شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی سال ششم بهار 1400 شماره 19

مقالات

۱.

ارائه مدل پایانه کانتینر در بنادر با رویکرد پویایی سیستم

کلید واژه ها: سیستم های پویا عملکرد ترمینال کانتینری پیش بینی بندر شهید رجایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 188 تعداد دانلود : 701
با توجه به ماهیت علت و معلولی بخش حمل ونقل دریایی و تأثیر متقابل متغیرها در این بخش و نیز پیچیدگی های حاکم بر آن لازم است تا به کمک ابزارهایی، سیاست های اتخاذ شده در این بخش مورد آزمون قرار گیرد. دغدغه موردنظر در این مقاله پیش بینی عملکرد ترمینال کانتینری از حیث تعداد کانتینر تخلیه و بارگیری شده، زمان کل حضور کشتی از زمان ورود به لنگرگاه تا خروج از بندر و در صد اشغال اسکله ترمینال کانتینری می باشد. در این تحقیق، مدل پویای عملکرد ترمینال کانتینر بنادر، با استفاده از روش پویای سیستم ها ارائه شده است. اعتبار مدل پیشنهادی با استفاده از داده های تاریخی 1384 تا 1394 بندر شهید رجایی مورد تائید قرارگرفته است. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که با افزایش 1 دستگاه گنتری کرین تعداد کل کانتینرهای جابه جا شده 5/12% افزایش و متوسط زمان کشتی 30% کاهش می یابد. با سرمایه گذاری و ساخت یک اسکله تعداد کل تخلیه/ بارگیری 4% افزایش و متوسط زمان کشتی 37% کاهش می یابد. درحالی که با ساخت 1 اسکله و همچنین افزایش یک دستگاه گنتری کرین تعداد کل تخلیه/ بارگیری 37% افزایش و زمان کشتی 45% کاهش می یابد. مدل پیشنهادی کمک می نماید که مدیران، از اثرات تصمیمات و سیاست های خود در طراحی و توسعه آینده ترمینال های کانتینری و نتایج آن ها تصویر روشنی داشته باشند.
۲.

روندها و چالش های توسعه آموزش وپرورش مداوم حرفه ای در روسیه

کلید واژه ها: آموزش و پرورش مداوم حرفه ای توسعه آموزش آموزش در مؤسسات آموزش عالی دوره های مبتنی بر اینترنت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 197 تعداد دانلود : 679
این مقاله در مورد روندها و چالش های مدرن در توسعه آموزش و پرورش مداوم حرفه ای در فدراسیون روسیه بحث می کند. توجه ویژه ای به چشم انداز توسعه آن در مؤسسات آموزش عالی روسیه توجه می شود. روش های کلیدی تحقیق توصیف، مشاهده و تعمیم است که برای تجزیه وتحلیل مسئله استفاده می شود. آن ها امکان بررسی نتایج مطالعه را فراهم می کنند. تغییرات تعداد سازمان های ارائه دهنده خدمات آموزش مداوم حرفه ای، تعداد دانشجویان و ارقام جمعیت برای روسیه مورد مطالعه قرار گرفت. سطح تحصیلات به دست آمده در کشور، اهمیت ادامه تحصیل و آموزش حرفه ای و عوامل کلیدی مؤثر در توسعه آن مورد بررسی قرار گرفت. نیاز به در نظر گرفتن مشخصات توسعه حرفه ای، بازآموزی و برنامه های آموزش تجارت را هنگام استفاده از تکنیک ها و رویکردهای فرایند یادگیری و ارزیابی دانش، در نظر گرفتند.
۳.

خلاقیت، نوآوری و توسعه کارآفرینی با آموزش کارکنان در رویکردی نوین

کلید واژه ها: خلاقیت نوآوری کارآفرینی آموزش یادگیری ترکیبی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 436 تعداد دانلود : 684
در دنیای رقابتی، پر تغییر و شتابان حاضر، افراد باید برای مقابله با چالش های جدید قادر به انطباق خود با این شرایط باشند که این امر، کارکنان سازمانی را ملزم می کند تا علاوه بر کسب دانش و مهارت های جدید، خلاق و نوآور بوده و بتوانند همگام با این تغییرات گام بردارند. آموزش یکی از استراتژی هایی است که می توان با کمک آن خلاقیت و نوآوری که از اصلی ترین ارکان کارآفرینی هستند را در کارکنان پرورش داد و بدین طریق سازمان ها را کارا و پویا نگه داشت؛ اما امروزه در نتیجه افزایش درجه پیچیدگی ها و توسعه روزافزون تخصصی ها، آموزش های سنتی برای رفع نیازهای آموزشی کارکنان و اداره امور سازمان کافی نیست به طوری که آموزش الکترونیکی با داشتن ویژگی هایی همچون افزایش کیفیت یادگیری، سهولت دسترسی به حجم بالایی از اطلاعات و کاهش هزینه های آموزشی در حال جایگزینی شیوه های آموزشی سنتی است و از طرف دیگر تحقیقات نشان داده است که آموزش های الکترونیکی صرف، نیز دارای محدودیت هایی از قبیل نبود تعاملات انسانی و عاطفی، تأخیر در ارائه بازخورد و کاهش انگیزش در فراگیران برای مطالعه مواد آنلاین است و نمی توانند به طور کامل جایگزین آموزش سنتی یا چهره به چهره شوند؛ بنابراین با وجود مزایا و معایب هر دو روش آموزشی، متخصصان امور آموزشی سعی می کنند تا روش های مختلف را با هم ترکیب کنند و معتقدند که یادگیری ترکیبی، یک رویکرد امیدبخشی برای حل این مشکلات است یادگیری ترکیبی به عنوان یک ساز و کار جدید بر استفاده متنوع و گسترده از روش های یادگیری تأکید دارد. این رویکرد به عنوان یک روش یادگیری شامل یادگیری چهره به چهره و ترکیبی از وسایل ارتباطی مختلف است. لذا مقاله حاضر بر آن است تا ضمن بررسی مفهوم شناسی یادگیری ترکیبی، استراتژی ها و مدل های آن، اثربخشی این روش را در توسعه کارآفرینی از جنبه های مختلف در سازمان ها مورد بررسی قرار دهد.
۴.

فرار مغزها یا چرخش نخبگان؟ آسیب ها و منافع ملی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 705 تعداد دانلود : 334
امروزه یکی از اصلی ترین عناصر توسعه و پیشرفت جوامع سرمایه انسانی است. بر این اساس کشورها سعی می کنند سرمایه انسانی و به ویژه نخبگان خود را حفظ کنند. در کشور ما طی سال های گذشته مسئله مهاجرت نخبگان روند صعودی را نشان می دهد، در آسیب شناسی این مسئله عوامل مختلفی مانند نبود فرصت و امکان برابر در کنار کم توجهی به نخبگان مورد اشاره قرار گرفته که موجب شده هر ساله بخشی از آن ها بار سفر بسته و راهی دیگر کشورها شوند. بر این اساس لزوم مدیریت نخبگان و استفاده از آن ها امری گریزناپذیر است. تجربه کشورهای توسعه یافته حاکی از آن است که مهاجرت نخبگان به گردش نخبگان تبدیل شده است. با این حال هنوز در کشورهای در حال توسعه یا کمتر توسعه یافته به اهمیت چنین مسئله ای کمتر توجه شده و به مدیریت نخبگان چندان پرداخته نشده است. بهر تقدیر سیاست گذاری درست می تواند باعث شود علاوه بر کشورهای گیرنده، کشورهای فرستنده نیز از منافع و مزایای مهاجرت منتفع شوند. مهاجرت بین المللی نخبگان که در شرایط جهانی امروز، گریزی از آن نیست، چنانچه به صورت چرخشی و در وضعیتی تعامل گونه، دادوستدی و تعادلی باشد، سرشار از فواید است و می تواند در انتقال دانش فنی، انتقال و تبادل دستاوردهای ارزشمند علمی و فرهنگی و تجارب ارزشمند ملت ها و جوامع بشری مفید واقع شود. با توجه به اهمیت این موضوع- همان طور که در شماره های قبلی اشاره شد. در هر شماره فصلنامه کارآفرینی به صورت مسلسل وار مقاله ای به پدیده مهاجرت نخبگان اختصاص خواهد یافت.
۵.

بازاریابی در بانکداری نوین

کلید واژه ها: بانکداری نوین بازاریابی عصبی نورو برندینگ

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 757 تعداد دانلود : 443
صنعت بانکداری از ارکان اصلی هر اقتصادی به حساب می آید و مشتریان نقش کلیدی در آن دارند. بنابراین می توان ابراز توجه ویژه به نیازها و خواسته های مشتریان را از جمله موضوعات پراهمیت ایران و جهان محسوب نمود. بازاریابی به تلاش برای ارتباط بین ارزش محصول یا خدمات و مشتری گفته می شود. بازاریابی گاهی اوقات به هنر فروش نیز معروف است. ولی فروش یکی از توابع کوچک بازاریابی به حساب می آید. بازاریابی موفق مستلزم برخورداری از محصول مناسب در زمان و مکان مناسب است و اطمینان از اینکه مشتری از وجود محصول مطلع است؛ از این رو موجب سفارش های آینده می شود. بازاریابی، فرآیندی است که بین توانایی های شرکت و نیازهای مشتریان تعادل ایجاد می کند. امروزه پیشرفت تکنولوژی و دانش بشری بر حیطه بازاریابی نیز تأثیرگذار بوده به نحوی که رشته جدیدی تحت عنوان نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبی به وجود آمده است. در این روش اعتقاد بر این است که مطالعه بیولوژی و فیزیکی مغز مهم ترین راه برای شناخت رفتار خریداران محصول یا خدمات است. برای بررسی میزان تأثیر گذاری تبلیغات بر روی ذهن و تصمیم انسان ها تنها یک راه مطمئن وجود دارد آن هم اندازه گیری فعالیت مغزی آن ها در برابر محرک های تبلیغی ارائه شده است. کارکرد قسمت های مختلف مغز تا چه اندازه ا ی در رفتار مشتری تأثیر داشتند؟ کدام قسمت موافق خریدن محصول بوده و چرا؟ کدام قسمت مخالف خریدن محصول بوده و چرا؟ عوامل مختلفی بر روی تصمیم گیری انسان ها تأثیر میگذارد برخی از این عوامل شناختی هستند و برخی دیگر هیجانی، تعدادی هم از هر دو عامل تشکیل شده اند. نورومارکتینگ علم جدید تحقیقات بازار است که به مطالعه پاسخ های حسی - حرکتی، شناختی و عاطفی مشتریان در برابر محرک های ارائه شده در بازار می پردازد و از ابزار هایی مانند دستگاه نوار و عملکرد مغز و ابزار های دیگر برای اندازه گیری فعالیت قسمت های مختلف مغز در هنگام مواجه با محرک ها استفاده می کند. این مقاله به صورت مروری حاصل مطالعه چندین کتاب و مقاله است که نویسنده تلاش نمود تا تأثیر مغز بر میزان؛ نوع و زمان خرید را بررسی نماید.
۶.

کمربندی به نام جاده ابریشم دریایی: بررسی امنیت، تبادل فرهنگ ها و کنترل جهانی و محلی بر جاده ابریشم دریایی

کلید واژه ها: جاده ابریشم امنیت تبادل فرهنگ ها کنترل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 116 تعداد دانلود : 610
جاده ابریشم در طول تاریخ به عنوان یک راهکار حمل ونقل اقتصادی شناخته شده است، امروزه جاده ابریشم دریایی به عنوان یک طرح راهبردی در بهبود حمل ونقل شناخته شده است و محققان جوانب زیادی از این طرح اقتصادی را مورد بررسی قرار داده اند از قبیل امنیت و تبادل فرهنگ ها. برای اولین بار در ماه سپتامبر سال 2013 میلادی به صورت رسمی رئیس جمهوری چین، آقای جین پینگ اعلام فرمودند که چین و کشورهای آسیای مرکزی برنامه ای برای ایجاد یک کمربند یا مسیر اقتصادی در طول جاده ابریشم را در نظر گرفته اند. کمربندی به نام جاده ابریشم در واقع شامل جاده اقتصادی ابریشم و هم چنین جاده دریایی ابریشم می باشد که در قرن 21 معرفی گردید. جاده ابریشم دریایی در واقع باعث استحکام ارتباطات مناطق مربوطه می گردد و همچنین پتانسیل بالایی در رابطه با همکاری اقتصادی و فرهنگی مابین چین و دیگر کشورهای آسیایی را در زمینه های گسترش اقتصاد دریایی، اکتشاف منابع دریایی، امنیت خطوط دریایی و غیره ایجاد می کند. جاده ابریشم دریایی در واقع اولاً باعث استحکام بخشیدن به سیاست های ارتباطات می گردد ثانیاً شبکه حمل ونقل دریایی را بهبود می بخشد هم چنین باعث ارتقاء امکانات و فرصت های تجاری در منطقه می گردد و در گردش مالی و اقتصادی تأثیری بسزا خواهد داشت و نهایتاً راهکاری برای تبادل فرهنگ ها به روش خاص خود می باشد. توسعه بخشیدن این خطوط دریایی مابین ایران و چین در نهایت باعث افزایش قدرت دریایی این دو کشور در منطقه می گردد. امروزه تعداد زیادی از ارگان های دریایی شناورهایشان در حال تردد مابین خلیج فارس و بندرهای کشور چین می باشند. در ادامه این مقاله امنیت، تبادل فرهنگ ها و کنترل جهانی و یا منطقه ای را در مورد جاده ابریشم دریایی مورد بررسی قرار می دهد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱