شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی سال دوم بهار 1396 شماره 3

مقالات

۱.

رتبه بندی مؤلفه های کارآفرینانه در مدیریت کلاس جهانی پروژه های فنی و مهندسی خارج از کشور

نویسنده:

کلید واژه ها: رتبه بندی مؤلفه های کارآفرینانه مدیریت کلاس جهانی پروژه های فنی و مهندسی پروژه های خارج ازکشور

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 483 تعداد دانلود : 772
با توجه به افزایش سریع رقبای جدید و ایجاد حس بی اعتمادی نسبت به شیوه های مدیریت سنتی در شرکت ها، ضرورت کارآفرینی در سازمان ها بیش از پیش احساس می شود. در این ارتباط است که سازمان های پویا، کشف و پرورش افراد خلاق و کارآفرین را در دستور کار خود دارند. هدف این پژوهش شناسایی و رتبه بندی مؤلفه های کارآفرینانه در مدیریت کلاس جهانی پروژه های فنی و مهندسی خارج از کشور است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت توصیفی - همبستگی و از نظر روش گرداوری داده ها پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق متشکل از صاحب نظران و اساتید دانشگاه ها در حوزه مدیریت بحران اجرای پروژه های فنی و مهندسی خارج از کشور و مدیران و دست اندرکاران و کارشناسان این قبیل پروژه ها که سابقه صدور خدمات فنی و مهندسی داشته اند به تعداد200 نفر و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 125 نفر بوده است. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده که شامل هفت عامل کارآفرینانه است . از این میان شش عامل سازمانی، مدیریتی، سیاسی، قوانین و مقررات، فرهنگی و اقتصادی به عنوان مولفه های کارآفرینانه اجرای پروژه های خارج از کشور و یک عامل به عنوان عامل کلاس جهانی سازمان ها است. 61 سؤال در قالب طیف پنج گزینه ای لیکرت تنظیم شده و روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که به ترتیب عوامل سازمانی، مدیریتی، سیاسی، قوانین و مقررات، فرهنگی و اقتصادی در موفقیت پروژه های فنی و مهندسی خارج از کشور و دستیابی به کلاس جهانی سازمان ها، تاثیر گذارند و موجب کارآفرینی می شوند.
۲.

مدیریت و رتبه بندی ریسک های تأمین تجهیزات در پروژه هایEPC با استفاده از تکنیکFMEA فازی (مطالعه موردی: پروژه گندله سازی شرکت سازه های صنعتی آذران)

کلید واژه ها: پروژه های EPC تأمین تجهیزات تجزیه و تحلیل حالات بالقوه شکست مدیریت ریسک تئوری فازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 296 تعداد دانلود : 422
اﻣﺮوزﻩ نوآوری و کارآفرینی از ابزارهای پیشرفت اقتصادی کشورها شمرده می شود و مفهومی است که همراه با ریسک وجود دارد. شناسایی و مدیریت ریسک یکی از رویکردهای جدید مدیریتی است که برای تقویت و ارتقای اثربخشی سازمانها مورد استفاده قرار می گیرد. در پی پیشرفت دانش مدیریت پروژه،کارفرماها جهت مدیریت و کنترل ریسک به بستن قراردادهای مهندسی، تأمین و ساخت1روی آوردند. در این نوع قراردادها، تأمین تجهیزات2 یکی از پر ریسک ترین و پر چالش ترین و پرهزینه ترین بخش ها است که می بایست به ارزیابی ریسک این بخش با توجه به اهمیت انجام پروژه های صنعتی جهت دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی کشور، پرداخت. در این مقاله با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای 39 ریسک مؤثر شناسایی شده و پس از آن با استفاده از روش تجزیه و تحلیل حالات بالقوه شکست فازی نسبت به رتبه بندی ریسک های پروژه اقدام گردیده است. با توجه به یافته ها، ریسک های خطای ساخت تجهیزات، تأخیر در تمدید گشایش اعتبار به دلیل مسایل سیاسی و وجود بروکراسی اداری و عدم هماهنگی بین قسمتهای درگیر در پروژه به ترتیب رتبه های اول تا سوم را در میان ریسک های شناسایی شده، به خود اختصاص داده-اند.
۳.

تحلیل سلامت سازمانی با رویکرد مدیریت بحران و ارائه مدل مربوطه در پیشگیری از حوادث صنعت نفت

کلید واژه ها: مدیریت بحران تعاملات سازمانی سلامت سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 627 تعداد دانلود : 885
این پژوهش با هدف مطالعه نقش سلامت سازمانی و ابعاد آن در مدیریت بحران و تعاملات سازمانی است. روش این پژوهش به صورت مروری و تحلیلی به مطالعات علمی، پژوهشی پرداخته است و هدف آن ایجاد یک زمینه و چشم انداز پیش روی کارکنان در زمینه سازمانی خصوصا" در زمینه پتروشیمی در صنعت نفت کشور است. با این رویکرد که در منابع انسانی یک دیدگاه مشترک به وجود آورد و این زنگ خطر را در یک کار پژوهشی به صدا در آورد که سلامت سازمانی اهمیت ویژه ای در مواقع حساس و بحرانی دارد. باید همگی در جهت مدیریت بحران مشارکت داشته باشند و همه این صنعت مادر کشور را در مواقع حساس یاری دهند. با توجه به مطالعه صورت گرفته نتیجه حاکی از این بود که برای پیشرفت سازمانی و یا حداقل در بحران باید اولا" سازمان از سلامت و همکاری لازم برخودار باشد، ثانیا" مدیریت بحران نیازمند برنامه ریزی قبل از وجود بحران و نیازمند یک سیستم اطلاعاتی گسترده است. در نهایت این پژوهش به طراحی یک مدل مفهومی انجامید که به وسیله آن می توان بحران ها را راحتر مدیریت کرد.
۴.

مقدمه ای بر کارآفرینی دانشگاهی

کلید واژه ها: کارآفرینی کارآفرینی دانشگاهی اقتصاد اشتغال زایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 251 تعداد دانلود : 250
صاحب نظران و دانشمندان، کارآفرینی را نیروی محرکه اصلی رشد و توسعه اقتصادی کشور معرفی کرده، و آن را فرایند نوآوری و بهره گیری از فرصت ها با تلاش و پشتکار بسیار دانسته اند. با توجه به تحولات دنیای امروز، بازارهای جهانی فردا از آن شرکت هایی است که به کارآفرینی بها می دهند. این تحولات بیش از هر چیز، حوزه ی آموزش را تحت تأثیر قرار داده است. ضرورت کارآفرینی در دانشگاه ها و مشارکت آنها در توسعه اقتصادی جامع مقوله ای است که دانشگاه ها و پژوهشگران زیادی را به خود مشغول کرده است. از آنجا که دانشگاه ها به عنوان متولیان اصل تربیت و پرورش اصلی تربیت و پرورش منابع انسانی تخصص در جامعه، نقش اساسی دارند، توجه به مقوله ی کارآفرینی دانشگاهی به توسعه ی بهتر این امر کمک می کند. دانشگاه ها می توانند از طریق شناسایی و بکارگیری عوامل محیطی، اقتصادی و فرهنگی که ظهور کارآفرینی را آسان می سازد ، زمینه ی مناسب را فراهم سازند ، چرا که کشوری که کارآفرینان بیشتری داشته باشد از محرک های اقتصادی قوی تری برخوردار است. دانشگاه ها می توانند هم به طور غیرمستقیم از طریق تعلیم و تربیت داوطلبین و هم به طورمستقیم از طریق اقتصادی کردن تحقیق به کارافرینی کمک کرده و سرچشمه فعالیت های اقتصادی جدید باشند.
۵.

بررسی رابطه انگیزش کارکنان و رضایتمندی مشتریان در سازمان تأمین اجتماعی

نویسنده:

کلید واژه ها: انگیزش عوامل بهداشتی عوامل انگیزشی رضایت مشتریان سازمان تأمین اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 96 تعداد دانلود : 613
آینده جهان در قرن بیست و یکم آکنده از رقابت، توسعه بازارهای نو ظهور، عوامل محیطی نامطمئن، رواج فن آوریهای برتر، مشتری مداری و گسترش تجارت و مسایل کارآفرینانه است. در این تحقیق، فرض بر این بوده است که کارکنان با انگیزه، اولاً میل بیشتری به حضور در سازمان داشته، ثانیاً کمتر غیبت کرده و نهایتاً، در تصمیمات و عملیات سازمانی مشارکت فعال دارند. همچنین، می توان از افراد با انگیزه انتظار داشت که با تلاش و کوشش فراوان در جهت بهبود عملکرد خود و نیز سازمان حرکت کرده و نیز، در جهت رفع انتظارات و نیازهای مشتریان بر آیند. بنابراین، می توان چنین فرض کرد که کارکنان با انگیزه نسبت به کارکنانی که انگیزه کمتری برای کار و تلاش در سازمان دارند، تلاش بیشتری را برای رفع نیازها و انتظارات مشتریان از خود نشان می دهند. نتایج این تحقیق نشان داد که با بهبود شرایط مرتبط با عوامل بهداشتی- انگیزشی می توان انتظار داشت که عملکرد افراد بهبود یافته و آنها درصدد تأمین نیازها و خواسته های مشتریان برآیند و موجبات رضایت مشتریان سازمانی را فراهم سازند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱