شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی سال سوم زمستان 1397 شماره 10

مقالات

۱.

بررسی اسنادی موانع کارآفرینی سازمانی (رفتاری، ساختاری و محیطی)

کلید واژه ها: کارآفرینی سازمانی موانع محیط ساختار رفتار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 923 تعداد دانلود : 809
کارآفرینی سازمانی، فرآیندی در کارآفرینی است که سازمان طی می کند تا همه کارکنان بتوانند در نقش کارآفرین انجام وظیفه کنند و تمام فعالیت های فردی یا گروهی را به طور مستمر، سریع و راحت در سازمان مرکزی به ثمر برسانند. هنگامی که فعالیت کارآفرینی توسط فرد یا گروه کارآفرین در داخل یک سازمان انجام بگیرد، به آن کارآفرینی سازمانی گویند. دراین بین موانعی می تواند باعث جلوگیری از کارآفرینی سازمانی باشد، این موانع رفتاری، ساختاری و محیطی می توانند باشند که در این نوشته به صورت اسنادی به آن پرداخته می شود.
۲.

الزام تحلیل انتظارات و اولویت های ذینفعان به روش چهار ماتریسی در جهت مهندسی کیفیت نظام رفاهی

کلید واژه ها: تحلیل انتظارات و اولویت های ذینفعان خدمات رفاهی مهندسی کیفیت نظام رفاهی روش QFD چهار ماتریسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 292 تعداد دانلود : 915
به کارگیری روش های نوین مهندسی کیفیت در صنایع طی دهه های اخیر رشد چشمگیری داشته است. غیرملموس بودن خدمت، ارائه و مصرف هم زمان، اهمیت ویژه طراحی، ضرورت پیش بینی و کنترل پیش نگر و از همه مهم تر اهمیت تأثیر انسان در این صنایع، ویژگی های متفاوت خدمات را تشکیل می دهد. توسعه عملکرد کیفی به عنوان یکی از روش های نوین مهندسی کیفیت است و اساس این روش بر توجه به ندای مشتری و انتقال آن به کل سازمان به منظور طراحی و تولید محصولی منطبق با خواسته های مشتری است. در QFD، کیفیت ابزار رضایت مشتری از یک محصول یا خدمت است. QFD یک روش ساختاریافته است که از هفت ابزار مدیریت و برنامه ریزی استفاده می کند تا سریعاً و به طور مؤثر، انتظارات مشتری را شناسایی و اولویت بندی کند. بر این اساس، بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیق رساله دکتری محقق در خصوص تحلیل انتظارات و اولویت های ذینفعان به روش چهار ماتریسی در جهت مهندسی کیفیت نظام رفاهی سازمان ها موضوع مقاله حاضر است. این مقاله از منظر عملکرد، نتایج، الزامات، چالش ها و راهکارها نیز می تواند دست آوردهایی به همراه داشته باشد.
۳.

برنامه ریزی استراتژیک برای توسعه مهارتی در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان چهارمحال و بختیاری

کلید واژه ها: برنامه ریزی برنامه ریزی استراتژیک مهارت آموزی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 587 تعداد دانلود : 586
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا دارای سه فاز عملیاتی می باشد. فاز اول دارای دو سطح می باشد. سطح اول، با به کارگیری روش توصیفی-پیمایشی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف آموزش های فنی و حرفه ای، اطلاعات جمع آوری شده است. سطح دوم: هم زمان با سطح اول با روش توصیفی- تحلیلی و به کارگیری نظرات خبرگان نسبت به تدوین بیانیه چشم انداز و مأموریت و نیز به تحلیل اسناد شده است. فاز دوم: مبتنی بر روش تحلیل اسناد بالادستی و مصاحبه با کارشناسان و صاحبان حرف به شناسایی فهرستی از تهدیدات و فرصت ها اقدام شده است. فاز سوم: تدوین ماتریس برنامه ریزی نقاط (SWOT)، سپس تدوین استراتژی ها ترکیبی و سپس تدوین نقشه استراتژی و برنامه عملیاتی در حوزه های عمومی سازمان، کشاورزی، صنعت و خدمات اقدام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل: الف) اطلاعات مربوط به کلیه رشته ها و مهارت های آموزشی اداره کل و مراکز آموزشی شهرستان های استان. ب) کلیه صاحبان حرف، کارشناسان، مربیان، معاونین و روسای مراکز. ج) کلیه منابع، کتب و اسناد بالادستی مرتبط با آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای بوده است. نمونه گیری در این طرح به شرح زیر انجام شده است: الف) از بین جامعه آماری اسناد، مدارک، اطلاعات و سند چشم انداز آموزش های فنی و حرفه ای انتخاب گردید. ب) از جامعه آماری و مراکز استان ها تعداد 10 نفر که دارای پست های مدیریتی، ریاست و سرپرستی بودند و اشراف نسبتاً کامل به فرآیندها و فعالیت های سازمان داشتند به صورت هدفمند انتخاب شده اند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات هم شامل مطالعه و بررسی اسناد و مدارک بالادستی شامل: قانون ششم توسعه، سند چشم انداز 1404، سیاست های کلی اشتغال، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، سند برنامه های تحول مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کل کشور، مصاحبه با صاحب نظران، کارشناسان، مربیان، روسای مراکز و کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان چهارمحال و بختیاری و مشاهده و منابع موجود در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان و نیز برگزاری جلسات خبرگی بوده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها نیز از روش های زیر استفاده شده است: 1- ماتریس امتیازدهی به عوامل خام فرصت ها و تهدیدها 2- ماتریس امتیازدهی به عوامل خام منابع و قابلیت ها 3-ماتریس ارزیابی عوامل خارجی 4- ماتریس ارزیابی عوامل داخلی 5- تهیه ماتریس swot. در نهایت ارکان جهت ساز سازمان، استراتژی های ترکیبی و نقشه استراتژی تعیین گردید.
۴.

ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای اتصالات سازه های بتنی دارای دیوار بالدار بتنی در پس لرزه ها

کلید واژه ها: آسیب پذیری لرزه ای اتصالات سازه های بتنی زمین لرزه گسل شتاب نگاشت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 260 تعداد دانلود : 324
شناس ایی نق اط ض عیف اعض ای سازه ای یا کل سازه در برابر بارهای لرزه ای و تعیین میزان ضعف هر عضو یا کل سازه و ارائه روش های مناس ب مقاوم سازی ش امل فرایندی است که مطالعه آسیب پذیری و تقویت سازه نامیده می شود. مطالعه تأثیر مشخصات پارامتری بار دینامیکی و خواص اعضای سازه ها در م یزان و ن وع خسارت وارده ب ه سازه از مهم ترین قسمت های فرایند تعیین آسیب پذیری است که در مورد میزان اهمیت آن ها در بین محققین اتفاق نظر وجود ندارد. تعداد زیادی از ساختمان های بتنی مسلح بر اساس نسخه های قدیمی آئین نامه های زلزله طراحی و ساخته شده اند که در کفایت عملکرد آن ها سؤالات اساسی مطرح است. تعیین میزان آسیب لرزه ای وارد به ساختمان ها، نخستین گام در مقاوم سازی آن ها و از ضروریات مدیریت صحیح بحران به حساب می آید. میزان آسیب پذیری سازه های بتنی، به علل متفاوتی نظیر خصوصیات زمین لرزه، خصوصیات زمین ساختی منطقه و کمیت و کیفیت ساختمان ها بستگی دارد... یکی از مهم ترین عوامل، وضعیت ساختمان از نظر میزان افت می باشد. این مقاله به نظریه ها و مطالعات انجام شده در زمینه ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای اتصالات سازه های بتنی دارای دیوار بالدار بتنی در پس لرزه ها پرداخته است.
۵.

نقش مدیریت شهری در توسعه حقوق شهروندی و اثرات آن در کارآفرینی دولت

کلید واژه ها: حقوق شهروندی مدیریت شهری دولت کارآفرین شهروند شهرداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 985 تعداد دانلود : 566
شهروندی ازجمله مفاهیم نو پدیدی است که به طور ویژه ای به برابری و عدالت توجه دارد و در نظریات اجتماعی، سیاسی و حقوقی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. مقوله «شهروندی» وقتی تحقق می یابد که همه افراد یک جامعه از کلیه حقوق مدنی و سیاسی برخوردار باشند و همچنین به فرصت های موردنظر زندگی از حیث اقتصادی و اجتماعی دسترسی آسان داشته باشند. در قبال وظایف تعیین شده در قانون برای مسئولین کشوری و شهری که در برگیرنده حقوق شهروندی نیز هست، متقابلاً شهروندان نیز در ارتباط با شهر و مدیریت شهری دارای وظایف و تکالیفی هستند که عمل به این وظایف و تکالیف در ارتباط دو سویه با حقوق آن ها در مدیریت شهری باعث ارتقاء فضیلت جامعه شهری و تأمین سعادت و ایمنی اجتماعی شهری می شود. به طورکلی وظایف شهروندان را می توان در چند مورد خلاصه کرد: آشنایی با حق و حقوق خویش در جامعه شهری؛ آشنایی با وظایف و تکالیف مدیریت شهری و توانایی ها و محدودیت های مدیریت شهری در اداره شهر و هماهنگ ساختن سطح توقعات خویش با این وظایف و امکانات. پس از آشنایی با دو مقوله فوق هر شهروند باید برای احقاق حق خویش و بالطبع بهبود وضعیت جامعه شهری خود اقدام کرده و مدیریت شهری را وادار به انجام وظیفه و اعاده حق شهروندی خویش کند؛ سعی و تلاش برای مشارکت در اداره شهر؛ افزایش حس تعلق خاطر خود به محله و شهر محل سکونت خویش؛ تشویق و ترغیب همشهریان و ترغیب همشهریان خود به مشارکت در اداره امور شهر از این جمله اند. کارآفرینی در سالیان اخیر به عنوان راهکار مورد اقبال عمومی در جهت بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی مطرح گردید. شناسایی عوامل مؤثر در گسترش و توسعه کارآفرینی، می تواند به مدیریت شهری در فراهم ساختن بسترهای ممکن کمک کند تا هم شهروندان و هم مدیریت شهری از این توسعه بهره ببرند.
۶.

بورس و خرید و فروش آنلاین سهام

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 142 تعداد دانلود : 196
اگر شما تاکنون حتی برای یک بار هم پیگیر وضعیت بورس شده باشید حتماً کلمه شاخص به گوش شما خورده است. هر فردی که کم و بیش اخبار بورس را پیگیری می کند تا به حال بارها و بارها شنیده است که مثلاً شاخص بورس امروز با ۵۰۰ واحد رشد به ۷۵۰۰۰ واحد رسید و یا شاخص بورس تهران امروز ۱۰۰۰ واحد افت کرد. شاید مثل بسیاری از تازه کارهای بورس این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که این شاخص بورس چیست؟ و نوسانات و کم و زیاد شدن عدد این شاخص چه معنی دارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱