توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار سال نهم فروردین و اردیبهشت 1394 شماره 42

یادداشت ها

مقالات

۱.

بازاریابی کتاب/ بازاریابی کتاب در ایران؛ تنگناها، راهکارها

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی مدیریت بازرگانی بازاریابی و مدیریت بازار
  2. حوزه‌های تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی صنعت و تجارت کتاب کتاب فروشی و توزیع کتاب
تعداد بازدید : 374
کارگاه ""بازاریابی کتاب"" در دو سال پیش از سوی دکتر مهدی امیرجعفری برای ناشران دانشگاهی برگزار شد. گفت وگوی ما با دکتر مهدی امیرجعفری درباره ی ""بازاریابی کتاب"" بود. در گفت وگوی 2 ساعته تنها توانستیم به یک بخش کوچک ""بازاریابی کتاب"" بپردازیم با عنوان ""ارزش افزوده ی کتاب"". به گفته ی دکتر امیرجعفری، مؤلف کتاب، و مترجم ارزشمند ""مدیریت بازاریابی"" (اثر کاتلر وکلر)، چاپ کتاب برای ناشران خارجی، سود اندکی دارد، در حالی که بیشترین سود و درآمد ناشران خارجی از ارزش افزوده ی کتاب است. با خواندن گفت وگوی ما با دکتر امیرجعفری درمی یابیم از اساس در ایران، ""بازاریابی"" کتاب نمی دانیم و برای تحول صنعت نشر و اقتصاد نشر، ناشران ایرانی باید هم نگرش خود را به ""بازاریابی کتاب"" تغییر دهند و هم برای تحقق ""بازاریابی کتاب"" اقدامات درخشانی را سرمایه گذاری کنند. در غیراین صورت، همچنان در بر همان پاشنه ی لنگ می چرخد که نشر با آن روبه رو است و سهم سرانه ی مطالعه نیز افزایش نخواهد یافت.
۲.

استراتژی/ برنامه ریزی کسب وکار برای سال جدید

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 493
365 روز فرصت داریم برای آنکه برنامه ریزی کسب وکارمان را اجرا کنیم. این فرصت زیاد را چگونه خرج کنیم تا در پایان سال به آنچه می خواستیم، برسیم. اثر حاضر به دور از رؤیاپردازی از یکسو، و از دیگر سو حذف هدفهای نزدیک و در دسترس، فهرستی از فعالیتها را معرفی می کند؛ تا به اهدافی دست یابید که به هنگام تحقق آن مباهات ورزید. مدیران با بسیاری از این موضوعات آشنایند، اما شاید با دانستن فهرستی جمع وجور بتوانند بسیاری از کارها را برای سال 1394 سامان دهند نظیر: در سال جدید نیروهای کار خوب را حفظ و جذب کنم، در سال جدید به حرف کارمندانم گوش دهم، در سال جدید از عملکرد خوب کارمندانم تعریف کنم و... داشتن این فهرست ضروری است، اما ضروری تر از آن، اجرای این نکته های طلایی است که در بسیاری از اوقات، به تمرین و ممارست زیاد نیاز دارد. مدیران جاه طلب، عرصه را برای نیروهای خوب کاری تنگ می کنند، چون گاه به ""رقابت"" یا ""حسادت"" با این نیروها کشیده می شوند. مدیران دانا، گاه برای اظهار نظرهای کارکنان، مجال وسیعی قائل نمی شوند؛ چون دیدگاهها و نظرات خود را برتر از دیگران می دانند. اما به گفته ی حکیم بوذرجمهر، ""همه چیز را همگان می دانند"".
۳.

ابزارهای بازاریابی/ شش سیگما، پیشگویی بازار

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 532
برای بازار در حال تغییر ناگزیریم با پیشگویی و پیش بینی محاسبه شده پیش برویم. شش سیگما، ابزار و تکنیکی است که این پیشگویی را در اختیارمان قرار می دهد. شش سیگما عمدتاً در ""مدیریت"" مورد توجه بود، و این اثر بر آن است تا از این ابزار و تکنیک شش سیگما بهره برداریهای لازم را در ""بازاریابی"" معرفی کند. ویژگی این اثر در آنجاست که هم وظایف مدیران، و هم وظایف کارکنان را براساس این ابزار به تفکیک تشریح می کند. شش سیگما در بازاریابی به اختصار ابزاری است برای تنظیم فرایند و این کار را از طریق مشتری مداری، بهبود مستمر ارتباط با مشتریان، بهبود خدمات، ارتقای رضایت مشتری و مشارکت کارکنان در داخل سازمان به انجام می رساند. و این همه بر سه مدار و حوزه ی اصلی شکل می گیرد؛ 1) راهبردی، 2) تکنیکی، و 3) اجرایی.
۴.

استادان بین المللی ایرانی/ پیوند بازاریابی و اقتصادسنجی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 858
میزان فروش یک شرکت تا چه اندازه به فعالیتهای بازاریابی آن وابسته است؟ این پرسش ساده عمدتاً در ایران به صورت کیفی پاسخ می گیرد. اما برای پاسخ کمّی آن باید ""اقتصادسنجی"" بدانیم. این پرسش را نزد دکتر حمیدرضا صدیقی بردیم. دکتر حمیدرضا صدیقی، استاد ایرانی دانشکده ی کسب وکار دانشگاه ساندرلند، متکی بر مطالعات ""اقتصادسنجی""، این پرسش را قدم به قدم از تعریف، و نقش جایگاه اقتصادسنجی در شرکتها، فعالان اقتصادی، و سیاستگذاران پاسخ دادند. فراتر از ارتباط و پیوند بین ""اقتصادسنجی و بازاریابی""، دکتر صدیقی بر نوآوری تأکید ورزیدند؛ چرا که بر این باورند نوآوری در طراحی، تولید، بازاریابی و فروش می تواند به سودآوری منجر شود. سایر دیدگاههای دکتر حمید صدیقی از جمله گسترش سازمانهای مجازی و تأثیر آن در از بین رفتن سازمانهای حقیقی، مسأله ی شرکتها برای عدم استقبال از نوآوری، و قدرت شرکتهای برتر در به کارگیری نوآوری را در این گفت وگوی کوتاه بخوانید.
۵.

برند/ شخصیت پردازی برند به روش یونگ

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 105
کارل گوستاو یونگ، صاحبنظر بازاریابی نبوده و نیست. 55 سال از فوت او می گذرد. اینک متفکران بازاریابی برآنند تا دیدگاههای این روانشناس سوئیسی را برای برندسازی به کار بندند؛ چرا که متفکران بازاریابی در سالهای اخیر پذیرفتند که: برند نیز همانند انسان، دارای شخصیت است. پذیرش همین تک عبارت سبب شد تا سمت وسوی برندسازی به ""روانشناسی تحلیلی"" گرایش یابد که یونگ، نظریه پرداز جهانی این دیدگاه است.
۶.

برند ملّی / استراتژیهای برندسازی کشور قطر

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 305
قطر"" چگونه ""برند"" خود را ساخت و آن را توسعه داد؟ پاسخ این پرسش را در استراتژیهای این کشور کوچک حاشیه ی خلیج فارس با جمعیتی 2 میلیونی جستجو کنید. شبکه ی خبری الجزیره به عنوان یک رسانه ی خبری آن را در صدر رسانه های مهم جهان قرار داد، ضمن آنکه دیپلماسی ورزشی قطر و حمایتهای مالی از رویدادهای ورزشی بخشی از این استراتژی است.
۷.

مکاتب بازاریابی/ مکاتب بازارگرا و برندگرا در جایگاه یابی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 828
متن حاضر، بخشی از مقاله ی علمی پژوهشی است در حوزه ی جایگاه یابی، که مطالعه ی آن به شناخت مفاهیم و زیرساختهای جایگاه یابی کمک شایان توجهی خواهد کرد. گفتنی آنکه بسیاری از کسب وکارها به دلیل عدم جایگاه یابی درست محصولاتشان، در بازار رقابت به سرعت حذف می شوند و چیزی جز خسارت نصیبشان نمی شود؛ همچنانکه پیشگامان بازار با تکیه بر این مفهوم جایگاه یابی ارزشهای کالا و خدماتشان را بیش از پیش در چشم و نگاه مشتریان خود افزون می سازند. برای مطالعه ی متن کامل مقاله ی حاضر به نشانی سایت اینترنتی مجله ی ""توسعه مهندسی بازار"" www.marketingmag.ir مراجعه کنید.
۸.

تبلیغات/ تبلیغات نوآورانه و خلاق در دنیای کتاب و کتابخوانی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 600
تبلیغات کتاب از سوی ناشران جهانی یک ضرورت بایسته است؛ چون در پرتو آن سودآوری خوبی دارند. متن حاضر برخی از این تبلیغات را نشان داده است که قطعاً برای نظران و فروشگاههای کتابفروشی و فروشگاههای آنلاین در ایران الهام بخش فعالیتهای تبلیغاتی خواهند بود اگر قرار باشد سهم سرانه ی کتاب را در ایران افزایش دهیم تبلیغات خلّاق می تواند در جای خوب بخشی از این مهم را عهده دار شود.
۹.

آینده پژوهی/ گفت وگوی تلفنی با پروفسور ژرومه گلن، آینده پژوه جهانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 184
گفت وگوی ما با ژرومه گلن (جروم سی. گلن)، مؤلف کتاب ارزشمند دانشنامه ی بزرگ روشهای آینده پژوهی به سهولت برای نشریه ایجاد شد. گلن، از بنیانگذاران پروژه ی هزاره (ملنیوم)، در این اثر فاخر دانشنامه ی بزرگ روشهای آینده پژوهی 26 روش اصلی آینده پژوهی را توصیف و تشریح کرده است. پرسشهای ما با ژرومه گلن از آینده ی فناوری، و سناریوهایی برای آینده ی فناوری آغاز شد، و به تکنیک جدید سنجش آینده گسترش یافت. این تکنیک که با عنوان ""چرخ آینده"" مشهور است، رویکرد منسجمی برای بررسی پیامدهای تصمیمات و اقدامات ما دارد. ژرومه گلن در این گفت وگوی علمی، از اقدام ابتکاری برنامه ی درسی آینده پژوهی گفت که از سالها پیش کودکان را برای حضور در آینده مهیا می کند. این اقدام ابتکاری دو نتیجه و سود آنی دارد: 1) نسل کنونی همواره باید به آینده بیندیشد. بدون فکر کردن درباره ی آینده، عملاً افراد هیچ شغلی نخواهند داشت؛ چرا که فناوریهای نوین تقریباً تمامی کارها را برعهده خواهند گرفت و بیکاری جهانی یک واقعیت محتوم است. 2) کودکان بیش از ""ژول ورن"" دارای تخیل جسورانه و گستاخی بی پروا هستند. به همین دلیل به راحتی می توانند مرزهای واقعیت را که دارای پشتوانه های عظیم علمی، فنی، و فکری و منطقی است، بشکنند و پا در ""مرزهای آینده"" بگذارند؛ یعنی همان چیزی که اندیشمندان و متفکران کمتر جرأت می کنند. فراموش نکنیم که دانشمندان و متفکران به شدت به این تخیّل جسورانه و گستاخانه ی کودکان برای پیش بینی آینده نیازمندند.
۱۰.

نوآوری/ نوآوری را فرایندی گروهی تعریف کنیم

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 143
بزرگان علوم مدیریت و استراتژی، نوآوری و خلاقیت را رمز دستیابی به استراتژیهای رقابتی و اثربخش می دانند. بسیاری از مدیران، با اعتقاد به این واقعیت، به تنهایی سعی بر نوآوری در سازمان خود دارند، اما چون از راه و روش آن ناآگهند، نه تنها ره به جایی نمی برند بلکه، سازمان کسب وکار خود را به خطر می اندازند. این در حالی است که صاحبنظران، نوآوری را فرایندی گروهی می دانند که با مشارکت تمام افراد سازمان رنگ و جلای واقعی خود را می یابد. می پرسید چگونه؟ متن حاضر به این پرسش پاسخ می دهد.
۱۱.

نورومارکتینگ/ مغز انسان چگونه به قیمت کالاها واکنش نشان می دهد؟

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 58
کاربرد نوروساینس (علوم عصب شناختی) در علوم مدیریت بازار و بازاریابی، امروزه بیش از پیش حیاتی است. تکنیکهای اثربخش قیمت گذاری، یکی از مقولاتی است که محققان بازاریابی با تکیه بر مفاهیم نوروساینس و نورومارکتنیگ به آن دست یافته اند. موضوعی که متن حاضر سعی در تبیین آن دارد.
۱۲.

بازاریابی/ اشتباهات احمقانه ی بازاریابان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 862
بازاریابی واقعاً می تواند به ارتقای سطح فعالیتهای سازمان و نیز تیم فروش کمک کند تا درآمد خود را افزایش دهد. با وجود این، بسیاری از بازاریابان اقدامات پرهزینه ای انجام می دهند که تأثیرگذاری چندانی ندارند. در این مطلب به برخی از این موارد اشاره می کنیم.
۱۳.

منابع انسانی/ مدیران نفرت انگیز

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 597
کمال گرا، دهشتناک، کاغذباز، ماشین ایده، بسیار صمیمی، پرکار، و دخالت گر، بخشی از مدیرانی هستند که نفرت کارکنان خود را برمی انگیزند. نتیجه آنکه محیط کار به عرصه ی کشمکش مدیران و کارکنان آنها تبدیل می شود و تنها کاری که انجام نمی شود، خود ""کار"" است. برای آشنایی با نشانه های این مدیران، مطالعه ی متن حاضر توصیه می شود.
۱۴.

بازاریابی/ بازاریابی سلامت در گفت وگوی تلفنی توسعه مهندسی بازار با پروفسور آلدن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 992
بازاریابی سلامت چیست و چه ویژگیهایی دارد؟ چه ارتباطی میان بازاریابی سلامت و بازاریابی اجتماعی وجود دارد؟ استراتژیهای موفق و کارا در حوزه ی بازاریابی سلامت کدامند؟ چگونه می توان برندهای قدرتمندی در حوزه ی سلامت ساخت؟ و... اینها بخشی از پرسشهایی است که پروفسور دانا ال. آلدن، استاد بازاریابی دانشگاه هاوایی و مشاور بازاریابی سلامت و استراتژیهای خدمات در شرق و جنوب شرقی آسیا در گفت وگوی تلفنی با ""توسعه مهندسی بازار"" تشریح کرد.
۱۵.

پرسشنامه/ بهره وری شما در کار چقدر است

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 70
بهره وری"" با ""سخت کار کردن""، ""زیاد کار کردن""، و ""همزمان چند کار را انجام دادن"" تفاوتهای بارزی دارد. همه ی ما دوست داریم بهره ور باشیم اما در عمل، مسیرهای اشتباهی را طی می کنیم. قبل از هر چیز، خود را به آزمایشگاه منابع انسانی برسانید. ما این ""آزمایشگاه"" را نزد شما آورده ایم. کافی است فرصت کوتاه 10 تا 15 دقیقه ای داشته باشید و به 16 سؤال با دقت جواب دهید. با خود روراست باشید. پس از پایان آزمایش، خودتان می توانید امتیازبندی کنید.
۱۶.

مدیریت/ 7 گناه بزرگ جلسات کاری

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 794
باور اشتباهی در نزد مدیران است که تصور می کنند ""جلسات"" و ""پیگیری برگزاری جلسات"" می تواند کارها را سامان دهد. این در حالی است که اگر هدف جلسات و شیوه های اجرای جلسات مورد توجه قرار نگیرد، جلسات بر بار مسائل سازمانی می افزاید. چاره چیست؟ کافی است نشانه های اختلال را بشناسیم تا از ادامه ی جلسات جلوگیری کنیم. این نشانه ها در این اثر آمده است. برای مثال، جلساتی که یکطرفه اداره می شوند. گاه پاورپوینتهای متعدد و درخشان مانع از هم اندیشی افراد حاضر می شود. چنین جلساتی تباه کننده ی وقت است و مانع فعالیتهای گروهی است، اگر تصمیمی گرفته شود، قطعاً؛ با اقبال جمعی روبه رو نخواهد شد. سایر نشانه ها را در این اثر جستجو کنید.
۱۷.

مذاکره (موردکاوی)/ مذاکره با آلمانی ها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 626
اعضای هیأت آلمانی به ریاست هایکه بریمر؛ رئیس کمیسیون گردشگری، روز 23 فروردین ماه با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، صنایع دستی و گردشگری کشورمان دیداری داشتند. این دیدار آغاز گفت وگوهاست و در آینده با روشن شدن مسائل ایران و گروه 1+5، علاقه مندی آلمانی ها برای مذاکرات تجاری افزون خواهد شد. بدیهی است بازرگانان ایرانی تمایل دارند بدانند چگونه می توانند مذاکرات تجاری را بر پایه ی فرهنگ و روابط و مناسباتی پیش ببرند که به برد برد بینجامد. آشنایی با ویژگیها و خصوصیات آلمانی ها بخشی از اطلاعات و آگاهیهایی است که بازرگانان ایرانی به آن نیاز دارند. مقاله ی حاضر کوشیده تا افزون بر این نوع از اطلاعات و آگاهیها، نکات کلیدی در مذاکره با آلمانی ها را با جزئیات معرفی کند.
۱۸.

بسته بندی/ بسته ای از جنس خلاقیت

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 725
اهمیت خلاقیت در بسته بندی، موضوعی است که شرکتهای هوشمند را از دیگران متمایز می کند؛ چه آنکه بسته بندی افزون بر ترغیب مشتریان برای خرید محصول، دارای کارکردهایی چون پیشبرد فروش، حفاظت و بهبود محصول است. بسته بندی مناسب هم برای فروشندگان و هم مشتریان حائز اهمیت است، زیرا می تواند انبار کردن یا استفاده از یک کالا را ساده تر کند، از فاسد شدن یا آسیب دیدن کالا جلوگیری کند و در نهایت یک بسته بندی مناسب می تواند پیدا کردن محصول را ساده تر، و برند محصول را در نقطه ی فروش و حتی زمان استفاده، تبلیغ کند.
۱۹.

استراتژی/ شیوه های ورود به بازارهای نوظهور

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 84
بازارهای نوظهور""، بهشت آمال و آرزوهای شرکتهای خلّاقی است که همواره در جستجوی آنند. به محض اندک مجالی، این شرکتها برای ورود به بازارهای نوظهور، فرصت را از دست نمی دهند. ""ایران"" یک بازار نوظهور است، همچنانکه بازارگانان ایرانی پس از تداوم مذاکرات ایران و 1+5، بازارهایی را رصد کرده اند. پرسش این بازرگانان این است که چگونه باید به بازارهای نوظهور ورود کرد تا سودآوری حاصل شود. مت آیرینگ با سوابق مشاوره ای در سطوح عالی، گام به گام ورود به بازارهای نوظهور را در این فیلم با مثالهای ملموس از ماشین لباسشویی، و یخچال در مناطقی از جهان اشاره می کند که افراد قدرت خرید برای خرید لباسشویی یا یخچال ندارند. با وجود این می توان برای همین ""بازار نوظهور"" اقدام کرد و درآمد سرشاری به دست آورد. بقیه ی اطلاعات را در این فیلم از دانشگاه هاروارد ببینید (فیلم به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی است). برای خرید این فیلم می توانید با شماره تلفنهای 51 و 66408271 (021) تماس بگیرید.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸