شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی سال پنجم بهار 1399 شماره 15

مقالات

۱.

تأملی بر مهاجرت و چرخش نخبگان

نویسنده:

کلید واژه ها: مهاجرت گردش و چرخش نخبگان تغییرات جمعیتی فرصت ها و تهدیدها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 207 تعداد دانلود : 135
امروزه یکی از اصلی ترین عناصر توسعه و پیشرفت جوامع، نیروی انسانی است. بر این اساس کشورها سعی می کنند نیروی انسانی و به ویژه نخبگان خود را حفظ کنند. در کشور ما طی سال های گذشته مسئله فرار نخبگان روند صعودی را نشان می دهد، در آسیب شناسی این مسئله می توان عوامل مختلفی را مورد اشاره قرار داد. با این حال به نظر می رسد نبود فرصت و امکان برابر در کنار کم توجهی به نخبگان موجب شده تا هر ساله بخشی از آن ها بار سفر بسته و راهی دیگر کشورها شوند. بر این اساس لزوم توجه به نخبگان و استفاده از آن ها امری گریزناپذیر است. تجربه کشورهای توسعه یافته حاکی از آن است که گردش نخبگان تنها در ساحت نظری باقی نماند بلکه عملیاتی و عینی شده است. با این حال هنوز در کشورهای در حال توسعه یا کمتر توسعه یافته به اهمیت چنین مسئله ای کمتر توجه شده و از همه مهم تر به مزایا یا معایب مهاجرت نخبگان چندان پرداخته نشده است. بهر تقدیر سیاست گذاری درست می تواند باعث شود علاوه بر کشورهای گیرنده، کشورهای فرستنده نیز از منافع و مزایای مهاجرت منتفع شوند. مهاجرت بین المللی نخبگان که در شرایط جهانی امروز، گریزی از آن نیست، چنانچه به صورت چرخشی و در وضعیتی تعامل گونه، دادوستدی و تعادلی باشد، سرشار از فواید است و می تواند در انتقال دانش فنی، انتقال و تبادل دستاوردهای ارزشمند علمی و فرهنگی و تجارب ارزشمند ملت ها و جوامع بشری مفید واقع شود.
۲.

مدیریت نخبگان کشور و ارزیابی بایدها و نبایدها

کلید واژه ها: نخبه گرایی مدیریت نخبگان کارکنان دانشی رویکردهای موافق و مخالف

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 336 تعداد دانلود : 886
یکی از اساتید مدیریت دانشگاه پنسیلوانیا می گوید: «شما درگذشته نیازی نداشتید تا تغییرات را در پایان سال اعمال کنید. ولی امروزه نوع تقاضاها ممکن است حتی در طی یک سال نیز تغییر کند. امروزه دامنه اختیارات و مسئولیت ها به جای سیستم های مختلف به دست افراد سپرده شده است و انتقال مسئولیت ها در سازمان بسیار اتفاق می افتد. سیستم مدیریت نخبگان می تواند باعث تغییر روند کاری سازمان شما شود، چرا که سهامداران ارتباط میان نگه داشتن نخبگان و دستیابی به نتایج دلخواه را می دانند. همان طور که موسسه سرمایه انسانی جهانی اشاره می کند: امروزه تعداد بیشتری از تحلیل گران سرمایه گذاری و مدیران بنگاه ها تقاضا دارند تا در مورد دسترسی به اطلاعات و انواع فرصت های توسعه برای استعدادهای فوق العاده آگاهی پیدا کنند» (2013 Peter Cappelli). همه موارد یاد شده مستلزم اعمال مدیریت صحیح در زمینه بهره گیری از نخبگان در سازمان و کار در قالب تیم های تخصصی می باشد. مقاله حاضر به اختصار به نخبه شناسی و تفاوت آن با سایر واژه ها و نیز مدیریت نخبگان و بایدها و نبایدهای این فرآیند پرداخته است.
۳.

نخبگان، نیروی کار آینده (نیروهای رقیب مشاغل سال 2030 را شکل می دهد)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 798 تعداد دانلود : 338
ما در مسیر کار خود با یک تحول اساسی زندگی می کنیم. اتوماسیون ها و ماشین های فکر در حال جایگزینی وظایف و مشاغل انسانی هستند و مهارت هایی را که سازمان ها در افراد خود به دنبال آن هستند تغییر می دهند. این تغییرات مهم در شرایطی که رهبران کسب وکار پیش از این با ریسک ها، ازهم گسیختگی و تحولات سیاسی و اجتماعی بی سابقه ای دست وپنجه نرم می کنند، باعث ایجاد چالش های بزرگ سازمانی، استعدادی و منابع انسانی می شود.سرعت تغییر در حال افزایش و رقابت برای استعداد مناسب، شدید است. «استعداد» دیگر به معنای همان ده سال پیش نیست؛ بسیاری از نقش ها، مهارت ها و عناوین شغلی فردا، امروز برای ما ناشناخته است. چگونه سازمان ها می توانند خود را برای آینده ای آماده کنند که تنها برای تعداد معدودی از ما شناخته شده است؟ چطور استعداد شما نیاز به تغییر پیدا می کند؟ چطور می توانید افراد موردنیاز خود را جذب کنید، نگه دارید و به آن ها انگیزه دهید؟ و همه این ها چه مفهومی برای منابع انسانی دارد؟الان زمان نشستن و انتظار برای آشکار شدن وقایع نیست. برای اینکه بتوانید خود را برای آینده آماده کنید، باید آن را درک کنید. برای اینکه به سمت جلو حرکت کنید و عقب نمانید، باید بر توانایی خود در سازگاری مداوم تمرکز کنید، با دیگران برای انجام آن فرآیند مشارکت کنید و از همه مهم تر حس اصلی هویت و ارزش های خود را حفظ نمایید. برای دانش آموزان، این موضوع فقط مربوط به کسب دانش نیست، بلکه در مورد نحوه یادگیری نیز می باشد. ما، باید به یاد داشته باشیم که رضایت کامل ما نسبت به سطح دانش خود درست نیست و یادگیری، نه فقط چیزهای جدید، بلکه روش های جدید تفکر، یک تلاش مادام العمر است.
۴.

مدیریت مهاجرت و اشتغال فراسرزمینی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 321 تعداد دانلود : 128
در نیمه دوم قرن بیستم، فرآیندهای جهانی شدن همراه با تحولات گسترده در سیستم های سیاسی و اقتصادی جهان منجر به تشدید حرکات سرزمینی در بین مردم و شکل گیری الگوهای جدید مهاجرت جهانی شد، به طوری که در نیم قرن گذشته تعداد کل افراد جهان که در مهاجرت بین المللی شرکت نمودند 1.2 میلیارد نفر بوده است. مهاجران 5/3 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند و نزدیک به 10 درصد از تولید ناخالص داخلی را ایجاد می نمایند، بنابراین یکی از عوامل اصلی در اقتصاد هستند. از طرفی مهاجرت بین المللی به عنوان یکی از پدیده های جهانی بر همه جنبه های زندگی جامعه و سیاست های جهانی تأثیر خواهد گذاشت، بنابراین می توان گفت مدیریت مهاجرت بین المللی به عنوان یک چالش جهانی برای قرن 21 ام مطرح بوده است.
۵.

مهاجرت، کسب وکار و کارآفرینی در کشور روسیه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 700 تعداد دانلود : 924
کشور روسیه به عنوان پهناورترین و پرجمعیت ترین کشور جهان، دارای اقتصادی قوی و صنایعی متنوع در تمام حوزه های اقتصادی می باشد. این کشور علاوه بر سرمایه گذاران داخلی، از سرمایه گذاران خارجی نیز بهره می برد. این امر علاوه بر تزریق ارز به اقتصاد کشور روسیه، سبب کاهش درصد تورم این کشور نیز خواهد شد.پیشینه اقتصادی و کارآفرینی کشور روسیه حاکی از آن است که این کشور از سال 1990 به سمت بازار اقتصاد حرکت و شروع به رشد کرده است. در این میان موانع زیادی بر سر راه کارآفرینان روسی وجود دارد که فعالیت های کارآفرینانه روسی ها را دچار اختلال می کند. دریافت پروانه ها، گواهینامه ها و مجوزها از سازمان های مختلف برای کارآفرینان جدید، نرخ های مالیات بر درآمد افراد و بنگاه ها در روسیه و نیز هزینه های محلی و منطقه ای، از جمله این موانع می باشد.
۶.

تبادل دانشجویان بین المللی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 823 تعداد دانلود : 862
تبادل دانشجویی در بین کشورهای مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است و هر روز بر این اهمیت افزوده می شود زیرا دانشجویان بین المللی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیمی بر اقتصاد یک کشور خواهند داشت. از این رو توجه عمده دولتمردان، بر سیاست جذب دانشجویان با استعداد است. لازم به ذکر است که این تأثیرات تنها از نظر اقتصادی نیست، بلکه از یک سو باعث تأثیرات زنجیره ای مانند انتقال دانش از یک کشور به کشوری دیگر می شود و از سویی دیگر سبب به وجود آمدن نیروهای کار بین المللی متخصص و کارآمد می گردد که این موضوع به نفع هر دو کشور دخیل در امر تبادل دانشجویی است. همچنین این موضوع باعث شناخت هر چه بیشتر افراد و دانشجویان خواهد شد که در پی آن ایجاد ارتباط بین کشورها و در نتیجه در بلندمدت سبب ایجاد ارتباط اقتصادی و تجاری بین دو کشور می شود.
۷.

کار و تحصیل هم زمان دانشجویان در خارج از کشور

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 517 تعداد دانلود : 191
اگرچه تحصیل و حفظ شغل یک تعهد بزرگ تر در مقایسه با فقط یک دانشجوی معمولی تمام وقت دارد، اما هزاران دانشجو ثابت کرده اند که این امر نه تنها امکان پذیر است، بلکه در حقیقت مدیریت آن نیز بسیار آسان است. کار در حین تحصیل یک مزیت بزرگ و یکی از گزینه های محبوب در بین دانشجویان بین الملل است. مشاغل در کشورهای مختلف جهان متفاوت است، اما کار کردن در یک فرهنگ و محیط متفاوت همیشه هیجان انگیز خواهد بود. کار کردن و تحصیل در خارج از کشور این امکان را به دانشجویان می دهد تا کشور مقصد را به عنوان محلی نه تنها جهت دیدن مکان های توریستی بلکه در واقع برای زندگی در فرهنگی متفاوت تجربه کنند. اشتغال در طول تحصیل یا در تعطیلات تابستانی یا زمستانی در حین تحصیل، راهی عالی برای کسب درآمد اضافی، ایجاد یک شبکه حرفه ای، عملکرد تحصیلی بهتر، توسعه مهارت های مدیریت زمان و کسب تجربه ارزشمند است که می تواند به اهداف شغلی موردنظر دانشجویان تبدیل گردد. پیدا کردن شغل پاره وقت برای دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند می تواند فرصتی عالی برای آن ها باشد تا بتوانند مقداری پول کسب نمایند، تجربه کاری به دست آورند، دوستانی جدید پیدا کنند، در مورد بازار کار کشوری که در آن به تحصیل می پردازند کسب اطلاعات نمایند و نیز به عنوان یک هدف مهم به زبان محلی کشوری که در آن تحصیل می کنند تسلط یابند. همچنین آن ها می توانند از این فرصت استفاده نمایند تا ضمن ادامه تحصیل، با کارفرمایان محلی ارتباط برقرار نموده و آینده شغلی خود را بهتر ترسیم نمایند. در این رابطه دانشکده و کارمندان دانشکده می توانند منابع اطلاعاتی مفیدی را در اختیار دانشجویان قرار دهند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱