شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی سال چهارم بهار 1398 شماره 11

مقالات

۱.

سرمایه انسانی، مهم ترین منبع راهبردی سازمان ها

کلید واژه ها: الگو توسعه ابعاد شاخص ها مدیریت استراتژیک منابع انسانی کارکنان استراتژی شرکت سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 540 تعداد دانلود : 659
مدیریت برای کلیه منابع تحت اختیار خود بایستی برنامه ریزی مناسبی داشته باشد. یکی از این منابع که منبع راهبردی برای سازمان ها محسوب می شود، سرمایه انسانی است که جزء مهم و قرین به مباحث برنامه ریزی راهبردی است. این مقاله به بررسی ابعاد توسعه مدیریت استراتژیک سرمایه انسانی شرکت سیاحتی و رفاهی پارسیان و تعیین شاخص های آن پرداخته است. روش تحقیق ازنظر هدف، کاربردی، ازنظر ماهیت، توصیفی-تحلیلی و ازنظر روش جمع آوری داده ها از نوع ترکیبی (تکنیک دلفی در بخش کیفی و روش پیمایشی در بخش کمی) بوده و جامعه آماری شامل مدیران شرکت بوده است. با تکنیک دلفی و نظرسنجی از خبرگان، ابعاد توسعه مدیریت استراتژیک سرمایه انسانی شرکت استخراج و شاخص های مربوط به آن ها استخراج شده است. نتایج به دست آمده سه بعد توسعه مدیریت استراتژیک سرمایه انسانی شامل کارکنان، مدیریت و استراتژی را نشان داده که تعداد شاخص را در برمی گیرد. در ادامه تحقیق بر اساس یافته ها پیشنهادات کاربردی ارائه گردیده است.
۲.

کارآفرینی با رویکرد ارزآوری غیرنفتی و اقتصاد مقاومتی

کلید واژه ها: کارآفرینی ارزآوری اقتصاد مقاومتی ظرفیت های بومی و ملی اقتصاد غیر‎نفتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 163 تعداد دانلود : 681
افت وخیزهای قیمت جهانی نفت، متأثر از برنامه کشورهای پیشرفته اقتصادی و همچنین منابع محدود نفت و گاز، این بخش از درآمد ارزی کشور را که بخش بزرگی از بودجه جاری کشور می باشد؛ غیرقابل اتکا ساخته است. ازاین رو با توجه به مشکلات ساختاری اقتصاد ایران، با افزایش نرخ ارز نارضایتی ها و نابسامانی های قابل توجهی در کشور رخ می دهد. کارآفرینی و خلق محصولات و خدمات جایگزین نفت، رقابت پذیر نمودن صنایع بزرگ و کوچک و صرفه جویی ارزی با جلوگیری از واردات برخی کالاهای غیرضروری یا غیراستاندارد، می توانند نقش مهمی در افزایش کارایی اقتصادی ایفا کنند. این مقاله به معرفی ابعاد کارآفرینی و نیز بخش هایی که کمتر موردتوجه سرمایه گذاران قرارگرفته از منظر ارزآوری و اقتصاد مقاومتی پرداخته است.
۳.

نظام مطلوب مدیریت استعداد در سازمان ها، زیرسیستم ها و الزامات پیاده سازی

کلید واژه ها: سرمایه فکری نظام مدیریت استعدادها توسعه و نگهداشت الزامات پیاده سازی سازمان های کشور

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 158 تعداد دانلود : 37
یکی از مباحث نوین در ادبیات مدیریت منابع انسانی سرمایه فکری است. سرمایه فکری شامل سرمایه های انسانی، ساختاری و رابطه ای است و سرمایه انسانی مهم ترین بخش آن است. در میان اجزای سرمایه انسانی، استعدادهای هر سازمان از جایگاه ویژه ای برخوردار است، این دارایی نامشهود در تعیین ارزش سازمان ها در عرصه بین المللی، نقش کلیدی و حساسی را ایفا می کند. در این مقاله نظام مطلوب برای مدیریت استعدادها وزیرسیستم ها و الزامات پیاده سازی آن طراحی و پیشنهاد شده است. در پاسخ به سؤال اول مقاله (نظام مطلوب برای مدیریت استعدادها و زیرسیستم های آن)، با استفاده از ادبیات نظری و نتایج جلسات گروه کانونی طرحی پیشنهاد شده و ضمن آن دو سیستم توسعه و نگهداشت با شش زیرسیستم مرتبط پیش بینی شده است. در پاسخ به سؤال دوم نیز به الزامات پیاده سازی این نظام پرداخته شده و بجای تأکید صرف بر جذب مدیریت استعدادها و سپس رهاسازی آن ها، شناسایی این سرمایه در درون سازمان ها و راهکارهای نگهداشت و توسعه آن ها محور قرار گرفته است.
۴.

ارزیابی مؤلفه های روابط عمومی در بانک های خصوصی ایران (مطالعه موردی: بانک قوامین)

کلید واژه ها: اطلاع رسانی تبلیغ و ترغیب و مشارکت جویی همگرایی و بهینه سازی امور روابط عمومی بانک قوامین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 899 تعداد دانلود : 48
تحقیق حاضر با هدف ارزیابی مؤلفه های روابط عمومی در بانک قوامین انجام گرفت. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده، جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران روابط عمومی بانک های خصوصی ایران بودند. حجم نمونه این تحقیق با توجه به محاسبات انجام شده 318 نفر برآورد گردید ابزار اندازه گیری در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته می باشد که دارای 1 بعد اصلی، 3 مؤلفه و 14 سؤال و استفاده از طیف ۵ درجه ای لیکرت بوده و جهت سنجش اعتبار آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که در این تحقیق مقدار آن برای بعد اطلاع رسانی 853/0، تبلیغ و ترغیب و مشارکت جویی 84/0، همگرایی و بهینه سازی امور 888/0 محاسبه شد، همچنین برای سنجش روایی پس از تأیید روایی محتوا توسط خبرگان میزان روایی سازه محاسبه و ارتباط سؤالات و مؤلفه ها تأیید گردید. در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد، درصد تجمعی، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون t مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج به دست آمده مشخص نموده که اطلاع رسانی، تبلیغ و ترغیب و مشارکت جویی، همگرایی و بهینه سازی امور در ارتقای جایگاه روابط عمومی در بانک قوامین مؤثر می باشد.
۵.

بررسی اثرات تیپ شخصیت D بر کیفیت زندگی و کاری در بیماران فیبرومیالژیا (مورد مطالعه: درمانگاه بیمارستان خورشید اصفهان و بیماران عضو انجمن فیبرومیالژیا کشور)

کلید واژه ها: تیپ شخصیت D کیفیت زندگی بیماران فیبرومیالژیا بدون شخصیت D

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 785 تعداد دانلود : 648
ویژگی های شخصیتی عمده، متغیرهای واسطه ای مهمی برای تأثیر استرس ما می باشند. همچنین به نظر می رسد شخصیت عامل مهمی نیز در تعیین کیفیت زندگی در انواعی از بیماری است. پژوهش های متفاوت ارتباط بین تیپ شخصیتی D و کاهش کیفیت زندگی در بیماری های قبلی عروقی رانشان داده است. تاکنون مطالعه ای در مورد ارتباط این تیپ شخصیتی D و کیفیت زندگی در بیماران فیبرومیالژیا انجام نشده است. پژوهش حاضر با عنوان «رابطه تیپ شخصیت D و کیفیت زندگی در بیماران فیبرومیالژیا و مقایسه کیفیت زندگی در بیماران فیبرومیالژیا با تیپ شخصیت D و بدون شخصیت D (موردمطالعه: درمانگاه بیمارستان خورشید اصفهان و بیماران عضو انجمن فیبرومیالژیا کشور) در یک بررسی مقطعی 164 بیمار با تشخیص قطعی فیبرومیالژیا که به صورت پی درپی از بهار سال 1397 تا مرداد 1397 به درمانگاه روماتولوژی کلینیک ویژه و درمانگاه روان تنی مرکز پزشکی خورشید اصفهان مراجعه نمودند. 170 بیمار فیبرومیالژیا عضو انجمن فیبرومیالژیا کشور، بر اساس معیار ورود و خروج انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از مقیاس شخصیت و مقیاس کیفیت زندگی بهداشت جهانی استفاده گردید و با استفاده از پرسش نامه مقیاس شخصیتی تیپ D بیماران به دو گروه با تیپ D و بدون شخصیت D تقسیم شدند. سپس آزمون های کلموگروف اسمیرنوف و تحلیل کوواریانس چند متغیره در تحلیل داده ها مورداستفاده قرار گرفت و نتایج زیر حاصل شد. نتایج مطالعه نشان داد کیفیت زندگی بیماران فیبرمیالژیا دارا و غیر تیپ شخصیت نوع D تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین در بررسی کیفیت زندگی بیماران فیبرومیالژیا دو بعد کل سلامت جسمی و سلامت روانی هر کدام شامل چهار زیر مقیاس مبتنی بر ابزار کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی ویر و شربورن (1992) مورد توجه قرار گرفته است؛ که بین بعد سلامت جسمی کیفیت زندگی بیماران فیبرمیالژیا دارا و غیر تیپ شخصیت نوع D تفاوت معنی داری وجود داشت ولی بین بعد سلامت روانی کیفیت زندگی بیماران فیبرومیالژیا دارا و غیر شخصیت نوع D تفاوت معنی داری وجود نداشت.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱