شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی سال چهارم تابستان 1398 شماره 12

مقالات

۱.

مهارت های تدریس در ندامتگاه ها برای مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای با رویکرد ایجاد اشتغال

کلید واژه ها: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کارگاه مهارت آموزی مهارت های تدریس مددجویان ندامتگاه ها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 978 تعداد دانلود : 982
تجربه ثابت کرده است که امور هدفمند و روشمند همواره نسبت به اموری که بدون برنامه ریزی و طراحی مقدماتی و پایانی، صورت می گیرند، موفقیت آمیزتر هستند و در زمان کوتاه تری به نتیجه ی مطلوب می رسند. مربی و معلم نیز همچون هر فرد هدفمندی باید پیش از ورود به عرصه ی تدریس و آموزش، اهداف خود را مشخص کرده، با برنامه ریزی صحیح و دقیق مشغول تدریس شود. از این رو، ابتدا باید علاوه بر آشنایی با اهداف آموزشی، آشنایی کاملی با شرایط متفاوت مخاطبین خود داشته باشد. برای اینکه ببینیم متناسب با شرایط مددجویان ندامتگاه چگونه تدریس کنیم، علاوه بر تسلط به مباحثی که آموزش می دهیم، مهارت های مکملی در این مقاله پیشنهاد شده است که متناسب با شرایط کارگاه ندامتگاه می باشد.
۲.

تأثیرعوامل مدیریتی، سازمانی، گروهی و فردی بر سکوت سازمانی در میان مدیران و کارکنان ستادی آموزش وپرورش شهر تهران

کلید واژه ها: سکوت سازمانی پیشگیری مدیریتی پیشگیری سازمانی پیشگیری گروهی پیشگیری فردی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 20 تعداد دانلود : 413
مشکلی که هم اکنون گریبان گیر سازمان هاست، سکوت سازمانی است. موضوع سکوت سازمانی و یافتن راه های رفع آن از اهمیت شایانی در مباحث سازمانی معاصر برخوردار است این تحقیق موردی در رابطه با عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی در میان کارکنان و مدیران ستادی اداره آموزش وپرورش شهر تهران صورت گرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از منظر شیوه اجرا توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش 2391 نفر از کارکنان و مدیران ستادی آموزش وپرورش شهر تهران بودند که 202 نفر طبق فرمول کوکران به پرسشنامه اعتبار سنجی شده، پاسخ دادند. داده های حاصل توسط آزمون T استیودنت و آزمون خی دو و آزمون های تعقیبی پیرسون با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از این بود که متغیرهای پیشگیری مدیریتی، پیشگیری سازمانی، پیشگیری گروهی و پیشگیری فردی از عوامل تأثیرگذار بر سکوت سازمانی هستند به طوری که متغیر پیشگیری مدیریتی با ضریب تأثیر 0.850 بیشترین تأثیر و پیشگیری گروهی با ضریب تأثیر 0.769 کمترین تأثیر را بر سکوت سازمانی داشتند. نتایج حاصل از این پژوهش می تواند در برنامه ریزی های آینده اداره آموزش و پروش ایران مورداستفاده قرار گیرد.
۳.

طراحی مدل حمل ونقل عمومی پایدار و یکپارچه شهر تهران

کلید واژه ها: حمل ونقل عمومی یکپارچگی پایداری مدیریت حمل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 851 تعداد دانلود : 860
از سال های نه چندان دور تاکنون مشکلات بخش حمل ونقل عمومی در کلان شهرها ازجمله تهران، منجر به از هم گسیختگی در ساختار حمل ونقل عمومی شهر تهران شده و نیز به دلیل نبود زیرساخت های مناسب و عدم یکپارچگی و پایداری در حوزه حمل ونقل عمومی، ضرورت توجه بیش ازپیش نمایان است. سیستم حمل ونقل عمومی موجود یا ظرفیت کنونی خود پاسخگوی نیاز مسافران تسهیل در جابجایی در شهر نمی باشد و این مهم نشانگر ضعف های فراوان سیستم حمل ونقل کنونی شهر تهران است، هدف از انجام تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مؤثر و مهمی است که بتوان با بهره گیری از آن ها مدلی متناسب با شرایط امروز شهر تهران در راستای بهبود کیفیت خدمت رسانی و دستیابی به حمل ونقل عمومی یکپارچه و پایدار طراحی کرد. این پژوهش از نظر نوع هدف کاربردی است، از نظر ماهیت، تحلیلی و از نظر روش گردآوری داده ها نیز توصیفی – پیمایشی است. با توجه به متغیرهای مورد مطالعه و بر اساس داده های به دست آمده، از روش های مناسب آماری و نیز از نرم افزارهای 23 SPSS و PLS استفاده شده است. بر اساس یافته های تحقیق با انتخاب معیارهایی مناسب و با استفاده از تحلیل های کمی و اقتصادی و شاخص های کیفی دیگر، شبکه ریلی از نظر پوشش دهی شهرهای حومه ای مورد ارزیابی قرار گرفته و الگوی تدوین شده بر اساس این شاخص ها، نتایج مفیدی را جهت اجرایی شدن حمل ونقل عمومی یکپارچه و پایدار در شهر تهران که هدف غایی مدیریت شهر تهران است به دنبال خواهد داشت.
۴.

پارادایم یا الگوی تفکر

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 323 تعداد دانلود : 180
پارادایم از جدیدترین مفاهیمى است که وارد حوزه علوم و جامعه شناسی شده است. این مفهوم با نام فیلسوف و مورّخ علم، توماس کوهن، مقارن است و اولین بار توسط وى در کتاب معروف او، ساختار انقلاب های علمى به کار گرفته شده است. هدف کوهن در این کتاب، اثبات این نظریه است که علی رغم تصور موجود درباره اینکه پیشرفت علوم از راه تراکم و انباشت صورت می گیرد، رشد و توسعه علوم از راه انقلاب به وجود می آید و در جریان انقلاب های علمى، پارادایم های جدید جاى پارادایم های سابق را می گیرند. این واژه ابتدا در قرن پانزدهم و به معنی الگو و مدل مورداستفاده قرار گرفت. از سال ۱۹۶۰ کلمه پارادایم به الگوی تفکر در هر دیسیپلین علمی یا دیگر متون معرفت شناختی اطلاق می شود.
۵.

هوش مالی، ثروت و سرمایه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 448 تعداد دانلود : 832
افرادی که پول زیادی وارد زندگی شان می شود شاید اکثر اوقات کاملاً آگاه نیستند چه کارهایی انجام می دهند که پول ساز است یا نیست، اما آن ها قبلاً اصول و علم ثروتمند شدن را فراگرفته اند. مهم ترین و قدرتمندترین دارایی ذهن انسان ذهن اوست. یک ذهن آموزش دیده و آماده بیش از هر دارایی دیگری می تواند برایتان پول ساز باشد. به شما پیشنهاد نمی کنیم به دوران مدرسه برگردید تا درباره ی امور مالی چیزهایی بیاموزید یا در کلاس های آموزشی سهام و اوراق قرضه ثبت نام کنید بلکه توصیه می شود مکان ها و افکاری که ثروت آفرین هستند بررسی شوند. این مقاله به این موضوع می پردازد که افراد با هوش مالی بالا دقیقاً می فهمند که برای مدیریت پولشان چه کاری باید انجام دهند و از چه کاری اجتناب کنند. در این تحقیق با بررسی موشکافانه در مورد ثروت سعی شده مطالب مفیدی در اختیار عموم گذاشته شود.
۶.

استارتاپ سازی از کسب وکار فعلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 666 تعداد دانلود : 683
در دنیای رو به رشد امروز، بدون هیچ تعارف و مقدمه ای باید گفت که ماندن در خم کوچه ی اول کسب وکار پدری خویش، امری وقت گیر، بیهوده و اگر هم بدون درآمد نباشد، حداقل بدون سود است. از طرفی کنار گذاشتن کلی کسب وکار فعلی، با وجود سرمایه موجود، نیز منطقی به نظر نمی آید. در نتیجه به این سؤال می رسیم که در این بین آیا می توان به راه حلی بینابین رسید؟ به عبارت دیگر آیا امکان تبدیل کسب وکار فعلی به استارتاپی همسو با دنیای پرسرعت وجود دارد؟

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱