شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی سال ششم پاییز 1400 شماره 21

مقالات

۱.

تبیین و مفهوم سازی کارآفرینی بر رشد شرکت های کوچک در اصفهان

نویسنده:

کلید واژه ها: رشد کارآفرینی کسب وکار شرکت های کوچک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 341 تعداد دانلود : 490
کارآفرینی برای سازمان ها و شرکت ها صرف نظر از اندازه آن ها، حیاتی می باشد. حتی بعد از تأسیس شرکت، باید به این جوهره کارآفرینی ادامه دهد تا سهم بازار را از دست ندهد و برای دوره ای بلندمدت در بازار باقی بماند؛ بنابراین کارآفرینی اهمیت زیادی برای شرکت های کوچک نیز دارد. هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل جهت بررسی کارآفرینی بر رشد شرکت های کوچک در شهر اصفهان می باشد. نمونه آماری تحقیق حاضر شامل 60 شرکت از شرکت های کوچک در شهر اصفهان است، که با استفاده از فرمول کوکران به دست آمده است. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه می باشد. با توجه به نوع مطالعه و متغیرهای آن و با توجه به مسئولیت کارآفرینی و حجم اطلاعاتی که در اختیار مدیران ارشد قرار دارد، پرسشنامه ها به طور خاص در اختیار این مدیران قرار گرفته و اطلاعات مورد نیاز گردآوری شده است. پرسشنامه شامل 15 سؤال بوده و برای سنجش روایی پرسشنامه ها در ابتدا سعی شد از پرسشنامه های استاندارد بهره گرفته و با استفاده از آن ها پرسشنامه ابتدایی تدوین شد و جهت تعیین پایایی پرسشنامه مذکور نیز از آلفای کرونباخ و روش ثبات درونی استفاده شد که میزان آلفای به دست آمده نشانگر پایایی مناسب بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی می باشد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل و بررسی داده ها از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون و آزمون دوربین واتسون و کولموگوروف- اسمیرنوف) و نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که بین مفهوم کارآفرینی با رشد شرکت های کوچک (فروش و رشد کارکنان) رابطه مستقیم و مثبتی وجود دارد ولی بین عمر شرکت های کوچک با رشد فروش و رشد کارکنان آن ها ارتباط منفی و معکوس وجود دارد.
۲.

پیاده سازی مدیریت دانش و چالش های پیش رو در سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان

کلید واژه ها: مدیریت دانش فرهنگ حمایت مدیریت ارشد صداقت آموزش و یادگیری پشتیبانی فنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 517 تعداد دانلود : 665
هدف از این تحقیق شناسایی موانع پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان می باشد. به این منظور ابتدا به بررسی و مطالعه تحقیق های صورت گرفته در این زمینه پرداخته شد و بر اساس نتایج تحقیقات صورت گرفته مدل مفهومی تحقیق ترسیم گردید. بر مبنای مورد مطالعه تحقیق شاخص های اساسی شناسایی گردید. سپس با نظر خبرگان اقدام به تهیه پرسشنامه شد. پرسشنامه ای مشتمل بر 38 سؤال طراحی و در اختیار نمونه 108 نفره کارشناسان قرار گرفت. سپس با استفاده از روایی محتوایی و روایی عاملی و ضریب آلفای کرونباخ، روایی و پایایی پرسشنامه بررسی گردید. سپس توزیع داده ها مورد آزمون قرار گرفت و با توجه به نرمال بودن آن، مدل سازی معادلات ساختاری برای بررسی فرضیه های تحقیق انتخاب گردید. نتایج نشان داد، عدم وجود اعتماد و صداقت 39%، عدم امنیت شغلی 26%، عدم حمایت مدیر ارشد 30%، عدم وجود سیستم پاداش مطلوب 31%، عدم وجود فرهنگ 46%، عدم وجود سیستم آموزش و یادگیری 41% و در نهایت عدم پشتیبانی فنی مناسب 46% به عنوان موانع مهم پیاده سازی مدیریت دانش به شمار می آیند. بالاترین اولویت به پشتیبانی فنی و فرهنگ و کمترین اولویت به عدم حمایت مدیر ارشد اختصاص یافته است.
۳.

ارائه الگویی برای توسعه عملکرد شغلی در سازمان تأمین اجتماعی؛ مورد مطالعه استان مازندران

کلید واژه ها: عملکرد شغلی انگیزش پاسخگویی مهارت اخلاقمندی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 446 تعداد دانلود : 183
هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی برای توسعه عملکرد شغلی در سازمان تأمین اجتماعی استان مازندران می باشد. جامعه آماری این پژوهش تعداد 213 نفر از خبرگان شاغل در سازمان تأمین اجتماعی استان مازندران می باشند که شامل: مدیرکل، معاونین، رؤسای ادارات اداره کل، کارشناسان ارشد اداره کل، رؤسا و معاونین شعب استان، مسئولین واحدهای تخصصی شعب استان مازندران می باشند. با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 132 نفر به عنوان نمونه آماری و با روش نمونه گیری در دسترس یا تصادفی ساده انتخاب گردیده اند و بر همین اساس حجم نمونه جهت پرسشنامه مشتریان نیز 132 نفر انتخاب شدند. متغیر وابسته عملکرد شغلی کارکنان و متغیرهای مستقل شامل انگیزه، پاسخگویی، مهارت و اخلاقمندی می باشند. روش جمع آوری اطلاعات در بُعد نظری کتابخانه ای و در بعد تحلیلی از طریق پرسشنامه صورت گرفت. روایی محتوایی سؤالات توسط اساتید محترم تائید شد و روایی سازه و ساختار سؤالات توسط تحلیل عاملی تائیدی با استفاده از نرم افزار لیزرل تائید گردید. سپس با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ پایایی سؤالات پرسشنامه تست شد و به توجه به اینکه ضرایب بالای 7/0 می باشد پایایی سؤالات پرسشنامه تائید شد. جهت تست توزیع نرمال داده متغیرها از آزمون کولموگروف- اسمیرنف استفاده شد که به علت اینکه سطح معناداری بیشتر از 05/0 می باشد، توزیع داده ها نرمال می باشد. سپس جهت آزمون فرضیات از روش تحلیل مسیر و آزمون رگرسیون با نرم افزار SPSS و لیزرل و جهت ارائه مدل و مدل سازی معادلات ساختاری از نرم افزار لیزرل استفاده شد. جهت رتبه بندی عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی از آزمون فریدمن و آنوا (آنالیز واریانس) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین مؤلفه های عملکرد شغلی و رضایت ارباب رجوع رابطه معنی داری وجود دارد.
۴.

راهکارهای افزایش صادرات غیرنفتی در استان اصفهان

کلید واژه ها: صادرات غیرنفتی کالا صادرات غیرنفتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 268 تعداد دانلود : 932
اتکا به صادرات نفتی از ویژگی های خاص اقتصاد ایران می باشد و همواره نوسانات قیمت نفت سبب بی ثباتی درآمدهای ارزی و اقتصاد ایران می باشند. همین امر سبب شده که عدم وابستگی به اقتصاد تک محصولی، تنوع بخشیدن به درآمدهای ارزی از طریق افزایش صادرات غیر نفتی و افزایش سهم اقتصاد ایران در تجارت بین الملل مورد تأکید برنامه های توسعه اقتصادی قرار گیرد. در این پژوهش راهکارهای صادرات غیرنفتی اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که متغیر های واردات کالاهای سرمایه ای، شاخص ادغام تجاری و نرخ ارز دارای تأثیر مثبت و معناداری در بلندمدت بر صادرات غیرنفتی هستند، اما نرخ تورم دارای تأثیر منفی و معنادار در بلندمدت بر صادرات غیرنفتی می باشد. همچنین ساختار موجود صادرات غیرنفتی نقش تعیین کننده ای در سرنوشت صادرات دارد.
۵.

نقش شبکه های اجتماعی در قصد خرید مشتریان

نویسنده:

کلید واژه ها: تبلیغات رسانه های اجتماعی رسانه های اجتماعی تمایل به خرید انگیزه های لذت بخش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 561 تعداد دانلود : 832
تبلیغات نیرومندترین ابزار آگاهی بخش در شناساندن یک شرکت، کالا، خدمت یا اندیشه و دیدگاه می باشد. گستردگی میدان تبلیغات چشمگیر است. چنانچه آگهی ها سازنده و گیرا باشند، می توانند یک تصور در مخاطب به وجود بیاورند، حتی او را تا اندازه ای به موضوع علاقه مند نمایند یا دست کم به پذیرش و شناخت فرآورده و نام بازرگانی آن وا دارند. در این میان، اینترنت ابزاری کارا برای تبلیغات فراهم نموده است و افراد به دنبال حداکثر نمودن سرمایه گذاری خود در این مقوله می باشند. با گسترش روزافزون دستگاه های تلفن همراه، تجارت و بازاریابی الکترونیکی از اینترنت فراتر رفته و در تلفن های همراه نمایان شده است لذا هدف از این تحقیق بررسی تأثیرات ویژگی های تبلیغی رسانه های اجتماعی بر روی تمایل به خرید مشتری است. این پژوهش یک تحقیق کاربردی و از نوع پژوهش های همبستگی و پیمایشی می باشد. جامعه آماری، مشتریان و مخاطبان دیجی کالا در شهر اصفهان در نظر گرفته شده است. از این رو جامعه آماری نامحدود تلقی می گردد و طبق فرمول کوکران مقدار حجم نمونه مورد نیاز 384 به دست می آید. نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱