پژوهش های پیشرفت و تعالی

پژوهش های پیشرفت و تعالی

پژوهش های پیشرفت و تعالی دوره 4 زمستان 1400 شماره 4

مقالات

۱.

بررسی تاثیر الگوهای شهرسازی اسلامی در مدیریت و ارتقاء کیفی رفتارهای اجتماعی در فضاهای شهری

نویسنده:

کلید واژه ها: شهر اسلامی شهرسازی اسلامی فضای شهری رفتار اجتماعی امنیت اجتماعی فضای تجاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 684 تعداد دانلود : 729
با ظهور پدیده ی مدرنیته و پیامدهای آن در شیوه ی زندگی تغییراتی حاصل شد و در جهت پاسخ گویی به نیازهای جدید و انطباق زندگی بر تغییرات، الگوهای جدیدی جایگزین فعالیت ها و ارزش های اصیل جاری در زندگی مسلمانان گردید که برخی از آن ها با ارزش ها و مفاهیم اسلامی فاصله داشت. از جمله می توان به تضعیف و تغییر رفتارهای اجتماعی در فضاهای شهری اشاره کرد. باید دانست که فضای شهری مطلوب باید پاسخگوی نیازهای شهروندان بوده و شرایط حضور فیزیکی و حیات جمعی را برقرار سازد. دست یابی به این کیفیت در گروی حضور انسان و رفتارها و فعالیت های اجتماعی اوست. مقاله ی حاضر با هدف بررسی و آسیب شناسی رفتارهای اجتماعی رایج در فضاهای شهری و در جهت بهبود و رونق آن با بهره گیری از آموزه های شهرسازی اسلامی نگاشته شده است. روش تحقیق در مقاله، ترکیبی از روش های تفسیری- تاریخی، تحلیل محتوا و علی و معلولی است. مقاله ابتدا ضمن بررسی مفهوم رفتار اجتماعی در شهر، نگرش دین اسلام را نسبت به این موضوع بیان کرده و در ادامه به تحلیل آسیب های رفتارهای اجتماعی رایج در کلان شهرها و عوامل پیدایش آن پرداخته و از آموزه های شهر اسلامی به عنوان رهنمود و آموزه برای بهبود و اصلاح بهره گرفته است. نتیجه اینکه کاهش امنیت در برخی از فضاهای شهری و تضعیف همبستگی و مشارکت اجتماعی در فضاهای تجاری از جمله عوامل تضعیف فعالیت ها و کارکردهای اجتماعی فضاهای شهری به شمار می آیند که مقاله با بررسی تاریخی شهرهای اسلامی و با بهره گیری از مبانی شهرسازی اسلامی دستمایه ای در جهت رفع آسیب های رفتاری فوق ارائه داده است.
۲.

بررسی رابطه میان عوامل استراتژیک شرکت و فروش

نویسنده:

کلید واژه ها: عوامل استراتژیک فروش عوامل محیطی عوامل ساختاری عوامل فردی عوامل سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 833 تعداد دانلود : 869
امروزه شرکت ها به اهمیت فروش خود واقفندو در تلاشند با افزایش حجم فروش در فضای رقابتی در بازارها وضعیت خود را حفظ و بهبود بخشند. این پژوهش به بررسی رابطه میان عوامل استراتژیک شرکت و فروش می پردازد. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش جمع آوری داده ها توصیفی- پیمایشی هست. تمامی کارکنان، کارشناسان و مدیران شرکت های فعال در شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دهند. نمونه آماری براساس فرمول کوکران به تعداد 286 نفر انتخاب شد. روش نمونه گیری روش تصادفی ساده می باشد. ابزارگرداوری داده های در این تحقیق پرسشنامه استاندارد مبتنی برطیف لیکرت است. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از معادلات ساختاری به-کمک نرم افزارهای Smart PLS 2 و SPSS 23 استفاده شده است. در این تحقیق عوامل استراتژیک مطابق با شاخص های مدل کوراتکو و همکاران (2005) با مؤلفه های 1- عوامل ساختاری؛ 2- عوامل سازمانی؛ 3- عوامل فردی؛ 4- عوامل محیطی و از طریق پرسشنامه ای شامل 12 گویه و با استفاده از طیف 5 گزینه ای لیکرت مورد سنجش قرار گرفت. جهت سنجش فروش شرکت از پرسشنامه فستوس (2016) با 10 گویه بهره گرفته شد. یافته ها بیانگر تاثیر مثبت و معنادار عوامل استراتژیک ساختاری، سازمانی و محیطی بر فروش می باشد.
۳.

تبیین اثر شایستگی سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان با نقش واسطه تسهیم دانش (مورد مطالعه: شعب بانک سینا در تهران)

کلید واژه ها: شایستگی سازمانی اشتراک دانش عملکرد شغلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 291 تعداد دانلود : 118
در حال حاضر، سازمان ها کلید موفقیت خود را سرمایه گذاری در منابع انسانی و استفاده از شایستگی های کارکنان به-عنوان یک راهبرد مهم می دانند چرا که شایستگی های کارکنان به دلیل ماهیت تقلیدناپذیرشان به عنوان پیشران اصلی عملکرد شرکت ها تلقی می شوند . لذا هدف این پژوهش، بررسی تاثیر اثر شایستگی سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان با نقس واسطه تسهیم دانش و عملکرد شغلی در شعب بانک سینا در تهران می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان بانک سینا در تهران به تعداد 550 نفر تشکیل می دهند. در کل تعداد 225نفر از این کارکنان به روش نمونه گیری تصادفی ساده در این پژوهش شرکت کردند. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل شده است. برای آزمون فرضیه ها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش، نشان داد که: شایستگی سازمانی بر تسهیم دانش کارکنان بانک سینا اثر گذار است. شایستگی سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان بانک سینا اثر گذار است و تسهیم دانش بر عملکرد شغلی کارکنان بانک سینا اثر گذار است و همچنین تسهیم دانش در روابط بین شایستگی سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان بانک سینا نقش میانجی را ایفا می نماید.
۴.

ارزیابی استفاده مدیران از سیستم های امنیت اطلاعات مدیریت در چابکی و فرایند تصمیم-گیری در سازمان

کلید واژه ها: سیستم امنیت اطلاعات فرایند تصمیم گیری مدیریت چابکی تصمیم گیری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 140 تعداد دانلود : 762
هدف از پژوهش حاضر بررسی و ارزیابی استفاده مدیران از سیستم های امنیت اطلاعات مدیریت در چابکی و فرایند تصمیم گیری بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی می باشد.جامعه آماری پژوهش مدیران و کارشناسان سازمان معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم شهر تهران بوده که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردید و سپس اطلاعات مورد نیاز پژوهش از کلیه مدیران عالی و میانی آن سازمان ها جمع آوری گردید.در مجموع حجم نمونه آماری 205 نفر بود. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی (جدول توزیع فراوانی،درصد فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون کولموگروف- اسمیرنف، آزمون t،آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن،آزمون رگرسیون چند گانه گام به گام) استفاده شده است.نتایج حاصل از پژوهش نشان داد تفاوت معناداری بین دو گروه مدیران زن و مرد در استفاده از سیستم امنیت اطلاعات مدیریت وجود ندارد.همچنین بین گروه های با سطوح جایگاه سازمانی متفاوت در استفاده از آن نیز تفاوتی مشاهده نشد. همچنین بین میزان استفاده مدیران از سیستم امنیت اطلاعات بر اساس گروه های سنی تفاوت وجود دارد به گونه ای که مدیران مسن تر کمتر از این سیستم استفاده می کنند و بین میزان استفاده از این سیستم بر اساس گروه های سابقه خدمت تفاوت وجود دارد.تحلیل رگرسیونی گام به گام حاکی از این است که شش عامل آگاهی مدیر، حمایت سازمانی،حمایت مالی، کاربرد اینترنت، حمایت مدیر،در دسترس بودن و اعتقاد به اثربخشی به عنوان مهمترین عوامل موثر بر بکارگیری سیستم امنیت اطلاعات می توانند یک مدل قابل اتکا برای برآورد میزان کاربرد این سیستم ارائه نمایند