توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار سال سوم تابستان 1388 شماره 10

یادداشت ها

۱.

سرمقاله : نظام بازاریابی ایران و سهم TMBA در رشد و گسترش آن ص 2

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 136
نظام بازاریابی در ایران"" دست بازرگانان و صادر کنندگان را باز می کند تا اقدامات خود را به بهترین وجه اجــرا کنند. اینک که ادغام وزارتخانه های بازرگانی ، صنایع ، و رفاه چندی است در دستور کار مجلس و دولت قرار گرفته است ، این پرسش اساسی پدید می آید که تا چه اندازه ""نظام بازاریابی ایران"" در این ادغام بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت ؟ برای پی ریزی نظام بازاریابی ایران به سهم خویش شعاری تدوین شد . شعار ما در TMBA این است : ""امید ، آگاهی و مهارت را با سرعت، دقت و کیفیت عرضه می کنیم"" اما بخوانید چگونه برای رسیدن به این شعار و تحقق آن کوشیدیم. پنج سال از تاسیس TMBA می گذرد ، بسیاری از هدفها به تحقق رسیده اند و بعضی نیز نظیر انتشارات در مسیر دریافت مجوز هستند. در آن سال (1383) برای دریافت مجوزهای لازم و ثبت شرکت اقدام کردم و کار را با یک دفتر کوچک و یک همکار شروع کردم . TMBA اکنون سازمانی مقتدر و شناخته شده در عرصه ی بازاریابی ایران و حتی بعضی از کشورهای جهان است.

گفتگوها

۱.

گفتگو: نظام توزیع مقتدر، اما خاموش ص 12

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 827
منصور مجدم، عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی، طی سه دهه ی اخیر فعالیتهای مدیریتی، آموزشی و مشاوره ای برای سازمانها و شرکتها را عهده دار بوده است. مصاحبه با یک پرسش ساده آغاز شد، گو آنکه همین پرسش نیز ما را به فضای پیچیده و پر ابهام و راز آلود توزیع و قیمت گذاری رهنمون کرد. توزیع به قدر کافی آنقدر پرلایه و تو در تو بود که ترجیح دادیم تنها در حد مقدمه به آن بپردازیم. بحث قیمت گذاری از اساس به آینده موکول شد

مقالات

۱.

مشاوره بازاریابی: شش نوع سازمان بازاریابی ص 16

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 287
شرکت بوز آلن همیلتن و انجمن شرکتهای تبلیغاتی ملی برای دستیابی به چنین هدفی با کمک یکدیگر مطالعه ای را به انجام رسانیده اند که مشخص کننده ی نوع سازمان بازاریابی شرکتها است. 1.قهرمان رشد 2.استاد بازاریابی 3.مشاور ارشد 4.مشاور کاربلد 5.برند ساز 6.خدمت رسان
۲.

ابزارهای بازاریابی: کاربرد اناگرام در سازمان؛ روشی تازه برای تحلیل تعارضات سازمان و توانمندسازی کارکنان

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 625
افزایش رضایت مشتری و بهبود فروش ، توسعه ی سازمانی (OD) ، توسعه ی تیم از طریق افزایش درک و فهم متقابل بین اعضا و ارتباط موثر با یکدیگر ، توسعه ی تواناییهای رهبری ، نگهداری و جذب نیروی انسانی بهینه به سازمان ، کمک به کارکنان در فهم تفاوتهای فردی یکدیگر ، افزایش انگیزش اعتماد به نفس و هوش هیجانی کارکنان را می توان عمده ترین کاربردهای اناگرام در سازمان دانست . مطالعه ی موردی ( case study) مثالی که در اینجا ذکر می شود یکی از چندین مورد تعارضات سازمانی است که دوتن از مشاوران برجسته ی سازمانی به نامهای الیور و لانگ فورد موفق به حل آن شدند .
۳.

مطالعه موردی : داستان یک شرکت شرکت هواپیمایی ساوت وست (Southwest)

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 448
رسالت خطوط هوایی ساوت وست ،جانفشانی و فداکاری در راه کسب بالاترین کیفیت خدمات ارائه شده به مشتری همراه با صمیمیت ،دوستی ، عزت نفس و شور و حال شرکت است .
۴.

برندهای خارجی: ساخت چین: مطالعه ی برندهای چینی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 762
موسسه ی اینتربرند (Interbrand) برای آشنایی هرچه بیشتر صاحبان کسب و کار جهانی، مطالعه ی جامعی دارد با عنوان: ساخت چین: مطالعه ی برندهای چینی در سال 2007. در نگاه پژوهشگران اینتربرند، ایجاد برندهای چینی به صورت جهانی، غیرقابل اجتناب است. برندهای چینی با خود این مشعل را حمل می کنند که از روی سایر برندهای آسیایی مثل تویوتا، سونی، سامسونگ عبور کرده اند. گزارش مزبور حاوی تعداد صفحات گسترده ای است که مترجم، سال گذشته آن را با دقت به انجام رسانده و در اختیار این فصلنامه قرارداد.
۵.

شیوه های بازاریابی: بازاریابی پارتیزانی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 510
بازاریابی پارتیزانی را می توان به نوعی از بازاریابی منتسب کرد که به طور کلی در تضاد با اصول ، قواعد و روشهای متداول برای ارتقا و تبلیغات است و از همه مهمتر آنکه بودجه ای که برای آن در نظر گرفته شــده و احیاناً صرف می شود در مقام مقایسه با معیارهای مورد عمل بسیار کمتر بوده و برابر با آن نیست.
۶.

برند: نام و نشان تجاری عاملی قدرتمند در افزایش سهم بازار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 408
آنچه می خوانید پرسشهایی است که در حاشیه ی سومین کنفرانس بین المللی برند (22- 23 آبان 1387) از پرویز درگی شنیدیم. درگی صاحب 6 اثر تالیف و ترجمه ای است که عنوان یکی از آنها کسب و کار نامهای تجاری است، کتابی در حوزه ی نام و نشان تجاری.
۷.

قدرت اجتماعی برند، این برند نه، آن

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 419
عوامل بسیار زیادی در ایجاد برتری برای انتخاب مصرف کننده مداخله دارند و باعث نفوذ و تغییر نگرش در معیارهای تصمیم گیری وی می شوند که بهتر است بازاریابان و فروشندگان از آن آگاه شوند. یکی از مهمترین عوامل ، قدرت اجتماعی برند است که در 5 بعد مطرح می شود. در این نوشتار سعی بر آن داریم با مثالهای ساده و کاربردی این ابعاد را مورد بررسی قرار دهیم تا از این رهگذر، راهنمای مناسبی برای انتخاب استراتژی موثر تبلیغاتی ایجاد نماییم.
۸.

بزرگان بازاریابی: پیتر دراکر؛ پدر بزرگ بازاریابی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 207
پیتر دراکر در زمره ی بازاریابان نیست، اما دیدگاههای او بزرگان بازاریابی را مجذوب خود کرده است تا جایی که فیلیپ کاتلر به صراحت می گوید: هر زمان مرا پدر بازاریابی می نامند، من این نکته را یادآور می شوم که پیتر دراکر پدر بزرگ بازاریابی است. دراکر، بزرگ آموزگار مدیریت در قرن حاضر، استادکم نظیر و صاحبنظر پرآوازه ای است که دانش او زبانزد همگان است. ژورنال آکادمی علوم بازاریابی در تازه ترین شماره ی انتشار یافته، از آغاز تا انجام این فصلنامه را در 96 صفحه به این بزرگمرد مدیریت اختصاص داده است که نظر به اهمیت آن، شایسته بود این فصلنامه مورد توجه قرار گیرد. فصلنامه ی توسعه مهندسی بازار به منظور آشنایی علاقه مندان به حوزه ی بازاریابی، مقالات منتشر شده در شماره ی اخیر را به اختصار بازگو می نماید که به بررسی افکار و نگرشهای پیتر دراکر می پردازد.
۹.

تبلیغات : 6 قانون شعار تبلیغاتی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 143
شعار تبلیغاتی یک عبارت گیرا و جذاب درباره ی سازمان یا محصول خاصی است که درباره ویژگیها و مزیتهای آن مطرح می شود."" شعار با تکرار، به یک استاندارد کوتاه تبدیل می شود که نه تنها در تبلیغات بلکه، از سوی عوامل فروش و کارکنان شرکت مستمراً به کار می رود.
۱۰.

تبلیغات درون فیلمی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 228
انجمن نویسندگان امریکا در نوامبر سال 2005، طی گزارشی در خصوص تبلیغات درون فیلمی نوشت، در مورد اخلاقی بودن این شیوه ی تبلیغاتی ، پرسشهای اساسی فراوانی وجود دارد و افزود: مردم حق دارند از اینکه ناخودآگاه در معرض تبلیغات قرار می گیرند آگاه شوند و نیز هنرپیشه ها حق دارند خلاقیت خود را در این مورد بیشتر به کار گیرند. به هر حال حامیان این شیوه ی تبلیغاتی به اثربخشی آن معتقدند.
۱۱.

مذاکره فروش : 5 راه برای مذاکره فروش موثر

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 797
بهترین قیمت پیشنهادی شما چیست؟"" / ""قیمت خیلی بالاست"" / ""رقیبهای شما همین کالا را به قیمت ...... می فروشند."" بیشتر فروشنده ها و صاحبان مشاغل هرروز نظیر این جمله هارا زیاد می شنوند . این بدین معنی است که دانستن شیوه ی برخورد و مذاکره ی موثراز اهمیت خاصی برخوردار است .در اینجا به پنج استراتژی اشاره می کنیم که در ارتقای بخشیدن به مهارت مذاکره به شما کمک خواهد کرد

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸