شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی سال اول زمستان 1395 شماره 2

مقالات

۱.

نقش مربیگری درتوسعه قابلیت های کارآفرینی

نویسنده:

کلید واژه ها: مربیگری توانمندی کارآفرینی خلاقیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 46 تعداد دانلود : 852
ماندگاری کسب و کار پایدار و داشتن سود پایدار و پاک در گرو داشتن قابلیت های پابدار انسانی است. خمیر مایه اصلی کارآفرینی پایدار اندیشه های ارزش آفرین می باشد.از طریق تبدیل ایده های ناب به روش های کار و تولید محصول و خدمات می توان ارزش خلق نمود و زمانی می توان ارزش تولید شده را حفظ نمود که فرآیند کسب و کار اقتصادی بر جریان تولید ارزش ها حاکم باشد و لازمه آن پایه گذاری کارآفرینی بر مبنای قابلیت های انسانی است.عامل تفاوت و تمایز در کارآفرینی و ماندگاری قابلیت های انسانی است که می تواند زمان حال و آینده کسب و کار را تضمین نماید، بنابراین لازم است با ساز و کارهای مختلفی قابلیت هایی نظیر اندیشه،خلاقیت،سرعت عمل،رهبری،انسجام سازی و... در کارآفرینی تقویت نمود. یکی از سازوکارهای کمک کننده به این امر رویکرد مربیگری است که در یک فرآیند عملیاتی،تعاملی و انسانی می تواند قابلیت های مورد نیاز آینده کسب و کار را برای کارآفرینان ایجاد و تقویت نماید.
۲.

بررسی رابطه بین انگیزه کارآفرینان زن و بقای کسب و کار

کلید واژه ها: کارآفرینی زنان انگیزه کارآفرینی تحلیل تطبیقی کیفی مجموعه قطعی بقا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 708 تعداد دانلود : 323
تحلیل انگیزه کارآفرینان در چارچوب نظریه رفتار سازمانی زمینه پژوهشی پرطرفداری در حوزه مطالعات کارآفرینی زنان است. این پژوهش درصدد است تا انگیزه های کارآفرینان زن (ریسک پذیری، دستیابی به تعادل بین کار و زندگی، میل به توسعه مهارت های کسب و کار، نیاز به خوداشتغالی و تمایل به کسب درآمد بیشتر در مقایسه با حقوق دریافتی از کارفرما) برای دستیابی به بقای کسب و کار را با استفاده از روش تحلیل تطبیقی کیفی مجموعه قطعی بررسی کند. نتایج این تحلیل از این قرار است: (الف) احتمال موفقیت زنان دارای انگیزه دستیابی به تعادل بهتر بین کار و زندگی کمتر است.؛ (ب) احتمال موفقیت زنان دارای انگیزه ریسک پذیری بیشتر است.
۳.

کارآفرینی فرهنگی (کنکاشی اقتصادی در سینمای ایران وآمریکا)

نویسنده:

کلید واژه ها: توسعه کارآفرینی صنایع فرهنگی صنعت سینما کارآفرینی فرهنگی سینمای ایران وآمریکا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 882 تعداد دانلود : 56
در عصر حاضر دولت ها کار آفرینی را به عنوان استراتژی توسعه ملی پذیرفته و اقدامات بسیاری برای توسعه آن انجام داده اند. در کشور ما نیز حمایت از کارآفرینی محور سیاستهای دولت قرار گرفته ودر قوانین توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی توجه ویژه ای به آن مبذول شده است .در این پژوهش با توجه به نقش صنعت سینما در اقتصاد و کارآفرینی و اشتغال زایی و همچنین اهمیت تولید و مصرف کالاهای فرهنگی ، تلاش گردیده است تا ضمن شناسایی عوامل مهم تأثیر گذار بر توسعه کسب و کار در این صنعت و شناسایی مشکلات در کشورمان و مقایسه با وضعیت این صنعت پولساز در آمریکا راهکارهایی برای توسعه کارآفرینی در یکی از مهمترین و پُر رونق ترین صنایع فرهنگی و برون رفت از این مشکلات نیز مطرح شود .
۴.

پویش فناوری در نگهداری و تعمیرات شبکه گاز رسانی شهر اصفهان با رویکرد کارآفرینی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 465 تعداد دانلود : 455
هدف : تبیین وضعیت موجود فناوری از طریق پویش فناوری در شرکت گاز اصفهان با رویکرد کار آفرینی . روش : مطالعه با روش پیمایش توصیفی انجام گرفته است. جامعه آماری ونمونه آماری این مطالعه کلیه مدیران ارشد و کارشناسان شرکت گاز در شهر اصفهان می باشند. این پرسشنامه با توجه به ابزار پویش محیطی دی و شومیکر (2005) با رویکرد کارآفرینی توسط محققان با توجه به اهداف مطالعه ساخته شده است. یافته ها :در مجموع پس از تحلیل یافته های توصیفی در تعیین ابعاد نیاز و ظرفیت پویش برای تبیین وضع موجود پویش، شرکت گاز شهر اصفهان در 7 حیطه اصلی در ناحیه «متمرکز» ماتریس دی و شومیکر قراردارد. بر این اساس در رابطه با این هفت حیطه (شامل پیچیدگی تکنولوژی، نوسانات محیط، نگرش مدیریتی، تیم های مدیریت دانش، شیوه طراحی استراتژی، ساختار سازمانی و فرهنگ حاکم) نیاز ندارد رویه کاری متفاوتی در زمینه پویش پی بگیرد.نتایج : براساس نتایج به دست آمده از آزمون رتبه بندی فریدمن در این مطالعه مشخص گردید شرکت گاز شهر اصفهان بیشترین نیاز را به پویش محیطی مربوط به پیچیدگی تکنولوژی نگهداری و تعمیرات گاز رسانی داردو مدیران شرکت گاز در راستای تحقق مطلوب اهداف سازمانی خود، پیشنهاد شود که دیده بانی محیط را در دستور کار خود قرار دهند و برای آن اهمیت و اولویت بالایی قائل گردند، از طریق پایش مستمر اطلاعات بدست آمده در حوزه تکنولوژی های مرتبط با تعمیرات و گازرسانی، و در سایه همکاری بین بخشی، تصمیمات کارا و اثربخشی در رابطه با تطابق با پیچیدگی تکنولوژی اتخاذ نمایند.
۵.

موانع و راهکارهای توسعه کارآفرینی کشاورزی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 646 تعداد دانلود : 549
امروزه کارآفرینی یکی از مهمترین راه حل های رسیدن به توسعه روستایی است. به دلیل اهمیت بخش کشاورزی و فعالیت این بخش در روستاها، همواره سیاستگذاران و برنامه ریزان بخش روستایی را بر آن داشته تا به کارآفرینی در بخش کشاورزی بیشتر تأکید داشته باشند. بخش کشاورزی کشور ما به عنوان یکی از مهمترین بخش های اقتصادی، علی رغم برخورداری از پتانسیل بسیار بالا جهت کارآفرینی، همواره از نرخ بیکاری بسیار بالایی رنج می برد.کارآفرینی به عنوان موتور حرکت توسعه اقتصادی در بخش اقتصاد کشاورزی نیز می تواند نقش موثری در اجرای اهداف کاهش بیکاری داشته باشد. آنچه که به عنوان موانع در بخش کارآفرینی کشاورزی می توان به آن اشاره داشت عبارتند از: موانع سیاستگذاری و برنامه ریزی های استراتژیک، موانع اقتصادی و سرمایه گذاری، موانع فرهنگی و روی آوری به بخش های غیر کشاورزی، موانع حمایتی بخش دولتی، موانع آموزشی و عدم اطلاع از اهمیت بخش کشاورزی در توسعه کارآفرینی به عنوان یک عامل زیر ساختی. در این مقاله برای کاهش و یا بعضاً رفع این موانع در زمینه های زیر ساخت بخش دولتی، آموزش و مسائل مادی و معنوی پیشنهادهایی ارائه شده است.
۶.

بررسی رابطه بین عوامل فشارزای شغلی و درک از کیفیت زندگی کاری کارکنان شهرداری شهرکرد

کلید واژه ها: فشار فشارزای شغلی کیفیت زندگی کیفیت زندگی کاری شهرداری شهرکرد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 258 تعداد دانلود : 322
عوامل فشارزای شغلی امروزه حیطه ی وسیعی از بررسی های علمی کشور های مختلف جهان را به خود اختصاص داده است که پیامد های کاربردی و اقتصادی قابل توجهی دارد. اخیراً کیفیت زندگی کاری به قدری اهمیت و محبوبیت یافته که آن را می توان نهضت ایدئولوژیک نامید کیفیت زندگی کاری ابتدا در اروپا و طی دهه پنجاه ابداع و از سال 1970وارد ادبیات شد وباعث به وجود آمدن تکنیکی اجتماعی مربوط به طراحی شغل شد. پژوهش حاضر از نوع مطالعات «کاربردی» است و باتوجه به ماهیت موضوع و مؤلفه های مورد بررسی، رویکرد حاکم بر فرآیند پژوهش، ترکیبی از روش های «توصیفی- تحلیلی و همبستگی » است. جمع-آوری اطلاعات و داده ها به دو صورت «اسنادی و پیمایشی(پرسشنامه)» انجام پذیرفته است. جامعه آماری این پژوهش را کل کارکنان شهرداری شهرکرد تشکیل می دهد که تعداد آنها 500 نفر بود. با توجه به وسعت جامعه آماری و عدم امکان دسترسی به تماعی اعضای جامعه از روش نمونه گیری برای گردآوری اطلاعات استفاده گردید. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد، به صورتی که تعداد 225 پرسشنامه بین کارکنان شهرداری شهرکرد توزیع شد و در نهایت 219 پرسشنامه که حداکثر داده های هدف را نشان می داد، جهت تجزیه و تحلیل نهایی در نظر گرفته شد.در این تحقیق از روش اعتبار یا روایی مفهومی(محتوایی) استفاده شده است، محقق با رجوع به نظر متخصصان و اساتید از روایی ابزار اندازه گیری خود، در سنجش متغیرهای تحقیق اطمینان حاصل نموده است. پایایی پرسشنامه، به روش آلفای کرونباخ بوده است. برای تجزیه تحلیل آماری ( توصیفی و استنباطی ) با استفاده از نرم افزارهای SPSS20 (برای جدول فراوانی و آمار توصیفی) و SmartPLS2.0 به دلیل پیچیدگی مدل انتخاب شده است.نتایج تحقیق نشان داده است که متغیر فشارزا های شغلی به میزان 65 درصد، تغییرات متغیر درک از کیفیت زندگی کاری کارکنان را تبیین می کند. همچنین نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نشان داده است که توان تبیین گذاری عوامل فردی با مقدار 248/0 بیشتر از عوامل سازمانی است. با توجه به نتایج آزمون رگرسیون جدول 10، می توان گفت که در سطح معناداری 5 درصد ابعاد عوامل سازمانی و فردی بر درک از کیفیت زندگی کاری تأثیر مثبت و معناداری دارد.

یادداشت ها

۱.

سخنی کوتاه در باب کارآفرینی یا اشتغال

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 882 تعداد دانلود : 475
مبحث اشتغال (Jobs & Employments) یکی از پیچیده ترین و پر جوینده ترین و جذاب ترین وظایف دولت هاست. بیشتر دولت هایی که پس از چند سال با عدم رأی مردم خود مواجه شده و سرنگون میشوند، علت عمده شکست آن ها عدم توانایی لازم در ایجاد اشتغال می باشد. با یک نگاه کوتاه و گذرا بر بافت جامعه می توان نتایج زیر را استنتاج نمود:

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱