جستارهای سیاسی معاصر
جستارهای سیاسی معاصر سال نهم تابستان 1397 شماره 2 (پیاپی 28) (مقاله علمی وزارت علوم)
مقالات
حوزه های تخصصی:
ظهور شبکههای اجتماعی مجازی در اشکال و ظرفیتهای گوناگون در دهه اخیر جلوه گستردهای از تاثیرگذاری عصر اطلاعات را در جامعه ایرانی نمایان ساخته و شبکههایی چون لاین، واتسآپ، وایبر، تلگرام، اینستاگرام و... بر بستر گوشیهای همراه به ابزار همگانی برای دسترسی به اطلاعات برای اقشار مختلف از جمله استادان دانشگاهها تبدیل شدهاند. تحقیق حاضر با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی و به شکل پیمایشی به بررسی نظرات جامعه نمونه تحقیق شامل 182 نفر از استادان دانشگاههای هشت کلانشهر کشور در خصوص رابطه فعالیت آنان در تلگرام با فرهنگ سیاسیشان میپردازد. تحلیل دادههای پرسشنامه با استفاده از آزمون تاو کندال این نتیجه را در پی داشت که علاوه بر اینکه سئوالات زمینهای تحقیق شامل جنسیت و رشته تحصیلی با یکی از مولفههای فرهنگ سیاسی (نقد نظام سیاسی) ارتباط دارد، فعالیت در تلگرام با گرایشهای خودمداری، نقد نظام سیاسی، بیگانهستیزی، بیاعتمادی فرهنگ سیاسی استادان مرتبط بوده است و با گرایشهای مطلقگرایی، رفتارهای فراقانونی، افراطگرایی و برتری ارزشهای دینی فرهنگ سیاسیشان رابطهای ندارد.
رسانه های جدید و کنش جمعی در جامعه سیاسی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
جهان در دهههای آخر قرن بیستم شاهد شگفتیهای عظیم در عرصه فناوری بوده است و بیشک بزرگترین دستاورد آن ظهور رسانههای جدید و فضای مجازی بوده است.در این چارچوب، مسئله به کارگیری رسانههای جدید از سوی نیروهای اجتماعی در جامعه سیاسی ایران موضوعی قابل اهمیت است.مدعای مقاله این است که در طی سالهای اخیر ابزارهای رسانهای جدید و شبکههای اجتماعی در رشد و گسترش کنشهای جمعی در جامعه سیاسی ایران نقشی مهمی داشته و توانستهاند در شکلدهی به برخی کنشهای جمعی موثر واقع شوند.این نوع کنشهای جمعی را میتوان در دو حوزه«سیاسی» و «اجتماعی»مورد شناسایی قرار داد.هدف بررسی نقش و تاثیر رسانههای جدید بر کنش جمعی در ایران است و این مقصود در گام نخست با بررسی مبانی نظری پژوهش و در گام دوم با پیوند برقرار نمودن میان رسانههای جدید و کنشهای جمعی در ایران انجام شده است. با استفاده از روش «اسنادی-کتابخانهای» تلاش خواهیم کرد تا حد امکان مدعای خود را با استناد به مصادیق و شواهد عینی به اثبات برسانیم.
نحوه تأثیر رسانه های جمعی در مشارکت سیاسی شهروندان تهرانی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
مقاله حاضر با هدف شناخت میزان و نوع مصرف رسانهای شهروندان تهرانی و با استفاده از روش پیمایشی و تکنیک پرسشنامه، دیدگاههای 600 نفر از شهروندان تهرانی اخذ و دادهها استخراج کرده است. آزمون فرضیهها نشان میدهد که با سطح اطمینان 95 درصد بین متغیرهای مستقل پژوهش (مصرف رسانههای داخلی، شبکههای ماهوارهای فارسیزبان و شبکههای اجتماعی) و (اعتماد و رضایتمندی) با متغیر وابسته پژوهش (مشارکت سیاسی شهروندان) با شاخصهایی از جمله «شرکت در انتخابات یا راهپیماییها و تجمعات سیاسی»، «تبلیغ برای حزب سیاسی»، «گفتگو با دیگران درباره مسائل سیاسی»، «علاقه به پیگیری رخدادها و اخبار سیاسی» ارتباط معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که تاثیر مصرف برنامههای سیاسی شبکههای رسانه ملی بر مشارکت سیاسی شهروندان تهرانی مستقیم و تأثیر برنامههای سیاسی شبکههای ماهوارهای بر مشارکت سیاسی آنان معکوس است. علاوه بر آن نتایج حاصل از دادهها بیانگر این است که تاثیر مصرف مطالب سیاسی شبکههای اجتماعی بر مشارکت سیاسی شهروندان مستقیم بوده است.
نقش سواد رسانه ای در هویت یابی و ضرورت آموزش آن در رشته علوم سیاسی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
ظهور تکنولوژیهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی در عصر حاضر، امکانات جدیدی برای شناخت تحولات سیاسی- اجتماعی و تدوین دروس مختلف در رشته علوم سیاسی، فراهم آورده است. بنابراین، این سوال که آموزش سواد رسانهای چگونه میتواند در هویتیابی دانشجویان علوم سیاسی نقش ایفا کند؟ مطرح میشود. نتایج نشان میدهد که سواد رسانهای بهمثابه درسی آموزشی در رشته علوم سیاسی میتواند ابزاری قوی و مؤثر بهمنظور آگاهی دانشجویان از تأثیرات رسانهها جهت ساخت و بازسازی هویتی آنان باشد. همچنین؛ نگارنده میکوشد تا ضمن نشان دادن اصل سیالیت قراردادهای فرهنگی در عصر جامعه اطلاعاتی، به لزوم توجه بیشتر نسبت به تحولات جدید جهانی جهت تدوین دروس جدید در رشته علوم سیاسی تأکید کند و از طرف دیگر نقش سواد رسانهای را در توانمندسازی دانشجویان علوم سیاسی بهمنظور قرائت و رمزگشایی متون رسانهای در مفصلبندی هویتیشان مورد توجه قراردهد.
بررسی نقش رسانه در تقویت مولفه های هویت ملی: با تاکید بر صدا و سیمای مازندران(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هویت مفهوم کلانی است که رابطه تنگاتنگی با مفهوم منافع ملی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رسانه در تقویت هویت ملی با تاکید بر صدا و سیمای مازندران انجام شد. این پژوهش توصیفی از نوع زمینهیابی بود. جامعه آماری، تمامی شهروندان مازندرانی در سال 1397که تعداد 384 نفر به روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه محققساخته با 55 گویه بود که به روش تحلیل عاملی، روایی سازه آن در شش بُعد شناسایی شده (هویت فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، سرزمینی، زبانی و دینی) در مجموع 63/88 درصد از کل واریانس را تبیین نمود. مقدار پایایی از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر 94/0 بهدستآمد. روش تجزیه و تحلیل دادهها استفاده از آزمونهای باینومیال و فریدمن بود. یافتهها نشان داد که رسانه استانی در تقویت هویت ملی و ابعاد ششگانه آن یعنی هویت فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، سرزمینی، زبانی و دینی نقش دارد. به طوری که رتبهبندی تاثیرپذیری ابعاد هویت ملی از رسانه استانی به ترتیب عبارت است از: هویت دینی، هویت سرزمینی، هویت زبانی، هویت فرهنگی، هویت اجتماعی و هویت سیاسی.
بازنمایی نظام سیاسی ایران در فیلم های غربی ( 1991- 2018 )(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
سوال اصلی این پژوهش این است که نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در فیلم های سینمایی غربی چگونه بازنمایی شده است؟ و محصولات تصویری رسانه های غربی درباره ایران بر چه محورهایی تمرکز کرده اند؟ در این پژوهش سعی شده است از روش تحلیل مضمون، محورهای مطرح شده فیلم های غربی درباره ایران بررسی شود. تحلیل مضمون 16 فیلم غربی مربوط به سه دهه از تاریخ سینمایی مغرب زمین نشان می دهد که مضامین محتوایی این فیلم ها عمدتا ً در دو حوزه داخلی و خارجی تقسیم بندی می شوند؛ محور و مضمون اصلی این فیلم ها در بعد داخلی بر «ناکار آمد بودن حکومت ایران» استوار و در بعد خارجی مضمون محوری این فیلم ها «تهدید بودن ایران برای صلح و امنیت جهانی» است. این دو مضمون اصلی در قالب مضامین فرعی متعدد دیگری در رده های پائین تر به صورت مکرر وزنجیره وار تکرار می شوند تا بتوانند نوعی ایران هراسی را در ذهن مخاطبان جهانی القا کنند.
آزادی رسانه و وضعیت اضطراری در نظام حقوق بشر اروپا پس از یازدهم سپتامبر(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هر شخص این حق را دارد که تبادل اطلاعات نماید و با استفاده از رسانه به درست ترین اخبارواطلاعات داخلی وخارجی وتحولات جهانی دسترسی داشته باشد. این تبادل اطلاعات و انتقال پیام در زمره حقوق بنیادین بشر می باشد. امروزه آزادی رسانه به یکی از موضوعات نظام حقوق بین الملل تبدیل شده است. در این مقاله با روش تحلیلی – توصیفی و نیز تا حدودی آماری و بررسی برخی آراء صادره از سوی کمیسیون حقوق بشر اروپا در چارچوب هنجارها، ساختارها و نهادهای حقوق عمومی به بررسی و تحلیل موضوع نقض آزادی بیان و رسانه در شرایط معمول و اضطراری در نظام منطقه ای حقوق بشر اروپا با بهره گیری از دعاوی مطروح، پرداخته شده است. باتوجه بهروند جهانی شدن و رشد فزاینده شبکه های اجتماعی و رسانه ها و جامعه اطلاعاتی و روند جهان شمولی ارزشهای حقوق بشری مساله محوری تضمین حق بر آزادی رسانه بویژه در وضعیت های اضطراری خصوصا بعد از حوادث یازدهم سپتامبر شایان توجه است. سئوال ما در این تحقیق این است که حق آزادی بیان و ابراز آن از طریق رسانه در شرایط اضطراری مطلق است یا خیر؟ در پاسخ به مقید بودن این حق در شرایط اضطراری علاوه بر رعایت ملاحظات مربوط به منافع عمومی با رعایت موازین حقوق بشری قابل اعمال می باشد.