهت مت ی متمتهر امهریزی ر هشااخ نقاط قوت ی ضعف شرک برای موا ه با فرص ها ی ت دیدات مراحی شده اس . ب بو ی ت ش مستمر ر ه تاهاببا شرایلا ی حتی استقبال از آیاده از موار ی اس که ر برنامه ریزی استراتژیک مارح شده اس . ر این متان ستتابی به یک برنامهریزی استراتژیک موف زمانی صورت می پذیر که تمامی عوامل موثر بر آن ر نگرش ستسهتمی ی که ن مهور تو هه قهرار تهر .هدف از ارائه این مقاله، تفستر اثربخشی برنامه ریزی استراتژیک از مری ریش 2AHP فازی یا فرآیاد سلسله مراتبی به ماظور توسهعهانش ارزیابی برنامه ریزی استراتژیک ر شرک های ایرانی می باشد. ر این مقاله به ماظور تعتتن یزن شاخص ههای مااسهب بهرایارزیابی شاخص های مااسب برای ارزیابی شرک مولد پتری ت ران آریا، مدل پتشا ا ی ر ترکتب با فرآیاد ت لتل سلسله مراتبهی بههکار رفته شده اس .نتایج نشان می هد، ا ر شاخص های مور استفا ه ر این ریش به شهتوه ای سهاختارماد بهه کار رفتهه شهوند،ابزاری پویا ی مؤثر برای ساجش اثربخشی برنامه ریزی استراتژیک ر شرک ها می باشاد همچاتن ریند افزایشی شاخص های مهدلبتانگر متزان اهمت استقرار برنامه ریزی استراتژیک ر صاع مور نظر می باشد.
۳.

بررسی و تحلیل توزیع فضایی مشارکت تحت وب شهروندان در مدیریت شهری (نمونه موردی: وب سایت ایده شهر گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد)

کلید واژه ها: سایت ایده شهر مشارکت تحت وب مدیریت شهری مشهد توزیع فضایی Arc GIS

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 772 تعداد دانلود : 652
در پژوهش حاضر ابتدا لایه های خام نقشه مشهد شامل مناطق و نواحی شهرداری و بلوک های شهری از شهرداری مشهد تهیه شد. در این تحقیق جامعه آماری ایده پردازان فعالی می باشد که بیشترین تعداد ایده ثبت شده و بیشترین امتیاز کسب شده از ایده ها را دارا می باشند. بر این اساس و با توجه به نظر نخبگان و مدیران سایت، ایده پردازانی که در شهر مشهد ساکن هستند و مجموع امتیاز انها از 400 به بالا می باشد انتخاب شدند که تعداد آنها 208 نفر از مجموع 4160 نفر عضو سامانه ایده پردازی در زمان انجام پژوهش (آبان ماه سال1394) گردید و آدرس محل زندگی این افراد در نرم افزار Arc GIS ورژن 10.1 بر روی نقشه شهر مشهد جای گذاری و عوامل مختلف آن بررسی گردید. هدف از نگارش این پژوهش که از نوع پیمایشی و کاربردی می باشد، بررسی تحلیلی و تعین رابطه بین سن، جنسیت، سطح تحصیلات، شغل و میزان ایده پردازی ایده پردازان برتر سامانه ایده شهر با محل زندگی آنها می باشد. در انتها مشخص گردید که پراکنش فضایی محل سکونت شهروندان مشارکت  کننده در فضای مجازی مدیریت شهری مشهد، از توزیع یکنواخت برخوردار نبوده و از طرفی بین سن، جنس، میزان تحصیلات و محل زندگی شهروندان با میزان ایده پردازی ایشان در سامانه ایده شهر وابستگی وجود دارد.
۴.

سناریوهای پیش رو در روند عملکرد سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد در افق 2017

کلید واژه ها: تاکسی سازمان تاکسیرانی رضایت کیفیت مشهد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 53 تعداد دانلود : 511
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل کلیدی و سناریوهای احتمالی در افق مشهد 2017 در سازمان تاکسیرانی به دنبال پاسخگویی به این سؤالات است که: در حال حاضر، میزان رضایت شهروندان از خدمات سازمان تاکسی در چه حدی است؟(شناخت وضع موجود)، مهم ترین فاکتورهای کلیدی تأثیرگذار بر روند عملکرد سازمان تاکسیرانی در افق مشهد 2017 کدم اند؟(ارزیابی) و سناریوهای احتمالی پیش رو درروند عملکرد سازمان تاکسیرانی مشهد در افق 2017 چگونه پیش بینی و تحلیل می گردند؟(آینده نگاری). نتایج پژوهش، پس از تحلیل 374 پرسشنامه، در نرم افزار SPSS و از آزمون های میانگین، تحلیل عاملی و 15 پرسشنامه تخصصی در سناریونویسی ویزارد، نشان داد که رضایت شهروندان از خدمات سازمان تاکسیرانی در حد کمی پایین تراز متوسط (2.65) قرار دارد. نتایج تحلیل عاملی به اکتشاف 6 عامل کلیدی (آسایش تاکسی، تاکسیران کاردان، پویایی سازمان، توسعه ی خدمات تاکسی، کرایه عادلانه و توسعه زیرساخت فرهنگی تاکسیرانی) مؤثر بر میزان رضایت شهروندان پرداخت، بطوریکه نتایج حاصل از تکنیک تاپسیس نشان داد که تاکسی گردشی از دیدگاه متخصصان و شهروندان از اولویت اول و تاکسی مبادی از بدترن وضعیت برخوردار است، درنهایت از ترکیب نقش 6 مؤلفه و نمره دهی تخصصی متخصصان، درمجموع 318 سناریو احتمالی از نرم افزار ویزارد استخراج شد که از این میان 3 سناریو قوی احتمالی در مشهد 2017، سازمان تاکسیرانی را در زمینه ی خدمات رسانی به شهروندان دستخوش تغییر خواهد کرد.
۵.

بررسی و تحلیل تطبیقی الگوی مدیریت سیاسی شهرها در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه (نمونه موردی:ایران و فرانسه)

کلید واژه ها: مدیریت سیاسی شهرها مدیریت امور محلی ایران فرانسه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 602 تعداد دانلود : 878
با گسترش روزافزون شهرنشینی در سال های اخیر یافتن یک مدل مناسب با استفاده از تجربیات دیگر کشورها در عرصه ی مدیریت سیاسی شهرها راهکاری برای تجربه اندوزی است. بررسی تفاوت های نوع نگاه به مسائل مدیریت شهری و مدیریت محلی که در قالب تقسیمات کشوری و سازماندهی سیاسی فضا بروز و ظهور پیدا می کند و همچنین یافتن نوع و سطح اختیارات در مدیریت سیاسی در دو کشور ایران و فرانسه به عنوان دو کشور با نظام متمرکز نشان داد که نوع نظام حاکم می تواند حداقل تاثیرگذاری را در واگذاری امور به صورت ذاتی در سطح محلی داشته باشد. و می توان با یک نگاه متمرکز اما با سازماندهی مناسب ساختار سیاسی فضایی کشور واحدهای محلی را فعال، تصمیم ساز و تصمیم گیر نمود. علاوه براین موارد این پژوهش نشان داد حوزه ی اختیارات تصمیم گیرندگان در صورتی که ذاتی باشد می تواند تاثیرگذاری مفیدی در امور محلی داشته باشد زیرا در این صورت است که باید مردم و ذینفعان نیز در تصمیم گیری ها مشارکت کنند. و در واقع مدیریت امور محلی رخ خواهد داد. در نهایت نیز مشخص شد فرآیند مدیریت سیاسی شهرها و امور محلی در فرانسه از پایین به بالا و در ایران از بالا به پایین است.