شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی سال چهارم پاییز 1398 شماره 13

مقالات

۱.

تأثیر نیازمندی برای دستاوردها، ریسک پذیری و تحمل ابهامات بر اشتیاق کارآفرینان (مورد کاوی: مادران تنها)

کلید واژه ها: نیازمندی برای دستاورد ریسک پذیری تحمل ابهامات کارآفرینان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 156 تعداد دانلود : 369
کارآفرین بودن نیازمند تلاش فراوان، دانش بسیار و ظرفیت داشتن و تحمل، بردباری و اشتیاق است، در سال های اخیر با توجه به گسترش و توسعه جامعه شهری تعداد مادرانی که مجبور شده اند فرزندان خود را به تنهایی و بدون حمایت از همسر و یا خانواده خود نگهداری نمایند رو به افزایش است، بعضی از مادران تنها در جهت تغییر زندگی شان و رفاه استقلال بیشتر به کارآفرینی روی آورده اند ولی متأسفانه تعداد اندکی از آن ها توانسته اند تجارت خود را به سرانجام برسانند، هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر نیازمندی برای دستاوردها، ریسک پذیری و تحمل ابهامات بر اشتیاق کارآفرینان (مورد کاوی: مادران تنها) است. در این راستا از جدول مورگان برای تعیین حجم نمونه، (3840=N) استفاده شده است. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه تعدیل یافته و خودساخته محقق استفاده گردید. این پرسشنامه شامل 19 سؤال (گویه) بوده که به بررسی چهار مؤلفه، نیازمندی برای دستاورد، ریسک پذیری، تحمل ابهامات و اشتیاق کارآفرینان می پردازد. همچنین جهت بررسی پایائی پرسشنامه، از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. تحلیل داده های به دست آمده از نمونه ها، از آماره های توصیفی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 18 و روش مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل 8. 80 انجام شده است. نتایج نشان می دهد که نیازمندی برای دستاورد، ریسک پذیری و تحمل ابهامات بر اشتیاق کارآفرینان تأثیر معناداری دارد.
۲.

اولویت بندی و ارزیابی ابعاد چابکی منابع انسانی در شرکت های تهران

کلید واژه ها: چابکی منابع انسانی دلفی فازی تحلیل سلسله مراتبی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 743 تعداد دانلود : 959
امروزه چابکی منابع انسانی با توجه به اهمیت تغییرات محیطی و درک این موضوع که سازمان ها می بایست در یک بستر سیستمی به این تغییرات پاسخ دهند، از اهمیت بالایی برخوردار شده است. در این زمینه هدف اصلی این تحقیق اولویت بندی و ارزیابی ابعاد چابکی منابع انسانی بوده است. به همین منظور جامعه آماری این تحقیق را شرکت های کوچک و متوسط و خبرگان این حوزه تشکیل داده اند. در این تحقیق تعداد 20 نفر به عنوان خبرگان و تعداد 319 نفر به عنوان مدیران و کارشناسان شرکت ها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده است. به منظور جمع آوری اطلاعات تحقیق در بخش شناسایی عوامل از پرسشنامه نیمه ساختاریافته دلفی فازی استفاده شده است. در بخش اولویت بندی نیز از پرسشنامه مقایسه زوجی استفاده شده است. در نهایت نیز به منظور شناسایی عوامل از روش دلفی فازی و به منظور اولویت بندی از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. در بخش بعدی نیز از روش تحلیل عاملی به منظور بررسی برازش و روایی مدل نهایی استفاده شده است. در سطح ابعاد مؤلفه های سرعت، زیرساخت چابک، همکاری متقابل، فرهنگ تغییر، انعطاف پذیری، یکپارچگی، ساختار چابک شناسایی شده است.
۳.

بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر در استان خوزستان با محوریت توسعه پایدار

کلید واژه ها: استان خوزستان انرژی های تجدیدپذیر توسعه پایدار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 267 تعداد دانلود : 471
استان خوزستان، از بزرگ ترین تولیدکنندگان و همچنین مصرف کنندگان برق کشور می باشد؛ با این حال، کاهش سالانه راندمان نیروگاه های فسیلی و افزایش هزینه تعمیر و نگهداری آن ها از یکسو و کاهش میزان تولید برق نیروگاه های برق آبی استان در طی سالیان اخیر با توجه به بحران خشکسالی کشور، به خصوص در ماه های گرم سال و هم زمان با اوج نیاز به مصرف برق در این استان از سویی دیگر، ضرورت توجه به ایجاد و گسترش نیروگاه های تجدیدپذیر را بیش ازپیش نمایان می سازد. در این بین نقش نیروگاه های خورشیدی که پیک تولید برقشان مقارن با پیک مصرف برق استان است از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین مشکلات زیست محیطی و بحران کم آبی ازجمله عمده ترین دلایل وجود فرصت های پنهان اشتغال در حوزه صنایع خورشیدی در سال های آتی به شمار می روند. در این مقاله همچنین به پتانسیل نیروگاه های برق آبی کوچک در استان خوزستان که به خصوص در مناطق دور افتاده روستایی می توانند منشأ تأثیرات اجتماعی - اقتصادی بسیاری باشند، اشاره شده است. بررسی های صورت گرفته نشان می دهند که استان خوزستان برای نصب و راه اندازی توربین های کشاورزی نیز مستعد می باشد و ایستگاه های دزفول، اهواز و آبادان که به ترتیب توان تولید 824، 232 و 225 کیلووات رادارند؛ برای ایجاد مزارع بادی تجاری مناسب هستند؛ بنابراین می توان پیش بینی نمود که توسعه فناوری های نوین و بالأخص انرژی های تجدیدپذیر با محوریت توسعه پایدار، تعداد زیادی مشاغل جدید در بسیاری از بخش ها ایجاد خواهد کرد و حتی در برخی موارد، با توجه به ماهیت جدید خود، می تواند بیش از فناوری های مبتنی بر انرژی های فسیلی، باعث اشتغال زایی شود.
۴.

نقش رسانه ملی در چگونگی گذران اوقات فراغت بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری

کلید واژه ها: رسانه ملی تأمین استراحت اوقات فراغت کسب مهارت بازنشستگان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 144 تعداد دانلود : 935
در بازنشستگان، به دلیل تغییر در ماهیت شغلی و مسئولیت های اجتماعی آنان، مقدار زمان های آزادتری در محیط های خصوصی یا اجتماعی دارا می شوند و این به مفهوم زمان فراغت بیشتر در مقایسه با سایر گروه های سنی در جامعه است. ازآنجایی که رسانه ملی، می تواند ابزار مناسبی برای اوقات فراغت آنان باشد، این پژوهش باهدف بررسی نقش رسانه ملی در تأمین اوقات فراغت بازنشستگان انجام شده است. روش این تحقیق بر اساس هدف، بنیادی و از نوع کاربردی بوده و بر اساس ماهیت گردآوری داده ها توصیفی-پس رویدادی می باشد. جامعه آماری این تحقیق متشکل از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری شهر تهران است که تعداد آن ها 6685 نفر در سال 1396 گزارش شده است. روش نمونه گیری در این پژوهش، در دسترس بوده است و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 363 نفر تعیین شد. نتایج آزمون پنج فرضیه در این پژوهش نشان داد که؛ رسانه ملی، بر پنج عامل «تأمین استراحت»، «تفریح و کم کردن کسالت»، «رشد شخصیت فردی»، «کسب مهارت» و «تقویت پیوندهای اجتماعی» بازنشستگان در گذران اوقات فراغت آنان، تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین بر اساس آزمون فریدمن مشخص شد که؛ از میان کارکردهای موردمطالعه «اوقات فراغت»، «تأمین استراحت»، بیشترین اهمیت را داشته و «تفریح و کم کردن کسالت»، در رتبه آخر از نظر اهمیت قرار دارند.
۵.

زنان، اشتغال، کارآفرینی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 683 تعداد دانلود : 125
زنان بیش از 50% از جمعیت جهان را تشکیل می دهند و از راه های مختلف از جمله آموزش، پزشکی، مهندسی، کشاورزی، مدیریت خلاقانه و پرورش خانواده های خود به پیشرفت های ملی کمک می نمایند. در شرایط اقتصادی فعلی، اکنون بیش از هر زمان دیگر، جهان به منابع جدید تولید اشتغال و ایجاد ثروت نیاز دارد و نمی توان این نیمی از جمعیت جهان را کنار گذاشت؛ اما هنوز هم در کشورهای در حال توسعه، تعداد زیادی از زنان به دلایل مختلف اجتماعی، فرهنگی و دلایلی همچون ساعات کار طولانی، عدم تشویق، عدم دسترسی به مراکز نگهداری کودکان به صورت انعطاف پذیر و... از ورود به عرصه ی کار، خودداری می نمایند. از طرفی دیگر در حالی که اکثر مدیران موافق این امر هستند که بهترین نیروی کار، صرف نظر از جنسیت، فردی است که شغل خود را به بهترین نحو و با موفقیت بیشتر انجام دهد، اما همچنان تعصب جنسیتی ناخودآگاه وجود دارد.
۶.

دنیای جدید مشاغل

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 872 تعداد دانلود : 217
پیش بینی آینده مشاغل با توجه به اینکه امروزه با مسائل و تغییرات اقتصادی زیادی مواجه هستیم کاری بس دشوار است. با این وجود بدیهی است که ماهیت بسیاری از مشاغل دستخوش تغییرات می شوند، بسیاری از مشاغل به طور کلی نابود و همچنین مشاغل جدیدی به وجود می آیند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱